KickAndSnare έγραψε:Για αρχη να πω οτι συμφωνω με τον πρωτο συγγραφεα που παρεθεσα , αλλα οχι με τον δευτερο.
Ευχαριστώ, προσωπικά, για τη διευκρίνιση.
KickAndSnare έγραψε:@ RaspK , μ'αρεσαν πολυ οι απαντησεις σου.
Χαίρομαι ιδιαιτέρως.
KickAndSnare έγραψε:Είμαι άθεος. Είμαι αγνωστικιστής. Είμαι σκεπτικιστής. Ανεξάρτητες, συμβατές, όμως, μεταξύ τους έννοιες. Δεν είναι δύσκολο.
Το πρόβλημα είναι ότι ο κόσμος έχει ταυτίσει τον «άθεο» με τον αντίκληρο, τον αντίθεο, και τον αντίθρησκο
Συμφωνω απολυτα με το μπολντ. Επεκτείνονταςτ το, δεν θεωρω οτι υπαρχει ασυμβατοτηα στο να ειναι καποιος αθεος, αγνωστικιστης και πανθειστης, με τους τροπους που αναφερθηκαν παραπανω, μην επαναλαμβανομαι.Οκ, ισως το αθεος να ειναι λιγο ασυμβατο αν πας να χρησιμοποιησεις τον συμβατικο ορισμο της αθειας.
Εξαρτάται· πολλοί λένε, χαρακτηριστικά: "Pantheism is sexed-up atheism." Εν μέρει, συμφωνώ. Άλλωστε, θεωρώ όμορφη τη λατρεία του σύμπαντος.
Η αναγωγή του σε ύπαρξη (με τη γενική έννοια, βέβαια, μέχρις εδώ καλά) με θεϊκή ιδιότητα (χωλαίνει) είναι άλλο θέμα.
KickAndSnare έγραψε:Πριν την τελευταία περίοδο, πάει στο καλό... Τι νόημα έχει, όμως, να μιλάς για θεό που δεν έχει θέληση ή ευφυία;
Ειναι αυτο που αναφερε κ ο αθειαrising, πηγαζει κυριως απο την περιεργεια του να φιλοσοφεις γυρω απο υπαρξιακα προβληματα και να μετατοπιζεις την κοσμοαντιληψη σου με βαση τη διασθηση και τη λογικη σου.
Κάτι που σέβομαι και δε με προβληματίζει. Άλλωστε, σέβομαι απόλυτα το δικαίωμα κάποιου να πιστεύει, εφόσον δε θίγει ή βλάπτει το πώς ζει κάθε άλλος.
KickAndSnare έγραψε:Προσωπικα ειτε καταληξω να ειμαι πανθειστης ειτε αγνωστικιστης ειτε αθειστης, ειτε οτιδηποτε, δεν θα αλλαξει η καθημερινοτητα μου ή ο τροπος ζωης μου. . Αντιθετα η εντονη πιστη στον χριστιανισμο, ισλαμισμο η ιουδαισμο (και αλλες θρησκειες) σαφως και επηρεαζει το πως θα δρα και συμπεριφερεται καποιος στην καθημερινοτητα του.
Συμφωνώ.
==================================================
earthian έγραψε:RaspK έγραψε:Δεν έχει, χαρακτηριστικά, νόημα να λέμε ότι το σύμπαν έχει συνείδηση, επειδή ένα μέρος του σύμπαντος έχει συνείδηση
Εφοσον ενα μερος του εχει αναπτυξη συνειδηση, η απαντηση στην ερωτηση εαν το συμπαν εχει συνειδηση ειναι θετικη. Δεν αποτελει προυποθεση να υπαρχει συνειδηση παντου μεσα στον κοσμο για να θεωρηθει κατι αναλογο, ενα μερος του αρκει.
Μόνο που η ιδιότητα που αποδίδεται στο σύμπαν είναι σα να λέμε, ουσιαστικά, ότι ένα εργαλείο είναι ξύλινο, αντί να λέμε ότι η λαβή του είναι από ξύλο. Μπορεί ενίοτε αυτό να είναι αρκετό (αναφορικά, ας πούμε, με το εάν μπορεί το εργαλείο να χρησιμοποιηθεί σε συνθήκες που καταστρέφουν το ξύλο, ή εάν, ας πούμε, θα δώσει ένδειξη ο ανιχνευτής μετάλλων, εφόσον το υπόλοιπο έχει και μεταλλικά μέρη), αλλά είναι παραπλανητικό ως προς τη φύση του συνόλου (π.χ. ως προς τη μάζα του για δεδομένο όγκο, το εάν μπορεί ή όχι να αντέξει σε άλλες καταπονήσεις, κ.λ.π.).
