Αφοπλιστικά ερωτήματα προς πιστούς

Συζητήσεις γύρω απ' την αθεΐα, και γενικά τη ζωή χωρίς θρησκεία, θεούς, και δεισιδαιμονίες.
Άβαταρ μέλους
Γιατρος Του Ικα
Δημοσιεύσεις: 5537
Εγγραφή: 18 Μαρ 2009 13:22

Προσωπικά δεν συμπαθώ τα "αντιδιαισθητικα" συμπεράσματα, όπως τα αποκαλείς πολύ σωστά, και αυτό γιατί κάτι για το οποίο δεν έχεις αίσθηση τείνει να είναι και μη φυσικό΄ή τουλάχιστον δεν μπορείς να το αποδείξεις άμεσα.
Δεν συμφωνώ. Γιατί δηλαδή κάτι που υπερβαίνει την καθημερινή διαίσθηση (=την σχεδόν φυσική αίσθηση που έχουμε ότι κάτι είναι λογικό ή πραγματικό) τείνει να είναι μή φυσικό;

Τόσο το μυαλό μας Λέανδρε όσο και οι αισθήσεις μας δεν έχουν αναπτυχθεί πρωταρχικά ως εργαλεία κατανόησης του κόσμου. Αυτό είναι παραπροϊόν της κύριας λειτουργίας τους που δεν είναι άλλη από την εξασφάλιση της επιβίωσής μας. Ούτε το να βλέπουμε νετρίνα ούτε το να αντιλαμβανόμαστε την καμπύλωση του χώρου γύρω από βαρυτικά πεδία που θα μας είχαν πρώτα συνθλίψει προ πολλού μπορεί να μας βοηθήσει με οιονδήποτε τρόπο στην επιβίωσή μας και έτσι αυτές οι οντότητες έχουν ιδιότητες που μας φάινονται αντιδιαισθητικές. Αυτο δεν τις κάνει κατά κανέναν τρόπο μη φυσικές εκτός και αν θεωρούμε ότι το φυσικό εξαντλείται στα όρια των άμεσων, αδιαμεσολάβητων δυνατοτήτων των ανθρώπινων αισθήσεων.

Κάτι τέτοιο εμένα τουλάχιστον μου φαίνεται σχεδόν μεταφυσικά αυθαίρετο.
Αυτό συμβαίνει και με αυτά που αναφέρεις τα οποία αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς δεν έχουν επιβεβαιωθεί τα ίδια αλλά απλά επιβεβαιώνουν την παρατήρηση μας.
Πολύ θα ήθελα (;) να ακούσω πως αλλιώς εκτός από την καμπύλωση του φωτός από το βαρυτικό πεδίο του Ήλιου μπορεί να ερμηνευτεί η παρατήρηση του Ερμή στην έκλειψη του Εντιγκτον....
Ανάλογα...
Sorry, come again;
υπάρχει γιατί η χ ή η ψ παρατήρηση (το θαύμα εν προκειμένω) μας οδηγεί στο συμπέρασμα αυτό. Αν δεν μπορείς να εξηγήσεις την παρατήρηση τους αλλιώς (και πολλές φορές δεν μπορούμε) τότε δεν μπορείς να τους αρνηθείς το επιχείρημα.
Να υποθέσω ότι έχεις υπόψιν σου κάποιο θαύμα (εξακριβωμένο ότι συνέβη, όχι αναπαραγωγή φημών) το οποίο δεν μπορεί να ερμηνευτεί με κάποια φυσική διαδικασία; Και επιπλέον ναι, ακόμη και αν δεν ξέρω κάποια φυσική ερμηνεία για κάτι θα ψάξω να την βρω (όχι εγώ η ανθρωπότητα συνολικά μέσω της επιστημονικής μεθόδου) και σίγουρα, σίγουρα δεν θα θεωρήσω ερμηνεία το "το έκανε κάποιος υπερδιαγαλαξιακός Voldemort"...Η ανυπαρξία γνωστών σε εμάς τώρα φυσικών ερμηνειών δεν αφήνει κανένα περιθώριο σε μεταφυσικές ερμηνείες διότι αυτές οι "ερμηνείες" στηρίζονται σε λανθασμένες παραδοχές και άρα μπορούν να αποκλειστούν εκ των προτέρων χωρίς να χρειάζεται καν να τις εξετάσουμε.
Π.χ. εγώ αντιμετωπίζω τις τελευταίες μέρες στο σπίτι μου ένα περίεργο ηλεκτρολογικό πρόβλημα. Μέχρι τώρα τόσο εγώ όσο και δύο ηλεκτρολόγοι δεν έχουμε εντοπίσει την αιτία. Μου συνιστάς λοιπόν να μην αποκλείσω ως ερμηνεία για το ότι κάθε φορά που βρέχει πέφτει το ρελέ διαφυγής την επίδραση καλικάντζαρων;
Αλλά αυτό δεν αφήνει να εννοηθεί παραδείγματος χάριν και το big bang όταν σου λέει ότι όλα ξεκίνησαν από μια έκρηξη; Μέσα σε τι έγινε αυτή η έκρηξη; τι την προκάλεσε;
Όταν ορίζεις μια αρχή για κάτι, και μια επέκταση τότε υποδηλώνεις και κάποιο μέσο, μέσα στο οποίο γίνεται αυτή η αρχή και η επέκταση.
Παρερμηνείες. Το Big Bang δεν είναι έκρηξη. Είναι μιά φάση εκθετικής αύξησης της μετρικής του χώρου. Αυτό σημαίνει πως δεν επεκτείνεται το σύμπαν μέσα σε κάτι απλά αλλάζουν οι διαστάσεις του.
Πολύ βολικοί ορισμοί και οι δύο, δεν νομίζεις; Μήπως και οι δύο πέφτουν στην κατηγορία που είπες πιο πάνω των βολικών ορισμών που προσπαθούν να αποφύγουν την κρίση και την λογική;
Όχι. Στο βαθμό μάλιστα που το ένα επιβεβαιώνεται παρατηρησιακά και προβλέπεται θεωρητικά και το άλλο είναι μιά ad hoc ερμηνεία που κάποιοι το έβγαλαν από την κοιλιά τους στο πλαίσιο ένος πράγματος που αποκαλείται και επισήμως "απολογητική".
Αν δεν μπορείς να δεις, να κατανοήσεις ή να αλληλεπιδράσεις π.χ. με τον χωρόχρονο, πως ξέρεις ότι υπάρχει;
Έλα όμως που μπορείς...
Άνθρωπος χωρίς Θεό,ψάρι χωρίς ποδήλατο.

Είδα χτές ένα πεφταστέρι και ευχήθηκα να πέσει στο σπίτι σου.(Mikeius)

Ένα πέτρινο λιοντάρι στην μπασιά της νύχτας, με τα νύχια μπηγμένα στην πέτρα…
vlakedios
Αποκλεισμένος
Δημοσιεύσεις: 465
Εγγραφή: 06 Φεβ 2011 17:15
Όνομα Ιστότοπου: -

@sfougarisb
sfougarisb έγραψε: Vlakedios, δεν μπορώ να ακολουθήσω τον συλλογισμό σου. Η επιστήμη σαν μεθοδολογία δεν υπόσχεται ότι όλοι μας θα "καταλαβαίνουμε" με άμεσο τρόπο το κόσμο γύρω μας, ή τις θέσεις της. Πολλά πράγματα (όπως λεν και τα quotes για τη κβαντομηχανική) δε μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε με τα εργαλεία με τα οποία η εξέλιξη μας έχει εφοδιάσει (η ικανότητα μας για μνήμη / ανάλυση, και πολλά άλλα, είναι πεπερασμένη).
Ο συλλογισμός μου είναι πολύ απλός αγαπητέ sfugarisb, το μόνο που κάνω είναι να βάζω και κάποιες επιστημονικές θεωρίες ή πεδία κάτω από τα ίδια λογικά ερωτήματα που υποβάλουμε και την θρησκεία. Δεν κάνω κάτι τρομερό. Είτε περνάνε το τεστ είτε όχι.

Η επιστήμη δεν είναι μεθοδολογία, έχει κάποια μεθοδολογία. Και θα διαφωνήσω με αυτό που λες. Ο στόχος της και η υπόσχεση της είναι ακριβώς το να καταλάβουμε τον κόσμο γύρω μας. Να τον κατανοήσουμε. Όχι αόριστα αλλά πολύ καλά ορισμένα.

Η επιστήμη όπως είπα και πιο πάνω έχει σαν στόχο να ξεπερνάει τα όρια, όχι να βάζει όρια. Και είναι πολύ λάθος κατά την άποψη μου το να λες ότι οι ικανότητες μας είναι πεπερασμένες και πάμε μέχρι εκεί και όχι παραπέρα. Γιατί; Αυτό είναι η φιλοσοφία της θρησκείας.

Αν θεωρείς ότι δεν είμαστε ικανοί να αντιληφθούμε τα πράγματα γύρω μας τότε γιατί αναζητάς; Πως γνωρίζεις τι είναι αληθινό και τι όχι; Στο κάτω κάτω της γραφής αφού δέχεσαι αυτό σου τον περιορισμό σαν άνθρωπος σε θέματα επιστήμης γιατί δεν τον δέχεσαι και στο θέμα θρησκείας τότε;

Καταλαβαίνεις γιατί λέω ότι είναι λάθος να δεχόμαστε περιορισμούς στην αντίληψη μας; Δεν με προβληματίζει η προσωρινή άγνοια, αλλά ο περιορισμός στην αντίληψη. Το πρώτο αλλάζει, το δεύτερο όχι. Και είναι τεράστια η διαφορά μεταξύ τους.
Τα "όρια", οι υποθέσεις, και τα κενά στην αντίληψη που έχουμε για το κόσμο βάση της επιστημονικής μεθόδου είναι εκεί γιατί δεν έχουμε ακόμα κατακτήσει νέα πεδία γνώσης ή δεν έχουμε αρκετά δεδομένα. Αυτό δεν μπορεί να απαγορεύει το να γίνονται υποθέσεις εργασίας οι οποίες είτε απορρίπτονται είτε γίνονται δεκτές όταν υπάρχουν νέα δεδομένα.
Δεν είπα ότι δεν πρέπει να γίνονται υποθέσεις εργασίας, είπα ότι πρέπει να κρίνονται και αυτές με τα ίδια σκληρά λογικά κριτήρια που κρίνουμε π.χ. και την θρησκεία.

