Επιστροφή στον Μεσαίωνα ζητούν οι θεολόγοι

Συζητήσεις σχετικά με τις διάφορες θρησκείες και τις εκκλησίες τους
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Σίμων Resurrected
Δημοσιεύσεις: 3230
Εγγραφή: 17 Νοέμ 2010 09:49
Όνομα Ιστότοπου: -
Τοποθεσία: Λυκαβηττός

Επιστροφή στον Μεσαίωνα ζητούν οι θεολόγοι

09 Μαρ 2014 | tvxsteam
http://tvxs.gr/news/ellada/epistrofi-st ... -theologoi

Εικόνα

Για «σχεδιαζόμενη από πολλούς πορεία αποχριστιανοποίησης του ελληνικού σχολείου και της κοινωνίας» κάνει λόγο η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων σε επιστολή που απέστειλε στον υπουργό Παιδείας Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο. Ο λόγος είναι, σύμφωνα με τους θεολόγους, η «συνεχιζόμενη υποβάθμιση της εορτής των Τριών Ιεραρχών. Με άλλη επιστολή τους προς τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο, βάλλουν κατά της «άγνωστης στην ορθόδοξη πίστη “πολυθρησκευτικής θεολογίας”» στο νέα πρόγραμμα σπουδών για τα Θρησκευτικά που εφαρμόζεται πιλοτικά σε μικρό αριθμό σχολείων. Ζητούν μάλιστα την άμεση συζήτηση του θέματος στην Ιερά Σύνοδο των Ιεραρχών.

Η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων με την επιστολή της στον υπουργό Παιδείας στις 7 Φεβρουαρίου 2014, αναφέρει επίσης ότι «φημολογείται ότι το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, ετοιμάζει πλήρη κατάργηση των αργιών των Τριών Ιεραρχών, της Σύναξης του αγίου Ιωάννου του Προδρόμου (7 Ιανουαρίου), των εορτών των πολιούχων αγίων κ.α. στο πλαίσιο σχεδιασμού επιμήκυνσης του σχολικού έτους». Κάτι τέτοιο, σημειώνει, αποτελεί ένα ακόμη βήμα στην «πορεία αποχριστιανοποίησης του ελληνικού σχολείου και της κοινωνίας».

Απευθυνόμενοι στον υπουργό Παιδείας οι θεολόγοι ζητούν την παρέμβασή του «την καθιέρωση της μνήμης των Τριών Ιεραρχών ως σχολικής εορτής αλλά και τη διάψευση των παραπάνω φημών».

Σε προηγούμενη επιστολή της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων προς τον υπουργό Παιδείας, με ημερομηνία, 20 Δεκεμβρίου 2013, γινόταν πάλι αναφορά στον εορτασμό των Τριών Ιεραρχών, κι ζητούταν «να καθοριστεί: α) η ημέρα ως εορτή και όχι ως αργία και β) το πλαίσιο του εορτασμού της, το οποίο να προβλέπει εκκλησιασμό για όλους τους εκπαιδευτικούς και μαθητές, ομιλίες και άλλες εκδηλώσεις».

Η επιστολή στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο εστάλη στις 14 Φεβρουαρίου 2014. Μεταξύ άλλων αναφέρεται:

«Ὡς γνωστόν, ἐφέτος γιὰ τρίτη χρονιά, ἐφαρμόζεται πιλοτικὰ σὲ μικρὸ ἀριθμὸ σχολείων τὸ περίφημο νέο Πρόγραμμα Σπουδῶν γιὰ τὰ Θρησκευτικὰ Δημοτικοῦ καὶ Γυμνασίου. Τὸ Πρόγραμμα αὐτὸ ἀλλοιώνει ριζικὰ τὸν Ὀρθόδοξο θεολογικὸ χαρακτήρα τοῦ Μαθήματος, διότι τὸ μετατρέπει σὲ ἕνα Μάθημα ποὺ διδάσκει σὲ κάθε τάξη ἀπὸ τὴν Γ΄ Δημοτικοῦ ἕως τὴν Γ΄ Γυμνασίου καὶ σχεδὸν σὲ κάθε ἑνότητά του ἐννέα (9) θρησκεῖες, μία ἀπὸ τὶς ὁποῖες εἶναι καὶ ἡ Ὀρθόδοξη Πίστη. Μεταβάλλει ἀκόμη, τοὺς θεολογικοὺς καὶ παιδαγωγικοὺς στόχους τοῦ Μαθήματός μας, σὲ στόχους πολιτικοὺς καὶ κοινωνικούς, μὲ τὴν ἐπιβολὴ μίας νέας ἐκκοσμικευμένης καὶ ἄγνωστης στὴν ὀρθόδοξη πίστη “πολυθρησκευτικὴς θεολογίας”, τὴ θεολογία, τῆς πολυπολιτισμικότητας».

Οι θεολόγοι ζητούν από τον Αρχιεπίσκοπο «ἄμεση συζήτησή του στὴν Ἱερὰ Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας, προκειμένου μὲ Συνοδικὴ ἀπόφαση νὰ ἀπαιτηθεῖ ἀπὸ τὸ Ὑπουργεῖο Παιδείας ἡ ἀπόσυρση τοῦ ἐν λόγῳ Προγράμματος γιὰ σοβαροὺς θεολογικοὺς καὶ παιδαγωγικοὺς λόγους καὶ ταυτόχρονα ἡ συγκρότηση νέας ἐπιτροπῆς ποὺ θὰ ἐκφράζει ὅλες τὶς τάσεις τοῦ θεολογικοῦ καὶἐκκλησιαστικοῦ κόσμου, ἡ ὁποία θὰ σχεδιάσει ἕνα κοινὰ ἀποδεκτὸ νέο Πρόγραμμα Σπουδῶν γιὰ τὸ Μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν».

