Αντιφάσεις της βίβλου

Συζητήσεις σχετικά με τις διάφορες θρησκείες και τις εκκλησίες τους
Άβαταρ μέλους
Andrameleh
Δημοσιεύσεις: 333
Εγγραφή: 10 Ιούλ 2009 23:45
Όνομα Ιστότοπου: -

Ωραιότατα! Κατ' αρχήν να σε ευχαριστήσω που ασχολήθηκες ιδιεταίρως με την απάντηση αυτή στο ερώτημα μου (να πω σε αυτό το σημείο ότι ΔΕΝ έγραψα το προηγούμενο ποστ μου για να σε πικάρω ή κάτι άλλο παρόμοιο αλλά γιατί απλούστατα θεώρησα ότι πράγματι δεν έλαβα απάντηση).

Πάμε τώρα στα σημεία της απάντησης σου:

1)
θα σου πώ τι αισθάνομαι και όχι τι νομίζουν οι άλλοι για μένα. αισθάνομαι ορθόδοξος θέλω να προσφέρω στους συνανθρώπους μου όλα όσα διδάσκει η ορθοδοξία αλλά και δεν περιμένω τίποτε σαν ανταμοιβή από τον Θεό, που πιστεύω πως υπάρχει αλλά δεν επεμβαίνει στων ανθρώπων τις υποθέσεις.
Τι ακριβώς εννοείς όταν λες ότι "αισθάνεσαι ορθόδοξος"; Όπως έχει ειπωθεί κατά κόρον εδώ μέσα δεν υπάρχει ορθοδοξία (ή καθολικισμός, ή ινδουισμός κλπ) αλά καρτ! Αν αισθάνεσαι ορθόδοξος όπως λες και "θέλεις να προσφέρεις στους συνανθρώπους σου όλα όσα διδάσκει η ορθοδοξία" τότε θα πρέπει ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ να τους προσφέρεις φερ' ειπείν και το "η γυνή να φοβήται τον άνδρα" ή την άμωμη σύλληψη. (και ναι υπάρχουν και ηθικές προσταγές στην βίβλο οι οποίες είναι παντελώς εκτός τόπου και χρόνου στην σημερινή εποχή, τι γίνεται με αυτές ; και εδώ επιλογή ηθικών τώρα αξιών; αν ναι με τι κριτήρια; τα προσωπικά δικά σου; και σε 20 χρόνια που πιθανόν οι κοινωνικές συνθήκες θα έχουν και πάλι μεταβληθεί τότε εσύ ο ίδιος θα αλλάξεις την αρχική επιλογή σου; Και αν ναι ποια είναι η απόλυτη σταθερά στην θεολογία σου (μιας και φαίνεσαι να διαλέγεις και να απορρίπτεις κατά το δοκούν); Γιατί και ο θεός ο ίδιος και η ύπαρξη του να μην υπόκειται στο ίδιο ατομικό, ιδιωτικό σου κριτήριο;)
Περιττό βέβαια εδώ να πω ότι αυτό το "δεν παρεμβαίνει" αντίκειται σε κάθε έννοια θεολογικής, αποκαλυπτικής ορθόδοξης αφήγησης την οποία κατά τα άλλα λες ότι ασπάζεσαι!

2)
όσο για το θρησκευτικό συναίσθημα που το βλέπεις σαν αντίδραση στην επιχειρηματολογία του αθεισμού δεν νομίζω πως έχουν έτσι τα πράγματα. ο αθεισμός παίζει πολλές φορές θετικό ρόλο στην λογική σκέψη του ανθρώπου αλλά και πολλές φορές όμως γίνεται χυδαίος και κάνει το σφάλμα να προτάσει την επιστήμη σαν επιχειρηματολογία στις υπαρξιστικές αναζητήσεις των θρήσκων που είναι δύο εντελώς διαφορετικά πεδία.
Όχι όχι παρεξήγησες, όταν έγραφα για συναισθηματική αντίδραση δεν αναφερόμουν στο θρησκευτικό σου συναίσθημα αλλά στην προσκόλληση ενός κατά τα άλλα εμφανώς λογικού και προσγειωμένου ανθρώπου σε μια αφήγηση η οποία έρχεται σε πλήρη αντίφαση με ακριβώς αυτές του τις ιδιότητες! Αυτή η αντίφαση λοιπόν μόνο ως συναισθηματική προσκόλληση σε κάποια πολιτισμικά κατάλοιπα (όλοι σε κάποιο κοινωνικό περιβάλλον μεγαλώνουμε και είναι πάντοτε δύσκολο να αποστασιοποιηθούμε από αυτό έστω και αν η λογική μας μας ωθεί σε αυτή την κατεύθυνση) μπορεί ,για μένα , να ερμηνευθεί.