Αυτό, αν θέλεις, είναι και το μέσο για να γίνουν αυτές οι υποθέσεις καλύτερες και να υπάρχει πρόοδος στην σωστή κατεύθυνση.

Λες επίσης κάτι σημαντικό. Αναφέρεις την επιστημονική μέθοδο. Αυτή η μέθοδος είναι μια πολύ καλή αρχή για να κρίνεις μια θεωρία και είναι ο κανόνας για να αποκαλέσεις κάτι επιστημονικό.

Η επιστημονική μέθοδος κατά κανόνα ξεκινάει από μια παρατήρηση την οποία θέλουμε να εξηγήσουμε, άρα ξεκινάει από κάποιο ερέθισμα που έχουμε. Κάποιο δεδομένο.

Λέμε π.χ. ότι αν αφήσεις ένα αντικείμενο εδώ πάνω στην Γη, αυτό πέφτει. Είναι παρατήρηση και είναι δεδομένο. Πάντα πέφτει, δεν πάει πάνω, δεν αιωρείται, δεν κάνει τούμπες. Αυτή είναι η αρχή μας λοιπόν.
Με βάση αυτή την αρχή η επιστήμη καλείται να εξετάσει 2 πράγματα.

1) Γιατί πέφτει.
2) Πως πέφτει.

Εκεί φτιάχνεις κάποιο μοντέλο και διατυπώνεις μια άποψη προσπαθώντας να απαντήσεις τις 2 αυτές ερωτήσεις ή κάποια από αυτές (για την βαρύτητα π.χ. ξέρουμε το πως αλλά το γιατί ακόμα το ψάχνουμε).
Αφού το διατυπώσεις τότε το τεστάρεις για να το επαληθεύσεις και αν έχεις καλή και επαναλαμβανόμενη επαλήθευση τότε μπορείς να μιλάς για επιστημονική θεωρία.

Ας πάμε τώρα π.χ. στον big bang. Όταν λέμε ότι ο κόσμος ξεκίνησε από μια έκρηξη, βασιζόμαστε σε κάποια παρατήρηση; σε κάποιο δεδομένο; όχι γιατί δεν το ξέρουμε και δεν μπορούμε ούτε να το αναπαράγουμε ούτε και να το παρατηρήσουμε ποτέ. Αυτό από μόνο του κάνει την αρχική μας θέση ευάλωτη και αν η αρχική μας θέση είναι ευάλωτη τότε η υπόλοιπη θεωρία είναι ακόμα πιο ευάλωτη γιατί βασίζετε πάνω σε κάτι που μπορεί να μην είναι αληθές.

Για αυτό το λόγο είπα και πιο πριν ότι κάποια επιστημονικά πεδία που εξετάζουν μη παρατηρήσιμα πράγματα είναι από την φύση τους στον αέρα και μπορούν να οδηγήσουν σε αμφιλεγόμενα ή ακόμα και λάθος συμπεράσματα και θεωρίες. Δεν φταίνε αυτά, φταίει η φύση του αντικειμένου που εξετάζουν.

Αν τώρα σε αυτά τα από την φύση τους ευάλωτα πεδία, προσθέσουμε και σαν δεδομένο το ότι έχουμε περιορισμένη αντίληψη ε δεν θέλεις πολύ για να φτάσεις στην ίδια συλλογιστική με την θρησκεία. Αν δεν έχεις σταθερή βάση και δεν έχεις και πλήρη αντίληψη τότε για τι επιστήμη μιλάμε;

Το ότι έχεις μαθηματικά μοντέλα δεν λέει κάτι. Σε άλλο thread εδώ μέσα έχει και μαθηματική απόδειξη για τον θεό, αυτό σημαίνει ότι υπάρχει; Τα μαθηματικά είναι τόσο δυνατά όσο ο κόσμος που περιγράφουν και οι αρχικές σου συνθήκες. Αν αυτά είναι στον αέρα τότε δεν κάνεις επιστήμη, κάνεις τέχνη και αντί να εξηγείς, δημιουργείς.

Εν κατακλείδι αυτό που λέω είναι ότι αν αρχίσουμε να δεχόμαστε περιορισμούς στην αντίληψη μας για τον κόσμο και μη διαισθητικές οντότητες στην επιστήμη, τότε δεν απέχουμε πολύ από το να δεχτούμε ότι υπάρχει θεός και απλά δεν τον καταλαβαίνουμε. Η λογική είναι η ίδια αν το δεις ψυχρά.
Η επιστήμη και η θρησκεία, δόξα το θεό, δεν ταυτίζονται στο βαθμό που υπονοείς. Μπορεί συγκεκριμένες επιστημονικές θεωρίες να υιοθετούν το mantle τις θρησκευτικής ορθοδοξίας, (πχ ο φίλος μας με το πλάσμα.. vs big bang) αλλά γενικά η διαδικασία είναι αποτελεσματική.
Κανονικά η επιστήμη και η θρησκεία δεν πρέπει να ταυτίζονται καθόλου. Και το να λέμε ότι δεν ταυτίζονται σε μεγάλο βαθμό είναι ύβρις για την επιστήμη και την λογική.

Σίγουρα δεν εξετάζουμε την επιστήμη στο σύνολο της, αλλά από την στιγμή που υπάρχουν επιστημονικές θεωρίες που βάζουν τόσο νερό στο κρασί τους, η θέση της επιστήμης και της λογικής απέναντι στην θρησκεία εξασθενεί.

Για εμένα όσες θεωρίες επιτρέπουν θεό πρέπει να επανεξεταστούν στο σύνολο τους. Είναι θέμα αυτό-συνέπειας για την επιστήμη.
vlakedios
Αποκλεισμένος
Δημοσιεύσεις: 465
Εγγραφή: 06 Φεβ 2011 17:15
Όνομα Ιστότοπου: -

@Γιατρος Του ΙΚΑ
Γιατρος Του Ικα έγραψε:
Προσωπικά δεν συμπαθώ τα "αντιδιαισθητικα" συμπεράσματα, όπως τα αποκαλείς πολύ σωστά, και αυτό γιατί κάτι για το οποίο δεν έχεις αίσθηση τείνει να είναι και μη φυσικό΄ή τουλάχιστον δεν μπορείς να το αποδείξεις άμεσα.
Δεν συμφωνώ. Γιατί δηλαδή κάτι που υπερβαίνει την καθημερινή διαίσθηση (=την σχεδόν φυσική αίσθηση που έχουμε ότι κάτι είναι λογικό ή πραγματικό) τείνει να είναι μή φυσικό;
Δεν είπα την καθημερινή διαίσθηση όπως το θέτεις. Ίσως να μην το έθεσα σωστά και να κατάλαβες λάθος.
Εννοώ κάτι το οποίο δεν μπορούμε να αντιληφθούμε άμεσα μέσω κάποιας παρατήρησης.

Αν κάτι δεν το παρατηρείς και δεν το αντιλαμβάνεσαι άμεσα τότε μόνο να εικάσεις μπορείς για αυτό. Και όταν αρχίζεις να εικάζεις τότε μπορείς πολύ εύκολα να πηδήσεις από τα νετρίνα στις νεράιδες και μετά στον θεό.
Τόσο το μυαλό μας Λέανδρε όσο και οι αισθήσεις μας δεν έχουν αναπτυχθεί πρωταρχικά ως εργαλεία κατανόησης του κόσμου. Αυτό είναι παραπροϊόν της κύριας λειτουργίας τους που δεν είναι άλλη από την εξασφάλιση της επιβίωσής μας. Ούτε το να βλέπουμε νετρίνα ούτε το να αντιλαμβανόμαστε την καμπύλωση του χώρου γύρω από βαρυτικά πεδία που θα μας είχαν πρώτα συνθλίψει προ πολλού μπορεί να μας βοηθήσει με οιονδήποτε τρόπο στην επιβίωσή μας και έτσι αυτές οι οντότητες έχουν ιδιότητες που μας φάινονται αντιδιαισθητικές. Αυτο δεν τις κάνει κατά κανέναν τρόπο μη φυσικές εκτός και αν θεωρούμε ότι το φυσικό εξαντλείται στα όρια των άμεσων, αδιαμεσολάβητων δυνατοτήτων των ανθρώπινων αισθήσεων.
Όπως είπα παραπάνω κατάλαβες λάθος αυτό που έλεγα. Δεν μιλάω για αισθήσεις αλλά για ικανότητα παρατήρησης και κυρίως αντίληψης.

