ά- θεος με Α στερητικό ή αρνητικό;
με την λέξη ά-θεος το α πως προσλαμβάνεται ως στερητικό; ή ως αρνητικό; δηλαδή στερείται κάποιος τον θεό ή τον αρνείται; και αν τον αρνείται που είναι και το πιο πιθανο γιατί μπαίνει σε αυτή τη λογική να αρνείται ενα πράγμα για αυτόν ανύπαρκτο; και αν είναι ανύπαρκτο σαν υπόσταση το ίδιο είναι και σαν έννοια; π.χ. η έννοια του αγαθού ή του καλού δεν έχει υλική υπόσταση αλλά αναγνωρίζεται απο όλους μέσα απο την ηθική και πρακτική συμπεριφορά των ανθρώπων,τότε θα μπορούσε ένας άθεος να δεχθεί τον θεό οχι με την θρησκευτική -δογματική εννοια αλλά με την ηθική, οτι αυτη η έννοια περικλίει μέσα της το σύνολο των ηθικών διδασκαλιών και που με αυτη την έννοια έστω σε διαφορετικές μορφές αναπτύχθηκαν οι περισότεροι πολιτισμοί;
- Αναρχος
- Δημοσιεύσεις: 4450
- Εγγραφή: 26 Φεβ 2011 10:45
- Όνομα Ιστότοπου: www.dalani.blogspot.com
Το -α- ως αρνητικό, φυσικά...tyxkatmal έγραψε:με την λέξη ά-θεος το α πως προσλαμβάνεται ως στερητικό; ή ως αρνητικό; δηλαδή στερείται κάποιος τον θεό ή τον αρνείται; και αν τον αρνείται που είναι και το πιο πιθανο γιατί μπαίνει σε αυτή τη λογική να αρνείται ενα πράγμα για αυτόν ανύπαρκτο; ...
Ο άθεος δεν αρνείται κάτι ανύπαρκτο... Αρνείται ακριβώς την ύπαρξί του.
Δεν αρνείται τον θεό... Αρνείται ακριβώς την ύπαρξι του θεού.
Ως αρνητής του θεού (του Ιουδαιο-χριστιανικο-ισλαμικού) μπορεί κάλλιστα να χαρακτηρισθή ο σατανιστής, ο οπαδός του Σατανά.
Το "άθεος" είναι το αντίθετο του "ένθεος".
No gods, no masters
Είμαστε εμείς που ζυμώνουμε και δεν έχουμε ψωμί Εμείς που βγάζουμε το κάρβουνο και κρυώνουμε Είμαστε εμείς που δεν έχουμε τίποτα κι ερχόμαστε να πάρουμε τον κόσμο. Τάσος Λειβαδίτης
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος· καὶ τ’ ἀγαθὸν μὲν εὔκτητον, τὸ δὲ δεινὸν εὐκαρτέρητον.
Είμαστε εμείς που ζυμώνουμε και δεν έχουμε ψωμί Εμείς που βγάζουμε το κάρβουνο και κρυώνουμε Είμαστε εμείς που δεν έχουμε τίποτα κι ερχόμαστε να πάρουμε τον κόσμο. Τάσος Λειβαδίτης
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος· καὶ τ’ ἀγαθὸν μὲν εὔκτητον, τὸ δὲ δεινὸν εὐκαρτέρητον.
Πρακτικά δεν νομίζω ότι έχει κάποια σημασία η ανάλυση του τι σημαίνει το άθεος ως λέξη ετυμολογικά αφού νομίζω είναι προφανές τι εννοεί, σε γενικές γραμμές, κάποιος που δηλώνει άθεος "Ανυπαρξία πιστης στην ύπαρξη θεών"θεος αρσενικό, άθεη θηλυκό, άθεο ουδέτερο
1. που δεν πιστεύει ή αρνείται την ύπαρξη θεού
άθεος επιστήμονας
2. (μεταφορικά) άπιστος, αμαρτωλός
Τώρα, γιατί ένας άνθρωπος που δεν πιστεύει ότι κάτι υπάρχει μπαίνει στην λογική να δήλωση ότι δεν υπάρχει κάτι που δεν υπάρχει ?
Η απάντηση είναι αρκετά απλή. Επειδή πιτεύουν στην ύπαρξη του αρκετοι άθρωποι και αυτό το, ανύπαρκτο για αυτόν υπαρκτό για τους άλλους, θέτει "κανόνες" και προσπαθεί να ρύθμιση και την δικη του ζωή. Αν η θρησκευτική πιστη ήταν κάτι προσωπικό για τον κάθε άνθρωπο και δεν απαιτούσε να επιβάλλεται (ακόμα και ως "επίσημη" παρουσία) στους γύρο του δεν θα είχε κανένα νόημα να δήλωση κάποιος άθεος, εκτος ένας προέκυπτε κάποια ακαδημαϊκή/θεωρητική συζήτηση πανο στο θέμα, αφού προφανώς από την στιγμή που η θρησκευτική πιστη είναι κάτι προσωπικό δεν επηρεάζει πρακτικά την ζωή κανενός αλλου εκτος από του πιστού. Από την στιγμή όμως που η θρησκευτική πιστη δεν είναι κάτι προσωπικό και επιβάλλεται στους ανθρώπους (με διαφορους τρόπους) και θεωρείτε αναπόστατο κομμάτι τις κοινωνίας και ζωής, αυτοί (οι άνθρωποι) είναι αναγκασμένοι να προσδιοριστούν με κάποιο τρόπο προς αυτήν.