Όπως αναφέρουν, εάν δεν συζητηθεί το θέμα στη Σύνοδο, τότε θα αποφασίσουν την κλίμακωση «του αγώνα για τη διαφύλαξη του Ορδόξοξου εκκλησιαστικού περιεχομένου της θρησκευτικής αγωγής»:

«Ἐὰν τελικὰ Μακαριώτατε, Ἅγιοι Ἀρχιερεῖς καὶ σὲ αὐτὴ τὴ Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας δὲν προγραμματισθεῖ, ἐκτάκτως, νὰ συζητηθεῖ τὸ θέμα τοῦ Μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν καὶ νὰ ληφθεῖ ἀπόφαση ἐπ΄ αὐτοῦ, ἡ Πανελλήνιος Ἕνωσις Θεολόγων, με λύπη της, ἔχει ἀποφασίσει τὴν κλιμάκωση τοῦ ἀγώνα γιὰ τὴ διαφύλαξη τοῦ Ὀρθόδοξου ἐκκλησιαστικοῦ περιεχομένου τῆς θρησκευτικῆς ἀγωγῆς, μὲ εὐρεία δημοσιοποίηση ὅλων τῶν πτυχῶν τοῦ θέματος».
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Σίμων Resurrected την 09 Μαρ 2014 12:11, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
État de siège
Άβαταρ μέλους
Σίμων Resurrected
Δημοσιεύσεις: 3230
Εγγραφή: 17 Νοέμ 2010 09:49
Όνομα Ιστότοπου: -
Τοποθεσία: Λυκαβηττός

Κάτι τέτοιο, σημειώνει, αποτελεί ένα ακόμη βήμα στην «πορεία αποχριστιανοποίησης του ελληνικού σχολείου και της κοινωνίας».
Ναι...και;
:mrgreen:
État de siège
Άβαταρ μέλους
tasos_didymoteicho
Δημοσιεύσεις: 9010
Εγγραφή: 30 Δεκ 2010 15:59
Όνομα Ιστότοπου: -

Κατ' αρχάς η παραπομπή οδηγεί στην κανονική επιστολή, ήτοι:

Εκκλησία και Θεολόγοι: Να οριστεί η ημέρα των Τριών Ιεραρχών εορτή κι όχι αργία
Μετά την Ιερά Σύνοδο της εκκλησίας η οποία τον περασμένο Οκτώβριο με επιστολή στον υπουργό Παιδείας επισήμανε «τον κίνδυνο να φτάσουμε στο σημείο, εντός ολίγων ετών, τα παιδιά μας να έχουν αργία την 30η Ιανουαρίου χωρίς να γνωρίζουν τον λόγο» και η Πανελλήνια Ενωση Θεολόγων με επιστολή της προς τον Κ. Αρβανιτόπουλο ζητά την άμεση παρέμβασή του, ενόψει και του φετινού εορτασμού των Τριών Ιεραρχών, ώστε σαφώς να καθοριστεί:

α) η ημέρα ως εορτή και όχι ως αργία και

β) το πλαίσιο του εορτασμού της, το οποίο να προβλέπει εκκλησιασμό για όλους τους εκπαιδευτικούς και μαθητές, ομιλίες και άλλες εκδηλώσεις.

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Ως γνωστόν η 30η Ιανουαρίου, ημέρα εορτασμού των Τριών Ιεραρχών, ήδη από το 1842 έχει καθιερωθεί ως ημέρα των ελληνικών γραμμάτων και της Παιδείας. Ατυχώς ασαφείς διατυπώσεις και παρερμηνείες εγκυκλίων των τελευταίων ετών, που έχουν εκδοθεί από το Υπουργείο Παιδείας και καθορίζουν τον τρόπο εορτασμού των Τριών μεγάλων Ιεραρχών, έχουν οδηγήσει σε πλήρη απαξίωση της εορτής και μετατροπή της 30ης Ιανουαρίου σε ημέρα απλής σχολικής αργίας κατά την οποία η συντριπτική πλειονότητα εκπαιδευτικών και μαθητών, ιδιαίτερα μάλιστα στις μεγάλες πόλεις, παραμένουν στα σπίτια τους.

Το θέμα όπως γνωρίζετε έχει απασχολήσει και τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος η οποία ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο έχει ζητήσει με την υπ. αριθμ. Πρωτ. 4337/15-10-2013 επιστολή που σας απέστειλε να προβείτε στις δέουσες ενέργειες «προς αποκατάσταση της σπουδαιότητος της Εορτής των Τριών Ιεραρχών».

Κύριε Υπουργέ,

παρακαλούμε για την άμεση παρέμβασή σας, ενόψει και του φετινού εορτασμού των Τριών Ιεραρχών, ώστε σαφώς να καθοριστεί: α) η ημέρα ως εορτή και όχι ως αργία και β) το πλαίσιο του εορτασμού της, το οποίο να προβλέπει εκκλησιασμό για όλους τους εκπαιδευτικούς και μαθητές, ομιλίες και άλλες εκδηλώσεις.

