Ορισμός του Θεού

Συζητήσεις γύρω απ' την αθεΐα, και γενικά τη ζωή χωρίς θρησκεία, θεούς, και δεισιδαιμονίες.
andy
Δημοσιεύσεις: 11
Εγγραφή: 01 Οκτ 2016 16:25
Όνομα Ιστότοπου: -

Πώς ορίζει ένας άθεος τον Θεό, έτσι ώστε μετέπειτα να τον απορρίψει;
Άβαταρ μέλους
apeleytheros
Δημοσιεύσεις: 10181
Εγγραφή: 09 Δεκ 2010 18:12
Όνομα Ιστότοπου: Απελευθέρωση από τα δεσμά!
Επικοινωνία:

καλώς ήρθες!
Off Topic
να μια ωραία ερώτηση!
Ως «θεό» αντιλαμβάνομαι μια ιδέα υπερφυσικής οντότητας που η κάθε θρησκεία/δόγμα της αποδίδει ένα σύνολο ιδιοτήτων.
Ωστόσο, συνήθως ο «θεός» έχει ήδη προσδιοριστεί στη συζήτηση από τους άλλους συζητητές του άθεου, οπότε δεν υπάρχει ανάγκη να δώσει ένα δικό του ορισμό.
Πχ στην Ελληνική πραγματικότητα σχεδόν όλες οι συζητήσεις αφορούν την ιδέα του ορθόδοξου χριστιανικού θεού, ενώ ως άσκηση φιλοσοφίας καμιά φορά εμφανίζεται προς συζήτηση ο ντειστικός «θεός». Σε μουσουλμανικά κράτη φαντάζομαι συζητούν σχεδόν πάντα για τον Αλλάχ κλπ.
Επιστήμη: Συστηματική μελέτη των δεδομένων προς εξαγωγή συμπερασμάτων. ( δεδομένα --> συμπεράσματα )
      • ΟΧΙ ΤΟ ΑΝΑΠΟΔΟ.
_______________________________
Blog: Απελευθέρωση από τα δεσμά!
andy
Δημοσιεύσεις: 11
Εγγραφή: 01 Οκτ 2016 16:25
Όνομα Ιστότοπου: -

Χε, καλώς σας βρήκα!

Μα για να απορριφθεί κάτι ως απαράδεκτο, ανύπαρκτο ή αδύνατο, δεν πρέπει πρώτα κανείς να έχει διαμορφώσει μέσα του μια ιδέα ή έναν ορισμό αυτού του κάτι; Ασχέτως αν αυτός ο ορισμός ξεκινά ή προσδιορίζεται από τους άλλους;
Άβαταρ μέλους
Αναρχος
Δημοσιεύσεις: 4450
Εγγραφή: 26 Φεβ 2011 10:45
Όνομα Ιστότοπου: www.dalani.blogspot.com

andy έγραψε:Πώς ορίζει ένας άθεος τον Θεό, έτσι ώστε μετέπειτα να τον απορρίψει;
Προσωπικά, δεν αισθάνομαι την ανάγκη να ορίσω κανέναν θεό. Άλλωστε κάθε θρησκεία δίδει την δική της εκδοχή... Απλώς δεν αποδέχομαι την πεποίθηση των θρησκειών περί υπάρξεως οντοτήτων πέραν και εκτός της απτής πραγματικότητας, οι οποίες δεν υπόκεινται στους φυσικούς νόμους. Κάθε τι, δηλαδή, για το οποίο η επιστήμη δεν μπορεί να εκφράσει έστω μία υπόθεση, ώστε να προχωρήσει στην θεωρητική τεκμηρίωση και απόδειξη.
No gods, no masters
Είμαστε εμείς που ζυμώνουμε και δεν έχουμε ψωμί Εμείς που βγάζουμε το κάρβουνο και κρυώνουμε Είμαστε εμείς που δεν έχουμε τίποτα κι ερχόμαστε να πάρουμε τον κόσμο. Τάσος Λειβαδίτης
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος· καὶ τ’ ἀγαθὸν μὲν εὔκτητον, τὸ δὲ δεινὸν εὐκαρτέρητον.
Άβαταρ μέλους
AoratiMelani
Δημοσιεύσεις: 16164
Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
Επικοινωνία:

Εγώ προσωπικά κινούμαι βάσει των ορισμών που δίνουν οι διάφορες θρησκείες. Αφού οι θρησκείες είναι που μας παραδίδουν την όποια υποτιθέμενη γνώση περί θεών, αυτές μας δίνουν και τους ορισμούς και μας λένε ότι αυτοί οι θεοί υπάρχουν. Εγώ εξετάζω τον ισχυρισμό τους βάσει των δικών τους ορισμών. Οι δε ορισμοί αυτοί προκύπτουν από τις περιγραφές των ιερών βιβλίων και από τις ιερές παραδόσεις.

Δεν ισχυρίζονται οι άθεοι ότι δεν υπάρχει θεός. Οι θεϊστές ισχυρίζονται ότι υπάρχει. Οπότε αυτοί δίνουν τον όποιο ορισμό.
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
επικουρειος
Δημοσιεύσεις: 1309
Εγγραφή: 02 Οκτ 2011 01:21
Όνομα Ιστότοπου: -

Δεν οριζει τιποτα απολυτως ο αθεος,η ανυπαρξια παντοτε προκυπτει αυταποδεικτα.Την ευθυνη ορισμου την εχουν ολοι οσοι διακαως ποθουν να υπηρχε θεος και στην πραγματικοτητα,γιατι θεωρουν πως ειναι κριμα τοση πιστη να πηγαινει στον βροντο.Εφοσον ολα τα κανουν ακριβως οπως οριζει η θρησκεια και για χαρη ενος θεου,πως γινεται τοτε αυτος ο θεος να μην υπαρχει?