Η άποψη ότι το σύμπαν έχει συνείδηση, τυπικά, αναφέρεται στην ολότητα του σύμπαντος. Ένας άνθρωπος που λέει πως είναι πανθεϊστής, επειδή ένα μέρος του σύμπαντος έχει συνείδηση, απλά προκαλεί ανούσιες συγχίσεις και δεν κατανοεί τη σημασιολογία που χρησιμοποιούμε.
earthian έγραψε:RaspK έγραψε:Η ύπαρξη των ανθρωπάκων δεν πληρεί τις προϋποθέσεις για μία συμπαντική συνείδηση
Ποιες ειναι οι 'προυποθεσεις' για μια 'συμπαντικη συνειδηση'
Να έχει το σύμπαν, ως σύνολο, μία αντίληψη του ιδίου, όπως εμείς έχουμε για εμάς. Δε χρειάζεται να είναι η ίδια, αλλά το να λέμε ότι εμείς αποτελούμε απόδειξη συνείδησης του σύμπαντος είναι τουλάχιστον λίγο αυθαίρετη σα σκέψη, όσο, τουλάχιστον, υποδεικνύει το homonculus argument: είναι σα να λέμε ότι, βάζοντας «ανθρωπάκια» που βλέπουν από τα μάτια μας τι γίνεται εκεί έξω, έχουμε εξηγήσει το πώς βλέπουμε εμείς. Αντιθέτως, απλά έχουμε βάλει μικρότερους, και ομοίως μη εξηγημένους, παρατηρητές σ' ένα μεγάλο παρατηρητή.
earthian έγραψε:και που τις ειδες,
Δεν είδα κάτι. Εσύ υποστηρίζεις ότι έχουμε συνείδηση. Εγώ το θεωρώ δεδομένο, χάριν επιχειρηματολογίας. (Δηλαδή, ως προς τη συζήτηση, αδιαφορώ για το πώς στηρίζεις ότι έχουμε συνείδηση, αφού είναι αξίωμα της θέσης σου.) Από εκεί και ύστερα, εσύ οφείλεις να αναδείξεις γιατί αυτό σημαίνει ότι και το σύμπαν, συνολικά, έχει συνείδηση.
(Να τονίσω ότι δε θεωρώ ότι δεν έχουμε συνείδηση.)
earthian έγραψε:περα απο την ενσυναισθηση του εαυτου και της ανθρωπινης ευρηματικοτητας
Θέλεις να εξηγήσεις πώς συνδέεις αυτό το μέρος με το προηγούμενο; (Καθαρά για λόγους διασάφηνσης, εννοώ.)
earthian έγραψε:την οποια φαινεται να υποτιμας (τον εαυτο σου δηλαδη)
Από πού κι έως πού προκύπτει αυτό;
Γιατί είναι τόσο έντονη η τάση να βγάζει ο κόσμος συμπεράσματα τόσο εύκολα;
Διόλου δεν υποτιμώ την ανθρώπινη κατάσταση. Έχω μία δική μου εικόνα για τη συνείδηση και τη συναίσθηση, η οποία δε θέτει σε καμία περίπτωση εαυτόν σε τραγική θέση, πολλώ δε μάλλον δεν την υποτιμά. Αυτό που αρνούμαι είναι ο λόγος να την ανατάξω σε κάτι το υπέρτατο και καθολικό. Άλλωστε, αναρωτιέμαι πόσοι άλλοι συνειδητοί οργανισμοί υπάρχουν εκεί έξω!
Για εμένα, όμως, η αξίωση δεν έχει καν νόημα. Γιατί πρέπει να εκτιμήσω το σύμπαν με την αστήρικτη θέση ότι έχει συνείδηση, επειδή κάποια όντα που ζουν σε αυτό έχουν; Η ίδια η συνείδηση, ως κατάσταση, δείχνει μάλλον στην αντίθετη κατεύθυνση.
earthian έγραψε:θεωροντας τη δεδομενη απολαμβανοντας τις συγχρονες ανεσεις? Τα ανθρωπακια στην πορεια τους εχουν καταφερει πολλα οσο και αν εσενα σου φαινονται λιγα.
Να σου υπενθιμισω οτι η αναπτυξη συνειδησης στον κοσμο ειναι σπανιοτερη απο την υπαρξη βραχων οσο μεγαλοι και αν ειναι. Ασε που και τα ιδια τα ανθρωπακια αποτελουνται απο μικροτερα σωματιδια στο συνολο τους οποτε εαν αισθανεσαι μικρος μπροστα στον κοσμο αυτη ειναι μονο η μια πλευρα του νομισματος.
Τελος να προσθεσω οτι θεωρητικα δεν τρεφω κανενα σεβασμο σε αποψεις μισους κατα του ειδους και της φυσης μας εν ετει 2011. Στην παλαια διαθηκη ειμασταν αμαρτωλοι και αναξιοι, μηπως ενα μερος της αυτοεκτιμησης σου εχει μεινει ακομα εκει?
Μάλλον παρεξήγησες τη φράση μου: εάν είπα «ανθρωπάκι,» ήταν ως απόδοση του homonculus (που σημαίνει ακριβώς το ίδιο) — και το επιχείρημα ταιριάζει στην επιχειρηματολογία σου, επειδή ομοιάζει στη θεματική και συνδετική του βάση.
Δεν αγνοώ τη σπανιότητα της συνειδητής ύπαρξης. Ίσα-ίσα, εκτιμώ βαθύτατα την ύπαρξή της.
Τέλος, θεωρώ τον αποτροπιασμό για την ανθρώπινη ύπαρξη γελοία, ακόμα κι αν θεωρώ ότι επιδεχόμαστε και βελτίωσης.