Έντονη πικρία της εκκλησίας προς τον υπ. Παιδείας για τη σχολική εορτή των Τριών Ιεραρχών

Την έντονη πικρία της, εκφράζει η Ιερά Σύνοδος της ελλαδικής εκκλησίας προς τον υπουργό Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλο, διότι, σύμφωνα με υπουργικό έγγραφο, το οποίο απεστάλη τον περασμένο Γενάρη προς τους Διευθυντές Γυμνασίων και Λυκείων, ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ., η σχολική εορτή των Τριών Ιεραρχών, χαρακτηρίζεται πλέον «αργία», με απλή δυνατότητα «συμμετοχής σε εκκλησιασμό» η «σε εορταστικές εκδηλώσεις».

«Καθίσταται σαφές δι’ αυτού του εγγράφου ότι επέρχεται πλήρης αλλοίωση του νοήματος της εορτής των Τριών Ιεραρχών ως προστατών της παιδείας μας» επισημαίνει προς τον υπουργό η Ιερά Σύνοδος και υπογραμμίζει:

Α. Το γεγονός αυτό ενέχει τον κίνδυνο να φτάσουμε στο σημείο, εντός ολίγων ετών, τα παιδιά μας να έχουν αργία την 30η Ιανουαρίου χωρίς να γνωρίζουν τον λόγο. Εάν είναι να λάβει τέτοιον χαρακτήρα η εορτή, φρονούμε ότι είναι προτιμότερο να καταργηθεί και από αργία.

Β. Το ζήτημα δεν αφορά στο γεγονός ότι ελάχιστοι μαθητές και μαθήτριες πλέον εκκλησιάζονται κατά την συγκεκριμένη ημέρα, αλλά κυρίως στο ότι χάνεται βαθμηδόν τόσο η εκκλησιαστική όσο και η κοσμική σημασία της εορτής αυτής.

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

Προς τον Αξιότιμο κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, κατά την Συνεδρία Αυτής της 11ης μηνός Οκτωβρίου ε.ε., έλαβε την απόφαση να απευθυνθεί προς το πρόσωπό σας σχετικά με την Εορτή των Τριών Ιεραρχών.

Συγκεκριμένα, επιθυμεί να εκφράσει την έντονη πικρία της, διότι, σύμφωνα με υπουργικό έγγραφο, το οποίο απεστάλη την 27η Ιανουαρίου π.ε. προς τους Διευθυντές Γυμνασίων και Λυκείων, ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ., η ως άνω σχολική εορτή χαρακτηρίζεται πλέον «αργία», με απλή δυνατότητα «συμμετοχής σε εκκλησιασμό» η «σε εορταστικές εκδηλώσεις».

Καθίσταται σαφές δι’ αυτού του εγγράφου ότι επέρχεται πλήρης αλλοίωση του νοήματος της εορτής των Τριών Ιεραρχών ως προστατών της παιδείας μας. Κατά πρώτον, διαχωρίζεται ο εορτασμός μεταξύ πρωτοβαθμίου και δευτεροβαθμίου εκπαιδεύσεως, και κατά δεύτερον, για τη τελευταία κατηγορία προσδιορίζεται πλέον ως αργία και όχι ως σχολική εορτή, συνοδευόμενη από εκκλησιασμό.

Θεωρείται δηλαδή μία ακόμη κοσμική αργία χωρίς εκκλησιαστικό χαρακτήρα, χωρίς καμμία αναφορά στους τρεις σπουδαίους Πατέρες της Εκκλησίας, κατ’ εξοχήν προστάτες της παιδείας και υπερμάχους των ελληνικών (δηλαδή των κοσμικών, εξωχριστιανικών, στην εποχή τους) γραμμάτων.

Το γεγονός αυτό ενέχει τον κίνδυνο να φτάσουμε στο σημείο, εντός ολίγων ετών, τα παιδιά μας να έχουν αργία την 30η Ιανουαρίου χωρίς να γνωρίζουν τον λόγο. Εάν είναι να λάβει τέτοιον χαρακτήρα η εορτή, φρονούμε ότι είναι προτιμότερο να καταργηθεί και από αργία.

Το ζήτημα δεν αφορά στο γεγονός ότι ελάχιστοι μαθητές και μαθήτριες πλέον εκκλησιάζονται κατά την συγκεκριμένη ημέρα, αλλά κυρίως στο ότι χάνεται βαθμηδόν τόσο η εκκλησιαστική όσο και η κοσμική σημασία της εορτής αυτής.

Όπως ασφαλώς γνωρίζετε, στα πρόσωπα των αγίων Τριών Ιεραρχών, Βασιλείου του Μεγάλου, Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου, η Εκκλησία μας – και η σύγχρονη επιστήμη – αναγνωρίζει τους επιφανέστερους εκπροσώπους μιας πλειάδας εμπνευσμένων πρώιμων Πατέρων και διδασκάλων της Εκκλησίας, οι οποίοι αναδείχθηκαν φωτεινά ορόσημα του Χριστιανισμού και των Γραμμάτων, με παγκόσμια ακτινοβολία. Κορυφαία πνευματικά αναστήματα, που μας κληροδότησαν ένα κολοσσιαίο συγγραφικό και ομιλητικό έργο, πραγματικά αδαπάνητο θησαυρό γλώσσας, παιδείας και επιστήμης, το οποίο εξακολουθεί να μελετάται, να εκδίδεται, να υπομνηματίζεται και να εμπνέει σε οικουμενική κλίμακα.