Τοτε δηλαδη γιατι τα κανουν ολα αυτα?Κι απο το να νοιωθουν ολιγον καπως ξερετε,προτιμανε καλυτερα το να σου κρατησουν μουτρα.Κι ολο αυτο καθαρα και μονον για ψυχολογικους λογους.Ειπαμε για να μην νοιωθουν ολιγον καπως ξερετε,οποτε καλυτερα τοτε για σιγουρια ας φταινε παντοτε οι αλλοι,οι αθεοι.

Αντιστροφη λογικη,οι αθεοι δεν κανουν ολα αυτα που κανονικα δεν θα επρεπε τα εκανε κανενας,αλλα επειδη ομως καποιοι τα κανουνε ελα που ερχονται να τους ζητησουν και τα ρεστα απο πανω.
Ειμαι ενας πιστος απολυτα πεπεισμενος μοναχα ως προς την ανυπαρξια μεταφυσικων μυστηριων.Το μοναδικο μυστηριο που υπαρχει ειναι μοναχα κατι ξεχασμενες αραχνοφωλιες μες το ανθρωπινο μυαλο.
Άβαταρ μέλους
Γιατρος Του Ικα
Δημοσιεύσεις: 5537
Εγγραφή: 18 Μαρ 2009 13:22

Ο αδημιούργητος δημιουργός του σύμπαντος. Μια έλλογη οντότητα, υπεράνω των φυσικών νόμων και του ίδιου του χώρου και του χρόνου, παντοδύναμη, παντογνώστρια, πανταχού παρούσα και πανάγαθη που δημιούργησε το σύνολο του φυσικού κόσμου εκ του μηδενός με βάση την θέλησή του. Η ίδια αυτή οντότητα είναι αιώνια και αδημιούργητη όπως είπα.
Αυτή είναι η βασική εικόνα του θεού στις λεγόμενες "αβρααμικές" θρησκείες και είναι προφανές σε όποιον άνθρωπο έχει δυό δράμια κοινή λογική και γνώση ότι πρόκειται περί της κορυφαίας παλαβομάρας που γέννησε ο ανθρώπινος πολιτισμός.
Βέβαια, όπως σωστά είπε η Μελάνη, άλλες θρησκείες έχουν άλλες εικόνες για τον θεό-θεούς, ίσως λιγότερο φιλόδοξες από την παραπάνω, αλλά βέβαια επίσης αφελείς και παράλογες.
Άνθρωπος χωρίς Θεό,ψάρι χωρίς ποδήλατο.

Είδα χτές ένα πεφταστέρι και ευχήθηκα να πέσει στο σπίτι σου.(Mikeius)

Ένα πέτρινο λιοντάρι στην μπασιά της νύχτας, με τα νύχια μπηγμένα στην πέτρα…
nik_korosis
Δημοσιεύσεις: 395
Εγγραφή: 23 Απρ 2014 09:39
Όνομα Ιστότοπου: -

Εικόνα
αμφισβητηση των παντων, αμφιβολια για τιποτα
ο σωστος αθεος ειναι ανορθολογιστης
Θεόφιλος
Δημοσιεύσεις: 1177
Εγγραφή: 22 Αύγ 2011 17:14
Όνομα Ιστότοπου: -

για μένα προσωπικά δεν ορίζεται, παρά μόνο υπήρξε ως ορισμός πρίν από εμάς από τις ανα τον κόσμο κοινωνίες, και περιορίστηκε μόνο από κάποιους ανθρώπους που τόλμησαν αρχικά με κίνδυνο της ζωής τους να τον στείλουν( τον ορισμό) εκεί που ανήκει, στην σφαίρα της φαντασίας όλων αυτών που τον ορίσαν και τον μεταβιβάσαν στις επόμενες γενιές οι οποίες συνεχίζουν να παράγουν θρησκευόμενους και όχι σκεπτόμενους ανθρώπους. γεια και χαρά σου.
andy
Δημοσιεύσεις: 11
Εγγραφή: 01 Οκτ 2016 16:25
Όνομα Ιστότοπου: -

Αναρχος έγραψε:
andy έγραψε:Πώς ορίζει ένας άθεος τον Θεό, έτσι ώστε μετέπειτα να τον απορρίψει;
Προσωπικά, δεν αισθάνομαι την ανάγκη να ορίσω κανέναν θεό. Άλλωστε κάθε θρησκεία δίδει την δική της εκδοχή... Απλώς δεν αποδέχομαι την πεποίθηση των θρησκειών περί υπάρξεως οντοτήτων πέραν και εκτός της απτής πραγματικότητας, οι οποίες δεν υπόκεινται στους φυσικούς νόμους. Κάθε τι, δηλαδή, για το οποίο η επιστήμη δεν μπορεί να εκφράσει έστω μία υπόθεση, ώστε να προχωρήσει στην θεωρητική τεκμηρίωση και απόδειξη.
Οπότε εσύ και οι υπόλοιποι βασίζεστε στους ορισμούς των διαφόρων θρησκειών, ενώ μόνο ο apeleytheros είπε κάτι για φιλοσοφία. Το θέμα του θεού εξετάζεται μόνο από τους θρήσκους, έχουν αυτοί την αποκλειστικότητα;

Όπως και να χει, εγώ λέω πως για να εξετάσει κανείς αν κάτι υπάρχει, θα πρέπει αυτός να έχει μια ιδέα περί αυτού του κάτι, είτε θεός είτε οτιδήποτε άλλο. Το ότι έχει ιδέα για αυτό το κάτι, δε σημαίνει απαραίτητα πως αυτό υπάρχει κιόλας, η ύπαρξή του δηλαδή δεν αποδεικνύεται από το γεγονός ότι μπορεί να σχηματιστεί η ιδέα για αυτό.

