Nikos Charalambous έγραψε: Σχέσεις κράτους-εκκλησίας
Το όραμά μας
Οικοδόμηση μιας σύγχρονης δημοκρατικής κοινωνίας βασισμένης στο σεβασμό των θρησκευτικών ελευθεριών και στην δημιουργία μιας εκκλησίας διοικητικά και θεσμικά αυτοτελούς και πλήρως απεγκλωβισμένης από τις παρεμβάσεις του κράτους ικανής να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις προκλήσεις του μέλλοντος.
Προτείνουμε την πλήρη ανεξαρτητοποίηση της εκκλησίας με την μετατροπή της σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Οι θρησκευτικοί οργανισμοί ανεξαρτήτως δόγματος θα είναι πλέον αυτοδιοικούμενοι και θα μπορούν να εστιάσουν ανεμπόδιστα στον πνευματικό και κοινωνικό τους ρόλο, χωρίς τον ασφυκτικό εναγκαλισμό και τη σύγχυση ρόλων μεταξύ αυτών και της πολιτείας.
Αναγνωρίζοντας το ατομικό δικαίωμα στην ελευθερία της έκφρασης (ΟΗΕ, 1948), προτείνουμε τον πλήρη διαχωρισμό πολιτείας και θρησκευτικών οργανισμών και υποστηρίζει ότι οι νόμοι του κράτους οφείλουν να έχουν αποκλειστικά και μόνο κοσμικούς σκοπούς, να είναι ουδέτεροι απέναντι στις θρησκείες και να μην οδηγούν σε εμπλοκή πολιτείας και εκκλησίας. Η πολιτεία έχει το χρέος να σέβεται και να προστατεύει την ελευθερία των πολιτών να εκδηλώνουν τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις, δημόσια ή ιδιωτικά.
Συμμεριζόμαστε το όραμα που «πρεσβεύει την αρχή ότι οι σύγχρονες, χωρίς αποκλεισμούς κοινωνίες πρέπει να διαχωρίζουν την πολιτική από τη θρησκεία» και ότι «η κοσµική κοινωνία συμβάλλει σηµαντικά στην εκτόνωση των εντάσεων μεταξύ των θρησκευμάτων και στην προώθηση της ανοχής και της κατανόησης μεταξύ ατόµων που ανήκουν σε διαφορετικά θρησκεύματα».
Προτείνουμε:
-Την απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης θρησκευτικών οργανώσεων με τη μορφή νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου. Η εκκλησία της Ελλάδος και οι λοιπές εκκλησίες και θρησκευτικές οργανώσεις να ενταχθούν στις σχετικές ρυθμίσεις.
-Η εκκλησιαστική περιουσία που τυχόν βρίσκεται σήμερα στον έλεγχο του κράτους, είτε αφορά την κινητή ή την ακίνητη, να επιστραφεί στην εκκλησία της Ελλάδος κατά τις διατάξεις του ΑΚ, η οποία στη συνέχεια θα είναι η μόνη αρμόδια για την διαχείρισή της.
-Τα εισοδήματα των θρησκευτικών οργανώσεων από οποιαδήποτε πηγή και αν προέρχονται, να φορολογούνται βάσει της νομοθεσίας που ισχύει για τα εισοδήματα των μη κερδοσκοπικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου.
-Η ακίνητη περιουσία να υπόκειται στις επιβαρύνσεις βάσει της νομοθεσίας που διέπει όλα τα ακίνητα της χώρας, είτε αυτά ανήκουν σε ιδιώτες είτε σε εταιρείες ή οργανισμούς.
-Η διαχείριση των ευαγών ιδρυμάτων (βακούφια) της μουσουλμανικής μειονότητας θα πρέπει να γίνεται από την ίδια χωρίς παρεμβάσεις του ελληνικού κράτους.
-Οι κληρικοί να αποτελούν εργαζόμενους που θα υπάγονται και θα μισθοδοτούνται από το ΝΠΙΔ του θρησκευτικού οργανισμού που θα ανήκουν, θα φορολογούνται όπως ο κάθε εργαζόμενος Έλληνας πολίτης και θα συμμετέχουν στο σύστημα κοινωνικής πρόνοιας και στο σύστημα συνταξιοδότησης που θα ισχύει για όλους τους Έλληνες πολίτες.
-Την αφαίρεση από όλους τους θρησκευτικούς φορείς όλων των διοικητικών και δικαστικών αρμοδιοτήτων που τους έχουν παραχωρηθεί από το κράτος.
-Την κατάργηση του υποχρεωτικού χαρακτήρα του θρησκευτικού όρκου, όπου κι αν αυτός απαιτείται, και την αντικατάστασή του με πολιτικό όρκο.
-Το θρήσκευμα αποτελεί προσωπικό δεδομένο του κάθε ατόμου και δεν αναγράφεται σε κανένα δημόσιο έγγραφο.
-Την κατάργηση του νόμου περί προσηλυτισμού.
-Τη απλοποίηση των διαδικασιών της αποτέφρωσης νεκρού για όσους πολίτες το επιθυμούν, ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις.
