"πάτερ ημών" - πώς μιλάμε στα παιδιά για αθεΐα και θρησκεία

Συζητήσεις γύρω απ' την αθεΐα, και γενικά τη ζωή χωρίς θρησκεία, θεούς, και δεισιδαιμονίες.
Lillyth
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: 21 Νοέμ 2013 08:02
Όνομα Ιστότοπου: -

Καλησπέρα σε όλους. Είμαι νέο μέλος και δεν ξέρω αν γράφω στη σωστή ενότητα. Μένω στη γερμανία 9+ χρόνια ,είμαι 30 ετών και έχω 3 παιδια ηλικίας 8-6-3 ετών. Η μεγάλη μου κόρη πηγαίνει β δημοτικού σε γερμανικό σχολείο αλλά κάνει και 2 ώρες την εβδομάδα ελληνική γλώσσα. Απέχει απο το μαθημα των θρησκευτικων,ορθόδοξων και καθολικών,επέλεξα ομως να συμμετέχει σε μάθημα-διάλογο, περι θρησκειών γενικά και κουλτούρας λαων γιατι θεώρησα καλό να έχει μια γενική αποψη ώστε να μην είναι αργότερα εύκολο θύμα προσυλητισμου (ποτε δεν ξέρεις,οπότε οι γνώσεις πιστεύω είναι καλές). Εν όψη χριστουγέννων όμως, μοίρασαν στα παιδιά το πάτερ ημών στα γερμανικά. Δεν ξερω αν το έκαναν σε παιδιά που έχουν εγγραφη ως μουσουλμάνοι,υποθέτω πως όχι. Εγραψα ένα σημείωμα στη δασκάλα(έτσι λειτουργούν εδώ.),πως δεν επιθυμώ το παιδί μου να μάθει το πάτερ ημών διότι στην οικογένεια δεν ασπαζόμαστε καμία θρησκεία. Θα το δώσει το παιδί αύριο και αν η δασκαλα έχει απορίες ας επικοινωνησει μαζί μου. Όταν το παιδι με ρώτησε γιατί δεν έχουμε θρησκεία, της απάντησα πως απλά δεν την χρειαζόμαστε.δεν με ρώτησε τιποτε άλλο και γέλασε. Το ερώτημα μου είναι αν το χειρίστηκα σωστα και αν έπρεπε να πω στο παιδι κατι άλλο. Υπενθυμίζω πως είναι 8 ετων. Γενικα τον τελευταίο καιρό με τρυγιρίζουν σκέψεις για το πως να μιλήσω στην κόρη μου περι θρησκείων και να της εξηγησω για ποιό λόγο είμαστε άθεοι , με απλό τρόπο για να το κατανοησει χωρίς να νιώσει άσχημα που διαφερουμε από την πλειοψηφία. Αν έχετε καποιες ιδέες θα με χαροποιούσε να τις μοιραστείτε μαζί μου. Ευχαριστώ και συγνώμη αν σας κούρασα!
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος tasos_didymoteicho την 27 Νοέμ 2013 13:11, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
Άβαταρ μέλους
AoratiMelani
Δημοσιεύσεις: 16164
Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
Επικοινωνία:

Καλώς ήλθες στο φόρουμ! Άλλαξα τον τίτλο του νήματός σου, επειδή θίγεις εκτός από το στενό θέμα του επεισοδίου με το "πάτερ ημών" και ένα ευρύτερο θέμα, το πώς συζητάμε με τα παιδιά μας για το θέμα της θρησκείας, του θεού και των προσωπικών μας θέσεων επ' αυτού. Είναι ένα θέμα που έχει θιχτεί συχνά αλλά αποσπασματικά σε διάφορα διάσπαρτα νήματα, καλό είναι λοιπόν να έχουμε ένα νήμα αφιερωμένο σε αυτό.

Παρεμπιπτόντως, ίσως σε ενδιαφέρουν τα νήματα "Πώς εξηγούμε το θάνατο σε ένα παιδί" και "Μαμά, τι είναι προσευχούλα;" με προβληματισμούς γονιών πάνω σε αυτά τα θέματα.

Ως προς αυτό που ρωτάς, μπορώ να σου πω πώς μιλώ εγώ στη δεκάχρονη κόρη μου: απλά, ειλικρινά και ξεκάθαρα, όπως ακριβώς και εσύ. Ξέρει ότι δεν έχουμε θρησκεία (δεν με έχει ρωτήσει όμως ποτέ το γιατί, ίσως επειδή της το έχω εξηγήσει έμμεσα εδώ και χρόνια), ξέρει ότι οι άλλοι έχουν και ότι αυτό το σεβόμαστε και δεν το αμφισβητούμε, διότι μπορεί να πληγωθούν και να θυμώσουν.

Πρώτα απ' όλα έχω φροντίσει να γνωρίζει από πολύ μικρή, ήδη από 2-3 ετών, τι είναι "θεός", ότι κάποιοι άνθρωποι πιστεύουν σε θεούς και ότι εμείς δεν πιστεύουμε. Αυτό το θεωρώ αναγκαίο, διότι ήδη από τον παιδικό σταθμό και την παιδική χαρά έρχεται σε επαφή με άλλα παιδιά και πρέπει να μπορεί να καταλάβει ορισμένα πράγματα.

