Αριθμός: 2884
Τύπος: Αναφορά
Σύνοδος/Περίοδος: Α' Σύνοδος ΙΖ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
Θέμα: ανταπαντά στα επιχειρήματα του Υπουργείου Παιδείας και απορρίπτει τις θέσεις του ως «προφάσεις ιδεολογικού πολέμου» κατά του μαθήματος των Θρησκευτικών
Κόμμα: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ
Ημερομηνία: 29/08/2016
Ημ. τελευτ. τροποπ.: 29/08/2016
Καταθέτων: Νικολόπουλος Ιωάννου Νικόλαος
Υπουργός: Υπ. Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
Περίληψη αναφοράς
Σε επιστολή Σωστό/Λάθος, ο ΓΓ της ΠΕΘ (Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων) αναφέρει:
-
Απόλυτο λάθος: Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι κατηχητικό.
Σωστό: Είναι κατά βάση ορθόδοξη χριστιανική αγωγή με επιπρόσθετες ενότητες και στοιχεία από τις χριστιανικές ομολογίες και τις θρησκείες (και στην Β’ Λυκείου είναι καθαρά θρησκειολογικό).
-
Απόλυτο λάθος: Αν και διδάσκεται τόσα χρόνια σε όλες σχεδόν τις τάξεις του σχολείου δεν έχει αποτελέσματα αφού δεν πετυχαίνει να κάνει τους μαθητές χριστιανούς.
Σωστό: Ο στόχος του μαθήματος είναι να προσφέρει πνευματικούς προβληματισμούς. Δεν έχει στόχο να επιβάλλει τίποτα (άλλωστε δεν είναι κατηχητικό μάθημα). Το αν πετυχαίνει ή όχι δεν οφείλεται στο περιεχόμενο του μαθήματος αλλά στην παιδαγωγική και διδακτική μεθοδολογία και τους διδάσκοντες
Off Topic
(csar: ωραίο αυτογκολ)
.
-
Απόλυτο λάθος: Το μάθημα πρέπει να αλλάξει επειδή η ελληνική κοινωνία είναι πλέον πολυπολιτισμική.
Σωστό: Ο ένας και μοναδικός και κυρίαρχος πολιτισμός είναι ο ελληνοχριστιανικός. Oι μετανάστες δέχονται και επιζητούν με χαρά και πραγματική δίψα να σπουδάσουν τον πολιτισμό μας αλλιώς θα πήγαιναν στις πλούσιες χώρες της Αραβικής χερσονήσου.
-
Απόλυτο λάθος: Η ελληνική κοινωνία έχει παγκοσμιοποιηθεί και συνεπώς έχει γίνει άθρησκη, λαϊκή, κοσμική και άθεη άρα το μάθημα δεν έχει θέση στο σχολείο.
Σωστό: Αν και η ελληνική κοινωνία έχει δεχτεί μεγάλης έκτασης επίδραση από τον εξαμερικανοποιημένο/παγκοσμιοποιημένο τρόπο ζωής, η επίδραση αυτή δεν έχει καταφέρει να αλλοιώσει το DNA, τον υπαρκτό πυρήνα του Έλληνα ούτε τον ελληνικό τρόπο ζωής. Υπάρχουν βέβαια και οι αλλόδοξοι και άθεοι όμως αυτοί οφείλουν να συμβιώσουν δημοκρατικά με την βούληση της πλειονοψηφίας [sic].
-
Απόλυτο λάθος: Δεν είναι δυνατό να υποχρεώσουμε με νόμο να μάθουν τα παιδιά την ορθόδοξη πίστη.
Σωστό: Όλοι οφείλουν να σέβονται το Σύνταγμα. Με την επίκληση του Συντάγματος, φυσικά, δεν υποχρεώνουμε τα παιδιά να αποδεχθούν με βία την πίστη αλλά τους αρμόδιους πολιτικούς να εφαρμόσουν πολιτικές πιστές στις συνταγματικές υποχρεώσεις.