Αν αρχίσουμε να δεχόμαστε περιορισμούς στην αντίληψη μας τότε κάθε τι μεταφυσικό είναι valid. Είναι δυνητικά υπαρκτό. Καταλαβαίνεις που είναι το πρόβλημα μου με αυτό; Σαν άθεος θα έπρεπε να είναι και δικό σου πρόβλημα νομίζω.
Πολύ θα ήθελα (;) να ακούσω πως αλλιώς εκτός από την καμπύλωση του φωτός από το βαρυτικό πεδίο του Ήλιου μπορεί να ερμηνευτεί η παρατήρηση του Ερμή στην έκλειψη του Εντιγκτον....
Δεν γνωρίζω αγαπητέ αλλά από όσο γνωρίζω υπάρχουν και άλλες πιθανές εξηγήσεις. Αν θέλεις μπορούμε να το ψάξουμε σε κάποια άλλη κουβέντα για να μην φεύγουμε από το θέμα αυτής.
Ανάλογα...
Sorry, come again;
Εδώ δεν καταλαβαίνω εγώ τι θέλεις να πεις :)
Να υποθέσω ότι έχεις υπόψιν σου κάποιο θαύμα (εξακριβωμένο ότι συνέβη, όχι αναπαραγωγή φημών) το οποίο δεν μπορεί να ερμηνευτεί με κάποια φυσική διαδικασία; Και επιπλέον ναι, ακόμη και αν δεν ξέρω κάποια φυσική ερμηνεία για κάτι θα ψάξω να την βρω (όχι εγώ η ανθρωπότητα συνολικά μέσω της επιστημονικής μεθόδου) και σίγουρα, σίγουρα δεν θα θεωρήσω ερμηνεία το "το έκανε κάποιος υπερδιαγαλαξιακός Voldemort"...Η ανυπαρξία γνωστών σε εμάς τώρα φυσικών ερμηνειών δεν αφήνει κανένα περιθώριο σε μεταφυσικές ερμηνείες διότι αυτές οι "ερμηνείες" στηρίζονται σε λανθασμένες παραδοχές και άρα μπορούν να αποκλειστούν εκ των προτέρων χωρίς να χρειάζεται καν να τις εξετάσουμε.
Πολύ καλά θα κάνεις να ψάξεις μια ερμηνεία για κάθε τι που δεν βγάζει νόημα και θεωρείς ψευδές. Δεν είπα ποτέ να μην κάνεις κάτι τέτοιο, το αντίθετο μάλιστα.

Αλλά αφού θέλεις, και πρέπει, να κάνεις αυτή την έρευνα, και όπως λες κάποιες ερμηνείες στηρίζονται σε λανθασμένες παραδοχές, μπορείς να μου πεις οι παραδοχές ότι το σύμπαν ξεκίνησε (πρώτη παραδοχή) από μια έκρηξη (δεύτερη παραδοχή) είσαι σίγουρος ότι είναι σωστές;

Αν ναι, γιατί; Τι το προκάλεσε;

Εγώ προσωπικά σε αυτές τις παραδοχές βλέπω χώρο για πάρα πολλές μεταφυσικές ερμηνείες αγαπητέ Γιατρέ του ΙΚΑ.
Π.χ. εγώ αντιμετωπίζω τις τελευταίες μέρες στο σπίτι μου ένα περίεργο ηλεκτρολογικό πρόβλημα. Μέχρι τώρα τόσο εγώ όσο και δύο ηλεκτρολόγοι δεν έχουμε εντοπίσει την αιτία. Μου συνιστάς λοιπόν να μην αποκλείσω ως ερμηνεία για το ότι κάθε φορά που βρέχει πέφτει το ρελέ διαφυγής την επίδραση καλικάντζαρων;
Όχι, στην περίπτωση σου ιδίως είσαι πολύ τυχερός γιατί ξέρεις την αιτία. Φταίει πιθανότατα κάποια εισροή υγρασίας σε κάποιο σημείου του δικτύου σου. Σου συνιστώ απλά να αλλάξεις ηλεκτρολόγους. :)

Η προκειμένη περίπτωση είναι και ένα πολύ καλό παράδειγμα μάλιστα. Γιατί έχεις αιτία για αυτό που αναζητάς. Το πρόβλημα σου μόνο είναι να βρεις το σημείο υγρασίας. Και το να βρεις κάτι είναι το εύκολο κομμάτι κάθε φυσικής θεωρίας, το μεγάλο πρόβλημα είναι το να βρεις το γιατί συμβαίνει κάτι.

Αν π.χ. το ρελέ έπεφτε χωρίς κάποιο κανόνα τότε θα είχες μεγάλο πρόβλημα. Δεν θα ήξερες τι να υποθέσεις. Από που να αρχίσεις. Θα μπορούσες να υποθέσεις λάθος και να τα κάνεις χειρότερα. Μετά από λίγο θα μπορούσες να σκεφτείς και το ευχέλαιο. :)
Παρερμηνείες. Το Big Bang δεν είναι έκρηξη. Είναι μιά φάση εκθετικής αύξησης της μετρικής του χώρου. Αυτό σημαίνει πως δεν επεκτείνεται το σύμπαν μέσα σε κάτι απλά αλλάζουν οι διαστάσεις του.
Συγνώμη; Τι ακριβώς προκάλεσε αυτή την "εκθετική αύξηση της μετρικής του χώρου" ότι και αν σημαίνει αυτό για εσένα.

Και γιατί αυτή η "αύξηση της μετρικής" σημαίνει ότι δεν επεκτείνεται μέσα σε κάτι; Τι πάει να πει αλλάζει διαστάσεις; Ως προς τι αλλάζει διαστάσεις; Ποιο το σημείο αναφοράς του; Γιατί αλλάζει διαστάσεις, καλά δεν ήταν και έτσι όπως ήταν πριν;

Μπορώ να σου κάνω άλλες εκατό valid ερωτήσεις πάνω στο θέμα αλλά νομίζω ότι καταλαβαίνεις ότι το να αλλάξεις το όνομα σε κάτι δεν αλλάζει και το ίδιο. Δεν είναι Γιάννης, είναι Γιαννάκης.

Κάτι που μεταβάλετε χρειάζεται και ένα αίτιο για αυτή τη μεταβολή, και ένα σύστημα αναφοράς σχετικά με το οποίο αλλάζει. Αυτό είναι φυσική 101. Αν δεχτούμε ότι αυτά τα πράγματα γίνονται ετσιθελικά και αόριστα τότε συγνώμη αλλά δεν βλέπω μεγάλη διαφορά από τους καλικάντζαρους.
Πολύ βολικοί ορισμοί και οι δύο, δεν νομίζεις; Μήπως και οι δύο πέφτουν στην κατηγορία που είπες πιο πάνω των βολικών ορισμών που προσπαθούν να αποφύγουν την κρίση και την λογική;
Όχι. Στο βαθμό μάλιστα που το ένα επιβεβαιώνεται παρατηρησιακά και προβλέπεται θεωρητικά και το άλλο είναι μιά ad hoc ερμηνεία που κάποιοι το έβγαλαν από την κοιλιά τους στο πλαίσιο ένος πράγματος που αποκαλείται και επισήμως "απολογητική".
Δεν νομίζω ότι η θέση "οι νόμοι της φυσικής δεν ισχύουν από εκείνο το σημείο και πίσω" προβλέπεται είτε παρατηρησιακά είτε θεωρητικά. Μπορείς να μου υποδείξεις που συμβαίνει αυτό; Και καλά η θεωρία, η παρατήρηση; Είδαμε κάπου ότι δεν ισχύουν;

Εγώ προσωπικά νομίζω ότι είναι το ίδιο "απολογητική" εξήγηση όσο η δεύτερη. Όταν δεν ξέρουμε το γιατί καταφεύγουμε στην μαγεία.
Αν δεν μπορείς να δεις, να κατανοήσεις ή να αλληλεπιδράσεις π.χ. με τον χωρόχρονο, πως ξέρεις ότι υπάρχει;
Έλα όμως που μπορείς...
Έχουμε μπορέσει να αλληλεπιδράσουμε με τον χωρόχρονο; Πότε έγινε τέτοιο πράγμα και το έχασα;

Αγαπητέ Γιατρέ παρότι δεν διαφωνούμε στα πιστεύω μας, βλέπω τεράστια διαφορά στον τρόπο σκέψης και αντιμετώπισης κάποιων πραγμάτων.
Δεν είναι κακό αυτό φυσικά, οι διαφωνίες είναι γόνιμες συνήθως. Περιμένω ωραίες συζητήσεις μαζί σου.
Άβαταρ μέλους
Comte de Toulouse
Δημοσιεύσεις: 3960
Εγγραφή: 11 Μαρ 2009 13:32
Όνομα Ιστότοπου: Comte de Toulouse
Τοποθεσία: 7-
Επικοινωνία:

Το να καταφέρεις να συνδέσεις τα προηγούμενα ποσταρίσματα με τα "Αφοπλιστικά ερωτήματα προς πιστούς" πιθανόν να είναι πιό δύσκολο από το να συνδέσεις την θεωρία του μπιγκ μπάνγκ με την θεωρία του πλάσματος :think:
Pluralitas non est ponenda sine neccesitate
vlakedios
Αποκλεισμένος
Δημοσιεύσεις: 465
Εγγραφή: 06 Φεβ 2011 17:15
Όνομα Ιστότοπου: -

Comte de Toulouse έγραψε:Το να καταφέρεις να συνδέσεις τα προηγούμενα ποσταρίσματα με τα "Αφοπλιστικά ερωτήματα προς πιστούς" πιθανόν να είναι πιό δύσκολο από το να συνδέσεις την θεωρία του μπιγκ μπάνγκ με την θεωρία του πλάσματος :think:
Είναι η δεύτερη φορά που το αναφέρεις αυτό το πλάσμα και νομίζω ότι το ανέφερε και ο sfougarisb πιο πάνω. Τι είναι αυτό και γιατί το πετάτε συνέχεια;

Η κουβέντα που κάνουμε όντως έχει ξεφύγει λίγο από το θέμα του thread αλλά όταν την ξεκίνησα τουλάχιστον εγώ ήθελα απλά να υποδείξω ότι κάποια επιχειρήματα που προβάλουμε απέναντι στις θέσεις της θρησκείας, μπορεί κάλλιστα να τα προβάλει και η θρησκεία απέναντι σε κάποιες επιστημονικές θέσεις. Είναι και το άλλο thread για το Βατικανό παράλληλα οπότε λίγο πολύ οι κουβέντες κόλλησαν.

