Όταν έρχεσαι όμως και μου λες:"σκέψου πόσα καλά κάνει η πίστη για τον πιστό" δεν δικαιούμαι κι εγώ να σου πω "δεν πάει έτσι,θα πάρεις όλο το πακέτο";
όχι μόνο δικαιούσαι, αλλά οφειλεις να το κάνεις αν θες να διασφαλίσεις το οτι δεν θα παρουσιάσω κάτι μονόπλευρα, ή υποψιάζεσαι οτι έχω ακριβώς αυτό το σκοπό.
Απο την άλλη, νομίζω οτι σε αυτό το φόρουμ σπάνια συζητιέται το οτι η θρησκεία μπορεί να δώσει και κάτι χρήσιμο [μέσα στο πακετάκι με τα άσχημα] και δεν ξέρω πόσοι είναι αυτοί που σαν κι εσένα το παραδέχονται κι αυτό ακόμα ή αν κάποιοι θεωρούν οτι κάτι τέτοιο ερχεται σε κόντρα με το 'σκοπό'.
Μιά και τα λέμε όπως τα λέμε ρε συ Radi την πιθανότητα της παλαβομάρας γι'αυτές τις λίγες περιπτώσεις την αποκλείουμε;
Όχι βέβαια, σιγά μην την αποκλείσουμε, μέσα στο παιχνίδι είναι κι αυτή. Όμως η παλαβομάρα όχι μόνο ανοίγει [άλλο ένα] νέο συγκοινωνόν [και τεράστιο] θέμα , αλλά και σε κάθε τέτοια περίπτωση που μια σκέψη απλά βάζει κι άλλες παραμέτρους στην εξίσωση, δηλαδή που βλέπουμε οτι ένα/το θέμα είναι πολυπαραγοντικό, πρέπει να θυμόμαστε πως είναι δύσκολο να το πιάσουμε σφαιρικά, αφού η επιστημονική σκέψη, κατακερματισμένη , σκλάβος του εμπορίου και των χρηματοδοτήσεων, αλλά και φύσει και θέσει εξειδικευμένη ανα γνωσιακό πεδίο, ο κάθε κλάδος στο θρόνο του, αδυνατεί να συλλάβει καν το θέμα υπο ενιαίο πρίσμα, αδυνατεί να συντονίσει διαφορετικούς γνωσιακούς κλάδους, και αντιπαθεί το να κάνει υποθέσεις.
Ναι δηλαδή, η τρέλλα παίζει, αλλά τι είναι η τρέλλα? Ο newage πιστός είναι τρελλός? Ο ψυχεδελικός θεϊστής είναι τρελλός? O μοναχός είναι τρελλός? ΟΧΙ. Ποιός είναι ορισμός της τρέλας [κτλ κτλ κτλ καταλαβαίνεις που πάει αυτό: νέα θέματα, νέες συζητήσεις κτλ]
Μην ξεχνάς γιατρε οτι λίγες είναι και οι δικές μας περιπτώσεις, των άθεων, πχ, των άθεων άθεων που έχουν την ξεροκεφαλιά να λέμε οτι δε χρειαζόμαστε το θεό, δηλαδή είμαστε λίγοι, παρότι οι γνώσεις μας προ πολλού μας επιτρέπουν να ζήσουμε χωρίς προολήψεις και θεούς.
Αλλά όσο μπαίνουν περισσότερες παράμετροι στην εξίσωση τόσο πιο εύκολο είναι να πει κάποιος, ναι ΟΚ, εμένα όμως δε με ενδιαφέρει η συζήτηση περι τρέλλας, εμένα δε με ενδιαφέρει η συζήτηση περι θεού+ψυχεδελικών, εμένα δε με ενδιαφέρει καθόλου η νευροβιολογία κτλ.
Τι τα θες, δε μπορουν ούτε θέλουν όλοι να δουν τη μεγάλη εικόνα. Εγώ λέω αν δε σε ενδιαφέρει το Χ, ενώ έχει τόση σημασία στην κατανόηση της μγάλης εικόνας, τότε είναι σα να επιλέγεις συνειδητά να είσαι μονομερώς και επιλεκτικά καταρτισμένος.
****************
Emil
Βγάλε από την εξίσωση το ''Θεός'' και, πές μου τι μένει να δημιουργήσει ή να στηρίξει την πίστη...
χαχαχα ΟΚ. To placebo. Ξέρουμε τι είναι? Περίπου. Το έχουμε εξερευνήσει? Οχι ιδιαίτερα. Γιατί? ---> βλέπε κριτική μου για επιστημονισμό σε πλειάδα θεμάτων
τι μου λες δηλαδή? Έχουμε ένα μόνο τύπο placebo? Είναι όλα τα Placebo το ίδιο αποτελεσματικά? Μήπως το Placebo με ολίγη παραμύθα παραπάνω είναι λιγάκι πιο αποτελεσματικό από στεγνό χάπι? Μήπως Placebo+παραμύθα+ολίγη μεταφυσική [για αυτόν που πιστεύει στο θεό] είναι ακόμα πιο αποτελεσματικό?? [λέμε τώρα, υποθέσεις κάνω]
Κοινώς, δεν ξέρουμε, γιατί δε θέλησαν να ξέρουμε, διότι η επιστήμη είναι η θεωρία και η πράξη είναι αλλιως. Ποιοί από σας ξέραν το φαινόμενο nocebo πριν το αναφέρει ο Πυθέας? Μήπως το Placebo είναι η άλλη οπτική που δυσκολευόμαστε να δεχτούμε γιατι μας μάθανε αλλιώς?