Για παράδειγμα, δύο συζητούν:

Α: Έλα να σου πω, Θεός δεν υπάρχει.
Β: Θεός, τι είναι αυτό;
Α: Μα καλά, δεν έχεις ακούσει για τον Θεό;;
Β: Όχι, πρώτη φορά ακούω αυτή τη λέξη!
Α: Μα πού ζεις εσύ, τόσα και τόσα έχουν ειπωθεί για αυτόν! Για τα ... θεολογικά!
Β: Τι να σου πω, ούτε για Θεό γνωρίζω, ούτε για θεολογικά!
Α: Καλώς, Θεός λέγεται πως είναι .... αυτό! Ε, αυτό το πράγμα, δεν υπάρχει!

Παραπάνω, αντί για Θεό μπορούμε να βάλουμε τα ξωτικά, τον Αι Βασίλη, και γω δεν ξέρω τι.
Άβαταρ μέλους
Αναρχος
Δημοσιεύσεις: 4450
Εγγραφή: 26 Φεβ 2011 10:45
Όνομα Ιστότοπου: www.dalani.blogspot.com

andy έγραψε:Οπότε εσύ και οι υπόλοιποι βασίζεστε στους ορισμούς των διαφόρων θρησκειών, ενώ μόνο ο apeleytheros είπε κάτι για φιλοσοφία.
Δηλαδή; Θα πρέπει εγώ να δώσω άλλον ορισμό από αυτόν των θρησκειών; Μα τότε θα έχω να απορρίψω ακόμη έναν θεό... : brrr :
Ξαναλέω: Δεν έχω κανέναν λόγο να αναλωθώ (πλέον) με το θέμα της υπάρξεως του (όποιου) θεού... προσωπικά το έχω λυμένο εδώ και πολλά χρόνια. Αρκούμαι στην μη ενασχόληση της επιστήμης μαζί του. Και εάν ασχοληθεί κάποτε η επιστήμη θα φάει κι αυτή σιχτίρισμα...
andy έγραψε:Το θέμα του θεού εξετάζεται μόνο από τους θρήσκους, έχουν αυτοί την αποκλειστικότητα;
Βεβαίως και έχουν την αποκλειστικότητα. Εμένα δεν με αφορά η εξέταση της φύσεως του θεού τους. Ας ασχολούνται όσο θέλουν, αρκεί να μη με ενοχλούν με οποιοδήποτε τρόπο...
No gods, no masters
Είμαστε εμείς που ζυμώνουμε και δεν έχουμε ψωμί Εμείς που βγάζουμε το κάρβουνο και κρυώνουμε Είμαστε εμείς που δεν έχουμε τίποτα κι ερχόμαστε να πάρουμε τον κόσμο. Τάσος Λειβαδίτης
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος· καὶ τ’ ἀγαθὸν μὲν εὔκτητον, τὸ δὲ δεινὸν εὐκαρτέρητον.
Άβαταρ μέλους
Γιατρος Του Ικα
Δημοσιεύσεις: 5537
Εγγραφή: 18 Μαρ 2009 13:22

Andy αυτοί που πιστεύουν στην ύπαρξη θεού τον ορίζουν κιόλας και όσοι δεν πιστεύουμε κρίνουμε την έννοια με βάση το πως το αντιλαμβάνονται αυτοί που πιστεύουν. Εμείς, που δεν πιστεύουμε στην ύπαρξη θεού για ποιό λόγο να φτιάξουμε έναν άλλο, δικό μας ορισμό διαφορετικό από αυτό εκείνων που πιστεύουν; Εμένα ο ορισμός που έδωσα παραπάνω με καλύπτει και με βάση αυτές τις ιδιότητες τον κρίνω.
Άνθρωπος χωρίς Θεό,ψάρι χωρίς ποδήλατο.

Είδα χτές ένα πεφταστέρι και ευχήθηκα να πέσει στο σπίτι σου.(Mikeius)

Ένα πέτρινο λιοντάρι στην μπασιά της νύχτας, με τα νύχια μπηγμένα στην πέτρα…
Άβαταρ μέλους
AoratiMelani
Δημοσιεύσεις: 16164
Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
Επικοινωνία:

andy έγραψε:Όπως και να χει, εγώ λέω πως για να εξετάσει κανείς αν κάτι υπάρχει, θα πρέπει αυτός να έχει μια ιδέα περί αυτού του κάτι, είτε θεός είτε οτιδήποτε άλλο. Το ότι έχει ιδέα για αυτό το κάτι, δε σημαίνει απαραίτητα πως αυτό υπάρχει κιόλας, η ύπαρξή του δηλαδή δεν αποδεικνύεται από το γεγονός ότι μπορεί να σχηματιστεί η ιδέα για αυτό.
Ακριβώς. :)

Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο, σε κάθε συζήτηση περί ύπαρξης θεού, ζητώ από τον συνομιλητή μου να ορίσει τι εννοεί με τη λέξη "θεός". Αν δεν έχουμε ορισμό, δεν μπορεί να γίνει και συζήτηση.

Εσύ λες ότι θα πρέπει και εγώ να δώσω ορισμό του θεού. Εγώ όμως λέω ότι τον ορισμό του θεού πρέπει να τον δώσει όποιος ισχυρίζεται ότι υπάρχει θεός. Κάνει έναν ισχυρισμό, πρέπει να μας αποσαφηνίσει τον ισχυρισμό του για να πάρουμε θέση ως προς αυτόν.