Το τι είναι "θεός" της το περιέγραψα μέσα από ένα παραμύθι όπου έλεγα περίπου "τα παλιά χρόνια οι άνθρωποι ζούσαν σε σπηλιές, φοβόντουσαν και θαύμαζαν τη φύση: τον ήλιο, το φεγγάρι, τα σύννεφα, τη θάλασσα, τη φωτιά, τα άγρια ζώα, τη βροχή, τον κεραυνό, τις αρρώστιες. Φαντάζονταν ότι αυτά τα πράγματα είχαν σκέψη και συνείδηση, σαν άνθρωποι αλλά με τεράστιες δυνάμεις. Τα ονόμασαν "θεούς", τους έκαναν δώρα και τους ζητούσαν χάρες. Όπως εκείνοι έφτιαχναν απλά εργαλεία, φαντάζονταν ότι οι θεοί έφτιαχναν τα πράγματα της φύσης, γιατί δεν μπορούσαν να φανταστούν ότι η φύση έγινε από μόνη της, χωρίς να τη φτιάξει κανείς. Έτσι λάτρευαν τους θεούς επειδή νόμιζαν ότι δημιούργησαν τον κόσμο. Τότε γνώριζαν πολύ λίγα για τον κόσμο και δεν είχαν τρόπο να μάθουν περισσότερα.
Με τα χρόνια οι άνθρωποι ανακάλυψαν πολλά που δεν ήξεραν τότε. Σήμερα πια γνωρίζουμε πολλά για τη φύση και τον κόσμο. Ξέρουμε ότι ο κεραυνός είναι ηλεκτρισμός μέσα στα σύννεφα και όχι το όπλο κάποιου θεού. Ξέρουμε ότι οι αρρώστιες προέρχονται από τα μικρόβια και όχι από την οργή των θεών. Ξέρουμε πώς να εξερευνούμε και να μαθαίνουμε όλο και περισσότερα για τον κόσμο. Δεν φοβόμαστε πια τόσο, έχουμε πετύχει πολλά και δεν χρειαζόμαστε πια να πιστεύουμε σε θεούς.
Ωστόσο πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ακόμη, είτε επειδή φοβούνται το θάνατο και θέλουν να πιστεύουν ότι υπάρχει άλλη ζωή μετά, είτε επειδή έχουν ανάγκη να αισθάνονται πάντα ότι κάποιος τους προστατεύει από τους κινδύνους, είτε από συνήθεια επειδή έτσι έκαναν οι πρόγονοί τους. Καθένας είναι ελεύθερος να πιστεύει ή να μην πιστεύει, όπως εκείνος θέλει. Εμείς δεν πιστεύουμε γιατί δεν το έχουμε ανάγκη."

Μέσες άκρες αυτά, περιπληπτικά βέβαια, καταλαβαίνεις το γενικό πνεύμα.

Ύστερα σε διάφορες στιγμές της μίλησα για τα έθιμα, από τα αυγά του πάσχα και τις λαμπάδες (γιατί βάφαμε και στο σπίτι μας και μας έκαναν και δώρα) ως το σταυροκόπημα και την προσευχή (γιατί τα έβλεπε στο σχολείο). Φροντίζω πάντα να λέω ότι αυτά είναι τα έθιμα "των χριστιανών", ότι "οι χριστιανοί" κάνουν αυτό κι εκείνο, ώστε να είναι σαφές ότι εμείς δεν είμαστε χριστιανοί, χωρίς να χρειαστεί να το πω ρητά. Έτσι και ξεκαθαρίζω τη θέση της οικογένειας, και αποσυνδέω το "έλληνας" από το "χριστιανός". Επίσης φροντίζω πάντα να αναφέρω την προέλευση του εθίμου και το αληθινό του νόημα (όταν τα ξέρω): π.χ. για το χριστουγεννιάτικο δέντρο ότι είναι προχριστιανικό παγανιστικό έθιμο από τότε που στη βόρεια ευρώπη λάτρευαν τα δέντρα σαν θεούς, και ότι στη βίβλο των χριστιανών αυτό το έθιμο απαγορεύεται (!), πράγμα που οι χριστιανοί συνήθως δεν ξέρουν.

Επίσης κάποια στιγμή της είπα ότι εκείνη είναι ελεύθερη να πιστεύει ό,τι θέλει και πως όταν μεγαλώσει μπορεί να το σκεφτεί και να επιλέξει αν θέλει να ανήκει σε θρήσκευμα ή όχι. Όταν κάποια στιγμή είπα πάνω σε μια κουβέντα "δεν πιστεύω στο θεό" είπε "ούτε κι εγώ", και της απάντησα ότι είναι μικρή ακόμη για να αποφασίσει και πως θα το σκεφτεί όταν μεγαλώσει.

Δεν ξέρω αν σε βοηθάνε αυτά καθόλου.

Παρεμπιπτόντως, να πω πόσο πολύ χαίρομαι που υπάρχουν γονείς οι οποίοι είναι συνεπείς με τις πεποιθήσεις τους και δεν τις συγκαλύπτουν με δικαιολογίες. Πολλοί άθεοι εδώ στην Ελλάδα δεν λένε στο παιδί ότι είναι άθεοι επειδή υποτίθεται "είναι μικρό ακόμη" (και τι περιμένουν, να γίνει καλός χριστιανός και να το μάθει μετά; ), επειδή θέλουν "να μάθει τι πιστεύουν οι άλλοι γύρω του" (και το τι πιστεύει η ίδια του η οικογένεια, πότε θα το μάθει; ), επειδή δεν θέλουν "να μπερδευτεί" ή "να στιγματιστεί" (ίσα-ίσα που θα μπερδευτεί αν δεν του πουν την αλήθεια! όσο για στιγματισμό, από προσωπική πείρα λέω ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, δεν ζούμε και στο Ιραν).
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
Lillyth
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: 21 Νοέμ 2013 08:02
Όνομα Ιστότοπου: -

