Η πλάκα είναι ότι αυτή η 'έκπτωση' των θρησκειών από τον πρωτύτερο ρόλο τους λόγω της εξάπλωσης του ορθολογισμού, δεν περιορίστηκε μόνο στο ρόλο τους στη θεραπεία αλλά σε όλους τους χρήσιμους για την κοινωνία ρόλους που μονοπωλούσε για όσο δεν υπήρχαν καλύτερες προτάσεις.patroklos έγραψε:Οι ατάκες του Seneca είναι ακριβέστατες και λεπτομερείς περί αυτού.
Είναι φυσικό για την θρησκευτική οργάνωση μετά την ορθολογική εισαγωγή στην θεραπεία να μην έχει πια χρήσιμο έδαφος για κοινωνικό ρόλο και να καθίσταται παράλογη και παράνομη συγχρόνως στην στεγνή (άνευ συναισθηματισμών) λογική εξέταση, αφού μεταξύ άλλων αυξάνει τις εκφράσεις προκαταλήψεων και υπαρξιακών φόβων (συμπτώματα νοητικής παραίτησης και ανυπεράσπιστης ανασφάλειας, τυπικό εύφορο έδαφος για αβάσιμη πίστη σε αυτό που λέει ένας άλλος πχ. ρασοφόρος.
Βλέπω έχει προκύψει μια συζήτηση στο thread που αφορά τον ευρύτερο ρόλο της θρησκείας στην κοινωνία, όπου από τη μια προτείνονται οι χρησιμότητες που είχε ή έχει σήμερα η θρησκεία στην κοινωνία, και από την άλλη αντιπροτείνονται τα ιστορικά η/και σημερινά 'κακά' που φέρνουν οι θρησκείες.
Αν κρίνουμε όμως τη χρησιμότητα της θρησκείας με βάση τα ιστορικά στοιχεία μόνο, είναι πιθανό να φτάσουμε λανθασμένα στο συμπέρασμα ότι ήταν κάποτε χρήσιμη αλλά δεν συνεχίζει πλέον να είναι. Γιατί οι θρησκείες (ή έστω κάποια θρησκεία) μπορεί να έχουν αλλάξει στο μεταξύ, ή έστω μια από αυτές να 'αλλάζει' προς κάτι που θα είναι πιο 'χρήσιμο' από ότι επιζήμιο για τις κοινωνίες.
Γιατί αν υπάρχουν έστω κάποια 'καλά' που να οφείλονται σήμερα αποκλειστικά στην επιρροή της θρησκείας στον άνθρωπο, αυτά θα εξαφανιζόταν μαζί με τη θρησκεία αν την χάναμε. Αν υπήρχαν τέτοια μοναδικά 'καλά' που δεν τα έχουμε χωρίς θρησκεία, ίσως άξιζε ακόμα και να θεωρείται η θρησκεία σήμερα χρήσιμη, παρά το όποιο βεβαρυμένο παρελθόν και τα σημερινά 'μοναδικά' κακά που ξέρουμε ότι κάνει.
Λεεμε τώρα, ΑΝ υπάρχουν.