Οι τρεις αυτοί ισότιμοι και υπερφυείς Ιεράρχες, αξιοποίησαν δημιουργικά τους πνευματικούς θησαυρούς της αρχαιότητας, συνδυάζοντας αρμονικά την ανθρώπινη γνώση με την χριστιανική πίστη και είχαν το θείο χάρισμα να αποτελέσουν, με την ανοιχτή και διαυγή σκέψη τους, τους θεμελιωτές της θαυμαστής συζεύξεως της αρχαίας ελληνικής σοφίας με την χριστιανική αλήθεια. Υπήρξαν ένθερμοι φορείς ελληνικής παιδείας, την αξία της οποίας υποστήριξαν και καλλιέργησαν σε ύψιστο βαθμό. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι εξεγέρθηκαν με πνευματικό ζήλο κατά του αυτοκράτορα Ιουλιανού, όταν αυτός απαγόρευσε στους Χριστιανούς να διδάσκουν τα ελληνικά γράμματα. Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, ο οποίος υπήρξε συμφοιτητής με τον αδελφικό του φίλο, Μεγάλο Βασίλειο, στην φιλοσοφική σχολή των Αθηνών, εξαίρει τη σημασία της παιδείας, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «είναι το πρώτο από τα αγαθά που διαθέτουμε. Και όχι μόνο η χριστιανική μας παιδεία, που είναι η ευγενέστερη και επιδιώκει την σωτηρία [...], αλλά και η εξωχριστιανική, την οποία πολλοί Χριστιανοί, κρίνοντας εσφαλμένα, αποστρέφονται ως επίβουλη και επικίνδυνη» (Εις τον μέγαν Βασίλειον, επίσκοπον Καισαρείας Καππαδοκίας, επιτάφιος = Λόγος μγ , 12• PG 36, 508Β). Δύσκολα ανιχνεύεται στην παγκόσμια γραμματεία ενθερμότερη διακήρυξη υπέρ της αξίας της παιδείας.

Με την βεβαιότητα ότι τυγχάνει της κατανοήσεώς σας η βαρύτητα του ως άνω εκτεθέντος ζητήματος, και ευελπιστούντες ότι στον σχεδιασμό και στις αποφάσεις σας θα συνυπολογίσετε τις θέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος προς αποκατάσταση της σπουδαιότητος της Εορτής των Τριών Ιεραρχών, ευχόμεθα ο Κύριος να σας ευλογεί και να σας ενισχύει στο δύσκολο έργο σας.

† Ο Αθηνών ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ, Πρόεδρος
Ο Αρχιγραμματεύς
† Ο Διαυλείας Γαβριήλ
"Του είχαν δείξει την ασημαντότητα και τη φτηνή κενότητα των μικρών θεών της γης, με τα κακομοίρικα ανθρώπινα ενδιαφέροντά τους και τις διασυνδέσεις τους –τα μίση, τους θυμούς, τις αγάπες και τις ματαιοδοξίες τους– τη λαχτάρα τους να τους υμνούν και να θυσιάζουν σ' αυτούς, και την απαίτησή τους να τους πιστεύουν, κάτι άκρως αντίθετο με τη λογική και τη Φύση."
"Through the Gates of the Silver Key" By H. P. Lovecraft (with E. Hoffmann Price)
Άβαταρ μέλους
tasos_didymoteicho
Δημοσιεύσεις: 9010
Εγγραφή: 30 Δεκ 2010 15:59
Όνομα Ιστότοπου: -

Μια πρόχειρη απόπειρά μου.
Κύριε Υπουργέ,

Πληροφορηθήκαμε για τις επιστολές που σας απέστειλε η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων και η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος με αίτημα να οριστεί η μέρα των τριών ιεραρχών ως εορτή και όχι ως αργία, να προβλέπει το πλαίσιο του εορτασμού της εκκλησιασμό για όλους τους εκπαιδευτικούς και μαθητές, ομιλίες και άλλες εκδηλώσεις, σε αντίθεση με απλή δυνατότητα «συμμετοχής σε εκκλησιασμό» η «σε εορταστικές εκδηλώσεις», όπως οι ίδιοι γράφουν επί λέξει.

Εμείς, από την πλευρά μας, αν η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων "εκφράζει την πικρία της", όπως αναγράφουν στην επιστολή τους, εκφράζουμε με τη σειρά μας τη βαθύτατη θλίψη μας που για άλλη μια φορά το κράτος μας, και συγκεκριμένα το υπουργείο σας, είναι υποχρεωμένο να ακούει, και πιθανότατα είτε να συμμορφώνεται με τις επιταγές ενός θρησκευτικού δόγματος είτε να δικαιολογεί τις αποφάσεις του στο τελευταίο σαν να πρόκειται για ανώτερή του ελέγχουσα αρχή.

Να θυμίσουμε, σε περίπτωση που διαφεύγει σε κάποιους, ότι το κράτος μας είναι όλων των πολιτών και ότι διακηρύττει ότι είναι ανεξίθρησκο και ίσο απέναντι σε όλους. Οι εκκλησιασμοί, οι κατηχήσεις και η προώθηση ενός θρησκευτικού δόγματος ουδόλως συνάδουν με αυτή την διακηρυσσόμενη ισονομία όταν εφαρμόζονται υποχρεωτικά σε μαθητές των δημόσιων σχολείων μας και σε καμία περίπτωση δεν είναι δείγμα ενός σύγχρονου κοσμικού κράτους που σέβεται και τηρεί πραγματικά ουδέτερη στάση, αντί να ασκεί κατήχηση και προσηλυτισμό.