Πολύ ωραία η απάντηση σου και ο τρόπος που τα εξήγησες στο παιδί σου!νομιζα πως τα αλλα 2 παιδια μου ειναι πολυ μικρα για μια τετοια κουβεντα(6 ετων ο γιος μου κ 3 η μικρη μου κορη). Αλλα απο οτι βλεπω θα μιλησω και στους 2 μαζι. Για την μικρη δεν ξερω . Δεν υπαρχει καν η λεξη θεος στο λεξιλογιο της κ ουτε ξερει και τι ειναι. Αλλα ακομα και αν της μιλησω θα πρεπει να το κανω με διαφορετικο τροπο απο οτι στα αλλα 2 για να το καταλαβει. Θα κοιταξω και τα θεματα που μου εδωσες. Σε ευχαριστω πολυ για την απαντηση και τον χρονο σου :)
Άβαταρ μέλους
Αναρχος
Δημοσιεύσεις: 4450
Εγγραφή: 26 Φεβ 2011 10:45
Όνομα Ιστότοπου: www.dalani.blogspot.com

Αρχικώς, καλώς ώρισες...
Lillyth έγραψε:...Εν όψη χριστουγέννων όμως, μοίρασαν στα παιδιά το πάτερ ημών στα γερμανικά....
Το μοίρασαν στα παιδιά υποχρεώνοντάς τα να το μάθουν; Ή απλώς το μοίρασαν; Σε κάθε περίπτωσι καλώς έπραξες και έστειλες το σημείωμα προς την δασκάλα...
Η δική μου εμπειρία ως γονέας συνοψίζεται στα κάτωθι:
Τα τέσσερα παιδιά μου (32, 25. 23. 20 ετών σήμερα) μεγάλωσαν και διαπαιδαγωγήθηκαν υπό την ισχυρή επιρροή της θρησκευομένης μητρός μου (αναγκαστικώς λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων εμού και της συμβίας) αλλά και του σχολείου (άλλοι καιροί...). Και εγώ και η συμβία μου με ήπιο τρόπο καταθέταμε τις απόψεις μας στα παιδιά μας, πάντα συζητώντας και ποτέ επιβάλλοντας... Όλα τα παιδιά μου μέχρι την ηλικία των 12-14 ετών ήταν τυπικά χριστιανόπουλα. Ξέρεις... Προσευχούλα, εκκλησιασμό με την γιαγιά, μετάληψι χριστούγεννα και πάσχα... Από εκεί και πέρα υπήρξε μία εντυπωσιακή μεταστροφή. Η γιαγιά έχανε την συνοδεία των εγγονών στις θρησκευτικές της «υποχρεώσεις»... :D Χωρίς καμμία πίεσι και επιβολή (όπως έδρασε η άλλη πλευρά :lol: ).
Lillyth έγραψε: Όταν το παιδί με ρώτησε γιατί δεν έχουμε θρησκεία...
...της είπες, δηλαδή, εσύ ότι η οικογένειά σας δεν έχει θρησκεία. Αυτό δεν έχει πολύ μεγάλη διαφορά από αυτό που κάνει ο θρήσκος γονέας. (Ηπίως ή μη) καθοδήγησις (ή και επιβολή) κατά το πιστεύειν και δοκούν. Νομίζω ότι η σωστή αντιμετώπισις είναι με το «εγώ» (η μαμά - ο μπαμπάς), όχι «εμείς» (η οικογένεια).
No gods, no masters
Είμαστε εμείς που ζυμώνουμε και δεν έχουμε ψωμί Εμείς που βγάζουμε το κάρβουνο και κρυώνουμε Είμαστε εμείς που δεν έχουμε τίποτα κι ερχόμαστε να πάρουμε τον κόσμο. Τάσος Λειβαδίτης
Ἄφοβον ὁ θεός, ἀνύποπτον ὁ θάνατος· καὶ τ’ ἀγαθὸν μὲν εὔκτητον, τὸ δὲ δεινὸν εὐκαρτέρητον.
Άβαταρ μέλους
nor
Δημοσιεύσεις: 305
Εγγραφή: 22 Απρ 2012 23:03
Όνομα Ιστότοπου: -

Ο γιος μου ειναι Γ δημοτικου και ειναι απαλλαγμενος απο το μαθημα των θρησκευτικων. Ομως βρισκεται μεσα στην ταξη την ωρα αυτη γιατι δεν υπαρχει καποιος εναλλακτικος τροπος απασχολησης.
Καποια στιγμη η δασκαλα με καλεσε και μου ειπε οτι το παιδι νιωθει ασχημα που κανει φωτοτυπιες την ωρα που οι υπολοιποι κανουν θρησκευτικα. Ο ιδιος μου εκμυστηρευτηκε οτι δεν ισχυει αυτο, απλα τα παιδια αρχισαν να τον ρωτανε ερωτησεις του στυλ "σε ποιο θεο πιστευεις;" και εκεινος ηρθε σε δυσκολη θεση. Η δασκαλα τοτε τους ειπε να μην του κανουν τετοιες ερωτησεις.
Τον ρωτησα αν θελει να κανει θρησκευτικα και ηταν κατηγορηματικος. "Δεν εχω καμια ορεξη να μαθαινω θρησκευτικα" μου ειπε "αλλα δεν ξερω τι να λεω οταν με ρωτανε τετοια. Γιατι μου εχεις πει να μη λεω για τον Αγιο Βασιλη και το Θεο επειδη μερικα παιδια τους αγαπουν πολυ και πληγωνονται".
Οσο ευκολο μου ηταν να εξηγησω στο παιδι μου τα περι θεων, τοσο δυσκολο μου ηταν να τον συμβουλεψω τι να πει στους αλλους οταν τον ρωτουν. Στο τελος, του ειπα να το ριξει στο χιουμορ και να πει οτι ο αγαπημενος του θεος ειναι ο Ερμης, που ειναι και αληθεια. Ικανοποιηθηκε με την απαντηση και μου ειπε οτι αυτο θα κανει.
Εμενα παντως δε με ικανοποιησε καθολου ολο αυτο το σκηνικο ενοχοποιησης στο οποιο εχω συμβαλλει αθελα μου και εγω.
-God is black.
-Yes, she is.
Άβαταρ μέλους
apeleytheros
Δημοσιεύσεις: 10181
Εγγραφή: 09 Δεκ 2010 18:12
Όνομα Ιστότοπου: Απελευθέρωση από τα δεσμά!
Επικοινωνία:

