AoratiMelani έγραψε:Θεόφιλος έγραψε:άρα είναι η χρηστικότητα της πίστης που παίζει τον κύριο λόγο για τον άνθρωπο και όχι τόσο το αν είναι σωστή η λάθος λογική η παράλογη.
Γεια σου ρε Θεόφιλε, έτσι ακριβώς είναι.
Και για να το πάμε παραπέρα: πώς αξιολογείται η χρηστικότητα; Από το αποτέλεσμα, έτσι δεν είναι; ΆΡα πρέπει να παρατηρήσουμε τα αποτελέσματα της πίστης και επίσης να ορίσουμε ποια είναι τα επιθυμητά αποτελέσματα.
ακριβώς έτσι ε'ιναι, το επιθυμητό αποτέλεσμα είναι που παρακινεί τον άνθρωπο και όχι το ίδιο το αποτέλεσμα. επιθυμούμε σαν άνθρωποι να γνωρίσουμε αυτό που μας εξυψώνει σαν είδος μέσα από την επιστήμη,την φιλοσοφία, την θρησκεία , η ηθική κτλ . με λιγα λόγια είναι η προσπάθεια να ανακαλύψουμε τον ίδιο μας το εαυτό πέρα από την καθημερινότητα και σε μιαν άλλη διάσταση και για να γίνω πιο σαφής θα αναφέρω δύο περιλήψεις βιβλίων που έτυχε να διαβάσω σήμερα στο βιβλιοπωλείο. συγνώμη για την έκταση και την αντιγραφή που δεν την συνηθίζω αλλά νομίζω πως αξιζει να ρίξει κάποιος που του αρέσει η έρευνα για ανθρώπους που έχουν ακόμη την πεποίθηση πως έχουν την δυνατότητα να βοηθηθούν με τον υπερβατικό σκέψης.
Η Δύναμη του Μύθου από τον Τζότζεφ Κάμπελλ με τον Μπιλ Μόγιερς
Με τη μορφή διαλόγου ξετυλίγεται ένας πλούτος και μια βαθύτητα σκέψης που καθηλώνουν κάθε απαιτητικό και ανήσυχο νου.
Προσεγγίζονται θέματα ουσιαστικού ενδιαφέροντος για την ανθρώπινη ύπαρξη, διανοίγονται νέα μονοπάτια συνειδητοποίησης και πνευματικής έκφρασης.
Αναλύονται η σχέση του ανθρώπου και της κοινωνίας με τους μύθους, η επίδραση της μυθολογίας στο ανθρώπινο γίγνεσθαι, η κρίση της θρησκείας στο σύγχρονο κόσμο, η βαθύτερη σημασία του έρωτα και του γάμου, και ένα πλήθος άλλων θεμάτων που εκτείνονται από το επίπεδο της Θεότητας μέχρι την καθημερινή ατομική μας λειτουργία ως συνειδητών υπάρξεων.
Πρόκειται για την καταγραφή μιας τηλεοπτικής συζήτησης ανάμεσα στο διάσημο μελετητή της μυθολογίας Joseph Campbell και τον καταξιωμένο δημοσιογράφο του CBS και PBS Bill Moyers.
Τα ερωτήματα είναι ποικίλα και εύστοχα: Τί είναι μύθος; Γιατί ασκεί γοητεία στον άνθρωπο; Γιατί κάθε κοινωνία έχει τη δική της μυθοπλασία; Γιατί ορισμένα μυθολογικά μοτίβα, όπως, για παράδειγμα, ο ήρωας ή η παρθενογένεση, επαναλαμβάνονται ανεξαρτήτως εποχής και γεωγραφικών συντεταγμένων; Ποιός ο ρόλος του μύθου στη σύγχρονη κοινωνία;
Μέσα από τη σύγκριση ανατολικής και δυτικής μυθολογίας, με παραδείγματα αντλημένα από κάθε πολιτιστική βαθμίδα, από τη βιβλική έως την ινδιάνικη παράδοση, από την ινδική έως την ελληνική μυθολογία, ο φημισμένος μελετητής οδηγείται σε συναρπαστικά συμπεράσματα.
Οι μύθοι δεν αποσκοπούν στην τέρψη. Η λειτουργία τους υπήρξε και παραμένει ζωτική. Πίσω από τα σύμβολα, ο μύθος απαντά στα ερωτήματα που ταλανίζουν τον άνθρωπο, καθόσον οι ανάγκες του, οι βαθύτερες, οι εσώτερες ανάγκες του, παραμένουν αναλλοίωτες: η αναζήτηση της δικής του εσωτερικής ολοκλήρωσης, η συμφιλίωσή του με ό,τι ονομάζεται ύπαρξη, η εναρμόνισή του με τον κόσμο, με το σύμπαν.