Δεν θα χρησιμοποιήσω το απαρνηθεί καθώς νομίζω του δίνεις την εννιά να εκγατάλειψη κάτι υπαρκτό, πράγμα που δεν νομίζω να έχει νόημα στην περίπτωση ενός άθεου αφού δεν πιστεύει στην ύπαρξη του εξ αρχής.
For the sake of argument μπορώ να δεχτώ ότι η εννιά του θεού δημιουργήθηκε από τον άνθρωπο και περιέχει όλους τους ηθικούς κώδικες και κανόνες που ο ίδιος ο άνθρωπος επινόησε (η και "νιώθει") και έδωσε σε αυτήν (αυτό δεν ισχυρίζεται στο τελευταίο κομμάτι ?). Αυτό όμως δεν συνιστά συνειδητή υπόσταση του θεού, και από την στιγμή που παραδεχόμαστε ότι ο θεός είναι μια ανθρώπινη επινόηση για να "ένταξη" σε αυτήν τον ηθικό του κώδικα δεν καταλαβαίνω για πιο λόγο συνεχίζει να αποτελεί θεo. Από την στιγμή που κάνουμε αυτό το αλμα δεν υπάρχει πια κανένας απόλυτος λόγος να συζητάμε το αν υπάρχει θεός έστω και σε αυτή την μορφή καθώς το πρόβλημα λύθηκε, δεν υπάρχει θεός αλλα είναι ανθρώπινη επινόηση ! (συνειδητή η μη συνειδητή)
Δεν καταλαβαίνω την ανάγκη κάποιον ανθρώπων να εντάξουν την εννιά θεός σώνει και καλά κάπως στην ζωή τους. Γιατί δεν μπορούν να την αποτινάξουν τελείως αλλα νιώθουν την ανάγκη να δώσουν τον "τίτλο" και τα "αξιώματα" σε κάτι άλλο πιο αφηρημένο ?
"πιστεύω ότι θεός είναι ο άνθρωπος"
"πιστεύω ότι θεός είναι η φύση"
Πρέπει όπως δήποτε ΚAΤΙ να είναι θεός ? δεν μπορεί απλά να μην υπάρχει θεός ?
-
- Δημοσιεύσεις: 12
- Εγγραφή: 19 Μαρ 2011 11:02
- Όνομα Ιστότοπου: -
αφαιρέθηκαν οι περιττές παραθέσεις.
αποφεύγετε να κάνετε παράθεση όλο το κείμενο του προηγούμενου, παρά μόνο τα σημεία τα οποία θέλετε να θίξετε.
οπότε να υποθέσω ότι κολάς και εσύ στις λέξεις? ("ο θεός ειναι ο άνθρωπος"=ο άνθρωπος επιτελεί τις λειτουργείες που αποδίδει στον θεό,άρα στην γλώσσα των πολλών λέγεται μεταφορικά "θεός",ή "η φύση είναι ο θεός"=η φύση δημιούργησε και όχι κάποιου είδους οντότητα κ.ο.κ) ..."θεός".... είναι κ αυτό μιά λέξη.Δεν γίνεται να κάνουμε σαν να μην υπάρχει...θεός δεν η υπάρχει,η λέξη όμως συνεπάγεται πιά μιά πολύ συγκεκριμένη σημασία
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος apeleytheros την 20 Μαρ 2011 05:02, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Λόγος: Αφαιρέθηκαν άχρηστα quotes
Λόγος: Αφαιρέθηκαν άχρηστα quotes
"ἦθος ἀνθρώπω δαίμων"
- AoratiMelani
- Δημοσιεύσεις: 16164
- Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
- Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
- Επικοινωνία:
Έχω ένσταση ως προς το "φυσικά" (και κατά συνέπεια ως προς όσα λες παρακάτω).Αναρχος έγραψε:Το -α- ως αρνητικό, φυσικά...
Κάποιοι άνθρωποι που αυτοχαρακτηρίζονται άθεοι ίσως σκέφτονται έτσι όπως λες.
Κάποιοι άλλοι ίσως όχι.
Καλό είναι να μη γενικεύουμε.
Έχω διαπιστώσει ότι καθένας εννοεί κάτι ελαφρώς διαφορετικό με τη λέξη "άθεος", οπότε ας μιλάει καλύτερα καθένας για τον εαυτό του, ή τέλος πάντων με συναίσθηση του γεγονότος ότι εκφράζει ίσως μια μερίδα των άθεων, όχι αναγκαστικά όλους.
Εγώ λόγου χάρη δεν αρνούμαι την ύπαρξη θεού.
Αρνούμαι την πίστη στο μεταφυσικό (και κατά συνέπεια στο θεό).