Η θρησκεία του καθενός αποτελεί καθαρά προσωπική επιλογή, η δε έκφρασή της ανήκει αποκλειστικά και μόνο στη σφαίρα της ιδιωτικής του ζωής και σαφέστατα όχι εκείνης του κράτους και των φορέων του. Άρα το ποιος θα εκκλησιαστεί και πότε αφορά τον ίδιον, ή τους γονείς του, εφόσον πρόκειται για ανήλικο. Και φυσικά εξυπακούεται ότι ο εκκλησιασμός είναι σε κάθε περίπτωση δικαίωμα και ουδέποτε υποχρέωση, πολλώ δε μάλλον κρατική.
"Του είχαν δείξει την ασημαντότητα και τη φτηνή κενότητα των μικρών θεών της γης, με τα κακομοίρικα ανθρώπινα ενδιαφέροντά τους και τις διασυνδέσεις τους –τα μίση, τους θυμούς, τις αγάπες και τις ματαιοδοξίες τους– τη λαχτάρα τους να τους υμνούν και να θυσιάζουν σ' αυτούς, και την απαίτησή τους να τους πιστεύουν, κάτι άκρως αντίθετο με τη λογική και τη Φύση."
"Through the Gates of the Silver Key" By H. P. Lovecraft (with E. Hoffmann Price)
Άβαταρ μέλους
AoratiMelani
Δημοσιεύσεις: 16164
Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
Επικοινωνία:

Την Τετάρτη στις 6 μ.μ. στην Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης γίνεται μια ημερίδα με θέμα το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά, από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Θεολόγων "Καιρός". Ρίξτε μια ματιά στο site τους, έχει ένα εκτενές άρθρο για το θέμα: Ποια θρησκευτικά; Ποιοι θεολόγοι;
Κείμενο άρθρου
Ποια θρησκευτικά; Ποιοι θεολόγοι;
Του Βασίλη Ξυδιά