-Η εκκλησία να έχει το δικαίωμα όπως κάθε άλλος φορέας ή ιδιώτης να ιδρύσει ιδιωτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα σε όποιο αντικείμενο επιθυμεί, σύμφωνα με την νομοθεσία που θα ισχύει.
Σε συνταγματικό επίπεδο, η επιδιώκουμε:
-Πλήρη κατάργηση του άρθρου που ονομάζει την επικρατούσα θρησκεία, ασχολείται με θρησκευτικά δόγματα και καθορίζει τον τρόπο που μεταφράζονται θρησκευτικά κείμενα.
-Κατάργηση της απαγόρευσης του προσηλυτισμού και των περιορισμών στη δημόσια εκδήλωση των θρησκευτικών πεποιθήσεων των πολιτών στο όνομα της προστασίας των χρηστών ηθών. Απελευθέρωση των θρησκευτικών λειτουργών από τον έλεγχο και την εποπτεία του κράτους.
-Ρητή απαγόρευση της λογοκρισίας. Κατάργηση της παραγράφου που επιτρέπει την κατάσχεση εντύπων ‘για προσβολή της χριστιανικής και κάθε άλλης γνωστής θρησκείας’.
-Διαγραφή της αναφοράς στην ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης από τους σκοπούς της παιδείας.
-Πλήρης κατάργηση των άρθρων που παραχωρούν ειδικά προνόμια σε συγκεκριμένες εκκλησίες.
-Κατάργηση του θρησκευτικού όρκου (Πρόεδρος της Δημοκρατίας και βουλευτές) και αντικατάστασή του με πολιτικό όρκο.
ΥΓ. Το παραπάνω κείμενο αποτελεί τμήμα προγράμματος πολιτικού κόμματος, αλλά προς το παρόν έχει αφαιρεθεί κάθε αναφορά σε αυτό αφού προτεραιότητα έχει η προώθηση των προτάσεων
Αόρατη Μελάνη έγραψε: - Κατάργηση του νόμου περί βλασφημίας
- Κατάργηση των κρατικών εκκλησιαστικών και θεολογικών σχολών.
- Κατάργηση των αγιασμών και άλλων θρηκσευτικών τελετών σε δημόσιες εκδηλώσεις.
- Κατάργηση των θρησκευτικών συμβόλων σε σχολεία, δικαστήρια και δημόσιες υπηρεσίες.
- Κατάργηση της προσευχής και του εκκλησιασμού στα σχολεία. Κατάργηση του μαθήματος των θρησκευτικών στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, μάθημα θρησκειολογίας στην πρώτη λυκείου με ισότιμη αναφορά σε όλα τα θρησκεύματα και τις πεποιθήσεις, καθώς και στην αθεΐα. Αφαίρεση των αναφορών σε θρησκευτικούς μύθους, παραδόσεις και τελετές από όλα τα διδακτικά βιβλία, αναφορές στη θρησκεία θα γίνονται μόνον μέσα από τα μαθήματα της ιστορίας και της γλώσσας, όχι με μορφή κατήχησης αλλά με μορφή ενημέρωσης.
- Κατάργηση της καταγραφής του θρησκεύματος από κάθε κρατικό έγγραφο.
- Κατάργηση της νομικής ισχύος του θρησκευτικού γάμου και της βάπτισης. Ο κρατικά θεσμοθετημένος γάμος να είναι μόνο πολιτικός, και η ονοματοδοσία να γίνεται μόνο πολιτικά, το χαρτί της βάπτισης να μην γίνεται δεκτό ως δήλωση ονόματος. Οι θρσηκευτικές τελετές γενικώς να μην έχουν καμμία πολιτική ισχύ.
Να επεξεργαστούμε ένα καλό προσχέδιο, και μετά να μαζέψουμε υπογραφές, και να το καταθέσουμε στο αρμόδιο Υπουργείο ή/και στη Βουλή.
Κάπου κάπως να προστεθεί ότι θέλουμε να γίνει έλεγχος στους τίτλους ιδιοκτησίας της εκλκησίας (χρυσόβουλα, φιρμάνια και άλλα αμφισβητούμενα) ώστε να ξεκαθαριστεί τι πραγματικά της ανήκει και τι όχι.
Επίσης να εξεταστεί το ενδεχόμενο δήμευσης ενός μέρους της εκκλησιαστικής περιουσίας, δεδομένου ότι αποκτήθηκε από πολίτες που έγραψαν τα ακίνητά τους στην εκκλησία επί τουρκοκρατίας για να τα προστατέψουν, κι επομένως αποτελούν εθνική κληρονομιά. Αυτό είναι γνωστό ότι συνέβχη, αλλά είναι αδύνατο να αποδειχθεί και να υπολογιστεί η ακριβής έκταση των ακινήτων αυτών, γι' αυτό θα πρέπει το κράτος κατ' εκτίμηση να αποφασίσει ότι ένα μέρος της εκκλησιασικής περιουσίας θα περιέλθει στο δημόσιο.
Ξέρω ότι αυτά δεν σχετίζονται άμεσα με τον διαχωρισμό, αλλά είναι συναφή γι' αυτό τα θέτω εδώ.