Γενικά η θέση μου είναι ότι πολλές φορές η ίδια η επιστήμη δίνει λαβές για μεταφυσικές ερμηνείες που δίνουν χώρο στην θρησκεία. Δεν ξέρω γιατί κάποιοι εδώ μέσα το βλέπουν αυτό σαν κάτι σπουδαίο, μια άποψη είναι προς κουβέντα.
Άβαταρ μέλους
Comte de Toulouse
Δημοσιεύσεις: 3960
Εγγραφή: 11 Μαρ 2009 13:32
Όνομα Ιστότοπου: Comte de Toulouse
Τοποθεσία: 7-
Επικοινωνία:

vlakedios έγραψε:
Comte de Toulouse έγραψε:Το να καταφέρεις να συνδέσεις τα προηγούμενα ποσταρίσματα με τα "Αφοπλιστικά ερωτήματα προς πιστούς" πιθανόν να είναι πιό δύσκολο από το να συνδέσεις την θεωρία του μπιγκ μπάνγκ με την θεωρία του πλάσματος :think:
Είναι η δεύτερη φορά που το αναφέρεις αυτό το πλάσμα...
Nope. Είναι η δεύτερη φορά που αναφέρω την λέξη πλάσμα, αλλά η πρώτη φορά που εννοώ αυτό το πλάσμα. Μια και είσαι σχετικός, διάβασε και ενημερώσου για αυτή την εναλλακτική θεωρία κοσμογονίας, για την οποία μας πληροφόρησε ο φίλος μας Πάνος.
Η αμέσως προηγούμενη αναφορά μου στο πλάσμα και το μπιγκ μπάνγκ, ήταν χιουμοριστική, καθώς ασχοληθήκατε με το μπιγκ μπάνγκ που δεν κολλάει στο νήμα.

Είσαι παρατηρητικός πάντως. Πολλές φορές επαναλαμβάνω τις ίδιες λέξεις (το λεξιλόγιό μου είναι περιορισμένο :( ), αλλά κανείς δεν φαίνεται να το έχει παρατηρήσει, τουλάχιστον μέχρι σήμερα.
Pluralitas non est ponenda sine neccesitate
vlakedios
Αποκλεισμένος
Δημοσιεύσεις: 465
Εγγραφή: 06 Φεβ 2011 17:15
Όνομα Ιστότοπου: -

Είναι η δεύτερη φορά που ανέφερες το πλάσμα σε ερώτηση προς εμένα για αυτό και το πρόσεξα. Δεν θυμάμαι που ήταν ακριβώς αλλά θυμάμαι ότι σου απάντησα τότε σε ποιο πλάσμα αναφέρεσαι, του Λε Πα, των τηλεοράσεων ή του αίματος.

Υπέθετα του αίματος επειδή είπα ότι έχω μακρινή καταγωγή από την Ρουμανία και νόμιζα ότι ήθελες κάπως να το συνδέσεις με τους βρικόλακες (το έχω δει πολλές φορές το ανέκδοτο αυτό) αλλά από ότι φαίνεται έκανα λάθος.

Ναι το είδα αυτό το thread γιατί κάποιος πόσταρε κάτι εκεί και εμφανίστηκε στα ενεργά. Δεν ήξερα ότι υπάρχει τέτοια θεωρία και 17 σελίδες είναι πολλές για να κάτσω να τις διαβάσω έτσι στο άσχετο. Υπάρχει περίληψη; :)

Αλήθεια αυτός ο Πάνος είναι ο Mr P που με έχει φλομώσει στα μηνύματα ότι του τον θυμίζω ο xarxar; Αν είναι έτσι να το ψάξω κάποια στιγμή δηλαδή γιατί έχω αρχίσει να νομίζω ότι αρκετοί εδώ μέσα είναι ψυχωτικοί.

Για το big bang τώρα που λες, κολλάει και παρακολλάει στο thread νομίζω. Είναι ίσως η κατεξοχήν επιστημονική θεωρία που ταυτίζετε με έναν θρησκευτικό μύθο στις αρχικές της υποθέσεις. Εν αρχή ήταν το τίποτα και από το τίποτα έγινε ο κόσμος. Οι λεπτομέρειες και οι χρόνοι είναι διαφορετικοί αλλά η ουσία είναι η ίδια.
Αν ήμουν θρήσκος το πρώτο πράγμα που θα θεωρούσα επιστημονική απόδειξη του θεού θα ήταν το big bang.

Οπότε σε ένα thread για αφοπλιστικά ερωτήματα προς πιστούς, καλό είναι νομίζω να δούμε και μερικά αφοπλιστικά ερωτήματα πιστών για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης. Δεν είναι;
Άβαταρ μέλους
Τεμπελόσκυλο
Δημοσιεύσεις: 9867
Εγγραφή: 03 Μαρ 2009 21:27
Όνομα Ιστότοπου: Τεμπέλικες Σκέψεις...
Τοποθεσία: Sun City
Επικοινωνία:

ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ

Παρακαλώ η συζήτηση περί φυσικής και αστρονομίας να συνεχιστεί στα κατάλληλα νήματα, όχι εδώ.

Υπάρχει νήμα Αφοπλιστικά ερωτήματα προς άθεους, υπάρχει νήμα για την κοσμολογία πλάσματος, υπάρχει νήμα για το Big bang. Υπάρχουν και 2-3 ακόμα σχετικά με τη σχετικότητα και την κβαντική φυσική. Στην τελική αν δεν σας κάνει κάποιο απ' αυτά, ανοίξτε ένα δικό σας στην ενότητα Επιστήμη.

ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΕΔΩ !!!
It is by will alone I set my mind in motion.
Άβαταρ μέλους
Εlite
Δημοσιεύσεις: 172
Εγγραφή: 20 Φεβ 2011 11:21
Όνομα Ιστότοπου: http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 9964557620

σωστη η διαχειρηση. Εγω σαν νεος που μπηκα εδω για να αφησω το δικο μου ερωτημα , μπερδευτικα καθως βρηκα μονο 2 ερωτηματα σε 38 σελιδες.
For my ally is the Force, and a powerful ally it is. -Yoda
Άβαταρ μέλους
tasos_didymoteicho
Δημοσιεύσεις: 9010
Εγγραφή: 30 Δεκ 2010 15:59
Όνομα Ιστότοπου: -

Off Topic
Εlite έγραψε:Εγω σαν νεος που μπηκα εδω για να αφησω το δικο μου ερωτημα , μπερδευτικα καθως βρηκα μονο 2 ερωτηματα σε 38 σελιδες.
Και πού είσαι ακόμα... Θα σου πάρουμε... πυξίδα : brrr :
"Του είχαν δείξει την ασημαντότητα και τη φτηνή κενότητα των μικρών θεών της γης, με τα κακομοίρικα ανθρώπινα ενδιαφέροντά τους και τις διασυνδέσεις τους –τα μίση, τους θυμούς, τις αγάπες και τις ματαιοδοξίες τους– τη λαχτάρα τους να τους υμνούν και να θυσιάζουν σ' αυτούς, και την απαίτησή τους να τους πιστεύουν, κάτι άκρως αντίθετο με τη λογική και τη Φύση."
"Through the Gates of the Silver Key" By H. P. Lovecraft (with E. Hoffmann Price)
Άβαταρ μέλους
Θλιμμένος Μπούφος
Δημοσιεύσεις: 76
Εγγραφή: 01 Φεβ 2011 17:34
Όνομα Ιστότοπου: -

Αρχικά να ευχαριστήσω όλους τους φίλους που ασχολήθηκαν με τη δημοσίευσή μου.
Κυρίως τον Πάτροκλο για την ευγενική του πρόταση (έχω παρακολουθήσει αρκετές ομιλίες του Οσσο, και έχω διαβάσει Κρισναμούρτι και Δον Κάρλος, οπότε έχω μια κάποια εξοικείωση με παρόμοια αναγνώσματα), και τον εγορε για το ενδιαφέρον βιντεάκι εφαρμογής νευρωνικών δικτύων που παρέθεσε.

Ωστόσο φίλε εγορε, ας μη ξεχνάμε ότι το αυτοεκπαιδευόμενο σύστημα με τα πυραυλάκια, καθοδηγείται από ρουτίνες που προγραμματίστηκαν, και όχι από τα ίδια τα πυραυλάκια.
Υπάρχει δηλαδή "νομοθέτης" πίσω από αυτό που βλέπουμε.
Τα ίδια τα πυραυλάκια δεν "αναδύθησαν εκ του μηδενός", αλλά και οι ρουτίνες του προγράμματός τους, που τους δίνουν αυτήν την φαινομενική "αυτο-εκπαίδευση", πάλι δεν εμφανίστηκαν ξαφνικά και εκ του μηδενός μέσα στον κώδικα του προγράμματος.
Βλέπουμε κάτι ενδιαφέρον, αλλά είμαστε σίγουροι πως υπάρχει δημιουργός, ακόμα και εάν δεν τον βλέπουμε.