Δευτέρα, 10 Μάρτιος 2014 12:28

Φοβάμαι ότι ο τίτλος του ενημερωτικού άρθρου του tvxs «Επιστροφή στον Μεσαίωνα ζητούν οι θεολόγοι» (http://tvxs.gr/news/ellada/epistrofi-st ... -theologoi) είναι παραπλανητικός – όχι, υποθέτω, από πρόθεση, αλλά από έλλειψη πληροφόρησης. Το «παραπλανητικό» συνίσταται στο εξής. Φαίνεται σαν να υπάρχει σύγκρουση όλων των θεολόγων γενικώς με κάποιους άλλους αντίθετους και ενδεχομένως αντίθεους, ενώ η αλήθεια είναι άλλη. Πως το νέο πρόγραμμα σπουδών του Μαθήματος των Θρησκευτικών (ΜτΘ) που καταγγέλλει η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων είναι δημιούργημα επίσης θεολόγων. Κι όχι ενός και δύο, αλλά ενός μεγάλου αριθμού· που εκπροσωπούν αν όχι το μεγαλύτερο, πάντως ένα πολύ μεγάλο μέρος του κλάδου. Κι είναι εναντίον αυτών που βάλλει κατά κύριο λόγο η ΠΕΘ. Προφανώς δεν είναι ευρύτερα γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια ο θεολογικός χώρος βρίσκεται σε έντονη εσωτερική διαμάχη για το περιεχόμενο και τον τρόπο διδασκαλίας των Θρησκευτικών. Χαρακτηριστική από την άποψη αυτή είναι η σύσταση το 2010 του Πανελληνίου Θεολογικού Συνδέσμου «ΚΑΙΡΟΣ για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης», που, σε σαφή αντίθεση προς την ΠΕΘ, υποστήριξε την ανάγκη ριζικής αλλαγής του μαθήματος· όχι σαν έξωθεν ή άνωθεν επιβουλή, αλλά σαν αυτοκριτική επανατοποθέτηση των ίδιων των ελλήνων θεολόγων έναντι των πραγματικών δεδομένων της ελληνικής κοινωνίας και των πνευματικών και διδακτικών αναγκών των μαθητών του σημερινού ελληνικού σχολείου. Ο ΚΑΙΡΟΣ ήταν ο πρώτος θεσμικός φορέας που μίλησε με πολύ σαφή και συστηματικό τρόπο για ένα ΜτΘ που θα ξεπεράσει τον παλιότερο ομολογιακό και κατηχητικό χαρακτήρα και θα αφορά όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως θρησκευτικών ή άλλων εθνικών, πολιτιστικών κλπ καταβολών και αντιλήψεων. (Βλ. Διακήρυξη Αρχών). Στη συνέχεια ήρθε το Υπ. Παιδείας, που στο πλαίσιο του λεγόμενου «Νέου Σχολείου» συνέστησε Ομάδες Εργασίας για την επεξεργασία νέων προγραμμάτων σπουδών για όλα τα μαθήματα στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο· μεταξύ αυτών και για τα θρησκευτικά. Έχω την εντύπωση πως η δουλειά που έγινε για το νέο πρόγραμμα σπουδών του ΜτΘ είναι μοναδική. Δεν έχουμε να κάνουμε με τη στεγνή γραφειοκρατική διεκπεραίωση των κυβερνητικών κατευθύνσεων, ούτε με την εφαρμογή των ιδιαίτερων παιδαγωγικών ιδεών μιας στενής ομάδας, όπως συνήθως. Στην περίπτωση του ΜτΘ η «άνωθεν» πρωτοβουλία του Υπ. Παιδείας πλαισιώθηκε από τα «κάτω», από ένα μεγάλο μέρος του θεολογικού κόσμου – όσους εν πάση περιπτώσει συμμερίζονταν τις απόψεις του ΚΑΙΡΟΥ – δίνοντας με τον τρόπο αυτό στο όλο εγχείρημα μια εντελώς διαφορετική και πολύ πιο ουσιαστική διάσταση απ’ αυτήν που πήρε η επεξεργασία των νέων προγραμμάτων σε άλλα μαθήματα. (Δεν θέλω να είμαι απόλυτος, και ίσως να αδικώ τη δουλειά που έγινε αλλού, αλλά αυτή είναι, ξαναλέω, η εντύπωσή μου). Θα μπορούσε στο σημείο αυτό να εγείρει κανείς μια άλλου είδους ένσταση. Ήταν ορθό εκ μέρους των θεολόγων να συνδράμουν το κυβερνητικό εγχείρημα των νέων προγραμμάτων σπουδών, παρακάμπτοντας το γενικότερο πολιτικό πλαίσιο των μνημονίων κλπ, ή τις γενικότερες στοχεύσεις του Υπ. Παιδείας για το «Νέο Σχολείο»; Το ερώτημα είναι εύλογο, αλλά η συζήτησή του θα μας έβγαζε εκτός θέματος. Αν είναι κάτι σχετικό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι μέσα σ’ αυτές ακριβώς τις συνθήκες και υπό το βάρος αυτών των διλημμάτων το τμήμα του θεολογικού κλάδου που συνέβαλε στο νέο πρόγραμμα σπουδών έκρινε σωστό να βάλει σε δεύτερη μοίρα τα γενικότερα πολιτικά ζητήματα, θεωρώντας ότι του δινόταν μια ευκαιρία για την αλλαγή του ΜτΘ που δεν έπρεπε να χαθεί. Γνώμη μου είναι ότι η επιλογή αυτή ήταν σωστή. Από την κατάρτιση του αρχικού σχεδίου του νέου προγράμματος για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο έχουν ήδη περάσει δυο χρόνια. Και έχει ήδη ολοκληρωθεί ένας κύκλος πειραματικής εφαρμογής του. Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αρμός και ένας συλλογικός τόμος με τίτλο «ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – Ο διάλογος και η κριτική για το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού και Γυμνασίου», όπου δημοσιεύονται κείμενα διαφορετικών απόψεων για το θέμα. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί το εξής παράδοξο. Ότι τόσο αυτοί που υπερασπίζονται το μάθημα ως έχει σήμερα, όσο και αυτοί εκτός του θεολογικού κόσμου που είναι αντίθετοι αποδέχονται ότι το δίλημμα είναι μεταξύ «κατηχητικού» και «θρησκειολογικού» μαθήματος. Όπως όμως σημειώνεται στον συλλογικό τόμο, επιδίωξη του νέου προγράμματος σπουδών είναι «η υπέρβαση της διελκυστίνδας μεταξύ του κατηχητικού και του θρησκειολογικού προτύπου». Το κέντρο βάρους πέφτει όχι τόσο στο περιεχόμενο, αλλά στη μέθοδο, όπου προτάσσεται η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία με ενεργητική συμμετοχή των παιδιών, ενώ όσον αφορά το περιεχόμενο επιχειρείται η σύνθεση ανάμεσα σε διαφορετικές σύγχρονες προσεγγίσεις. Στόχος του νέου μαθήματος είναι η «γνωριμία με τα μορφωτικά αγαθά, τις αξίες και τον πολιτισμό που διαμόρφωσε ο Χριστιανισμός και ιδιαίτερα η Ορθόδοξη Παράδοση», ενώ διδάσκονται «στοιχεία από τις δύο άλλες χριστιανικές παραδόσεις της Ευρώπης», καθώς και «στοιχεία για ορισμένες από τις μεγάλες θρησκευτικές παραδόσεις που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα την ελληνική κοινωνία». Τα κοινωνικά και υπαρξιακά προβλήματα του ανθρώπου «προσεγγίζονται με πνεύμα διαλόγου, ελευθερίας και καταλλαγής, χωρίς ομολογιακή εμμονή, κατηχητισμό, φανατισμό ή μισαλλοδοξία». Παρά ταύτα, η εκτός τόπου και χρόνου ηγεσία της ΠΕΘ, που εκτός από τον εαυτό της εκφράζει και διάφορους άλλους σκληροπυρηνικούς θρησκευτικούς κύκλους, όχι μόνο είναι αντίθετη, αλλά αποδύεται εδώ και καιρό σε κακόβουλες προσωπικές επιθέσεις εναντίον των θεολόγων που εκ της υπηρεσιακής τους θέσεως είναι υπεύθυνοι του νέου προγράμματος. Καλώς ή κακώς αυτό είναι φυσικό και αναμενόμενο. Και κατά τη γνώμη μου οι φωνασκίες τους μπορούν ίσως να καθυστερήσουν, αλλά δεν μπορούν να εμποδίσουν την εφαρμογή του νέου προγράμματος. Άλλο είναι το κακό που οι κύκλοι αυτοί μπορούν να κάνουν. Μπορούν, φερ’ ειπείν, καθορίζοντας το πεδίο της συζήτησης και δίνοντας τον τόνο της αντιπαράθεσης, να καταστήσουν αδύνατη κάθε ουσιαστική παιδαγωγική συζήτηση γύρω από το νέο πρόγραμμα, εμποδίζοντας τη νηφάλια κριτική και διόρθωσή του, χωρίς την οποία το όλο εγχείρημα δεν θα είναι βιώσιμο. Αυτό όμως δεν μπορούν να το κάνουν από μόνοι τους. Θα το πετύχουν αν καταφέρουν να επικρατήσει στον δημόσιο χώρο η εύκολη ιδεολογική πόλωση μεταξύ «συντηρητικών» και «προοδευτικών» ή μεταξύ «υπερασπιστών» και «αρνητών» της πίστεως. Και χρειάζονται σ’ αυτό τους κατάλληλους συμπαίκτες. Δεν υπάρχουν λοιπόν, όπως καταλαβαίνετε, καλύτεροι υποστηρικτές τους σ’ αυτό το παιχνίδι απ’ αυτούς (τους προοδευτικούς) που θα τους αναδείκνυαν σε προνομιακούς αντιπάλους (αντιδραστικούς), απλουστεύοντας έτσι και διαστρέφοντας τον δημόσιο λόγο.
πρόγραμμα ημερίδας
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Το ΕΠ.Ε.Σ., ο Διευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων του Πρότυπου Πειραματικού Γυμνάσιου Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης,
καλεί τους καθηγητές θεολόγους, τους γονείς των μαθητών και κάθε άλλον ενδιαφερόμενο να συμμετάσχουν στην εκπαιδευτική ημερίδα με τίτλο :
«Διάλογος για το Μάθημα των Θρησκευτικών:
Το παράδειγμα του Νέου Προγράμματος Σπουδών»
η οποία θα πραγματοποιηθεί στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του σχολείου μας την Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014 και ώρα 18:00