Off Topic
Lillyth καλώς ήρθες στο forum, και στη Ένωση!
Επιστήμη: Συστηματική μελέτη των δεδομένων προς εξαγωγή συμπερασμάτων. ( δεδομένα --> συμπεράσματα )
      • ΟΧΙ ΤΟ ΑΝΑΠΟΔΟ.
_______________________________
Blog: Απελευθέρωση από τα δεσμά!
Lillyth
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: 21 Νοέμ 2013 08:02
Όνομα Ιστότοπου: -

Σας ευχαριστώ πολύ για τις απαντησεις σας!το πατερ ημων το εδωσαν για να το μάθουν και μάλιστα το παιδί μου είπε
"δεν θέλω να μάθω αυτο το δύσκολο ποιήμα" :lol: Η αλήθεια είναι ότι με αιφνιδίασε η ερώτηση "γιατί δεν έχουμε θρησκεία" ,μιας και μέχρι τώρα δεν ήθελα να βάλω το παιδί στο τρυπάκι του θεού και δεν έκανα τέτοιου είδους είδους κουβέντα ποτέ.εδώ στα σχολεία δεν λένε πρωινή προσευχή ούτε έχουν εικόνες ούτε και βιβλίο θρησκευτικών οπότε δεν είχα αντιμετωπίσει καποια παρόμοια κατάσταση,περα από μια φορά που ο έλληνας δάσκαλος των ορθόδοξων την πηρε με το ζόρι στο μάθημα ενώ εγω δεν υπέγραψα να πηγαίνει,και την εβαλε να ζωγραφισει ένα σταυρό και να γράψει στα ελληνικά "κύριε ελέησον με". Εννοειται πως μετα με βρηκε μπροστά του ...και του είπα 2 φωνήεντα :twisted: ήθελα να πω πως κακώς και λάθος μου.έπρεπε να έχω ηδη προετοιμάσει μια κουβέντα και να την κάνω ..μια φορά με ρώτησαν τα μεγάλα αν πιστεύω στο θεό και τους είπα οχι. Τοτε με ρώτησαν γιατι,και απαντησα πως εγώ δεν πιστεύω πως υπάρχει θεός. Ομως υπαρχουν πολλοί ανθρωποι που πιστεύουν πως υπάρχει.ο καθένας είναι ελευθερος να πιστεύει ή όχι. Είχε πάει η κόρη μου σε μια φίλη της μουσουλμανα και όταν πηγα και την πήρα σπίτι μου είπε πως ο μπαμπας της (τουρκοι είναι)ειχε πέσει στο πατωμα σε ενα δωματιο,και μου εδειξε και τις κινησεις που κανουν οι μουσουλμανοι όταν προσευχονται, και οτι και αυτός έκανε έτσι. Της απαντησα οτι έτσι πιστεύουν πως πρέπει να κανουν και οτι αυτό το κάνουν οι μουσουλμανοι , αλλα δεν πρεπει να το κοροιδεύουμε γιατι στεναχωριουνται. (επειδη μου το είπε με κοροιδευτικο υφος). Γενικα δεν ξερω πως να εξηγησω οτι υπαρχουν ανθρωποι που πιστευουν σε διαφορετικους θεους.επειδη δεν ξερω τι να απαντησω στην ερώτηση "γιατι?". Σκεφτηκα ως απαντηση οτι οι θρησκειες ειναι διαφορετικες σε καποιες χωρες και γι'αυτο δεν πιστευουν όλοι σε εναν θεό. Γιατι γεννηθηκαν και μεγαλωσαν σε χωρες με διαφορετικη θρησκεια η καθε μια. Παντως σκεφτομαι να κανω μια κουβεντα με τα μεγαλα μου (8 κ 6 ετων) ,αλλα φοβάμαι τις αιφνιδιαστικες ερωτησεις μήπως και απαντησω καμια κοτσάνα...
Άβαταρ μέλους
AoratiMelani
Δημοσιεύσεις: 16164
Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
Επικοινωνία:

nor έγραψε:Ο γιος μου ειναι Γ δημοτικου και ειναι απαλλαγμενος απο το μαθημα των θρησκευτικων. Ομως βρισκεται μεσα στην ταξη την ωρα αυτη γιατι δεν υπαρχει καποιος εναλλακτικος τροπος απασχολησης.
Από την πιο πρόσφατη εν ισχύ εγκύκλιο για το θέμα της απαλλαγής (133099/Γ2/19/09/2013 - περισσότερα για την απαλλαγή εδώ):
Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας σε συνεργασία με το Σύλλογο των Διδασκόντων, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1566/1985 (Α ́ 167) και της υπ' αριθμ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002 (Β' 1340) υπουργικής απόφασης, αποφασίζουν κατά περίπτωση για τον τρόπο που απασχολούνται υποχρεωτικά οι απαλλασσόμενοι μαθητές, συντάσσοντας σχετική πράξη.
Επισημαίνεται ότι, σε σχολικές μονάδες που λειτουργούν περισσότερα από ένα τμήμα της ίδιας τάξης, οι απαλλασσόμενοι μαθητές
πρέπει να παρακολουθούν διαφορετικό διδακτικό αντικείμενο σε άλλο τμήμα της ίδιας τάξης, εφόσον αυτό είναι εφικτό.
Το παραπάνω με πιο απλά λόγια σημαίνει:

Αν η τάξη έχει και άλλο τμήμα, το παιδί σου πρέπει οπωσδήποτε να πάει στο άλλο τμήμα
Αν η τάξη δεν έχει άλλο τμήμα, το παιδί σου πρέπει να απασχοληθεί με τρόπο που θα αποφασίσει ο διευθυντής και ο σύλλογος διδασκόντων και θα πρέπει να έχουν συντάξει και σχετική επίσημη πράξη.
Το έχουν κάνει αυτό; Αν όχι, ζήτα τους να το κάνουν άμεσα. Ζήτα τους να επιλέξουν τρόπο απασχόλησης και όχι παρκαρίσματος. Πες τους ότι δεν θέλεις να κάνει θρησκευτικά, και μένοντας στην τάξη ουσιαστικά είναι σα να κάνει, αφού τα ακούει όλα. Επιπλέον εκτίθεται σε πειράγματα και έρχεται σε δύσκολη θέση. Τρίξε τους τα δόντια, πες τους ότι θα πας στη Δευτεροβάθμια, στο Υπουργείο, στο Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, στο Συνήγορο του Πολίτη και όπου αλλού θες.

Το καλύτερο είναι να κάνεις γραπτή αίτηση, ώστε να αναγκαστούν να ενεργήσουν.

Αυτά τα περί μή ύπαρξης εναλλακτικού τρόπου είναι τρίχες και το ξέρουν.
Είναι υποχρεωμένοι να βρουν εναλλακτικό τρόπο (ας πάει σε άλλη τάξη, ας κάτσει σε ένα άδειο γραφείο, ας σκεφτούν κάτι επιτέλους, που τα θέλουν όλα βολικά και στο πιάτο).
Lillyth έγραψε:Παντως σκεφτομαι να κανω μια κουβεντα με τα μεγαλα μου (8 κ 6 ετων) ,αλλα φοβάμαι τις αιφνιδιαστικες ερωτησεις μήπως και απαντησω καμια κοτσάνα...
Μη φοβάσαι καθόλου. Όσο είσαι απλή και ειλικρινής, όλα θα πάνε καλά. Μέχρις στιγμής όπως τα λες, βλέπω ότι τα πας θαυμάσια, κατά τη γνώμη μου βέβαια.
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
Lillyth
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: 21 Νοέμ 2013 08:02
Όνομα Ιστότοπου: -

Θα προσπαθήσω να κανω την συζητηση σήμερα και θα σας ενημερώσω πως πήγε . Ελπίζω να μη τα κανω μαντάρα :mrgreen:
Άβαταρ μέλους
nor
Δημοσιεύσεις: 305
Εγγραφή: 22 Απρ 2012 23:03
Όνομα Ιστότοπου: -

Η διευθυντρια ηταν πολυ συνεργασιμη οταν ζητησα απαλλαγη, αν και ειναι η πρωτη φορα που δινεται απαλλαγη στα χρονικα του σχολειου. Οταν τη ρωτησα αν υπαρχει εναλλακτικος τροπος απασχολησης, μου ειπε οτι δυστυχως οχι.
Ουτε το ιδιο το παιδι δεν ηθελε ομως να φευγει απο την ταξη του. Προφανως νιωθει οτι εκει ανηκει και εκει πρεπει να ειναι.

Την περασμενη εβδομαδα μιλησαμε με τη δασκαλα και μας εξηγησε οτι στο μαθημα των θρησκευτικων γινονται συζητησεις κοινωνικου περιεχομενου (πχ αγαπη, πανανθρωπινες αξιες κτλ), οτι τα παιδια χωριζονται σε ομαδες εργασιας και ο γιος μας μαζι με ενα αλλο παιδι - που καθε φορα αλλαζει - επιβλεπουν την ομαλη διεξαγωγη της δραστηριοτητας. Δεν της αρεσει το βιβλιο, το βρισκει προπαγανδιστικο γι'αυτο και προσπαθει να αυτοσχεδιασει κανοντας ενα μαθημα πιο οικουμενικο. Απ'ο,τι ακουω απο τις αλλες μαμαδες, δεν μαθαινουν το μαθημα οπως πχ. την ιστορια.

Οσον αφορα τις ενοχλητικες ερωτησεις, αυτες θα τις ειχε ειτε εμενε στο τμημα του, ειτε πηγαινε σε ενα αλλο. Ισως τοτε να ειχε και περισσοτερες, γιατι στο τμημα που θα πηγαινε θα ηταν ο παρεισακτος, ενω στο τμημα του νιωθει και ειναι πολυ αγαπητος.