Εγώ δεν ισχυρίζομαι ότι δεν υπάρχει θεός. Δεν είναι αυτή η έννοια του αθεϊσμού. Εγώ ισχυρίζομαι ότι εξέτασα όλους τους προτεινόμενους ορισμούς του θεού και τους βρήκα ασύμβατους με την πραγματικότητα. Αν βρεθεί κάποιος και δώσει άλλον ορισμό, θα τον εξετάσω κι αυτόν. Δεν έχω λόγο να δώσω εγώ έναν άλλον ορισμό του θεού πέρα από τους ήδη υπάρχοντες.

Ίσως σε βοηθήσει αυτή η διευκρίνιση:

Η διαφορά του άθεου από τον θεϊστή δεν είναι ότι ο άθεος υποστηρίζει την ανυπαρξία θεού ενώ ο θεϊστής υποστηρίζει την ύπαρξη. Η διαφορά είναι ότι ο άθεος δεν πιστεύει στον θεό ενώ ο θεϊστής πιστεύει. Ο άθεος εξετάζει τους ισχυρισμούς περί ύπαρξης θεού χωρίς πίστη, βάσει τεκμηρίων και μόνο, όπως ακριβώς εξετάζει και κάθε άλλον ισχυρισμό. Αυτή είναι η διαφορά.

Ας φτιάξουμε τώρα έναν άλλον υποθετικό διάλογο με βάση τα παραπάνω.

Β: Ώστε είσαι άθεος;
Α: Ναι.
Β: Δηλαδή, δεν πιστεύεις ότι υπάρχει Θεός;
Α: Γενικά δεν πιστεύω, προτιμώ να διαπιστώνω.
Β: Και δηλαδή διαπίστωσες ότι δεν υπάρχει Θεός;
Α: Τι εννοείς λέγοντας "Θεός";
Β: Έλα τώρα, όλοι ξέρουμε τι είναι ο Θεός!
Α: Πες μου καλύτερα εσύ τι εννοείς, για να ξέρω για ποιο πράγμα μιλάς.
Β: Λοιπόν, Θεός είναι...

Και μετά συζητάμε βάσει του ορισμού που θα δώσει.

Όπως είδες ο διάλογος δεν ξεκινά με τον άθεο να δηλώνει "δεν υπάρχει θεός". Αυτό δεν είναι τυχαίο, δεν είναι παραδρομή, δεν είναι υπεκφυγή. Είναι η ουσία του αθεϊσμού. Ειναι ο λόγος του στερητικού άλφα (που ενοχλεί πολλούς άθεους γιατί τους φαίνεται υποτιμητικό να ετεροπροσδιορίζονται, και τους κάνει να αποφεύγουν να αυτοχαρακτηριστούν άθεοι). Και η ουσία είναι ότι ο αθεϊσμός αποτελεί την αντίθεση του θεϊσμού.

Πρώτα ήρθε ο θεϊσμός, και μετά ο αθεϊσμός, ως αντίθεση στην θεϊστική θέση. Πρώτα εμφανίστηκαν οι ισχυρισμοί περί ύπαρξης θεών, και μετά κάποιοι άνθρωποι τους εξέτασαν, βάσει των στοιχείων που διέθεταν και με λογική ανάλυση, και διαπίστωσαν ότι είναι αβάσιμοι. Αυτοί οι άνθρωποι είναι οι άθεοι.

Αν δεν υπήρχε θεϊσμός, δεν θα υπήρχε και αθεϊσμός. Δεν θα μας περνούσε από το μυαλό να ορίσουμε έναν θεό για να ασχοληθούμε να καταρρίψουμε την ύπαρξή του. Και δεν είναι αυτό που κάνουμε. Εμείς απλώς παίρνουμε θέση απέναντι στον πανταχού παρόντα θεϊσμό. Στην πραγματικότητα, όλοι οι άνθρωποι παίρνουν κάποια θέση. Άλλοι τον δέχονται (θεϊστές), άλλοι τον απορρίπτουν (άθεοι), άλλοι αδιαφορούν (θρησκευτικά αδιάφοροι). Αλλά από τη στιγμή που υπάρχει παίρνουμε όλοι κάποια θέση. Άθεοι λέγονται αυτοί που παίρνουν σκεπτικιστική θέση, αυτοί που προσεγγίζουν την περί θεού υπόθεση με διάθεση γνώσης και όχι με διάθεση λατρείας.

Ελπίζω να βοηθάνε όλα αυτά.
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
Άβαταρ μέλους
kapages
Δημοσιεύσεις: 2911
Εγγραφή: 23 Δεκ 2010 05:10
Όνομα Ιστότοπου: -

Υπάρχουν τεχνικά προβλήματα με τον ορισμό "αθεος είναι αυτός που απαντα κατόπιν σκέψης αρνητικά σε συγκεκριμένους ορισμούς πιστών"

1) όλος ο κόσμος είναι και άθεος! πχ Ο χριστιανός είναι άθεος σε σχέση με τον Θεό-Βούδα ή τους ινδικούς θεούς.

2) η εμφαση στο "ο άθεος απαντά αρνητικά για όλους" είναι ατεκμηρίωτος. Κανείς άθεος δεν έχει διαβάσει τους χιλιάδες ορισμούς περί Θεού όλου του πλανήτη και τους έχει απορρίψει έναν προς έναν.
3) Ακόμα και να το κάνει, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι κάπου, κάποιος, ορίζει ή όρισε στο παρελθόν μια έννοια Θεού που θα ήταν αποδεκτή από έναν άθεο.

Οπότε τι μένει τεχνικά;
4) ο ορισμός του άθεου σαν κάποιον που ακόμα δεν έχει βρει (κατόπιν αναζήτησης ή τυχαία) ορισμό Θεού στον οποίο να πιστέψει. Προσωπικά, δεν μου αρέσει αυτός ο ορισμός.


