Για να ξεφύγουμε απο τους θεολόγους, απο τους ΧΟ απο "προσωπικά βιώματα" και πατημένες νεκρές γάτες, θα προσπαθήσω να απαντήσω μέσω επιστημόνων οι οποίοι δεν έχουν ιδέα απο ΧΟ (αλλά την ψάχνουν) και που έχουν τελείως άλλα πράγματα στο μυαλό τους απο θεούς και δαίμονες- σκέφτονται για την εργασία και τον άνθρωπο.egore έγραψε: αν συνδυαστεί με την άποψη ότι ο θεός είναι άχρονος και ζει στο αιώνιο τώρα
(ότι κι αν σημαίνει αυτό) δεν επιβεβαιώνεται η άποψη του Πιστού;
Λοιπόν:
Csikszentmihalyi: Timeleseness is...
...a merging of action and awareness, an aesthetic experience of unity
(ακούει σκοταδιστές ιερωμένους και αυτός φαίνεται)
Timelessness is a constellation of 4 experiences: a feeling of immersion, a recognition of time distortion, a sense of mastery and a sense of transcendence.
proposition 1:
The more intrinsically motivated is one in doing the task, the more likely one become more engrossed in the task and experience timelessness.
proposition 2:
The higher the level of optimal challenge in the task (i.e. moving toward higher challenge/higher skill), the more likely one will become engrossed in the task and experience timelessness
Σε παρόμοια χωράφια και οι άλλοι όταν λένε για timelessness
...only the present moment matters, one’s history and future vanish. One does not remember one’s past, needs, expectations, worries, real or imaginary sins. The deep-play world is fresh, wholly absorbing, and full of its own unique wisdom and demands. Being able to temporarily step outside of normal life-while keeping one’s senses alert-is indeed like being reborn ("Everything happens for the first time but in an eternal fashion" για να κάνω κονέ με τον Borges). To erase all memories and yearnings-to be vigorously alive without self-awareness-can provide a brief return to innocence (Ackerman: 1999, p31)
ή έκσταση...
“Ex-stasis”-that is, literally to “stand out from” to be freed from the usual split between subject and object which is a perceptual dichotomy in most human activity. Ecstasy is the accurate term for the intensity of consciousness that occurs in the creative act. But it is not to be thought of as a Bacchic “letting go”; it involves the total person...It is not, thus irrational; it is, rather, suprarational. It brings intellectual, volitional, and emotional functions into play all together (May,1994: 48-49)
ή "να ρέει"....
“Flow” denotes the wholistic sensation present when we act with total involvement. It is the kind of feeling after which one nostalgically says: “that was fun”, or “that was enjoyable”. It is the state in which action follows upon action according to an internal logic, which seems to need no conscious intervention on our part. We experience it as a unified flowing from one moment to the next, in which we feel in control of our actions, and in which there is little distinction between self and environment; between stimulus and response; and between past, present, and future (Csikszentmihalyi, 1975: 43)
Bibliography
May 1994: (first published in 1975) The courage to create, Norton, Ny
Ackerman 1999: Deep play, NY Vintage Books
Csikszentmihalyi 1975: Play and intrinsic rewards. Journal of Humanistic Psychology 15(3) p43
Σημείωση: Οι άνθρωποι αυτοί αναζητούν να προσδιορίσουν τον τρόπο της βίωσης της στιγμιαίας αχρονίας σε εργασιακό χώρο, με σκοπό την επέκταση της. Οχι την αιώνια βίωση αυτής (δεν είναι ΧΟ, θεωρούν εαυτούς "αμαρτωλούς" όπως διαβάσαμε παραπάνω, όπως όλοι οι υπολοιποι θρήσκοι αυτού του κόσμου). Μονο ΧΟ ή/και Έλληνας μπορεί να συλλάβει τι μπορεί να σημαίνει μετά, αν ποτέ επιτευχθεί η Ένωση του Ανθρώπου με την Αχρονία, η πραγμάτωση της Έφεσης σε πραγματικά ανθρώπινα δεδομένα.
Οι περισσότεροι σκεφτόμαστε περισσότερο το "πάρτο απο πάνω μου το ρημάδι, ασε με στην ησυχία μου!!!"
"δεν επιβεβαιώνεται η άποψη του Πιστού;"
Ε καί; και να επιβεβαιώνεται, εμείς πάλι πάνω σε νεκρές γάτες θα πατάμε μπάς και γίνουν πιο φλατ. Έχει πιο πλάκα-και περισσότερο ησυχία!!
Υ.Γ. Τα παραπάνω αποσπάσματα πάρθηκαν απο το άρθρο του Babis Mainemelis (London Business School):
"When the Muse takes it All: A model for the experience of Timelessness in organisations"
Academy Of Management Review, 2001 Vol 26, No 4, pp 548-565
Υ.Γ 2. Ο σκοπός του ποστ είναι ακριβώς ο ίδιος με όλων των προηγούμενων
THINK!!!! for fuck's sake!