3)
η έννοια του Θεού δεν είναι άχρηστη για ανθρώπους λογικούς που χρησιμοποιούν το συναίσθημα τους για να αναδείξουν ότι καλύτερο υπάρχει μέσα στον εσωτερικό τος κόσμο.
Άχρηστη δεν ξέρω αν είναι είναι σίγουρα όμως αυτο-αντιφατική. Προσωπικά αδυνατώ να δω πως θα μπορούσα να παραβλέψω το παράλογο και θεμελιωδώς α-νοητο περιεχόμενο της ίδιας της έννοιας του θεού στην ορθόδοξη χριστιανική αφήγηση επειδή θα είχα στον νου μου κάποιο απώτερο ηθικό όφελος για μένα και τους συνανθρώπους μου! Δυστυχώς δεν μπορώ να αντιληφθώ με ποιόν τρόπο θα μπορούσα να "σβήσω" την φωνή της λογικής μέσα μου και να κάνω "τα στραβά μάτια" επειδή "ο σκοπός αγιάζει τα μέσα"!

4)
οι έννοιες δεν χρειάζεται να έχουν αντικειμενική ύπαρξη, η έννοια της αγάπης, της ελευθερίας, της αίσθησης περί δικαίου, δεν είναι αντικειμενικές υπάρξεις, και όμως αυτές παίζουν σημαντικό και σπουδαίο ρόλο στις σχέσεις των ανθρώπων.
η έννοια του Θεού και κατ'επέκταση η έννοια της αγάπης προς τον συνάνθρωπο λύνει προσωπικά προβλήματα μας στις σχέσεις με τους άλλους, τα προβλήματα δημιουργούνται όταν υπερβαίνει κάποιος τις προσδοκίες του για την δυνατότητα επίλυσης των προβλημάτων του που δεν του φταίει σε καμία περίπτωση ο Θεός.
Όχι οι έννοιες αυτές δεν έχουν ανάγκη "αντικειμενικής" (εξωτερικής) ύπαρξης (αν και κατά μία έννοια είναι όντως αντικειμενικά υπαρκτές αλλά αυτή είναι μια άλλη κουβέντα) και το ίδιο θα συνέβαινε και με την έννοια του θεού αν αυτή δεν θεωρούνταν το πρωταρχικό συνειδητό μάλιστα αίτιο ύπαρξης του Κόσμου! Όπως καταλαβαίνεις η έννοια του θεού ΔΕΝ είναι τόσο υποκειμενική όσο θέλεις να υπονοήσεις (ίσως είναι για σένα αλλά αυτό είναι άλλο ζήτημα).
Τώρα για το θέμα της αγάπης η οποία αποτελεί την επέκταση της έννοιας του θεού πραγματικά δεν βλέπω κανέναν αποχρώντα λόγο για αυτή την διασύνδεση, μια χαρά μπορεί να υπάρχει η αγάπη (με αυτό το όρο φαντάζομαι εννοείς την κοινωνική στάση του ανθρώπου) χωρίς καμία μεταφυσική πατερίτσα να την υποστηρίζει.

5)
εν αμφιβάλω καθόλου πως ορισμένοι άνθρωποι μπορούν και πετυχαίνουν κάτι τέτοιο, άλλά όμως υπάρχουν και άνθρωποι που γαλουχήθηκαν με άλλες αρχές και έχουν βρεί τον οδηγό τους μέσα από την εκκλησία και τον χριστιανισμό και γενικά τις θρησκείες, και τέλος δεν θεωρώ πως πιστεύουν σε κάτι νεκρό γιατί οι ιδέες δεν πεθαίνουν ποτέ ειδικά όταν οι άνθρωποι έχουν ωφεληθεί από αυτές.
Αυτό δεν θα το αμφισβητούσα ποτέ μόνο που σε μια συζήτηση όπως αυτή που έχουμε εδώ μέσα (όχι μόνο σε αυτό το νήμα) η οποία ουσιαστικά απαιτεί από τους συνομιλητές να φέρουν στο τραπέζι επιχειρήματα περί ύπαρξης ή μη του θεού, το παραπάνω γεγονός (ότι δηλαδή πιστεύουν όλοι αυτοί για λόγους πολιτιστικής κληρονομιάς και συνήθειας καθώς και για καθαρά ωφελιμιστικούς λόγους) ΕΠ' ΟΥΔΕΝΙ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ!