Ο άθεος είναι σωστό να βρίσκει μια κοινή συνισταμένη στο 9Χ% των θεών που έχει απορρίψει, και ετσι
να δημιουργεί μέσω αυτής ένα προφίλ Θεού στο οποίο να απαντα αρνητικά...

α) Θεός ως αυθύπαρκτη οντότητα (όχι φυση, συμπαν κ.λπ)
β) Θεός ως ενσυνείδητη οντότητα, με ανθρωποκεντρικό ορισμό συνείδησης
γ) Θεός με υπερφυσικές / μαγικές δυνάμεις, πέραν της τεχνολογίας
δ) εκ του γ, απορριψη επιστημονικής μεθόδου προσέγγισης του Θεού

Με τα α,β,γ,δ καλύπτουμε πάνω από το 98% των ορισμών περί Θεού στο πλανήτη.


Άρα, δεν πρόκεται για πραγματική δημιουργία ορισμού απο τον άθεο, αλλά για δημιουργία κοινής συνισταμένης ορισμών.
Με περαιτέρω εξειδικεύσεις, μπορεί το 98% να γίνει 99,9%.

Ο Απελευθερος το έπιασε σωστά εξ αρχής,
"Ως «θεό» αντιλαμβάνομαι μια ιδέα υπερφυσικής οντότητας που η κάθε θρησκεία/δόγμα της αποδίδει ένα σύνολο ιδιοτήτων" και θα πρόσθετα "ιστοριών/ονομάτων/προφητών" .
Και εκ των πραγματων ο Άναρχος και ο ΓτΙ προσπαθησαν με αφαιρετικό τρόπο να δημιουργησουν ενα κοινο προφιλ Θεου.

Ο Άναρχος απάντησε επιπρόσθετα ότι δεν ενδιαφέρεται για την εύρεση Θεού. Αυτό είναι συμπεριφορική ιδιότητα, δεν έχει σχέση με τον ορισμο του Άθεου. Έχει σχέση με τον χαρακτηρισμό του Άναρχου ως ορθολογικό άνθρωπο!
Παραδεισος ειναι η ικανοποιηση καθε ατομικης επιθυμιας. Κολαση, ειναι η συγκεντρωση αυτων των ατομικων παραδεισων...
Άβαταρ μέλους
kapages
Δημοσιεύσεις: 2911
Εγγραφή: 23 Δεκ 2010 05:10
Όνομα Ιστότοπου: -

Άρα τεχνικά άθεος είναι αυτός που:
-δεν έχει βρει (κατόπιν αναζήτησης ή τυχαία) ορισμό Θεού στον οποίο να πιστέψει.

ακόμα και τα μωρά εμπίπτουν στον ορισμό αυτό.
Επίσης εμπίπτουν άτομα που απορρίπτουν το Θεό χωρίς κάποια διαδικασία αναζήτησης ή σκεπτικής αξιολόγησης (πχ λόγω τυφλής πίστης σε ιδεολογία ή επειδή δεν ασχολήθηκαν ποτέ λόγω περιβάλλοντος ή επειδή τους βίασε παπάς μικρός).

Φιλοσοφικά / συνειδητά Άθεος είναι αυτός που επιπλέον:

-έχει απορρίψει επαρκή αριθμό ορισμών Θεού ώστε να καλύπτει τη συντριπτική πλειοψηφία πιστών ανά το κόσμο
-έχοντας επαρκές δείγμα των ορισμών δημιουργεί και απορρίπτει το σύνηθες προφίλ Θεού (ενσυνειδητο, εξωγήινο ον) και τις όποιες μαγικές δυνάμεις του αποδίδονται.

Και μετά οι ορισμοί διαφοροποιούνται αναλογα με το λόγο που τα απορρίπτει.

Αν τα απορρίπτει πχ ως αντιθετα στην επιστημονική σκέψη είναι άθεος-σκεπτικιστής
Αν τα απορρίπτει πχ ως υπερβολικά αλλά δέχεται τη δυνατότητα υπερφυσικών ιδιοτήτων είναι άθεος-αγνωστικιστής
Παραδεισος ειναι η ικανοποιηση καθε ατομικης επιθυμιας. Κολαση, ειναι η συγκεντρωση αυτων των ατομικων παραδεισων...
andy
Δημοσιεύσεις: 11
Εγγραφή: 01 Οκτ 2016 16:25
Όνομα Ιστότοπου: -

Αναρχος έγραψε:
andy έγραψε:Οπότε εσύ και οι υπόλοιποι βασίζεστε στους ορισμούς των διαφόρων θρησκειών, ενώ μόνο ο apeleytheros είπε κάτι για φιλοσοφία.
Δηλαδή; Θα πρέπει εγώ να δώσω άλλον ορισμό από αυτόν των θρησκειών; Μα τότε θα έχω να απορρίψω ακόμη έναν θεό... : brrr :
Ξαναλέω: Δεν έχω κανέναν λόγο να αναλωθώ (πλέον) με το θέμα της υπάρξεως του (όποιου) θεού... προσωπικά το έχω λυμένο εδώ και πολλά χρόνια. Αρκούμαι στην μη ενασχόληση της επιστήμης μαζί του. Και εάν ασχοληθεί κάποτε η επιστήμη θα φάει κι αυτή σιχτίρισμα...
Μα δε σου είπα, ούτε είναι απαραίτητο άλλωστε, να δώσεις εσύ έναν άλλον ορισμό πέρα από αυτόν των θρησκειών, μπορείς να χρησιμοποιήσεις κάποιον από τους ήδη υπάρχοντες. Αυτό που λέω είναι πως θα πρέπει να έχεις σχηματίσει μια ιδέα για αυτό που θα απορρίψεις ή θα δεχτείς, στην προκειμένη περίπτωση το πρώτο.
Αναρχος έγραψε:
andy έγραψε:Το θέμα του θεού εξετάζεται μόνο από τους θρήσκους, έχουν αυτοί την αποκλειστικότητα;
Βεβαίως και έχουν την αποκλειστικότητα. Εμένα δεν με αφορά η εξέταση της φύσεως του θεού τους. Ας ασχολούνται όσο θέλουν, αρκεί να μη με ενοχλούν με οποιοδήποτε τρόπο...
Μα πώς μόνο από τους θρήσκους, αφού το θέμα του θεού το εξετάζει επίσης η φιλοσοφία, υπάρχουν άθρησκοι φιλόσοφοι που ασχολούνται.
andy
Δημοσιεύσεις: 11
Εγγραφή: 01 Οκτ 2016 16:25
Όνομα Ιστότοπου: -