Απορρίπτω (δεν "αρνούμαι", απορρίπτω με επιχειρήματα) την ύπαρξη των θεών όλων των γνωστών σε μένα θρησκειών (γιατί έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τα οποία είναι φανερό ότι δεν μπορεί να ισχύουν, επομένως αυτοί τουλάχιστον δεν υπάρχουν) με την εξαίρεση του ντεϊσμού, γιατί δεν έχω τρόπο να απορρίψω την ύπαρξη μιας οντότητας η οποία ναι μεν έπαιξε κάποιο ρόλο στο έναυσμα της δημιουργίας του γνωσού μας σύμπαντος αλλά δεν αλληλεπιδρά με το σύμπαν σήμερα.
Αρνούμαι όμως να πιστέψω στην ύπαρξη μιας τέτοιας οντότητας (δηλαδή να δεχτώ την ύπαρξή της χωρίς τεκμήρια).
Αν υπάρχει τέτοια οντότητα και η ύπαρξή της αποδειχθεί, θα την αποδεχτώ φυσικά όπως όλοι (αλλά δεν θα "πιστέψω" γιατί δεν θα χρειάζεται να πιστέψω, θα γνωρίζω - και δεν θα αρχίσω να προσεύχομαι ούτε να λιβανίζω).
Οπότε για μένα, το Α του "άθεος" είναι στερητικό και όχι αρνητικό.
Δηλαδή, δεν έχω πίστη στο θεό (ούτε και σε τίποτε άλλο δηλαδή), ergo δεν "έχω" θεό.
Off Topic
Ειρήσθω εν παρόδω, δεν υπάρχει "αρνητικό" Α στη γραμματική, στερητικό λέγεται.
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
Γιατί κολλάω στις λέξης ?Adam Strange έγραψε:οπότε να υποθέσω ότι κολάς και εσύ στις λέξεις? ("ο θεός ειναι ο άνθρωπος"=ο άνθρωπος επιτελεί τις λειτουργείες που αποδίδει στον θεό,άρα στην γλώσσα των πολλών λέγεται μεταφορικά "θεός",ή "η φύση είναι ο θεός"=η φύση δημιούργησε και όχι κάποιου είδους οντότητα κ.ο.κ) ..."θεός".... είναι κ αυτό μιά λέξη.Δεν γίνεται να κάνουμε σαν να μην υπάρχει...θεός δεν η υπάρχει,η λέξη όμως συνεπάγεται πιά μιά πολύ συγκεκριμένη σημασία
Το ξέρω ότι υπάρχει η λέξη θεός (προφανώς) και δεν λέω να την διαγράψουμε από τα λεξικά μας και να την ξεχάσουμε, έτσι και αλλιώς δεν νομίζω ότι θα έκλειψη ποτε η θρησκευτική πιστη. Ο Ο προβληματισμός μου είναι ως προς το ότι αφού συνειδητοποιήσουμε ότι δεν υπάρχει θεός (με την κλασική, mainstream εννιά) πολύ άνθρωποι νιώθουν την ανάκγη να θεοποιήσουν κάτι άλλο, είτε μεταφορικά είτε συνειδητά. Γιατί πρέπει όπως δήποτε η λέξη θεός, αφού διαπιστώσαμε ότι δεν υπάρχει ως υπερβατικό νοήμον ων, να μεταφερθεί και να προσδιορίζει κάτι άλλο πιο "γήινο" που εμείς θεωρούμε θεο.
Πρέπει όπως δήποτε να θεοποιήσουμε κάτι, δεν μπορεί απλά να μην υπάρχει θεός ?
Στερητικό α γιατί η έλλειψη πίστης στο θεό γίνεται αντιληπτή από τους πιστούς ως κουσούρι, σα να μας λείπει πχ κάποιο χέρι. Προσωπικά θεωρώ ότι η έλλειψη πίστης στο θεό είναι σα να μας λείπει τρίτο χέρι.
Η αθεΐα δεν είναι το παν αλλά είναι μια καλή αρχή.
-
- Δημοσιεύσεις: 12
- Εγγραφή: 19 Μαρ 2011 11:02
- Όνομα Ιστότοπου: -
svoin έγραψε:Γιατί κολλάω στις λέξης ?Adam Strange έγραψε:οπότε να υποθέσω ότι κολάς και εσύ στις λέξεις? ("ο θεός ειναι ο άνθρωπος"=ο άνθρωπος επιτελεί τις λειτουργείες που αποδίδει στον θεό,άρα στην γλώσσα των πολλών λέγεται μεταφορικά "θεός",ή "η φύση είναι ο θεός"=η φύση δημιούργησε και όχι κάποιου είδους οντότητα κ.ο.κ) ..."θεός".... είναι κ αυτό μιά λέξη.Δεν γίνεται να κάνουμε σαν να μην υπάρχει...θεός δεν η υπάρχει,η λέξη όμως συνεπάγεται πιά μιά πολύ συγκεκριμένη σημασία
?
πάμε πάλι πίσω...όταν κάποιος λέει μεταφορικά πως π.χ. "η φύση είναι ο θεός" εννοεί πως η φύση δημιούργησε τα όντα.Αυτό δεν σημαίνει πως θεωρεί αναγκαία ότι η φύση αποτελεί μία "ανώτατη" ύπαρξη.Απλώς της αποδίδει όσα λένε πως έκανε ο "θεός".Γι΄αυτό μιλάμε για μεταφορά.Οπότε δεν νομίζω ότι προσπαθεί να της προσδώσει κάποια "μεταφυσικά" χαρακτηριστικά.
Φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις (κάποιος π.χ. λέει πως η φύση είναι ο θεός,πιστεύοντας πως όντως χρήζει λατρείας και υπερβολικού σεβασμού.οκ,εκεί διαφωνώ.Η φύση είναι απλά φύση,και η άνθρωποι άνθρωποι),αλλά ελπίζω να σε κατατόπισα κάπως...
"ἦθος ἀνθρώπω δαίμων"
- Αναρχος
- Δημοσιεύσεις: 4450
- Εγγραφή: 26 Φεβ 2011 10:45
- Όνομα Ιστότοπου: www.dalani.blogspot.com
Ο Αγνωστικισμός είναι πιο κοντά σε αυτό που περιγράφεις.AoratiMelani έγραψε:...
Εγώ λόγου χάρη δεν αρνούμαι την ύπαρξη θεού.
Αρνούμαι την πίστη στο μεταφυσικό (και κατά συνέπεια στο θεό).
Απορρίπτω (δεν "αρνούμαι", απορρίπτω με επιχειρήματα) την ύπαρξη των θεών όλων των γνωστών σε μένα θρησκειών (γιατί έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τα οποία είναι φανερό ότι δεν μπορεί να ισχύουν, επομένως αυτοί τουλάχιστον δεν υπάρχουν) με την εξαίρεση του ντεϊσμού, γιατί δεν έχω τρόπο να απορρίψω την ύπαρξη μιας οντότητας η οποία ναι μεν έπαιξε κάποιο ρόλο στο έναυσμα της δημιουργίας του γνωσού μας σύμπαντος αλλά δεν αλληλεπιδρά με το σύμπαν σήμερα.
Αρνούμαι όμως να πιστέψω στην ύπαρξη μιας τέτοιας οντότητας (δηλαδή να δεχτώ την ύπαρξή της χωρίς τεκμήρια).
Αν υπάρχει τέτοια οντότητα και η ύπαρξή της αποδειχθεί, θα την αποδεχτώ φυσικά όπως όλοι (αλλά δεν θα "πιστέψω" γιατί δεν θα χρειάζεται να πιστέψω, θα γνωρίζω - και δεν θα αρχίσω να προσεύχομαι ούτε να λιβανίζω).
Οπότε για μένα, το Α του "άθεος" είναι στερητικό και όχι αρνητικό.
Δηλαδή, δεν έχω πίστη στο θεό (ούτε και σε τίποτε άλλο δηλαδή), ergo δεν "έχω" θεό.
Ενώ "Αθεϊσμός ή Αθεΐα ονομάζεται η οντολογική θέση που απορρίπτει την ύπαρξη του Θεού. Αντίκειται στον θεϊσμό και περιλαμβάνει τόσο τις απόψεις εκείνων που δεν έχουν πίστη στην ύπαρξη θεοτήτων (αρνητικός αθεϊσμός) όσο κι εκείνων που πιστεύουν ρητά στη μη ύπαρξη τέτοιων οντοτήτων (θετικός αθεϊσμός)..."
http://el.wikipedia.org/wiki/Αθεϊσμός
Στην Γραμματική δεν υπάρχει. Ο χαρακτηρισμός "αρνητικό" εδόθη καταχρηστικώς για την κατανόησι της ειδοποιού διαφοράς στο δίλλημα (άρνησις ή στέρησις) του αρχικού μηνύματος του tyxkatmal.AoratiMelani έγραψε:Off TopicΕιρήσθω εν παρόδω, δεν υπάρχει "αρνητικό" Α στη γραμματική, στερητικό λέγεται.
No gods, no masters
Είμαστε εμείς που ζυμώνουμε και δεν έχουμε ψωμί Εμείς που βγάζουμε το κάρβουνο και κρυώνουμε Είμαστε εμείς που δεν έχουμε τίποτα κι ερχόμαστε να πάρουμε τον κόσμο. Τάσος Λειβαδίτης
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος· καὶ τ’ ἀγαθὸν μὲν εὔκτητον, τὸ δὲ δεινὸν εὐκαρτέρητον.
Είμαστε εμείς που ζυμώνουμε και δεν έχουμε ψωμί Εμείς που βγάζουμε το κάρβουνο και κρυώνουμε Είμαστε εμείς που δεν έχουμε τίποτα κι ερχόμαστε να πάρουμε τον κόσμο. Τάσος Λειβαδίτης
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος· καὶ τ’ ἀγαθὸν μὲν εὔκτητον, τὸ δὲ δεινὸν εὐκαρτέρητον.
Αυτό που έγραψε η Μελάνη εμπίπτει στην πρώτη κατηγορία που αναφέρεις. Πού είναι η διαφωνία;Αναρχος έγραψε:Ενώ "Αθεϊσμός ή Αθεΐα ονομάζεται η οντολογική θέση που απορρίπτει την ύπαρξη του Θεού. Αντίκειται στον θεϊσμό και περιλαμβάνει τόσο τις απόψεις εκείνων που δεν έχουν πίστη στην ύπαρξη θεοτήτων (αρνητικός αθεϊσμός) όσο κι εκείνων που πιστεύουν ρητά στη μη ύπαρξη τέτοιων οντοτήτων (θετικός αθεϊσμός)..."
Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.
- Αναρχος
- Δημοσιεύσεις: 4450
- Εγγραφή: 26 Φεβ 2011 10:45
- Όνομα Ιστότοπου: www.dalani.blogspot.com
aqyn έγραψε: Αυτό που έγραψε η Μελάνη εμπίπτει στην πρώτη κατηγορία που αναφέρεις. Πού είναι η διαφωνία;
Η άρνησις της Αοράτου Μελάνης είναι άρνησις πίστεως και όχι άρνησις υπάρξεως...AoratiMelani έγραψε: ...
Εγώ λόγου χάρη δεν αρνούμαι την ύπαρξη θεού.
Αρνούμαι την πίστη στο μεταφυσικό (και κατά συνέπεια στο θεό)....
No gods, no masters
Είμαστε εμείς που ζυμώνουμε και δεν έχουμε ψωμί Εμείς που βγάζουμε το κάρβουνο και κρυώνουμε Είμαστε εμείς που δεν έχουμε τίποτα κι ερχόμαστε να πάρουμε τον κόσμο. Τάσος Λειβαδίτης
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος· καὶ τ’ ἀγαθὸν μὲν εὔκτητον, τὸ δὲ δεινὸν εὐκαρτέρητον.
Είμαστε εμείς που ζυμώνουμε και δεν έχουμε ψωμί Εμείς που βγάζουμε το κάρβουνο και κρυώνουμε Είμαστε εμείς που δεν έχουμε τίποτα κι ερχόμαστε να πάρουμε τον κόσμο. Τάσος Λειβαδίτης
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος· καὶ τ’ ἀγαθὸν μὲν εὔκτητον, τὸ δὲ δεινὸν εὐκαρτέρητον.
- AoratiMelani
- Δημοσιεύσεις: 16164
- Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
- Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
- Επικοινωνία:
Ο αγνωστικισμός, σύμφωνα με την έννοια που έδωσε στον όρο ο Huxley όταν τον επινόησε, είναι η πεποίθηση ότι υπάρχουν ορισμένα μεταφυσικά ερωτήματα τα οποία δεν μπορούν να γνωσθούν, και ότι η υπόθεση της ύπαρξης θεού είναι ένα από αυτά.Αναρχος έγραψε:Ο Αγνωστικισμός είναι πιο κοντά σε αυτό που περιγράφεις.
Εγώ δεν υιοθετώ αυτήν την πεποίθηση.
Εγώ πιστεύω ότι τα πάντα μπορούν δυνητικά να γνωσθούν, δοθέντος χρόνου και μέσων.
Γι' αυτό και αρνούμαι να πιστέψω, γιατί θέλω να γνωρίσω.
Τι διαφορά έχει η "απόρριψη της ύπαρξης θεού" από τη "ρητή πίστη στη μή ύπαρξη θεού"?Αναρχος έγραψε:"Αθεϊσμός ή Αθεΐα ονομάζεται η οντολογική θέση που απορρίπτει την ύπαρξη του Θεού. Αντίκειται στον θεϊσμό και περιλαμβάνει τόσο τις απόψεις εκείνων που δεν έχουν πίστη στην ύπαρξη θεοτήτων (αρνητικός αθεϊσμός) όσο κι εκείνων που πιστεύουν ρητά στη μη ύπαρξη τέτοιων οντοτήτων (θετικός αθεϊσμός)...
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
- Αναρχος
- Δημοσιεύσεις: 4450
- Εγγραφή: 26 Φεβ 2011 10:45
- Όνομα Ιστότοπου: www.dalani.blogspot.com
Φίλη μου, εδήλωσες ότι δεν αρνείσαι την ύπαρξι θεού.AoratiMelani έγραψε:...Εγώ πιστεύω ότι τα πάντα μπορούν δυνητικά να γνωσθούν, δοθέντος χρόνου και μέσων.
Γι' αυτό και αρνούμαι να πιστέψω, γιατί θέλω να γνωρίσω.
Θεωρείς ότι το "μεταφυσικόν" είναι απλώς άγνωστο προς το παρόν "φυσικόν".
Αλλά... τουλάχιστον από όσο γνωρίζω στον ορισμό του θεού εμπεριέχεται το "μεταφυσικό". Δεν γνωρίζω να περιγράφεται θεός σε οποιαδήποτε θρησκεία χωρίς μεταφυσικές ιδιότητες. Εάν αυτές (ιδιότητες) εγνωσθούν και κατανοηθούν από τον άνθρωπο, το περιγραφόμενο ον θα πάψη πλέον να θεωρείται θεός... Και εν προκειμένω ομιλούμε περί θεών και όχι ετέρων πιθανών οντοτήτων.
Μικρή έως απειροελαχίστη...AoratiMelani έγραψε: Τι διαφορά έχει η "απόρριψη της ύπαρξης θεού" από τη "ρητή πίστη στη μή ύπαρξη θεού"?
"Δεν πιστεύω ότι η γυναίκα μου με απατά..."
"Πιστεύω ότι η γυναίκα μου δεν με απατά..."