Κάθε πολιτισμός πλάθει τους δικούς του θεούς, ή θεό, τους δικούς του ήρωες, τη δική του δημιουργία. Αν αφαιρεθούν, όμως τα εξωτερικά ενδύματα, που ποικίλλουν, η ουσία παραμένει η ίδια. Η αναζήτηση του θεού δεν είναι παρά η αναζήτηση της εσωτερικής μας ολοκλήρωσης. Ο ήρωας είναι ένα αρχέτυπο. Φωτίζει το δρόμο στο λαβύρινθο της εσωτερικής μας ύπαρξης.
Πρόκειται για ένα συναρπαστικό ταξίδι στον απέραντο ωκεανό του παγκόσμιου μυθολογικού υλικού, ένα ταξίδι στα απύθμενα βάθη της ανθρώπινης ψυχής.
Θρησκεία για άθεους
Κι αν όσα υποστηρίζουν οι θρησκείες δεν είναι απολύτως αληθή, ούτε όμως και σκέτες ανοησίες;
Η βαρετή διαμάχη ανάμεσα στους σκληροπυρηνικούς πιστούς και στους άθεους επιτέλους εξελίσσεται μέσα από το εμπνευσμένο νέο βιβλίο του Αλαίν ντε Μποττόν, που υποστηρίζει θαρραλέα ότι οι υπερφυσικοί θρησκευτικοί ισχυρισμοί είναι παντελώς ψευδείς – ωστόσο οι θρησκείες μπορούν ακόμη να διδάξουν σε όσους δεν πιστεύουν ορισμένα ιδιαίτερα σημαντικά πράγματα.
Ο συγγραφέας υποστηρίζει πως, αντί να χλευάζουν τις θρησκείες, οι αγνωστικιστές και οι άθεοι καλό είναι να κλέψουν από αυτές – μια που είναι γεμάτες ωραίες ιδέες για να βελτιώσουμε τη ζωή μας και να διευθετήσουμε τις κοινωνίες μας. Χρησιμοποιώντας ένα μείγμα βαθύτατου σεβασμού και απόλυτης ασέβειας, ο Ντε Μποττόν (όντας άθεος ο ίδιος) προτείνει να αναζητήσουμε στις θρησκείες διορατικές σκέψεις προκειμένου μεταξύ άλλων:
Να δημιουργήσουμε δεσμούς αλληλεγγύης
Να βελτιώσουμε τις προσωπικές μας σχέσεις
Να υπερβούμε τα συναισθήματα φθόνου και ανεπάρκειας
Να δραπετεύσουμε από την 24ωρη τυραννία των μέσων ενημέρωσης
Να ταξιδέψουμε
Να αποκομίσουμε περισσότερα από την τέχνη, την αρχιτεκτονική και τη μουσική
Να δημιουργήσουμε νέες επιχειρήσεις σχεδιασμένες να ικανοποιούν τις συναισθηματικές μας ανάγκες.
Για υπερβολικά μεγάλο διάστημα οι μη πιστοί αντιμετώπιζαν την ακραία επιλογή ανάμεσα στο να υπομένουν ένα σωρό αλλόκοτα δόγματα ή να απορρίπτουν εντελώς μία ποικιλία από παρηγορητικές και όμορφες τελετουργίες και ιδέες. Ο Αλαίν ντε Μποττόν, συγγραφέας των «Η παρηγορία της φιλοσοφίας» και «Πώς ο Προυστ μπορεί να αλλάξει τη ζωή σου», δημιούργησε μία πολύ πιο ενδιαφέρουσα και πραγματικά χρήσιμη εναλλακτική πρόταση.
Εγώ νομίζω πως τόσο η πίστη όσο και η αμφισβήτηση έχουν χρηστική αξία, διαφορετική μεταξύ τους και διαφορετική επίσης ανάλογα με τις συνθήκες. Χάρη στην πίστη π.χ. μπορεί να επιβιώσει καλύτερα μια ομάδα επειδή είναι ενωμένη, χάρη στην αμφισβήτηση μπορεί να γίνουν σημαντικές ανακαλύψεις που προάγουν την επιβίωση. Γι' αυτό και παρατηρούμε σήμερα ανθρώπους που έχουν τάση για πίστη αλλά και ανθρώπους που έχουν τάση για αμφισβήτηση: γιατί και οι δύο τάσεις έχουν την επιβιωτική (χρηστική) αξία τους, ανάλογα με τις συνθήκες.
η αμφισβήτηση παίζει σπουδαίο ρόλο ως χρηστική αξία, διότι καθαρίζει την απαραίτητη ομίχλη που υπάρχει στους μύθους την εποχή που αυτοί πλάσθηκαν. η την αποκόλληση τους από τις θρησκείες που τείνουν όσο περνούν τα χρόνια να εκλογικεύονται, να ξεφεύγουν από την κατά γράμμα διδασκαλία όπως κάνουν ακραίες θρησκευτικές ομάδες για να φανατίσουν τα μέλη τους π.χ. οι χιλιαστές, που αναμένουν τον αρμαγεδώνα.
και στο τ'ελος πιστεύω πως θα αφήσει καθαρό πια το τοπίο για την πίστη που απόμεινε σε αξίες που προσεγγίζονται μόνο μέσω του ιερού.