Γιατρος Του Ικα έγραψε:Andy αυτοί που πιστεύουν στην ύπαρξη θεού τον ορίζουν κιόλας και όσοι δεν πιστεύουμε κρίνουμε την έννοια με βάση το πως το αντιλαμβάνονται αυτοί που πιστεύουν. Εμείς, που δεν πιστεύουμε στην ύπαρξη θεού για ποιό λόγο να φτιάξουμε έναν άλλο, δικό μας ορισμό διαφορετικό από αυτό εκείνων που πιστεύουν; Εμένα ο ορισμός που έδωσα παραπάνω με καλύπτει και με βάση αυτές τις ιδιότητες τον κρίνω.
Ναι σωστά, μα δεν είπα εγώ να φτιάξεις έναν άλλον ορισμό.
andy
Δημοσιεύσεις: 11
Εγγραφή: 01 Οκτ 2016 16:25
Όνομα Ιστότοπου: -

AoratiMelani έγραψε:
andy έγραψε:Όπως και να χει, εγώ λέω πως για να εξετάσει κανείς αν κάτι υπάρχει, θα πρέπει αυτός να έχει μια ιδέα περί αυτού του κάτι, είτε θεός είτε οτιδήποτε άλλο. Το ότι έχει ιδέα για αυτό το κάτι, δε σημαίνει απαραίτητα πως αυτό υπάρχει κιόλας, η ύπαρξή του δηλαδή δεν αποδεικνύεται από το γεγονός ότι μπορεί να σχηματιστεί η ιδέα για αυτό.
Ακριβώς. :)
Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο, σε κάθε συζήτηση περί ύπαρξης θεού, ζητώ από τον συνομιλητή μου να ορίσει τι εννοεί με τη λέξη "θεός". Αν δεν έχουμε ορισμό, δεν μπορεί να γίνει και συζήτηση.
Συμφωνώ.
AoratiMelani έγραψε: Εσύ λες ότι θα πρέπει και εγώ να δώσω ορισμό του θεού. Εγώ όμως λέω ότι τον ορισμό του θεού πρέπει να τον δώσει όποιος ισχυρίζεται ότι υπάρχει θεός.
Όχι δε λέω αυτό. Λέω πως είναι αδιάφορο ποιος θα δώσει ορισμό ή ποιος θα δώσει πρώτος και ποιος δεύτερος, από τη στιγμή που ο ορισμός θα είναι κοινός αργότερα κατά τη συζήτηση. Υποτίθεται δηλαδή πως οι συνομιλητές έχουν ήδη συμφωνήσει σε έναν κοινό ορισμό προτού αρχίσουν να επιχειρηματολογούν. Άλλωστε, αν είναι έτσι όπως τα λες, τότε ουδέποτε δύο άθεοι δε θα μπορούν να συζητήσουν περί της ύπαρξης του θεού, από τη στιγμή που κανείς τους δε θα δίνει τον ορισμό του θεού.
AoratiMelani έγραψε: Κάνει έναν ισχυρισμό, πρέπει να μας αποσαφηνίσει τον ισχυρισμό του για να πάρουμε θέση ως προς αυτόν.
Όχι, άλλο το θέμα του ισχυρισμού (της ύπαρξης), είναι δύο διαφορετικά πράγματα: 1. πώς ορίζεται μια ιδέα - του θεού εδώ εν προκειμένω. και 2. ο ισχυρισμός ή η εξέταση ότι αυτό που ορίστηκε στο 1 είναι δυνατό/υπαρκτό. Μπορεί για παράδειγμα οι συνομιλητές να κολλήσουν για πολύ καιρό ή και για πάντα ακόμη στο 1 χωρίς να περάσουν ποτέ στο 2. Ή να πηγαινοέρχονται μεταξύ των δυο, έτσι ώστε ο ορισμός να γίνεται πιο εκλεπτυσμένος από τη μια, και να εξετάζονται βαθύτερα καθώς και νέα επιχειρήματα, από την άλλη.
AoratiMelani έγραψε: Εγώ δεν ισχυρίζομαι ότι δεν υπάρχει θεός. Δεν είναι αυτή η έννοια του αθεϊσμού. Εγώ ισχυρίζομαι ότι εξέτασα όλους τους προτεινόμενους ορισμούς του θεού και τους βρήκα ασύμβατους με την πραγματικότητα. Αν βρεθεί κάποιος και δώσει άλλον ορισμό, θα τον εξετάσω κι αυτόν. Δεν έχω λόγο να δώσω εγώ έναν άλλον ορισμό του θεού πέρα από τους ήδη υπάρχοντες.
Αν έτσι ορίζεται ο αθεϊσμός, τότε είναι ανέκαθεν ανοικτό το ενδεχόμενο ένας άθεος να γίνει εν τέλει ένθεος, αν βρεθεί κάποιος ορισμός του θεού με τον οποίο ο ίδιος δε θα είχε αντίρρηση πως μπορεί να ισχύει. Υπάρχουν όμως διαφωνίες πάνω σε αυτόν τον ορισμό του άθεου, πιο συγκεκριμένα αυτά που αναφέρει ο kapages.
AoratiMelani έγραψε: Η διαφορά του άθεου από τον θεϊστή δεν είναι ότι ο άθεος υποστηρίζει την ανυπαρξία θεού ενώ ο θεϊστής υποστηρίζει την ύπαρξη. Η διαφορά είναι ότι ο άθεος δεν πιστεύει στον θεό ενώ ο θεϊστής πιστεύει. Ο άθεος εξετάζει τους ισχυρισμούς περί ύπαρξης θεού χωρίς πίστη, βάσει τεκμηρίων και μόνο, όπως ακριβώς εξετάζει και κάθε άλλον ισχυρισμό. Αυτή είναι η διαφορά.
Εδώ μου φαίνεται πως λες ότι ένας θεϊστής θα είναι και απαραίτητα πιστός, ωσάν η πίστη να είναι χαρακτηριστικό του, σαν μέρος του ορισμού του, ενώ σε έναν άθεο η πίστη απουσιάζει. Με άλλα λόγια λες πως θεϊστης χωρίς πίστη και άθεος με πίστη, είναι αντιφατικοί ορισμοί, αδύνατοι, σαν να λέμε κυκλικό τετράγωνο. Αν ένας θεϊστής δεν έχει πίστη, τότε δεν είναι θεϊστής και αν ένας άθεος έχει πίστη, τότε δεν είναι άθεος. Σωστά;
AoratiMelani έγραψε: Και μετά συζητάμε βάσει του ορισμού που θα δώσει.