Γιατρος Του Ικα έγραψε:
εάν είμαστε απλά χημικές ενώσεις
Αυτού του είδους την παρεξήγηση (;) την βλέπω και την ξαναβλέπω. Αγαπητέ Θ.Μπ. κανένας άθεος, ποτέ δεν είπε ότι δεν είμαστε τίποτε άλλο από χημικές ενώσεις παρά μόνο από άποψη ουσίας, σύστασης, οντολογικής συγκρότησης. Είμαστε "μόνο" χημικές ουσίες από την ίδια άποψη που η Αφροδίτη της Μήλου είναι "απλά" ένα κομμάτι από μάρμαρο ή το requiem του Mozart είναι μόνο ένα συνοθύλευμα από παλμούς του αέρα.
Δηλαδή σχεδόν καθόλου.
Και απορώ που αυτό το "επιχείρημα" περνάει ακόμη ως βάσιμο μεταξύ των πιστών. Ήδη από την εποχή του Αριστοτέλη είναι γνωστό ότι εκτός από την "ύλη" των όντων υπάρχει και η μορφή, η δομή. Αυτή είναι που δίνει στο κάθε όν την ιδιαιτερότητά του και σχεδόν όλες τις αναδυόμενες ιδιότητές του.
Πολύ ωραία. Είμαι και εγώ οπαδός της άποψης ότι δεν είμαστε μόνο ύλη.
Είμαστε πολλά πράγματα μαζί, και μια από αυτές τις πλευρές της ύπαρξής μας είναι και υλική.
Γιατρος Του Ικα έγραψε:
Μα υπαρχει το άυλο αγαπητέ εγκορε, δεν υπάρχει;.......Ένα άυλο κατασκεύασμα (τα μαθηματικά και συγκεκριμένα οι μιγαδικοί) είναι ικανό να μας περιγράψει όλον τον φυσικό κόσμο!
Οι ιδέες των ανθρώπων (και τα μαθηματικά δεν υπάρχουν κάπου εγγεγραμμένα στην αφηρημένη τους μορφή εν είδει πλατωνικών ιδεών) πόρρω απέχουν από το να είναι άυλες. Έχουν υλικό υπόστρωμα (τον ανθρώπινο εγκέφαλο) και επηρεάζονται (αλλάζουν άρδην ακόμη και χάνονται) ανάλογα με την κατάσταση αυτού του υποστρώματος. Όσον δε αφορά την ίδια τους την φύση υποθέτω ότι πρόκειται για τροποποίησεις στη δομή του εγκεφάλου οργανωμένες με τέτοιο τρόπο στο πλαίσιο κωδίκων* (φυσική γλώσσα, μαθηματικά) ώστε να είναι φορείς πληροφορίας. Η δε λέξη "νόημα"/πληροφορία δεν υπονοεί τίποτε το μεταφυσικό. Αποτελεί μιά εξελιγμένη μορφή των μηχανισμών ανάδρασης που είναι κοινοί σε όλα τα έμβια συστήματα.

*Ο ίδιος ο κώδικας δεν έχει κάτι το μαγικό ή το μεταφυσικό. Είναι σύστημα οργάνωσης.
Μα δεν εννοώ το πως αποθηκεύει ο εγκέφαλος τις παραστάσεις (και τα σύμβολα, θεωρήματα, ιδέες, είναι παραστάσεις οι οποίες κωδικοποιούνται και αποθηκεύονται με ηλεκτροχημικό τρόπο στη μνήμη μας).
Εννοώ το πως γεννά τις ιδέες, όχι το πως τις αποθηκεύει.
Άλλωστε και στον υπολογιστή μας αυτήν τη στιγμή συντελούνται δισεκατομμύρια τροποποιήσεις στη δομή των ολοκληρωμένων κυκλωμάτων του (πυλών). Κανείς μας όμως δεν διαννοείται να πιστέψει ότι ο υπολογιστής του είναι γεμάτος ιδέες ή ηθικές αξίες, ότι διαθέτει χιούμορ και φαντασία, ή έστω ότι σκέφτεται ή προβληματίζεται με όσα ένας θλιμμένος μπούφος πληκτρολογεί επάνω του.
Γιατρος Του Ικα έγραψε:
Εφόσον λοιπόν η εμπειρία μας επαληθεύεται (δηλαδή αποκτά συνέπεια η θεωρία ως ιδέα και σκέψη, και το πείραμα ως εκδήλωση των φυσικών νόμων), τότε οι νόμοι της φύσης υπάρχουν.
Και δεν εννοώ ότι απλά υπάρχουν στο μυαλό μας.
Εννοώ ότι υπάρχουν ανεξάρτητα από τον άνθρωπο.....Η ύπαρξη λοιπόν νόμων, εκτός της αϋλότητας στην οποία μας παραπέμπει, μας εγείρει, σε ένα άλλο βαθύτερο επίπεδο, και μια απόλυτα λογική απορία: Ποιός ο νομοθέτης;
Καθόλου λογική απορία.
Λογικό άλμα.
Οι "νόμοι" της φυσικής, οι κανονικότητες δηλαδή τις οποίες παρατηρούμε μελετώντας την λειτουργία του φυσικού κόσμου και τις οποίες εμείς γενικεύουμε και κωδικοποιούμε δεν είναι τίποτε άλλο παρά απόρροια του γεγονότος ότι η ύλη έχει σταθερές ιδιότητες (και αλήθεια είναι αναμενόμενο κάτι που ή δημιουργείται αυθόρμητα ή υπάρχει αιώνια να αλλάζει ιδιότητες μέσα στο χρόνο; Γιατί μας εκπλήσσει αυτό και πρέπει να επικαλεστούμε εν είδει ερμηνευτικού τρύκ την παρέμβαση ενός ενεργού δράστη; Αν βέβαια μπορεί κανείς να αποκαλέσει την επίκληση ενός εξωφυσικού-εξωλογικού παράγοντα, ενός deus ex machina που βγάζει το σύμπαν και τους νόμους του σαν τον ταχυδακτυλουργό από το καπέλο ερμηνεία...Για να μην αναφέρω το ότι έχουν αρχίσει να υπάρχουν ενδείξεις, υπόνοιες και σκέψεις ότι όντως κάποιες φυσικές σταθερές αλλάζουν όντως μέσα στον χρόνο-βλέπε σταθερά λεπτής υφής, βλέπε πιθανή αλλαγή της ταχύτητας του φωτός κλπ). Η τάξη δεν είναι "μαγική" ιδιότητα που προκύπτει αποκλειστικά από την θεωρούμενη ως μεταφυσική παρέμβαση της συνείδησης. Η τάξη και η κανονικότητα ενυπάρχουν στον κόσμο και γι'αυτό υπάρχουν και στη συνείδηση όχι το αντίστροφο.

Τέλος το ότι οι ιδέες μας και οι παρατηρήσεις μας για τον κόσμο καμιά φορά εκ των υστέρων επιβεβαιώνονται επίσης δεν είναι απορίας άξιο. Είναι απλά αποτέλεσμα του γεγονότος ότι και εμείς είμαστε φτιαγμένοι από το ίδιο υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένο και το σύμπαν. Είναι απλά θέμα....συμβατότητας.
κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει με κάτι έξω από το σύμπαν
Πέραν του ότι το πολυσύμπαν, αν αληθεύει ως υπόθεση είναι αυθύπαρκτο και αιώνιο και δεν χρειάζεται ούτε νομοθέτη, ούτε σχεδιαστή, ούτε μηχανοδηγό θα ήθελα να σε ρωτήσω κάτι: Το ότι ο θεός (για να μην ξαναγράφω όλα τα παραπάνω) είναι "έξω απ'το σύμπαν" (πέραν του ότι η φράση αυτή δεν έχει καν νόημα) το έχουμε τσεκάρει κάπως και το λέμε ή μήπως είναι μία από αυτές τις ad hoc ιδιότητες που του έχουν αποδώσει a priori οι πιστοί και οι θεολόγοι (όχι αναγκαία με αυτή την σειρά) για να αποφύγουν την βάσανο του λογικού και εμπειρικού ελέγχου;

Και αν μου πεις "έτσι τον έχουμε ορίσει" θα σου πω χαίρομαι διότι τώρα πιά μπορώ να αντιμετωπίσω την έννοια του θεού με την ίδια σοβαρότητα που αντιμετωπίζω και όλα τα αξιώματα της προτασιακής λογικής.
Θα προσπαθήσω να τοποθετηθώ συνολικά και όσο πιο σύντομα μπορώ.
Καταρχήν δεν κατα-νοώ τι προσπαθείς να πείς στις προτάσεις που χρωμάτισα μπλέ.
Είτε η ύλη έχει σταθερές ιδιότητες είτε όχι, το θέμα είναι ότι υπάρχει και η ύλη και οι ιδιότητες και οι νόμοι με τους οποίους αυτή περι-ορίζεται.
Και εάν θέλουμε να είμαστε συνεπείς με την επιστήμη, όλα τα παραπάνω έχουν ημερομηνία παρασκευής: το δέκατοτέταρτο δισεκατομμυριοστό έτος προ του παρόντος έτους (και ας μην βιαστούν πάλι μερικοί-μερικοί να με καταδικάσουν επειδή έγραψα δεκατέσσερα και όχι δεκατρία και επτά δέκατα..)

Η πρόταση που έχω χρωματίσει με κόκκινο θεωρώ ότι είναι ο πυρήνας όλων των συζητήσεων μεταξύ των ανθρώπων που δέχονται ή αμφισβητούν την ύπαρξη του Θεού, σε όλη την ιστορία της ανθρωπότητας.

Πρόκειται για τις δύο όψεις, του ίδιου νομίσματος που λέγεται πίστη.

Εξηγώ:
Όλη η παρατήρηση του αντιληπτού στις αισθήσεις μας κόσμου, μας αποκαλύπτει δύο πράγματα κοινώς αποδεκτά.