Το αστειο ειναι, οτι η μαμα του συμμαθητη που τον ρωτουσε επιμονα σε ποιον θεο πιστευει, ειναι επισης αθεη, απλα δεν τολμησε να ζητησει απαλλαγη για το παιδι της.
-God is black.
-Yes, she is.
Άβαταρ μέλους
tasos_didymoteicho
Δημοσιεύσεις: 9010
Εγγραφή: 30 Δεκ 2010 15:59
Όνομα Ιστότοπου: -

AoratiMelani έγραψε:Όταν κάποια στιγμή είπα πάνω σε μια κουβέντα "δεν πιστεύω στο θεό" είπε "ούτε κι εγώ", και της απάντησα ότι είναι μικρή ακόμη για να αποφασίσει και πως θα το σκεφτεί όταν μεγαλώσει.
Πανομοιότυπη στιχομυθία κι από μένα, με την ομοίως 8χρονη (γ΄ δημοτικού, επίσης) κόρη μου.
Αλλά και γενικότερα συμφωνώ με τη μελάνη, με τη διαφορά ότι εγώ επέλεξα προς ώρας, και πιθανότατα για όλο το δημοτικό ή μέχρι να μου το ζητήσει η ίδια, να μη την απαλλάξω.
κείμενό μου αλλού έγραψε:... για να λυθεί η απορία όσων αναρωτιούνται γιατί δεν την απαλλάσσω, έχω ξαναπεί ότι είμαι της άποψης πως πρέπει ν' αποκτήσει μια επαφή με την επικρατούσα θρησκεία μας, να διδαχτεί και να μάθει κάποια βασικά πράγματα επ' αυτής, τόσο για να κατανοεί καλύτερα τους υπόλοιπους συμμαθητές της αλλά και διάφορες άλλες κατηγορίες ανθρώπων με τις οποίες έρχεται σε επαφή, να μπορεί ν' αντιληφθεί δηλαδή περί τίνους πρόκειται όταν ακούει για εκκλησίες, νηστείες, προσευχές, μυστήρια, ψαλμωδίες, ονομαστικές γιορτές κ.λπ. -καθότι από μένα δεν πρόκειται να τα δει ποτέ όλ' αυτά-, όσο και για να μη μείνει γυμνή κι απροστάτευτη σε πιθανές μελλοντικές επαφές με θρησκευόμενους που ενδεχομένως θα θελήσουν να την προσηλυτίσουν/νουθετήσουν/παρασύρουν/πείσουν/αλλάξουν/κατηχήσουν, καθώς, ελλείψει σχετικής εκμάθησης, θα στερείται γνώση και επιχειρήματα και πιθανόν να καταστεί πιο ευάλωτη.
"Του είχαν δείξει την ασημαντότητα και τη φτηνή κενότητα των μικρών θεών της γης, με τα κακομοίρικα ανθρώπινα ενδιαφέροντά τους και τις διασυνδέσεις τους –τα μίση, τους θυμούς, τις αγάπες και τις ματαιοδοξίες τους– τη λαχτάρα τους να τους υμνούν και να θυσιάζουν σ' αυτούς, και την απαίτησή τους να τους πιστεύουν, κάτι άκρως αντίθετο με τη λογική και τη Φύση."
"Through the Gates of the Silver Key" By H. P. Lovecraft (with E. Hoffmann Price)
Lillyth
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: 21 Νοέμ 2013 08:02
Όνομα Ιστότοπου: -

Η αληθεια ειναι πως η αγνοια πολλες φορες μπορει να σε κανει ευκολο θυμα προσυλητισμου ,κυριως απο "αιρεσεις" μιας και αυτοι κυριως σε πιανουν στο δρομο κτλ κτλ. Γι'αυτό επελεξα να συμμετεχει σε αλλο μαθημα -διαλογο για κουλτουρες και θρησκειες αλλων λαων μεσα στο οποιο μιλουν και για ηθικη ανθρωπινα δικαιωματα κτλ.οποτε πιστευω και οτι αυτο θα βοηθησει στη συζητηση που θελω να κανω..
Άβαταρ μέλους
AoratiMelani
Δημοσιεύσεις: 16164
Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
Επικοινωνία:

Είμαι η μόνη που πιστεύει ότι για να καλυφθεί η γενική εγκυκλοπαιδική γνώση της θρησκείας προς εξασφάλιση της κοινωνικής προσαρμογής δεν χρειάζεται να παρακολουθεί το παιδί ειδικό μάθημα; Έχω την εντύπωση ότι όπως μαθαίνει όλα τα άλλα για την κοινωνία, έτσι μαθαίνει και αυτό.

Δεν έχουμε ειδικό μάθημα, ξερωγώ, ενδυματολογίας ή καλής συμπεριφοράς, αλλά τα μαθαίνει από το σπίτι και από τον περίγυρό του. Το ίδιο και αυτό, λίγο βλέποντας τους γνωστούς, λίγο από πέντε πράματα που θα του πούμε εμείς οι γονείς, έληξε το θέμα.

Έχω την εντύπωση - διορθώστε με αν κάνω λάθος και παρακαλώ συγχωρήστε με αν σας παρεξήγησα - ότι αυτό το επιχείρημα περί "γνωριμίας με τη θρησκεία" είναι λιγάκι δικαιολογία των γονιών που στην ουσία ανησυχούν για την αντιμετώπιση από τον κοινωνικό περίγυρο αν ζητήσουν απαλλαγή και γι' αυτό προτιμού την πλήρη ένταξη και την αποφυγή πάσης μορφής διαφοροποίησης.
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
Lillyth
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: 21 Νοέμ 2013 08:02
Όνομα Ιστότοπου: -

Προσωπικα δεν εχω τετοιο προβλημα μιας και οταν εγραψα τα παιδια στο σχολειο,εκει που λεει θρήσκευμα εγραψα κανενα και ζητησα απαλλαγη απο τα θρησκευτικα. Απλα θεωρω καλο να εχει μια αντικειμενικη γνωση γυρω απο τις θρησκειες οι οποιες κατα πολυ επιρρεαζουν και την κουλτουρα των λαων . Επισης δεν θελω να νομιζουν πως υπαρχει ταμπου στο θεμα αυτο μεσα στο σπιτι.γιατι αυτο μπορει να εχει ασχημα επακολουθα μιας και ισως ψαξει αλλου να βρει απαντησεις . Γι'αυτο και θεωρησα καλό να κανει μαθημα-διαλογο περι κουλτουρας λαων θρησκειων και τροπου ζωης.δεν ειναι κατηχηση σε καποια θρησκεια. Ειναι απλα γνωσεις.ωστοσο συμφωνω οτι καποιοι γονεις δεν δινουν απαλλαγη απο τα θρησκευτικα για τους λογους που ειπες. Εγω παντως το εκανα χωρις 2η σκεψη :P
Lillyth
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: 21 Νοέμ 2013 08:02
Όνομα Ιστότοπου: -