-
Απόλυτο λάθος: Δεν είναι δυνατό με την επίκληση των νόμων να υποχρεώνουμε μη χριστιανούς πολιτικούς να εφαρμόσουν χριστιανικές πολιτικές και μάλιστα όταν πολλοί χριστιανοί αδιαφορούν ή δεν συμπορεύονται με τις χριστιανικές αξίες.
Σωστό: Όσοι πιστοί οφείλουμε να διακηρύττουμε και να ομολογούμε παντού, με δύναμη και παρρησία την αλήθεια της πίστεως και την δύναμη του Ευαγγελίου. Ακόμα κι όταν οι αδελφοί μας δεν αγωνίζονται διότι είναι ράθυμοι, κουρασμένοι, δειλοί, δεν μπορούν να αντισταθούν στην πλημμυρίδα της αδιαφορίας και της αθεΐας κ.λπ.
-
Απόλυτο λάθος: Τα νέα πιλοτικά προγράμματα σπουδών είναι η πεμπτουσία της ορθής διδασκαλίας του μαθήματος.
Σωστό: Αν εφαρμοστούν τα νέα ΠΣ, το μάθημα θα μετατραπεί σε μία κοινωνικό-πολιτικό-φιλοσοφικό-ανθρωπιστικού περιεχομένου πολυθρησκειακή φλυαρία.
Όλοι οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε ότι οι νέοι ζητούν την αλήθεια και οφείλουμε να τους την δώσουμε. Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι η λυδία λίθος της επιβίωσης του έθνους μας.
Περίληψη απάντησης
Η εφαρμογή των νέων ΠΣ (Προγραμμάτων Σπουδών) αφορά τη σταδιακή αναβάθμιση και αλλαγή των ΠΣ όλων των μαθημάτων. Τα συγκεκριμένα ΠΣ α) για το Δημοτικό και Γυμνάσιο εκπονήθηκαν το 2011 και εφαρμόστηκαν πιλοτικά για 3 χρόνια και β) για το Λύκειο εκπονήθηκαν το 2014.
Τον Φεβ. 2016, το ΥΠΠΕΘ συγκρότησε επιτροπή για την αναβάθμιση του μαθήματος των Θρησκευτικών, η οποία διαβουλεύτηκε με αντιπροσωπεία της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, την ΟΛΜΕ, τους Κοσμήτορες και Προέδρους Θεολογικών Σχολών και Τμημάτων, τις ενώσεις Θεολόγων εκπαιδευτικών (πλην της ΠΕΘ, που δεν προσήλθε), τους Σχολικούς Συμβούλους Θεολόγων και με εμπειρογνώμονες και αξιολογητές των νέων προγραμμάτων σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου. Εισηγήθηκε την εφαρμογή των ΠΣ μετά από τις αναγκαίες βελτιώσεις και αναθεωρήσεις.
Κεντρικός σκοπός των Θρησκευτικών μέσα από τα νέα ΠΣ δεν είναι η ενστάλλαξη πίστης αλλά να βοηθήσει τον μαθητή να εκτιμήσει τη σημασία του χριστιανισμού στη, ζωή την ιστορία και τον πολιτισμό και να αναζητήσει τη σημασία και τον ρόλο των θρησκευτικών παραδόσεων στον σύγχρονο κόσμο. Δεν διακηρύσσουν ιδεολογικά και δεν αναπαράγουν συμβολικές αντιλήψεις για το θρησκευτικό φαινόμενο. Επίσης δεν είναι πολυπολιτισμικό πρόγραμμα, όμως η πολυπολιτισμικότητα και ο διαπολιτισμικός διάλογος αναγνωρίζονται ως μία συνθήκη του ελληνικού σχολείου την οποία ένα σύγχρονο ΠΣ πρέπει να λάβει υπ’ όψη.