Το πρώτο είναι ότι ο αισθητός κόσμος (θα λέω στο εξής φυσικός κόσμος) υπόκειται σε νόμους και κανόνες η δόγματα (αξιώματα αναπόδεικτα), όπως για παράδειγμα οι αρχές διατήρησης (ενέργειας, ορμής, στροφορμής,..), οικονομίας-ελάχιστης δράσης, φυσικής επιλογής, κ.λ.π.

Το δεύτερο είναι ότι η αντιληπτικότητά μας έχει όρια.
Ήδη ο Λέανδρος υπαινίχθηκε για τον χρόνο και το μήκος Πλανκ (ως το απαγορευτικό ελάχιστο όριο αντίληψης του χωροχρόνου), υπάρχει η έννοια του απείρου, του φανταστικού αριθμού που δεν προβάλλεται στον φυσικό κόσμο (μόνο σε αυτόν των ιδεών) και όμως τον περιγράφει περίφημα, αλλά υπάρχει και μια άκρως ενδιαφέρουσα και καθοριστική απόδειξη, ενός μεγαλοφυούς (και πιστού χριστιανού για όσους το αγνοούν.. ;) ) μαθηματικού: Του Γκέντελ και του θεωρήματός του της μη πληρότητας.
Εδώ λοιπόν αποδεικνύεται, για πρώτη φορά, ότι είναι αδύνατον να υπάρξει αυτοσυνεπές λογικό σύστημα.
Δηλαδή, πάντα και σε κάθε σύστημα λογικών προτάσεων, θα υπάρχει ένα ελάχιστο αξιωμάτων (δογμάτων), τα οποια πρέπει να εμπιστευθούμε (πιστέψουμε) ώστε να συνεχίσουμε.
Μια άλλη οπτική που επιβεβαιώνει το μη-μηχανιστικό του λογικού-αντίληψης, έρχεται πολλά χρόνια μετά (1988) από τον R.Penrose ( Λογικολόγος-Φυσικομαθηματικός, Νόμπελ Φυσικής ), ο οποίος αποδεικνύει ότι είναι αδύνατον να υπάρξει αλγόριθμος ο οποίος να καθορίζει την ανθρώπινη σχέψη-συνείδηση. Και το 1999, ο Max Tegmark του Μ.Ι.Τ κάνει μια εκπληκτική δημοσίευση
(http://arxiv.org/abs/quant-ph/9907009 & http://arxiv.org/PS_cache/quant-ph/pdf/ ... 7009v2.pdf), με την οποια αποδεικνύει ότι ο εγκέφαλος δεν είναι ούτε κβαντομηχανικό σύστημα.

Και τώρα στο διαταύτα:
Εφόσον γνωρίζουμε ότι είναι αδύνατον να εμβαθύνουμε όσο θα θέλαμε στη γνώση (όρια αντιληπτικότητας), και εφόσον διαπιστώνουμε στη φύση νομοτελειακή συνέπεια, δεν αποτελεί εντέλει, πίστη, η πεποίθηση ότι δεν υπάρχει νομοθέτης;
Μάλιστα, θα έλεγα ότι είναι αρκετά αφελέστερη από την πεποίθηση αυτών που πιστεύουν ότι υπάρχει (νομοθέτης) γιατί απλά οι δεύτεροι τον θεωρούν ως το πρώτο αίτιο των νόμων.
Και είναι πιο λογική η πίστη σε ένα αίτιο των νόμων, παρά η πίστη ότι οι νόμοι αναδύονται αυτοβούλως από το πουθενά..!



ΥΓ: Προς τους διαχειριστές:
Ζητώ συγνώμμη για την έκταση, αλλά ούτως η άλλως δεν δημοσιεύω όσο συχνά θα ήθελα και θα ήθελα να δείξω τις θέσεις μου.
Προσπάθησα να μείνω στην ουσία του θέματος και οι όποιες τεχνικές αναφορές έγιναν για να υποστηρίξουν την επιχειρηματολογία.
Εάν θέλεις να βοηθήσεις έναν άθεο να αντιληφθεί το παράλογο της πίστεώς του,
δεν έχεις παρά να του παραθέσεις ένα πλούσιο γεύμα.
Και αμέσως μετά,
με απόλυτο και κατηγορηματικό τρόπο,
να υποστηρίζεις ότι δεν υπήρξε μάγειρας.
Άβαταρ μέλους
Comte de Toulouse
Δημοσιεύσεις: 3960
Εγγραφή: 11 Μαρ 2009 13:32
Όνομα Ιστότοπου: Comte de Toulouse
Τοποθεσία: 7-
Επικοινωνία:

Θλιμμένος Μπούφος έγραψε:Ωστόσο φίλε εγορε, ας μη ξεχνάμε ότι το αυτοεκπαιδευόμενο σύστημα με τα πυραυλάκια, καθοδηγείται από ρουτίνες που προγραμματίστηκαν, και όχι από τα ίδια τα πυραυλάκια.
Υπάρχει δηλαδή "νομοθέτης" πίσω από αυτό που βλέπουμε.
Τα ίδια τα πυραυλάκια δεν "αναδύθησαν εκ του μηδενός", αλλά και οι ρουτίνες του προγράμματός τους, που τους δίνουν αυτήν την φαινομενική "αυτο-εκπαίδευση", πάλι δεν εμφανίστηκαν ξαφνικά και εκ του μηδενός μέσα στον κώδικα του προγράμματος.
Βλέπουμε κάτι ενδιαφέρον, αλλά είμαστε σίγουροι πως υπάρχει δημιουργός, ακόμα και εάν δεν τον βλέπουμε.
Κι όμως, ο άνθρωπος είναι σαν τα πυραυλάκια. Προγραμματίζεται και αυτός (δύσκολα ενήλικος, αλλά πανεύκολα όταν είναι άγουρος). Σε ένα μικρό παιδί, είναι πανεύκολο να το πείσεις ότι ο γάιδαρος πετάει. Είναι πανεύκολο να το πείσεις ότι υπάρχει θεός. Αμφιβάλλω ότι ένας μορφωμένος ενήλικος, που θα είχε μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον μακριά από θρησκευτικές διδαχές, θα πίστευε το χριστιανικό παραμύθι αν του το ανέλυε κάποιος στα 30 του. Αν του το είχε πλασάρει όμως στην "ηλικία του προγραμματισμού", θα το κατάπινε αμάσητο.
Θλιμμένος Μπούφος έγραψε:ΥΓ: Προς τους διαχειριστές:
Ζητώ συγνώμμη για την έκταση, αλλά ούτως η άλλως δεν δημοσιεύω όσο συχνά θα ήθελα και θα ήθελα να δείξω τις θέσεις μου.
Προσπάθησα να μείνω στην ουσία του θέματος και οι όποιες τεχνικές αναφορές έγιναν για να υποστηρίξουν την επιχειρηματολογία.
Ποτέ να μην σκεφτείς ότι υπάρχει πρόβλημα με την έκταση. Γράφε όσο θέλεις.
Pluralitas non est ponenda sine neccesitate
Άβαταρ μέλους
egore
Δημοσιεύσεις: 1666
Εγγραφή: 11 Νοέμ 2009 04:24
Όνομα Ιστότοπου: -

Θλιμμένος Μπούφος έγραψε:Ωστόσο φίλε εγορε, ας μη ξεχνάμε ότι το αυτοεκπαιδευόμενο σύστημα με τα πυραυλάκια, καθοδηγείται από ρουτίνες που προγραμματίστηκαν, και όχι από τα ίδια τα πυραυλάκια.
Υπάρχει δηλαδή "νομοθέτης" πίσω από αυτό που βλέπουμε.
Τα ίδια τα πυραυλάκια δεν "αναδύθησαν εκ του μηδενός", αλλά και οι ρουτίνες του προγράμματός τους, που τους δίνουν αυτήν την φαινομενική "αυτο-εκπαίδευση", πάλι δεν εμφανίστηκαν ξαφνικά και εκ του μηδενός μέσα στον κώδικα του προγράμματος.
Βλέπουμε κάτι ενδιαφέρον, αλλά είμαστε σίγουροι πως υπάρχει δημιουργός, ακόμα και εάν δεν τον βλέπουμε.
Πράγματι, υπάρχει κώδικας αλλά δεν τους παρέχεται κώδικας για το πως θα φτάσουν στον στόχο. Οπως το dna, που ορίζει πως να φτιαχτεί ένα σώμα από ένα μόνο κύτταρο, αλλά όχι πως να περπατάμε. Απόδειξη ότι δεν ακολουθούν όλα ακριβώς τον ίδιο δρόμο, όπως θα βλέπαμε αν ήταν προγραμματισμένα για αυτό το σκοπό. Ο κώδικας που ορίζει πως θα κινηθούν, είναι η εσωτερική δομή του νευρωνικού δικτύου, και ορίζεται μόνο από το αποτέλεσμα (αν θα φτάσουν η όχι).