Διακρίνεις την διαφορά;
No gods, no masters
Είμαστε εμείς που ζυμώνουμε και δεν έχουμε ψωμί Εμείς που βγάζουμε το κάρβουνο και κρυώνουμε Είμαστε εμείς που δεν έχουμε τίποτα κι ερχόμαστε να πάρουμε τον κόσμο. Τάσος Λειβαδίτης
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος· καὶ τ’ ἀγαθὸν μὲν εὔκτητον, τὸ δὲ δεινὸν εὐκαρτέρητον.
Είμαστε εμείς που ζυμώνουμε και δεν έχουμε ψωμί Εμείς που βγάζουμε το κάρβουνο και κρυώνουμε Είμαστε εμείς που δεν έχουμε τίποτα κι ερχόμαστε να πάρουμε τον κόσμο. Τάσος Λειβαδίτης
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος· καὶ τ’ ἀγαθὸν μὲν εὔκτητον, τὸ δὲ δεινὸν εὐκαρτέρητον.
- Comte de Toulouse
- Δημοσιεύσεις: 3960
- Εγγραφή: 11 Μαρ 2009 13:32
- Όνομα Ιστότοπου: Comte de Toulouse
- Τοποθεσία: 7-
- Επικοινωνία:
Ανθρωπος χωρίς θεό, ψάρι χωρίς ποδήλατο (Γιατρός του ΙΚΑ)
Pluralitas non est ponenda sine neccesitate
Συγνώμη λάθος διατύπωση θα επανέλθω σύντομα με ερώτηση για το ιδιο θέμα και με αλλη διατύπωσηΑναρχος έγραψε:Ο Αγνωστικισμός είναι πιο κοντά σε αυτό που περιγράφεις.AoratiMelani έγραψε:...
Εγώ λόγου χάρη δεν αρνούμαι την ύπαρξη θεού.
Αρνούμαι την πίστη στο μεταφυσικό (και κατά συνέπεια στο θεό).
Απορρίπτω (δεν "αρνούμαι", απορρίπτω με επιχειρήματα) την ύπαρξη των θεών όλων των γνωστών σε μένα θρησκειών (γιατί έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τα οποία είναι φανερό ότι δεν μπορεί να ισχύουν, επομένως αυτοί τουλάχιστον δεν υπάρχουν) με την εξαίρεση του ντεϊσμού, γιατί δεν έχω τρόπο να απορρίψω την ύπαρξη μιας οντότητας η οποία ναι μεν έπαιξε κάποιο ρόλο στο έναυσμα της δημιουργίας του γνωσού μας σύμπαντος αλλά δεν αλληλεπιδρά με το σύμπαν σήμερα.
Αρνούμαι όμως να πιστέψω στην ύπαρξη μιας τέτοιας οντότητας (δηλαδή να δεχτώ την ύπαρξή της χωρίς τεκμήρια).
Αν υπάρχει τέτοια οντότητα και η ύπαρξή της αποδειχθεί, θα την αποδεχτώ φυσικά όπως όλοι (αλλά δεν θα "πιστέψω" γιατί δεν θα χρειάζεται να πιστέψω, θα γνωρίζω - και δεν θα αρχίσω να προσεύχομαι ούτε να λιβανίζω).
Οπότε για μένα, το Α του "άθεος" είναι στερητικό και όχι αρνητικό.
Δηλαδή, δεν έχω πίστη στο θεό (ούτε και σε τίποτε άλλο δηλαδή), ergo δεν "έχω" θεό.
Ενώ "Αθεϊσμός ή Αθεΐα ονομάζεται η οντολογική θέση που απορρίπτει την ύπαρξη του Θεού. Αντίκειται στον θεϊσμό και περιλαμβάνει τόσο τις απόψεις εκείνων που δεν έχουν πίστη στην ύπαρξη θεοτήτων (αρνητικός αθεϊσμός) όσο κι εκείνων που πιστεύουν ρητά στη μη ύπαρξη τέτοιων οντοτήτων (θετικός αθεϊσμός)..."
http://el.wikipedia.org/wiki/Αθεϊσμός
Στην Γραμματική δεν υπάρχει. Ο χαρακτηρισμός "αρνητικό" εδόθη καταχρηστικώς για την κατανόησι της ειδοποιού διαφοράς στο δίλλημα (άρνησις ή στέρησις) του αρχικού μηνύματος του tyxkatmal.AoratiMelani έγραψε:Off TopicΕιρήσθω εν παρόδω, δεν υπάρχει "αρνητικό" Α στη γραμματική, στερητικό λέγεται.
- AoratiMelani
- Δημοσιεύσεις: 16164
- Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
- Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
- Επικοινωνία:
Σίγουρα, με έναν ορισμό του "θεού" που εμπεριέχει το "μεταφυσικό" (με την έννοια του "πέρα από το φυσικό"), θα πρέπει να πω ότι τέτοιος "θεός" δεν υπάρχει. Όλα είναι εξ ορισμού φυσικά, κατά την άποψή μου.Αναρχος έγραψε:Φίλη μου, εδήλωσες ότι δεν αρνείσαι την ύπαρξι θεού.AoratiMelani έγραψε:...Εγώ πιστεύω ότι τα πάντα μπορούν δυνητικά να γνωσθούν, δοθέντος χρόνου και μέσων. Γι' αυτό και αρνούμαι να πιστέψω, γιατί θέλω να γνωρίσω.