Όπως είδες ο διάλογος δεν ξεκινά με τον άθεο να δηλώνει "δεν υπάρχει θεός". Αυτό δεν είναι τυχαίο, δεν είναι παραδρομή, δεν είναι υπεκφυγή. Είναι η ουσία του αθεϊσμού. Ειναι ο λόγος του στερητικού άλφα (που ενοχλεί πολλούς άθεους γιατί τους φαίνεται υποτιμητικό να ετεροπροσδιορίζονται, και τους κάνει να αποφεύγουν να αυτοχαρακτηριστούν άθεοι). Και η ουσία είναι ότι ο αθεϊσμός αποτελεί την αντίθεση του θεϊσμού.
Ναι, είπα παραπάνω για αυτό και για ότι θεωρώ άσχετο και αδιάφορο ποιος δίνει αρχικά τον ορισμό.
AoratiMelani έγραψε: Πρώτα ήρθε ο θεϊσμός, και μετά ο αθεϊσμός, ως αντίθεση στην θεϊστική θέση. Πρώτα εμφανίστηκαν οι ισχυρισμοί περί ύπαρξης θεών, και μετά κάποιοι άνθρωποι τους εξέτασαν, βάσει των στοιχείων που διέθεταν και με λογική ανάλυση, και διαπίστωσαν ότι είναι αβάσιμοι. Αυτοί οι άνθρωποι είναι οι άθεοι.

Αν δεν υπήρχε θεϊσμός, δεν θα υπήρχε και αθεϊσμός. Δεν θα μας περνούσε από το μυαλό να ορίσουμε έναν θεό για να ασχοληθούμε να καταρρίψουμε την ύπαρξή του. Και δεν είναι αυτό που κάνουμε. Εμείς απλώς παίρνουμε θέση απέναντι στον πανταχού παρόντα θεϊσμό. Στην πραγματικότητα, όλοι οι άνθρωποι παίρνουν κάποια θέση. Άλλοι τον δέχονται (θεϊστές), άλλοι τον απορρίπτουν (άθεοι), άλλοι αδιαφορούν (θρησκευτικά αδιάφοροι). Αλλά από τη στιγμή που υπάρχει παίρνουμε όλοι κάποια θέση. Άθεοι λέγονται αυτοί που παίρνουν σκεπτικιστική θέση, αυτοί που προσεγγίζουν την περί θεού υπόθεση με διάθεση γνώσης και όχι με διάθεση λατρείας.

Ελπίζω να βοηθάνε όλα αυτά.
Σίγουρα πρώτα ήρθε η ιδέα του θεού, πριν τον θεϊσμό και τον αθεϊσμό. Τώρα ποιος ήρθε μετά, μάλλον έγινε όπως το λες, ο θεϊσμός ήρθε και επικράτησε και μετά από καιρό εμφανίστηκε ο αθεϊσμός ως αντίθεση και αντίδραση. Μπορεί βέβαια να εμφανίστηκαν ταυτόχρονα, σαν ανακλαστικά ζεύγη, ή να ήταν και ο αθεϊσμός πριν. Δε νομίζω πως μπορούμε να το μάθουμε αυτό με βεβαιότητα.
andy
Δημοσιεύσεις: 11
Εγγραφή: 01 Οκτ 2016 16:25
Όνομα Ιστότοπου: -

kapages έγραψε: Υπάρχουν τεχνικά προβλήματα με τον ορισμό "αθεος είναι αυτός που απαντα κατόπιν σκέψης αρνητικά σε συγκεκριμένους ορισμούς πιστών"