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ

18:00 – 18:15 Προσέλευση Κοινού

18:15 – 18:30 Χαιρετισμοί

Προεδρεύων – Συντονιστής:

Ν. Λινάρδος, Φιλόλογος, Δ/ντής

ΠΠΓ Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης


18:30 – 18:45 Το blogging και το ΜτΘ

Ομάδα Μαθητών / Γ. Καπετανάκης, καθηγητής θεολόγος, ΠΠΓΕΣΣ

18:45 – 19:00 Τρία χρόνια εμπειρίας σ’ ένα πιλοτικό σχολείο

Α. Αλεξανδρή , καθηγήτρια θεολόγος, 1ο Γυμν. Αχαρνών

19:00-19:15 Το μέλλον του ΜτΘ. Κριτική στη θεωρία και πράξη των νέων Προγραμμάτων Σπουδών

Μ. Κουκουνάρας – Λιάγκης, Λέκτορας Διδακτικής της Θεολογικής Σχολής, ΕΚΠΑ

19:15 – 19:30 Κριτικές παρατηρήσεις και προτάσεις επί των νέων προγραμμάτων σπουδών στα θρησκευτικά

Ε. Πονηρός Σχ. Σύμβουλος Θεολόγων Πειραιά

19:30 – 19:45 Tο μάθημα των Θρησκευτικών με το νέο Πρόγραμμα Σπουδών

Βαλλιανάτος Ά. Σχ. Σύμβουλος Θεολόγων Β΄ Αθήνας

19:45 – 20:00 Συμπεράσματα - Συζήτηση
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
Άβαταρ μέλους
tasos_didymoteicho
Δημοσιεύσεις: 9010
Εγγραφή: 30 Δεκ 2010 15:59
Όνομα Ιστότοπου: -

Πολύ ενδιαφέρουσα η τοποθέτηση του Ξυδιά. Κι ελπιδοφόρα. Και όντως έχει δίκιο, δεν είχα προσωπικά καταλάβει ότι πρόκειται για εσωτερική τους διαμάχη.
"Του είχαν δείξει την ασημαντότητα και τη φτηνή κενότητα των μικρών θεών της γης, με τα κακομοίρικα ανθρώπινα ενδιαφέροντά τους και τις διασυνδέσεις τους –τα μίση, τους θυμούς, τις αγάπες και τις ματαιοδοξίες τους– τη λαχτάρα τους να τους υμνούν και να θυσιάζουν σ' αυτούς, και την απαίτησή τους να τους πιστεύουν, κάτι άκρως αντίθετο με τη λογική και τη Φύση."
"Through the Gates of the Silver Key" By H. P. Lovecraft (with E. Hoffmann Price)
επικουρειος
Δημοσιεύσεις: 1309
Εγγραφή: 02 Οκτ 2011 01:21
Όνομα Ιστότοπου: -

Παλαιοτερα και ο πανελληνιος συνδεσμος καροποιων και αμαξαδων αντιδρουσε κι αυτος οταν αρχισαν να κυκλοφορουν τα πρωτα αμαξια.Μια απλη αντιδραση ενος επαγγελματικου σωματειου ειναι και η τωρινη.
Ειμαι ενας πιστος απολυτα πεπεισμενος μοναχα ως προς την ανυπαρξια μεταφυσικων μυστηριων.Το μοναδικο μυστηριο που υπαρχει ειναι μοναχα κατι ξεχασμενες αραχνοφωλιες μες το ανθρωπινο μυαλο.
Άβαταρ μέλους
Stan
Δημοσιεύσεις: 262
Εγγραφή: 13 Ιούλ 2013 04:18
Όνομα Ιστότοπου: -