Τελικα ηταν πολυ πιο ευκολο απο οτι νομιζα. Χρησιμοποιησα το παραδειγμα της αορατηςμελανης αυτο που ειπε στην πρωτη απαντηση. Δεν δεχτηκα καθολου ερωτησεις. Το μονο που ειπαν ηταν οταν τους ειπα πως οι ανθρωποι δεν μπορουσαν να δικιολογησουν γιατι βρεχει,αστραφτει ,εχει ηλιο κτλ και ετσι σκεφτηκαν πως οπως αυτοι φτιαχνουν διαφορα εργαλεια ετσι και καποιος θεος φτιαχνει ολα αυτα τα φυσικα φαινομενα. Γελασαν και μου ειπαν πως αυτο ειναι ηλιθιο. Τους ειπα πως καποιοι ομως το πιστευουν γι'αυτο καλο ειναι να μη τους κοροιδευουν . Τοτε η κορη μου η 8χρονη, μου ειπε πως σημερα ηταν στην αυλη με 2 μουσουλμανες κοριτσια 8 ετων επισης. Την Γ και την Α. Η κορη μου μαλωνε με την Α και σε καποια στιγμη η Α σκονταψε και έπεσε. Τοτε η Γ ειπε στην Α,πως ο θεος την εριξε κατω επειδη μαλωνε. Η κόρη μου ειπε πως αυτα ειναι βλακειες και δεν τα πιστευει και τοτε η Α της ειπε πως αν δεν πιστευει στο θεο τοτε αυτος θα την τιμωρησει και θα την ριξει κατω! Φυσικα αυτη μου ειπε πως δεν ο πιστευει και εγω με τη σειρα μου της ειπα πως ουτε και εγω και πως αλλη φορα δεν χρειαζεται να πει πως λενε βλακειες αλλα απλα να πει πως δεν πιστευει σε αυτα. Εσεις τι γνωμη εχετε για αυτο το συμβαν?επρεπε να το χειριστω αλλιως?
Άβαταρ μέλους
patroklos
Δημοσιεύσεις: 1714
Εγγραφή: 01 Ιούλ 2010 13:22
Όνομα Ιστότοπου: -

nor έγραψε:
Εμενα παντως δε με ικανοποιησε καθολου ολο αυτο το σκηνικο ενοχοποιησης στο οποιο εχω συμβαλλει αθελα μου και εγω.
συμφωνώ και επαυξάνω. η εκτης δημοτικου κόρη ντρέπεται να είναι η πρώτη που θα το πεί, δεν θέλει να ξεχωρίζει, κι ας είναι πιό αμείλικτα άθεη και από εμένα. Το ίδιο και οι φίλοι της, εκτός από μία που πιστεύει και την έχουν πάρει στο ψιλό.
η ώρα των θρησκευτικών είναι ωρα κόμικσ, πειράγματος, νιντεντο

το σκηνικό απαλλαγής όπως είναι στημένο, στιγματίζει. και αυτό είναι βάρκα που μπάζει νερά
ψυχολογική βία πεδίου
άλλο ένα τούβλο στον τοίχο
δεν πρέπει να υφίσταται το μάθημα του βιβλίου αυτού, να μαθαιναν γιόγκα, διαλογισμό ή σκάκι ή ταϊ μπόξιν

χρειαζεται ρατιοναλισμός τουλάχιστον από αριστερά
Enjoy yourself. It's later than you think. / Διασκέδασε. Είναι πιό αργά από ό, τι νομίζεις

Chinese proverb /Κινεζική παροιμία
Άβαταρ μέλους
nor
Δημοσιεύσεις: 305
Εγγραφή: 22 Απρ 2012 23:03
Όνομα Ιστότοπου: -

AoratiMelani έγραψε:Είμαι η μόνη που πιστεύει ότι για να καλυφθεί η γενική εγκυκλοπαιδική γνώση της θρησκείας προς εξασφάλιση της κοινωνικής προσαρμογής δεν χρειάζεται να παρακολουθεί το παιδί ειδικό μάθημα; Έχω την εντύπωση ότι όπως μαθαίνει όλα τα άλλα για την κοινωνία, έτσι μαθαίνει και αυτό.
Δεν εισαι η μονη. Οταν η δασκαλα μου ειπε απολογητικα οτι ετσι κι αλλιως το μαθημα των θρησκευτικων δεν κανει κακο γιατι μαθαινουν για αγαπη, ανθρωπια...και αλλες θρησκειες, της ειπα αυτα ειναι δικαιολογιες ενος εκπαιδευτικου συστηματος που πρεπει να εξηγησει για ποιο λογο διδασκει περισσοτερες ωρες θρησκευτικα απο τεχνολογια, χημεια, φυσικη ή βιολογια...στον 21ο αιωνα. Επειτα, ασχετα με το πως χειριζεται αυτο το μαθημα ο καθε δασκαλος, το βιβλιο της Γ δημοτικου τουλαχιστον -που το εχω διαβασει ολοκληρο- ειναι επιεικως απαραδεκτο και προπαγανδιστικο. Δεν εχουν καμια θεση μεσα σε αυτο οι αλλες θρησκειες.