Θεωρείς ότι το "μεταφυσικόν" είναι απλώς άγνωστο προς το παρόν "φυσικόν".
Αλλά... τουλάχιστον από όσο γνωρίζω στον ορισμό του θεού εμπεριέχεται το "μεταφυσικό". Δεν γνωρίζω να περιγράφεται θεός σε οποιαδήποτε θρησκεία χωρίς μεταφυσικές ιδιότητες. Εάν αυτές (ιδιότητες) εγνωσθούν και κατανοηθούν από τον άνθρωπο, το περιγραφόμενο ον θα πάψη πλέον να θεωρείται θεός... Και εν προκειμένω ομιλούμε περί θεών και όχι ετέρων πιθανών οντοτήτων.
Αν όμως ορίσουμε το θεό ως "ενσυνείδητη οντότητα που έδωσε το έναυσμα της δημιουργίας", τότε θα πρέπει να πω ότι δεν γνωρίζω αν υπάρχει.
Επομένως για να τοποθετηθούμε, πρέπει πρώτα να ορίσουμε τι εννοούμε λέγοντας "θεός".
Φυσικά, και είναι τεράστια, όχι απειροελάχιστη.Αναρχος έγραψε:Μικρή έως απειροελαχίστη...AoratiMelani έγραψε:Τι διαφορά έχει η "απόρριψη της ύπαρξης θεού" από τη "ρητή πίστη στη μή ύπαρξη θεού"?
"Δεν πιστεύω ότι η γυναίκα μου με απατά..."
"Πιστεύω ότι η γυναίκα μου δεν με απατά..."
Διακρίνεις την διαφορά;
Εγώ δεν λέω:
"Πιστεύω ότι δεν υπάρχει θεός"
λέω:
"Δεν πιστεύω ότι υπάρχει θεός"
και αυτήν την τοποθέτηση την ονομάζω "αθεΐα" (αν κάποιοι θέλουν να την ονομάσουν αγνωστικισμό, δικαίωμά τους).
Εγώ όμως ρώτησα τη διαφορά μεταξύ
"απόρριψης της ύπαρξης θεού"
και
"ρητής πίστης στη μή ύπαρξη θεού"
Για μένα,
"απόρριψη της ύπαρξης θεού"= απορρίπτω την ύπαρξη θεού = πιστεύω ότι δεν υπάρχει θεός
"ρητή πίστη στη μή ύπαρξη θεού" = πιστεύω ότι δεν υπάρχει θεός
δηλαδή μου φαίνεται ότι είναι το ίδιο πράγμα.
Αν εννοείς κάτι άλλο, εξήγησέ το μου σε παρακαλώ
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
- Αναρχος
- Δημοσιεύσεις: 4450
- Εγγραφή: 26 Φεβ 2011 10:45
- Όνομα Ιστότοπου: www.dalani.blogspot.com
Δεν γνωρίζω εάν σε κάποια θρησκεία υπάρχει η έννοια "θεός" εκτός του μεταφυσικού.AoratiMelani έγραψε:....Αν όμως ορίσουμε το θεό ως "ενσυνείδητη οντότητα που έδωσε το έναυσμα της δημιουργίας", τότε θα πρέπει να πω ότι δεν γνωρίζω αν υπάρχει.
Επομένως για να τοποθετηθούμε, πρέπει πρώτα να ορίσουμε τι εννοούμε λέγοντας "θεός".
Αλλά και η ιδιότης του "θεού δημιουργού" δεν άπτεται του μεταφυσικού;
Είναι το ίδιο με το παράδειγμα του συζύγου που έδωσα.AoratiMelani έγραψε: Εγώ δεν λέω:
"Πιστεύω ότι δεν υπάρχει θεός"
λέω:
"Δεν πιστεύω ότι υπάρχει θεός"
και αυτήν την τοποθέτηση την ονομάζω "αθεΐα" (αν κάποιοι θέλουν να την ονομάσουν αγνωστικισμό, δικαίωμά τους).
Εγώ όμως ρώτησα τη διαφορά μεταξύ
"απόρριψης της ύπαρξης θεού"
και
"ρητής πίστης στη μή ύπαρξη θεού"
Απόρριψις της υπάρξεως θεού = Δεν πιστεύω ότι υπάρχει θεός
Ρητή πίστις της μή υπάρξεως θεού = Πιστεύω ότι δεν υπάρχει θεός
No gods, no masters
Είμαστε εμείς που ζυμώνουμε και δεν έχουμε ψωμί Εμείς που βγάζουμε το κάρβουνο και κρυώνουμε Είμαστε εμείς που δεν έχουμε τίποτα κι ερχόμαστε να πάρουμε τον κόσμο. Τάσος Λειβαδίτης
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος· καὶ τ’ ἀγαθὸν μὲν εὔκτητον, τὸ δὲ δεινὸν εὐκαρτέρητον.
Είμαστε εμείς που ζυμώνουμε και δεν έχουμε ψωμί Εμείς που βγάζουμε το κάρβουνο και κρυώνουμε Είμαστε εμείς που δεν έχουμε τίποτα κι ερχόμαστε να πάρουμε τον κόσμο. Τάσος Λειβαδίτης
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος· καὶ τ’ ἀγαθὸν μὲν εὔκτητον, τὸ δὲ δεινὸν εὐκαρτέρητον.