Ποτέ δε σταμάτησαν να αγναντεύουν ξεδιάντροπα και ανοικτά το παρελθόν και τη παλιά δόξα και εξουσία που είχαν. Θεοκρατική μοναρχία, απόλυτη νομοθετική και εκτελεστική εξουσία, ακόμα κάμουν όνειρα για Βυζάντιο και υμνούν την επανακατάληψη της "Πόλης", την επιστροφή παλαιών και απάνθρωπων παραδόσεων και πλήρη έλεγχο του λαού ως "νόμιμοι από το θεό αντιπρόσωποι". Μετά έχεις και τις προφητείες, που ξεπροβάλουν καθημερινά από "αξιοσέβαστους" μοναχούς, παπάδες, εκπομπές σε στυλ Λιακόπουλου, και από τον κοινό λαό, με νηπιακή νοημοσύνη ακόμα, που έχει πλημμυρήσει το YOUTUBE με βίντεο που εξυμνούν τον πόλεμο και την εθνοκάθαρση. Έχεις και μητροπολίτες που ακόμα απειλούν με αφορισμούς βουλευτές, έχεις και ολόκληρο κόμμα στη βουλή που ονειρεύεται επιστροφή του Βυζαντίου ενώ παράλληλα νομίζουν ότι είναι γνήσιοι απόγονοι των Σπαρτιατών. Τόση σύγχηση και αυταπάτη στο φτωχό μυαλό του καημένου του Έλληνα.

Ο διαφωτισμός της Ευρώπης δεν ήλθε ως έπρεπε στην Ελλάδα, και παρατρίχα αποτυχία της επανάστασης... και πάλι λόγω του παπαδαριού. Ακόμα αφορισμένοι είναι οι επαναστάτες. Τα βιβλία του Ρήγα Φερραίου κάηκαν από τον Γρηγόριο τον Ε' ....... μου φαίνεται όμως ότι μακρυγορώ και ξεφεύγω του θέματος.

Δεν θα είναι έκπληξη για μένα αν κάποια στιγμή γίνουμε Αφγανιστάν... αν δεν είμαστε ακόμα.
"Εκείνοι που μπορούν να σας κάνουν να πιστεύετε σε παραλογισμούς, μπορούν να σας κάνουν να διαπράξετε ακρότητες" - Βολταίρος
"Για να γνωρίσεις ποιος σε κυβερνάει, απλά μάθε ποιον δεν επιτρέπεται να επικρίνεις" - Βολταίρος
"Η βία είναι το τελευταίο καταφύγιο των ανίκανων" -Ισαάκ Ασίμωφ
Άβαταρ μέλους
Σίμων Resurrected
Δημοσιεύσεις: 3230
Εγγραφή: 17 Νοέμ 2010 09:49
Όνομα Ιστότοπου: -
Τοποθεσία: Λυκαβηττός

Stan έγραψε:
Δεν θα είναι έκπληξη για μένα αν κάποια στιγμή γίνουμε Αφγανιστάν... αν δεν είμαστε ακόμα.
Γιατί; μήπως ήμασταν ποτέ κάτι διαφορετικό από το Ορθόδοξο Αφγανιστάν;
État de siège
John
Δημοσιεύσεις: 190
Εγγραφή: 08 Ιουν 2013 22:15
Όνομα Ιστότοπου: -

Αυτό που πρέπει να αποφύγουμε πάση θυσία, είναι να γίνουμε Αυγανιστάν. Γιατί τότε θα μας πάρει ο διάολος, πιστεύουμε δεν πιστεύουμε στα υπερφυσικά...
επικουρειος
Δημοσιεύσεις: 1309
Εγγραφή: 02 Οκτ 2011 01:21
Όνομα Ιστότοπου: -

Παρακαλω λιγος παραπανω σεβασμος δεν θα εβλαπτε στις σοφες προφητειες του καθε κλανιαρη απλυτου τρελογερου.
Ειμαι ενας πιστος απολυτα πεπεισμενος μοναχα ως προς την ανυπαρξια μεταφυσικων μυστηριων.Το μοναδικο μυστηριο που υπαρχει ειναι μοναχα κατι ξεχασμενες αραχνοφωλιες μες το ανθρωπινο μυαλο.
Άβαταρ μέλους
aristotelis_1
Δημοσιεύσεις: 4670
Εγγραφή: 31 Αύγ 2009 15:33
Όνομα Ιστότοπου: -

σιμωνα υπερβαλες τωρα θρησκευτικο ιραν ειμαστε και εχουμε δημοκρατια βορειου κορεας :D

τι αλλο παραπονο θα ακουστει σε αυτο το φορουμ αραγε?

ενταξει ζητησαν να γινει θρησκευτικη αλλη μια ημερα γυρισαμε στον μεσαιωνα λοιπον?

αλλα αφου το λεει ο σιμωνας και καποιοι αλλοι ναι ισως εχουν δικαιο
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΛΕΕΙ ΘΕΟΣ ΕΜΕΙΣ ΛΕΜΕ ΑΡΗΣ
Απάντηση