Ειχαμε πει καποια στιγμη να ασχοληθουμε με τα βιβλια των θρησκευτικων του δημοτικου και να κανουμε τις αναλογες συστασεις στο Υπουργειο. Ψαχνω να βρω αυτο το νημα αλλα δε το βρισκω.
Νομιζετε οτι αξιζει τον κοπο να το κανουμε; Εγω ειμαι μεσα.
-God is black.
-Yes, she is.
Άβαταρ μέλους
AoratiMelani
Δημοσιεύσεις: 16164
Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
Επικοινωνία:

Το νήμα είναι μέσα στις Ομάδες Εργασίας (και άρα ορατό μόνο στους υποστηρικτές και τα μέλη της ΕνΑ και σε όσους ανήκουν στη συγκεκριμένη ομάδα εργασίας - εσύ, nor, το βλέπεις κανονικά) και είναι αυτό: βιβλία θρησκευτικών: παραπληροφόρηση - αίτημα αλλαγής

Επίσης υπάρχει το άλλο σχετικό: διαθεματικές θρησκευτικές αναφορές σε σχολικά βιβλία
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
Άβαταρ μέλους
mpamiatzis
Δημοσιεύσεις: 994
Εγγραφή: 30 Ιούλ 2009 00:47
Όνομα Ιστότοπου: μαθήματα σκέψης
Επικοινωνία:

Ειμαι γενικα αντιθετος με το θέμα της κατήχησης αλλα εκτιμω οτι θα βοηθουσε πολυ ενας σύντομος οδηγος για την ενημέρωση των παιδιων μας. Η μεγαλη μου ειναι 4 και δεν γνωριζει τι ειναι θεος(την ρωτησα και μου ειπε οτι νανε ουτε φυσικα η πανατζια ουτε ο χριστουλης. Τωρα ομως στο παιδικο θα κανουνε σκετσακι με την φατνη κτλ.... και αυτη θα παιξει το ποιο λαμπρο Αστερι(εχει ποιημα και τα σχετικα) δεν εχει καταλαβει ακριβως αλλα χαιρεται. το τελευταιο καιρο μαλιστα μου ζητανα της πω το παραμυθι με το χριστο και την παναγια αφου κατι θα τους ειπαν στο σχολειο. Ειμαι μεγαλος παραμυθας και η κορη μου μαλλον πιστευει οτι υπαρχουν ξωτικα, νανοι νεραιδες κτλ φυσικα και ειμαι μαγος για αυτην ακομα και αν τις το αρνουμαι και τις λεω οτι ειναι τρικ. Ο Αγιος βασιλης θα της φερει και αυτης δωρο.ξεχασα μεσα στο ρεπερτοριο να της βαλω και χριστουλι. πραγματικα δεν ξερω αν κανω καλω που την γεμιζω με παραμυθια υπερφυσικα ελπιζω καποια στιγμη να καταλαβει οτι δεν παιζουν αλλα θελω να διασκεδαζει και κυριως να κυματε τα βραδια.

Απο την αλλη φοβαμε οταν μεγαλωσει να παρω απαλαγη. οπως ειπε και πατραοκλος δεν ειναι καλο να ξεχωριζεις μερικες φορες. ταπαιδια ειναι σκληρα.

Σε καθε περίπτωση καλό θα ηταν ενα παραμυθάκι για παιδια και οχι για μεγάλους για να παρουν μια μυρουδια.

μαλλον συντομα θα της δωσω ενα παραμυθι για το χριστο και την παναγια δικης μου εμπνευση θα βαλω ψευτικους μαγους, και καλπικα δωρα.βρωμικη φατνη και κοπριες, και ενα ψεμα που εγινε μεγαλο και το πιστευουν ολοι και το γιορταζουν ολοι. Ο αγιος βασιλης δεν θα πεθανει φετος σιγουρα αλλα θα ζησει στο βορειο πολο με τα ξωτικα του


Υ.Σ: σκεφτειται σαν ενωση να βγαλετε κανενα παραμυθακι που να εξηγει πω ενα ψεμα το πιστεψαν ολοι για μικρα παιδακια ομως 3-6......... νομιζω θα ηταν καλη ιδεα
http://mpamiatzis.blogspot.com
Οι μέρες αποφράδες με ξόρκισαν παπάδες
κι αμαρτωλό με βγάλανε και βλάσφημο
Κι εγώ να καταπίνω Τιτανικός θα γίνω
να σας βυθίσω στο στερνό μου χάσιμο
Ότι ενθάδε κείμεθα Ο ξείν' αγγέλειν
κι απολωλότες είμεθα απ' την αγέλην
Άβαταρ μέλους
tasos_didymoteicho
Δημοσιεύσεις: 9010
Εγγραφή: 30 Δεκ 2010 15:59
Όνομα Ιστότοπου: -

Ήδη δουλεύουμε ενδογραμματειακά στο θέμα "έκδοση παιδικού αθεϊστικού βιβλίου". ;)
"Του είχαν δείξει την ασημαντότητα και τη φτηνή κενότητα των μικρών θεών της γης, με τα κακομοίρικα ανθρώπινα ενδιαφέροντά τους και τις διασυνδέσεις τους –τα μίση, τους θυμούς, τις αγάπες και τις ματαιοδοξίες τους– τη λαχτάρα τους να τους υμνούν και να θυσιάζουν σ' αυτούς, και την απαίτησή τους να τους πιστεύουν, κάτι άκρως αντίθετο με τη λογική και τη Φύση."
"Through the Gates of the Silver Key" By H. P. Lovecraft (with E. Hoffmann Price)
Απάντηση