Ακόμα και στην μεταφορική εννιά που δίνη κάποιος διαπιστώνω μια προσκόλληση στην ανάκγη να κράτηση την ιδέα του θεού στην ζωή του τοποθετώντας τον σε κάτι πιο γήινο, αφού έχει χάσει κάθε υπερβατική και μεταφυσική υπόσταση.Adam Strange έγραψε:svoin έγραψε:Γιατί κολλάω στις λέξης ?Adam Strange έγραψε:οπότε να υποθέσω ότι κολάς και εσύ στις λέξεις? ("ο θεός ειναι ο άνθρωπος"=ο άνθρωπος επιτελεί τις λειτουργείες που αποδίδει στον θεό,άρα στην γλώσσα των πολλών λέγεται μεταφορικά "θεός",ή "η φύση είναι ο θεός"=η φύση δημιούργησε και όχι κάποιου είδους οντότητα κ.ο.κ) ..."θεός".... είναι κ αυτό μιά λέξη.Δεν γίνεται να κάνουμε σαν να μην υπάρχει...θεός δεν η υπάρχει,η λέξη όμως συνεπάγεται πιά μιά πολύ συγκεκριμένη σημασία
?
πάμε πάλι πίσω...όταν κάποιος λέει μεταφορικά πως π.χ. "η φύση είναι ο θεός" εννοεί πως η φύση δημιούργησε τα όντα.Αυτό δεν σημαίνει πως θεωρεί αναγκαία ότι η φύση αποτελεί μία "ανώτατη" ύπαρξη.Απλώς της αποδίδει όσα λένε πως έκανε ο "θεός".Γι΄αυτό μιλάμε για μεταφορά.Οπότε δεν νομίζω ότι προσπαθεί να της προσδώσει κάποια "μεταφυσικά" χαρακτηριστικά.
Φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις (κάποιος π.χ. λέει πως η φύση είναι ο θεός,πιστεύοντας πως όντως χρήζει λατρείας και υπερβολικού σεβασμού.οκ,εκεί διαφωνώ.Η φύση είναι απλά φύση,και η άνθρωποι άνθρωποι),αλλά ελπίζω να σε κατατόπισα κάπως...
Για να δώσω ένα παράδειγμα, είχα πρόσφατα μια συζήτηση για τον θεο και όταν ρώτησα την συνομιλήτρια μου αν πιστεύει στον θεο μου απάντησε ότι πιστεύει ότι θεός είναι ο άνθρωπος, "είσαι άθεος δηλαδή" τις ηπα και αυτή μου απάντησε όχι. Να σημειώσω ότι δεν έδινε καμια "μεταφυσική" ιδιότητα στον άνθρωπο.
Και προφανώς δεν μιλάμε για κάποιον που χρησιμοποιεί την λέξη "Θεός" καταχρηστικά αφού η ερώτηση δεν είναι "τι είναι θεος για σένα", "τι θα ονόμαζες θεο" όπου θα μπορούσες να τον χρησιμοποίησης καταχρηστικά, αλλα θεωρούν ότι θεός υπάρχει και είναι αυτό το "γήινο" πράμα/ιδέα.
Αυτό που διαπιστώνω είναι ότι πολλοί άνθρωποι αφού καταλήξουν ότι δεν υπάρχει θεός (με την κλασική μεταφυσική εννιά) νιώθουν την ανάγκη να τον κρατήσουν ακόμα στην ζωή τους και έτσι τον υποβιβάζουν σε κάτι πιο γήινο δίνοντας τον τίτλο σε κάτι άλλο. Νιώθουν την ανάγκη κάτι να είναι θεός, και δεν θεωρούν ότι δεν πιστεύουν σε θεο όταν αυτό το κάτι είναι κάτι "γήινο".
Πηγαίνοντας την συζήτηση ένα βήμα πιο πέρα, δεν μπορώ να καταλάβω και αυτούς που δηλώνουν παγανιστές (άρα και ένθεοι) αλλα αναγνωρίζουν ότι η θεα και ο θεός δεν είναι πραγματική θεοί αλλα σύμβολα χωρίς καμια μεταφυσική ιδιότητα. Λατρεύουν το φεγγάρι και τον ηλία για την ομορφιά τους και το μεγαλείο τους, όπως είχε πει ένας παγανιστής εδώ παλιότερα.
Αυτοί λοιπόν που θεωρούν ότι "θεός είναι ο άνθρωπος" (όπως τους περιέγραψα) μου θυμίζουν κάπως αυτούς τους παγανιστές, που αναγνωρίζουν ότι η θεα και ο θεός είναι απλά σύμβολα, χωρίς όμως τις τελετές και τους ύμνους.
PS: Δεν είμαι σίγουρος αν η λέξη "καταχρηστικά" είναι σωστή/κατάλληλη
- Comte de Toulouse
- Δημοσιεύσεις: 3960
- Εγγραφή: 11 Μαρ 2009 13:32
- Όνομα Ιστότοπου: Comte de Toulouse
- Τοποθεσία: 7-
- Επικοινωνία:
svoin !?
Pluralitas non est ponenda sine neccesitate