1) όλος ο κόσμος είναι και άθεος! πχ Ο χριστιανός είναι άθεος σε σχέση με τον Θεό-Βούδα ή τους ινδικούς θεούς.
χε, σωστά!
kapages έγραψε: 2) η εμφαση στο "ο άθεος απαντά αρνητικά για όλους" είναι ατεκμηρίωτος. Κανείς άθεος δεν έχει διαβάσει τους χιλιάδες ορισμούς περί Θεού όλου του πλανήτη και τους έχει απορρίψει έναν προς έναν.
3) Ακόμα και να το κάνει, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι κάπου, κάποιος, ορίζει ή όρισε στο παρελθόν μια έννοια Θεού που θα ήταν αποδεκτή από έναν άθεο.
Σωστά κι αυτά.
kapages έγραψε: Οπότε τι μένει τεχνικά;
4) ο ορισμός του άθεου σαν κάποιον που ακόμα δεν έχει βρει (κατόπιν αναζήτησης ή τυχαία) ορισμό Θεού στον οποίο να πιστέψει. Προσωπικά, δεν μου αρέσει αυτός ο ορισμός.
Δηλαδή άθεος μεν, εν δυνάμει ένθεος δε, σύμφωνα με τον παραπάνω ορισμό πάντα.
kapages έγραψε: Άρα, δεν πρόκεται για πραγματική δημιουργία ορισμού απο τον άθεο, αλλά για δημιουργία κοινής συνισταμένης ορισμών.
Με περαιτέρω εξειδικεύσεις, μπορεί το 98% να γίνει 99,9%.
Ε, δημιουργία, όπως και να' χει.
kapages έγραψε: Ο Απελευθερος το έπιασε σωστά εξ αρχής,
"Ως «θεό» αντιλαμβάνομαι μια ιδέα υπερφυσικής οντότητας που η κάθε θρησκεία/δόγμα της αποδίδει ένα σύνολο ιδιοτήτων" και θα πρόσθετα "ιστοριών/ονομάτων/προφητών".
Μα αφού τα α-δ που έγραψες παραπάνω μπορεί να προέρχονται από κάποια θρησκεία, μπορεί όμως να προέρχονται και μέσα από λογική ανάλυση ανεξαρτήτου θρησκείας.
kapages έγραψε: Ο Άναρχος απάντησε επιπρόσθετα ότι δεν ενδιαφέρεται για την εύρεση Θεού. Αυτό είναι συμπεριφορική ιδιότητα, δεν έχει σχέση με τον ορισμο του Άθεου. Έχει σχέση με τον χαρακτηρισμό του Άναρχου ως ορθολογικό άνθρωπο!
Δηλαδή όποιος δεν ενδιαφέρεται για την εύρεση του Θεού είναι ορθολογιστής;
kapages έγραψε: Φιλοσοφικά / συνειδητά Άθεος είναι αυτός που επιπλέον:

-έχει απορρίψει επαρκή αριθμό ορισμών Θεού ώστε να καλύπτει τη συντριπτική πλειοψηφία πιστών ανά το κόσμο
-έχοντας επαρκές δείγμα των ορισμών δημιουργεί και απορρίπτει το σύνηθες προφίλ Θεού (ενσυνειδητο, εξωγήινο ον) και τις όποιες μαγικές δυνάμεις του αποδίδονται.
Εδώ πάλι αφήνεις ένα παραθυράκι ο Άθεος να γίνει Ένθεος, εφόσον βρει ορισμό Θεού που τον ικανοποιεί.
kapages έγραψε: Και μετά οι ορισμοί διαφοροποιούνται αναλογα με το λόγο που τα απορρίπτει.

Αν τα απορρίπτει πχ ως αντιθετα στην επιστημονική σκέψη είναι άθεος-σκεπτικιστής
Αν τα απορρίπτει πχ ως υπερβολικά αλλά δέχεται τη δυνατότητα υπερφυσικών ιδιοτήτων είναι άθεος-αγνωστικιστής
Οπότε ένας άθεος-σκεπτικιστής βλέπει στην ύπαρξη Θεού μια ασυμβατότητα με την επιστημονική σκέψη;
Ενώ ένας άθεος-αγνωστικιστής δέχεται το υπερφυσικό αλλά απορρίπτει τον Θεό ως κάτι το υπερβολικό;
Άβαταρ μέλους
kapages
Δημοσιεύσεις: 2911
Εγγραφή: 23 Δεκ 2010 05:10
Όνομα Ιστότοπου: -

Ναι αγαπητέ, αλλά τι είδους παραθυράκι όμως;

Ο θεός στον οποίο ίσως να πιστέψω δεν πρέπει να έχει υπερφυσικές δυνάμεις.
Οπότε, είναι καθαρά θεωρητικό, αφού ένα τέτοιο ον σήμερα το 99.9% των ανθρωπων δεν θα το χαρακτηριζε Θεο.

Ακομα και να το χαρακτηριζε ομως, βαζω ακομα μια προυποθεση.
να μην ερχεται σε αντιθεση με την επιστημονική μέθοδο.
Θα πρέπει δηλαδή να αποδειχθεί.

Οπότε Θεός μεν, αλλά η έννοια θα έχει εντελώς άλλο νόημα.
και οχι, το να βρισκεις κοινα σημεια μεταξυ των Θεων δεν συνιστα δημιουργια ορισμου του Θεου. Συνιστα στοιχειωδη αφαιρετικη σκεψη.
το ίδιο πράγμα κάνεις καθημερινα με χιλιάδες διαφορετικά αλλά ομοειδή πράγματα που να χαρακτηρίζεις με μια λέξη.
πχ τα φρουτα. Διαφορετικα το ενα με το αλλο, αλλα φρουτα.

τελος, ως σκεπτικιστης αφηνω και ενα 0,0000000001% στον ενδεχομενο εγω τελικα να ειμαι ο Θεος, και να σας ονειρευομαι ολους...
εννοω, ότι στην επιστημονικη σκεψη δεν υπάρχει 100% βεβαιοτητα.
Παραδεισος ειναι η ικανοποιηση καθε ατομικης επιθυμιας. Κολαση, ειναι η συγκεντρωση αυτων των ατομικων παραδεισων...
Απάντηση