nik_korosis έγραψε:ο διαλεκτικος υλισμος ειναι αδιεξοδος γιατι αγνοει μη γραμμικα φαινομενα. για να κανεις διαλεκτικο υλισμο πρεπει να εχεις ντετερμινισμο. επειδη ντετερμινισμος υπαρχει μονο στα χαρτια και ο διαλεκτικος υλισμος εχει μονο ονομαστικη αξια
ο διαλεκτικός υλισμός επειδή δεν διδάσκεται στα πανεπιστήμια σημαίνει πως έχει μόνο ονομαστική αξία όσο για τον ντετερμινισμό του είναι πολύ πιο πιο πειστικός από τον μηχανιστικό
βλέπε παρακάτω:
β) Αιτία και Αποτέλεσμα: η γενική αλληλεπίδραση και σύνδεση όλων
των φαινομένων
Η αιτιότητα είναι μια μορφή της καθολικής νομοτελειακής σύνδεσης των
φαινομένων. Η αιτία εμφάνισης και ανάπτυξής τους είναι μια βασική πλευρά της
γνώσης των φαινομένων.
«Για να κατανοήσουμε τα χωριστά φαινόμενα, πρέπει να τα αποσπάσουμε
από την καθολική αλληλοσυσχέτιση και να τα θεωρήσουμε ξεχωριστά. Οι
διαδοχικές κινήσεις εμφανίζονται η μία σαν αιτία και η άλλη σαν αποτέλεσμα.»
xv
Αιτία είναι ένα φαινόμενο που προκαλεί ένα άλλο.
Αποτέλεσμα είναι ένα φαινόμενο που παράγεται από την επενέργεια ενός άλλου.
→ Παράδειγμα: Η θέρμανση του νερού προκαλεί την εντονότερη κίνηση των
μορίων του, με αποτέλεσμα να χαλαρώνουν οι μεταξύ τους δεσμοί και από υγρό να
μετατρέπεται σε αέριο και να εξατμίζεται. Η θέρμανση είναι η αιτία και η εξάτμιση
το αποτέλεσμα.
Μέσα από τις κατηγορίες αιτία και αποτέλεσμα, η συνείδηση αντανακλά μια
καθολική νομοτέλεια του αντικειμενικού κόσμου, η οποία είναι απαραίτητη για την
πρακτική δράση του ανθρώπου. Η γνώση των αιτιών εμφάνισης των φαινομένων
επιτρέπουν υπό προϋποθέσεις στον άνθρωπο να τα προκαλεί, να τα αναπαράγει ή
να τα αποτρέπει.
Τα φαινόμενα βρίσκονται άλλοτε σε άμεση και άλλοτε σε έμμεση σύνδεση,
ωστόσο είναι πάντα σε μια αλληλοσύνδεση. Μπορεί η αιτία προηγείται χρονικά
από το αποτέλεσμα που προκαλεί, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι σε δύο διαδοχικά
φαινόμενα το πρώτο είναι αναγκαστικά η αιτία του δεύτερου. Η χρονική διαδοχή
δεν πρέπει να ταυτίζεται με την αιτιακή σχέση. Ωστόσο, όλα τα φαινόμενα του
κόσμου είναι πάντοτε αποτελέσματα επενεργειών ορισμένων αιτιών.
Οι υλιστές φιλόσοφοι θεωρούν την αιτιακή σύνδεση των φαινομένων καθολική και
αντικειμενική ιδιότητα της ύλης, ανεξάρτητη από τη συνείδηση του ανθρώπου.
Επομένως, όλα τα φαινόμενα είναι αιτιακά καθορισμένα (ντετερμινισμός).
[Ο μηχανιστικός ντετερμινισμός ταυτίζει την αιτιότητα με την αναγκαιότητα. Ο
υλιστικός διαλεκτικός ντετερμινισμός δέχεται τη διαλεκτική σχέση αναγκαίου και
τυχαίου και θεωρεί την αιτιότητα ως μία μόνο πλευρά της καθολικής σύνδεσης των
φαινομένων.]`