Ο σκοπός του παραδείγματος δεν ήταν να δείξει πως προκύπτουν αυτοεκπαιδευόμενα συστήματα, αλλά πως και "άψυχα μηχανήματα" μπορούν να μαθαίνουν, και νομίζω πως αυτό το επιτυγχάνει.
Όσο για τον νομοθέτη, αν καταλαβαίνω τι εννοείς, αυτός είναι η φυσική επιλογή.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος egore την 27 Φεβ 2011 17:04, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
έξυπνος αυτός που βρίσκει την χαρά και σοφός αυτός που γνωρίζει την αξία της σιωπής
Άβαταρ μέλους
SinneR
Δημοσιεύσεις: 283
Εγγραφή: 12 Σεπ 2009 16:38
Όνομα Ιστότοπου: -

Comte de Toulouse έγραψε:Κι όμως, ο άνθρωπος είναι σαν τα πυραυλάκια. Προγραμματίζεται και αυτός (δύσκολα ενήλικος, αλλά πανεύκολα όταν είναι άγουρος). Σε ένα μικρό παιδί, είναι πανεύκολο να το πείσεις ότι ο γάιδαρος πετάει. Είναι πανεύκολο να το πείσεις ότι υπάρχει θεός. Αμφιβάλλω ότι ένας μορφωμένος ενήλικος, που θα είχε μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον μακριά από θρησκευτικές διδαχές, θα πίστευε το χριστιανικό παραμύθι αν του το ανέλυε κάποιος στα 30 του. Αν του το είχε πλασάρει όμως στην "ηλικία του προγραμματισμού", θα το κατάπινε αμάσητο.
υπάρχουν πολλά παραδείγματα ανθρώπων που στράφηκαν στην θρησκεία στην ενήλικη ζωή τους, ακόμα και αν δέν είχαν καθόλου σχέση με θρήσκα περιβάλλοντα.
στις σοβιετικές χώρες πχ οπου το περιβάλλον αποδοκίμαζε και καταπίεζε το θρησκευτικό αίσθημα, σήμερα υπάρχει μια αναλαμπή του χριστιανισμού.

ένα παιδί επίσης όσο μεγαλώνει αναθεωρεί συνεχώς τις απόψεις του και τα όσα πιστεύει. δηλαδή αν πίστεψε ή άκουσε κάτι σε μικρή ηλικία, και αυτή η πίστη συνεχίζει να υπάρχει και στην ενήλικη ζωή τότε αυτό σημαίνει οτι αυτό που πιστεύει αναθεωρήθηκε με τα ενήλικα δεδομένα και γνώσεις και δέν το απέρριψε.
Science without religion is lame, religion without science is blind
Albert Einstein
Άβαταρ μέλους
Γιατρος Του Ικα
Δημοσιεύσεις: 5537
Εγγραφή: 18 Μαρ 2009 13:22

Πολύ ωραία. Είμαι και εγώ οπαδός της άποψης ότι δεν είμαστε μόνο ύλη.
Και εγώ; Τι εννοείς και εγώ; Διότι εγώ δεν είπα ότι δεν είμαστε μόνο ύλη, είπα πως δεν μπορεί να αναχθεί η ουσία μας στις πρώτες ύλες από τις οποίες είμαστε φτιαγμένοι.

Και αν δεν είμαστε μόνο ύλη ποιές είναι αυτές οι άλλες ουσίες από τις οποίες είμαστε φτιαγμένοι, ποιά είναι η σχέση τους με την ύλη;

Όσο για μένα υποστηρίζω ότι από άποψη ουσίας είμαστε μόνο ύλη η οποία έχει ορισμένες αναδυόμενες ιδιότητες λόγω οργάνωσης, πολυπλοκότητας και βασικών ιδιοτήτων (φυσικών παραμέτρων) ανάμεσα στις οποίες είναι και η συνείδηση. Με αυτό σου απαντώ και στο άλλο ερώτημα που θέτεις: Και ο τρόπος που συλλαμβάνουμε τις ιδέες (η δημιουργική φαντασία) και η ηθική μας και όλα τα χαρακτηριστικά που μας συγκροτούν ως προσωπικότητες είναι επίσης παράγωγα της υλικής μας φύσης/υπόστασης και πιό συγκεκριμένα της λειτουργίας του εγκεφάλου μας.

Η σύκριση με τον υπλογιστή σου είναι ατυχής. Ο εγκέφαλος δεν είναι το βιολογικό ανάλογο ενός υπολογιστή. Ο εγκέφαλος αποτελεί προϊόν της εξέλιξης και του γεγονότος ότι 1ον η κατανόηση του κόσμου προσφέρει επιβιωτικό πλεονέκτημα και 2ον ότι η δημιουργική φαντασία, η ικανότητα ανάλυσης, σύνθεσης, αφαίρεσης και γενικά όλες οι ανώτερες πνευματικές λειτουργίες που μας επιτρέπουν να κάνουμε ποίηση και επιστήμη είναι οι ίδιες που μας χρειάζονται για να επιβιώσουμε.

Και εδώ θέλω να κάνω ένα σχόλιο: Δεν κατανοώ αυτούς που λένε: "καλά το να φτιάξεις ένα τόξο ή μιά πέτρινη καλύβα ή να συντονίσεις τις προσπάθειές σου με έναν άλλο Homo habilis για να την πέσετε σε τίποτα ελάφια εντάξει, το καταλαβαίνω. Αλλά σε τι μας χρειάζεται εξελικτικά η ικανότητα να φιλοσοφούμε ή να κάνουμε τοπολογική γεωμετρία;"

Sry αλλά bullshit! Είναι σα να απορείς πως είναι δυνατόν με το ίδιο χέρι που κόβεις ένα δέντρο με ένα τσεκούρι μπορείς να παίζεις και πιάνο. Ποιοτικά και οι δύο ενέργειες είναι αποτέλεσμα των ίδιων ικανοτήτων και στην περίπτωση του χεριού και στην περίπτωση του εγκεφάλου. Απλώ τω λόγω: Αν δεν είχαμε την δυνατότητα σύλληψης αφαιρετικών εννοιών ούτε νεολιθικά εργαλεία θα φτιάχναμε, ούτε ανώτερα μαθηματικά θα καταλαβαίναμε ούτε στο φεγγάρι θα πηγαίναμε.

Για τους φυσικούς "νόμους":
Συγγνώμη αλλά αν δεν κατανοείς τον ανθρωπομορφισμό που κρύβεται πίσω από την γλώσσα που χρησιμοποιείς δεν μπορώ να στο εξηγήσω εγώ. Η ύλη, ο κόσμος δεν "υπακούει" σε τίποτα. Η έννοια "νόμος" είναι μιά εκφραστική σύμβαση, ίσως και ένα κατάλοιπο από την εποχή που ο θεολογικός τρόπος σκέψης ήταν ο μόνος που διεκδικούσε νομιμότητα.Ο νόμος είναι μιά συμβατική (πράγμα που έχει νόημα αν θεωρείς ότι κάποιος νομοθετεί) κανονιστική αλλά εξωτερική ως προς αυτόν στο οποίο απευθύνεται νόρμα. Ο νόμος είναι με απλά λόγια κάτι που κάποιος τον διατυπώνει-φτιάχνει αυθαίρετα και μετά βασιζόμενος σε κάτι εξωτερικό (την δύναμή του να σου επιβάλλει τις απόψεις του) σε αναγκάζει να τον υπακούσεις αν και θεωρητικά (και πολλάκις και πρακτικά) μπορείς και να ΜΗΝ υπακούσεις.

Συμβαίνει το ίδιο πράγμα με τους φυσικούς "νόμους"; Καμία,καμία βρε μα ΚΑΜΙΑ σχέση.
1ον Παρατηρούμε τον κόσμο.

2ον Διαπιστώνουμε ότι η συμπεριφορά της ύλης εμφανίζει κάποιες κανονικότητες (δηλαδή υπό κάποιες συνθήκες συμπεριφέρεται με τον ίδιο τρόπο-πράγμα που είναι λογικό και αναμενόμενο.Τι περιμέναμε δηλαδή κάθε φορά που μελετάμε ένα φαινόμενο αν δεν έχει αλλάξει κάτι να έχουμε διαφορετικά αποτελέσματα;).

3ον Γενικεύουμε τις παρατηρήσεις μας διατυπώνοντας περιγραφικές (και όχι κανονιστικές) προτάσεις που αφορούν τις ιδιότητες του φυσικού κόσμου.

4ον Αυτές τις ονομάζουμε (παραδέχομαι πως ίσως κακώς) φυσικούς "νόμους".
Και εάν θέλουμε να είμαστε συνεπείς με την επιστήμη, όλα τα παραπάνω έχουν ημερομηνία παρασκευής: το δέκατοτέταρτο δισεκατομμυριοστό έτος προ του παρόντος έτους.
Λάθος. Η χρονική στιγμή του Big Bang σηματοδοτεί όχι την γέννηση (και το αντίθετο συνιστά μεταφυσική υπόθεση) αλλά μία στιγμή στην ιστορία της εξέλιξης του σύμπαντος. Εκείνο που συμβαίνει είναι ότι προς το παρόν μην έχοντας μιά συνεπή κβαντική θεωρία της βαρύτητας δεν έχουμε τρόπο να ξέρουμε τι συνέβη πριν από τον χρόνο Planck.

Οι άνθρωποι που ασχολούνται σοβαρά με το θέμα προσπαθούν να βρουν μιά τέτοια θεωρία. Οι υπόλοιποι (god of the gaps any1;) θεολογούν....

Πάμε τώρα στο δεύτερο από τα δύο "κοινώς" αποδεκτά πράγματα που αναφέρεις.