ΥΓ: Τέλος να επαναλάβω ότι δεν έχω καμία απολύτως διάθεση προσωπικής κόντρα με σένα ή οποιονδήποτε άλλο εδώ μέσα, απλούστατα σε ένα φόρουμ οι εκφραζόμενες απόψεις είθισται να προκαλούν και αντίστοιχες απαντήσεις - ερωτήσεις, δεν βγάζουμε μονολόγους!
When one person suffers from a delusion, it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion. – Robert Pirsig

What can be asserted without proof can be dismissed without proof. - Christopher Hitchens

Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful. - Seneca the Younger

A casual stroll through the lunatic asylum shows that faith does not prove anything. F.Nietzsche
Ibraim Bielidopoulos
Αποκλεισμένος
Δημοσιεύσεις: 1851
Εγγραφή: 04 Φεβ 2013 00:30
Όνομα Ιστότοπου: -

Θεόφιλος έγραψε:η ιεροποίηση των βιβλίων γίνεται από τους ανθρώπους, και όχι από τον θεό. η θεοπνευστία επικαλείται για να δώσει την απαραίτητη αξία στα κείμενα των βιβλίων, αλλιώς θα ήταν μια απλή αφήγηση, ένα μυθιστόρημα.
Είναι αλήθεια ότι ο κάθε πιστός οποιασδήποτε θρησκείας σε δύση και ανατολή έχει ανάγκη το υπερφυσικό στοιχειό ως απόδειξη της ορθής του πιστής, για να το πούμε με απλά λόγια. Παρόλα αυτά υπάρχει μια λεπτή διαφορά που ενίοτε γίνεται πολύ σημαντική. Στον χριστιανισμό (και ακόμα σε ισλάμ και ιουδαϊσμό) υπάρχει μια επιμονή στην ιστορικότητα της ανάστασης του Ιησού γεννημένου από μια παρθένο η οποία στηρίζεται σε "ακλόνητα" δεδομένα. Αντιθέτως όλες οι άλλες θρησκείες δεν δίνουν τόσο μεγάλη σημασία στα ιστορικά δεδομένα, δεν επιμένουν και δεν φανατίζονται τόσο πολύ να υποστηρίξουν τους προφήτες και τους θεανθρώπους τους, για τον απλό λόγο ότι επενδύουν περισσότερο στην εσωτερικότητά τους και στις πνευματικές τους παραδόσεις (όποιες είναι αυτές). Και μάλλον αυτή είναι η βασική διαφορά μεταξύ των επικρατουσών μονοθεϊστικών θρησκειών σε σχέση με όλες τις άλλες. Εδώ φαίνεται και ο πολιτικός προσανατολισμός του χριστιανισμού και η επιμονή του να παίζει κοσμικό ρολό.
Άβαταρ μέλους
tasos_didymoteicho
Δημοσιεύσεις: 9010
Εγγραφή: 30 Δεκ 2010 15:59
Όνομα Ιστότοπου: -

Μια πολύ καλοδουλεμένη σχηματοποιημένη δουλειά, αλλά θέλει ψάξιμο.

http://sciencebasedlife.files.wordpress ... roject.png
"Του είχαν δείξει την ασημαντότητα και τη φτηνή κενότητα των μικρών θεών της γης, με τα κακομοίρικα ανθρώπινα ενδιαφέροντά τους και τις διασυνδέσεις τους –τα μίση, τους θυμούς, τις αγάπες και τις ματαιοδοξίες τους– τη λαχτάρα τους να τους υμνούν και να θυσιάζουν σ' αυτούς, και την απαίτησή τους να τους πιστεύουν, κάτι άκρως αντίθετο με τη λογική και τη Φύση."
"Through the Gates of the Silver Key" By H. P. Lovecraft (with E. Hoffmann Price)
GB_gr
Δημοσιεύσεις: 17
Εγγραφή: 18 Μαρ 2011 23:22
Όνομα Ιστότοπου: -

Θεόφιλος έγραψε: κάντ, η θρησκεία εντός των ορίων του λόγου και μόνον
Έχω το βιβλίο αυτό, αλλά από ένα σημείο και μετά χάνω τη μπάλα.
Μήπως υπάρχει κάποια πιο απλή έκδοση του;
επικουρειος
Δημοσιεύσεις: 1309
Εγγραφή: 02 Οκτ 2011 01:21
Όνομα Ιστότοπου: -

Το ολο στορι ειναι μια αντιφαση.Αφου εκδιωχθησαν οι πρωτοπλαστοι απο τον παραδεισο με φοβερες και καταρες τοτε ολα τα υπολοιπα τι ρολο παιζουν?Ας τους να παν να βγαλουν τα ματια τους,αλλα εσυ τι θες και χωνεσαι παραπερα?
Ειμαι ενας πιστος απολυτα πεπεισμενος μοναχα ως προς την ανυπαρξια μεταφυσικων μυστηριων.Το μοναδικο μυστηριο που υπαρχει ειναι μοναχα κατι ξεχασμενες αραχνοφωλιες μες το ανθρωπινο μυαλο.
GB_gr
Δημοσιεύσεις: 17
Εγγραφή: 18 Μαρ 2011 23:22
Όνομα Ιστότοπου: -

επικουρειος έγραψε: ...εσυ τι θες και χωνεσαι παραπερα?
Σε ποιον απευθύνεται το ερώτημα;
Απάντηση