Εγώ πάντως αν θυμασαι, και σε αντίστοιχες συζητήσεις με placebo + ομοιοπαθητική, ακόμα και χαρτορίχτρες, εγώ είμαι γενικά της άποψης οτι αν κάτι δουλεύει , δουλεύει. Δεν είμαι π.χ. της λογικής του καρακίτσου να καταγγείλω τον Χ επειδή με έναν εξωφρενικά ηλίθιο [ή έξυπνο] τρόπο μου παίρνει τη δουλειά ή μου θυμίζει πόσο ηλίθιοι είναι οι συνάνθρωποί μου.
Εξάλλου οι άνθρωπος δε γινεται πιο έξυπνος ή ανοιχτόμυαλος δια νόμου, ούτε ο νόμος διασφαλίζει οτι θα βρούμε την αλήθεια, αν υπάρχει, όσο εφαρμόζουμε πιστά το πρωτόκολλο που μας παρέδωσαν.
M' αρέσουν τα παραδείγματά σου..!
Από τη μιά ντρόγκα, πήγαν στην άλλη τα άτομα...
Και αν ''η θρησκεία είναι το όπιο των λαών'', το όπιο, ποιανών η θρησκεία είναι;
(Μην απαντήσεις βιαστικά)
αμα είχες γιο πρεζάκια θα τον προτιμούσες καθαρό και θρήσκο παρά πρεζάκια ή νεκρό, πιστεύω. Βέβαια υπάρχουν και αυτοί που λένε καλύτερα πρεζάκιας παρά πούστης, οπότε επιφυλάσσομαι
Τουλάχιστον ο πρωην πρεζάκιας περνάει για άνθρωπος, κι αν είναι τυχερός, μπορει και να γίνει και πολύ καλύτερος άνθρωπος από οτι ήταν πριν πέσει στην πρεζα.
Α! το όπιο δεν είναι θρησκεία, είναι ηρεμιστικό, ευφορικό και αναλγητικό. Κατα μια έννοια δηλαδή το όπιο είναι πολύ πιο αποτελεσματικό και πειστικό με τη θρησκεία, γιατί δε χρειάζεται πίστη για να λειτουργήσει, λειτουργει ακόμα και σε άπιστους.... απλά έχει και μειονεκτήματα σε σχέση με τη θρησκεία, όπως το της διάθεσης του υλικού ή την εθιστικότητά του.
Εγώ πάλι θεωρώ ότι όσο περνάνε τα χρόνια, είναι ο φόβος του θανάτου που μεγαλώνει και μία υπόσχεση Παραδεισιακού τύπου μοιάζει πολύ βολική...
συμφωνώ απολύτως. δεν είπα κατι διαφορετικό. είπα οτι οι άνθρωποι, γιαυτό ακριβώς το λόγο που λες, γίνονται πιο θρησκευόμενοι μεγαλώνοντας. Και η εντονότερη πίστη τούς διασκεδάζει το φόβο. [μικρή , αλλά υπαρκτή ωφέλεια]
Όσο για το 'τσάμπα' που τα πήρες στο κρανίο, χεχ, χαλάρωσε, εξακλολουθουμε να μιλάμε για το θεό και την προσωπική σχέση που έχει ο καθένας με αυτόν, και τις όποιες ωφέλειες, και όχι για την οργανωμένη θρησκεία, τη θρησκεία ως κατεστημένο και οικονομικός οργανισμός.
Το να εφευρίσκει κάποιος τελετουργικά και να τα εφαρμόζει, εξακολουθεί να είναι στις μέρες μας τσάμπα, ευτυχώς, απλά οχι και πολύ δημοφιλής τρόπος αυτοπροσδιορισμού. Εσύ π.χ. μπορεί να εστιάζεις τον πόλεμό σου στο θεό και τη θρησκεία, αλλά εγώ, γνήσιο τέκνο του 'κάνε το μόνος σου', μπορώ να δω την επαναστατική αν θες αξία του να φτιάχνει κάποιος το τελετουργικό του χωρίς υλικά, χωρίς ενδιάμεσους, χωρίς ειδικούς, και χωρίς λεφτά. Αντί αυτού μάχομαι το σύγχρονο επιβαλλόμενο τελετουργικό που μας θέλει όρθιους στη μπαρα να πίνουμε πετρέλαια και να χαζεύουμε γκομενάκια στο όρθιο στα κλαμπάκια του κώλου, ενάντια σε κάθε είδους παρασιτικούς μεσολαβητές, μαρκετίστες, διαφημιστές & μανατζερς, από αυτούς που τρωνε το κέρδος του αγρότη μέχρι εκείνους που αναλαμβάνουν να κάνουν σταρ για 10 sec το 20χρονο κοριτσάκι του talent show.
Αν μη τι άλλο, το τσάμπα δεν αναφερόταν στην θρησκευτική ζωή ενός μέσου χριστιανού γενικά, αλλά για το οτι η θρησκεία , ουσιαστικά , στην πιο αγνή της μορφή είναι εντελώς ελεύθερη, δηλαδή οτι θέλει ο καθένας πιστεύει και κάνει, και γιαυτό και τσάμπα.