Κανένα από όσα αναφέρεις δεν πιστοποιεί με κανέναν τρόπο ότι υπάρχουν όρια στην αντιληπτική ικανότητα του ανθρώπου. Αυτό είναι παραμύθι. ο χρόνος Planck δεν συνιστά "κάτω όριο" στην αντιληπτική ικανότητα του ανθρώπου. Συνιστά όριο στην πραγματοποίηση οποιασδήποτε φυσικής διαδικασίας ή/και αλληλεπίδρασης. Δεν μπορούμε να αντιληφθούμε κάτι που συμβαίνει σε χρόνο λιγότερο από τον χρόνο Plank για τον απλούστατο λόγο ότι τίποτα δεν μπορεί να συμβεί σε χρόνο λιγότερο από τον χρόνο Plank.
Δεύτερον το θεώρημα της μή πληρότητας λέει με όρους προτασιακής λογικής το αυτονόητο: ότι κάθε λογικό σύστημα βασίζεται για την εγκυρότητα (και όχι για την αλήθεια του που είναι άλλο πράγμα) στην ύπαρξη κάποιων προτάσεων εξωτερικών ως προς το ίδιο το σύστημα που ονομάζονται αξιώματα.
Όπως όμως έχω πει και αλλού η εσωτερική λογική συνέπεια ενός συστήματος (ενός συνόλου προτάσεων) είναι δευτερεύον ζήτημα. Η αλήθεια τους είναι που κυρίως μας ενδιαφέρει και αυτή δεν κρίνεται με κριτήρια (μόνο) λογικής συνέπειας αλλά με εμπειρικά κριτήρια επαλήθευσης.
Τα άλλα που αναφέρεις (και τα οποία μάλιστα έρχονται σε αντίθεση το ένα με το άλλο καθώς ο Penrose υποστήριζε ότι η αδυναμία παραγωγής αλγόριθμου της ανθρώπινης σκέψης βασίζεται στο ότι υπακούει στην αρχή της απροσδιοριστίας ενώ ο Tegmark υποστηρίζει ότι ο εγκέφαλος είναι κλασσικό και όχι κβαντομηχανικό σύστημα) δεν έχουν ιδιαίτερη σχέση με το συμπέρασμά σου (το ότι δεν υπάρχει αλγόρυθμος της ανθρώπινης σκέψης δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι η σκέψη ως φαινόμενο εξορίζεται αυτόματα στο πεδίο του μεταφυσικού-υπάρχουν και άλλες ερμηνείες όπως για παράδειγμα το ότι σε κάποιο επίπεδο η σκέψη εξελίσσεται ως χαοτικό σύστημα) και για αυτό τα παρακάμπτω.

ΥΓ: Τα βίτσια του Gödel μου είναι ψιλοαδιάφορα.
Άνθρωπος χωρίς Θεό,ψάρι χωρίς ποδήλατο.

Είδα χτές ένα πεφταστέρι και ευχήθηκα να πέσει στο σπίτι σου.(Mikeius)

Ένα πέτρινο λιοντάρι στην μπασιά της νύχτας, με τα νύχια μπηγμένα στην πέτρα…
Άβαταρ μέλους
Andrameleh
Δημοσιεύσεις: 333
Εγγραφή: 10 Ιούλ 2009 23:45
Όνομα Ιστότοπου: -

Συγγνώμη για την παρέμβαση στην κουβέντα σας

@Θλιμμένος Μπούφος

Έχω την ισχυρότατη αίσθηση ότι σου λείπουν διαβάσματα σχετικά με το θέμα που σε απασχολεί εδώ, σου συστήνω θερμότατα το παρακάτω:
http://www.greekbooks.gr/books/fisikes- ... is.product

Αναλύει εκτενέστατα τις διάφορες πλευρές του ζητήματος που μας απασχολεί στο παρόν νήμα.

Ακόμη θα ήθελα να παρατηρήσω ότι η επιστήμη επ' ουδενί δεν έχει αποφανθεί για το περιβόητο πρόβλημα της δυνατότητας ύπαρξης της αποκαλούμενης ισχυρής Τεχνητής Νοημοσύνης. Αυτό που υποστηρίζει ο Penrose αποτελεί μόνο την μια πλευρά της, επί αρκετά έτη εκτυλισσόμενης αντιπαράθεσης, η άλλη πλευρά (δηλαδή οι υποστηρικτές της ΤΝ έχουν τα δικά τους ισχυρότατα επιχειρήματα! Πρέπει επειγόντως να διαβάσεις το βιβλίο που σου δείχνω παραπάνω!)
When one person suffers from a delusion, it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion. – Robert Pirsig

What can be asserted without proof can be dismissed without proof. - Christopher Hitchens

Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful. - Seneca the Younger

A casual stroll through the lunatic asylum shows that faith does not prove anything. F.Nietzsche
Άβαταρ μέλους
apeleytheros
Δημοσιεύσεις: 10181
Εγγραφή: 09 Δεκ 2010 18:12
Όνομα Ιστότοπου: Απελευθέρωση από τα δεσμά!
Επικοινωνία:

@Θλιμμένος Μπούφος

Έχεις ξανα-αναφέρει τους φανταστικούς αριθμούς και σου απάντησα ότι μια χαρά προβάλλονται σε πραγματικά συστήματα (βλέπε περιγραφή περιοδικών φαινομένων). Θα ήταν καλό για την εξέλιξη της συζήτησης να μην επαναλαμβάνουμε τις ίδιες ασυναρτησίες, εφόσον έχουνε απαντηθεί.
Το «φανταστικός» είναι απλά ονομασία του συνόλου.
Επιστήμη: Συστηματική μελέτη των δεδομένων προς εξαγωγή συμπερασμάτων. ( δεδομένα --> συμπεράσματα )
      • ΟΧΙ ΤΟ ΑΝΑΠΟΔΟ.
_______________________________
Blog: Απελευθέρωση από τα δεσμά!
Randomas
Δημοσιεύσεις: 4
Εγγραφή: 16 Απρ 2010 16:55
Όνομα Ιστότοπου: -

αλλά υπάρχει και μια άκρως ενδιαφέρουσα και καθοριστική απόδειξη, ενός μεγαλοφυούς (και πιστού χριστιανού για όσους το αγνοούν.. ;) ) μαθηματικού: Του Γκέντελ και του θεωρήματός του της μη πληρότητας.


Εγω το αγνοω,εχεις κατι να προτεινεις?

Εδώ λοιπόν αποδεικνύεται, για πρώτη φορά, ότι είναι αδύνατον να υπάρξει αυτοσυνεπές λογικό σύστημα.
Δηλαδή, πάντα και σε κάθε σύστημα λογικών προτάσεων, θα υπάρχει ένα ελάχιστο αξιωμάτων (δογμάτων), τα οποια πρέπει να εμπιστευθούμε (πιστέψουμε) ώστε να συνεχίσουμε.

Nope,δεν λεει αυτο.Το οτι σε καθε συστημα χρειαζομαστε αξιωματα ειναι φιλοσοφικη-μεταμαθηματικη παραδοχη.
Αυτο στο οποιο μαλλον αναφερεσαι ειναι το 2ο Θεωρημα της Μη Πληροτητας που λεει οτι ενα συστημα δεν μπορει να αποδειξει την ιδια του την συνεπεια..
Άβαταρ μέλους
patroklos
Δημοσιεύσεις: 1714
Εγγραφή: 01 Ιούλ 2010 13:22
Όνομα Ιστότοπου: -

Γιατρος Του Ικα έγραψε:
Αν δεν μπορείς να δεις, να κατανοήσεις ή να αλληλεπιδράσεις π.χ. με τον χωρόχρονο, πως ξέρεις ότι υπάρχει;
Έλα όμως που μπορείς...
Και θα μπορούν άλλοι για σένα, όταν δεν θα εισαι πιά εδώ
Enjoy yourself. It's later than you think. / Διασκέδασε. Είναι πιό αργά από ό, τι νομίζεις

Chinese proverb /Κινεζική παροιμία
Άβαταρ μέλους
patroklos
Δημοσιεύσεις: 1714
Εγγραφή: 01 Ιούλ 2010 13:22
Όνομα Ιστότοπου: -

Γιατρος Του Ικα έγραψε: ΥΓ: Τα βίτσια του Gödel μου είναι ψιλοαδιάφορα.
και ομως ηταν παρανοικός και πεθανε απο αυτο-ασιτία καθως δεν δεχοταν να καταπιει τίποτα, πεπεισμενος ότι τον δηλητηριαζουν

προκατάληψη είναι?
διαίσθηση?

δειξε μου τον θρήσκο, να σου βρώ το κουσούρι του...

vlakedie

αλλο το informed guessing βασισμενη σε καποια γνωση και εκλογικευση
και αλλό το creative thinking βασισμενο σε αυτό που θέλουμε χειριστικά

το να περιγράφουμε επιστημονικά τα όρια της αντίληψης, κατανόησης, να περιχαρακώνουμε τις περιοχες της λογικης αοριστίας και να αναγνωρίζουμε την ελλειψη data ειναι σημαντικό και κανει την παρατήρηση εγκυρη αφου δεν αποκλειει τίποτα. Τα αοριστα υπάρχουν. να μην τα εξετάζεις ειναι σαν να βάζεις παρωπίδες.
Η προσθηκη της ταμπελας "θεός" για αυτά εξηγείται απο διαφορες θεωρίες, το agent detection με βρίσκει συμφωνο διαισθητικά.=μεσα στην ζουγκλα, το "κρακ" που ακουστηκε μπορει να ηταν τιγρη! αν πειστουμε ότι ηταν τιγρη και προετοιμαστουμε, μπορει και να επιβιώσουμε=εξελικτικό προτέρημα, αν περιμενουμε να την δουμε εχουμε μαθει οτι ειναι πολυ αργά.

η επιστημη εχει γίνει η πιο έγκυρη θρησκεια
η τέχνη εχει γίνει η πιο προηγμενη επιστήμη

ενα αδειο μπουκάλι ειναι το όριό του

ενα μπουκάλι ειναι το κενό του
Enjoy yourself. It's later than you think. / Διασκέδασε. Είναι πιό αργά από ό, τι νομίζεις

Chinese proverb /Κινεζική παροιμία
Απάντηση