Δεν περίμενα ότι θα το έλεγα ποτέ αυτό αλλά να μία σοβαρή ερώτηση από τη ΧΑ.
Αριθμός: 12480
Τύπος: Ερώτηση
Σύνοδος/Περίοδος: Α' ΙΕ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
Θέμα: Εφαρμογή της σαρία στην Ελλάδα
Κόμμα: ΛΑΪΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ - ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ
Ημερομηνία: 02/07/2013
Ημ. τελευτ. τροποπ.: 03/07/2013
Καταθέτων: Παππάς Ηλία Χρήστος
Υπουργοί:
1. Βενιζέλος Ευάγγελος (Υπουργός Εξωτερικών)
2. Αθανασίου Χαράλαμπος (Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων)
Περίληψη ερώτησης
Η σαρία ισχύει στη Θράκη αν και έχει καταργηθεί στην Τουρκία από το 1926. Υποθέσεις των Ελλήνων μουσουλμάνων που αφορούν ζητήματα οικογενειακού και κληρονομικού δικαίου ρυθμίζονται με βάση τον ισλαμικό νόμο. Ακόμα δε διευκρινίζεται νομικά κατά πόσο οι Έλληνες μουσουλμάνοι έχουν δικαίωμα να επιλέξουν ανάμεσα στην τακτική δικαιοσύνη και το μουφτή. Τέλος, το Μονομελές Πρωτοδικείο Θηβών έκρινε ότι εφόσον η σαρία παραβιάζει τα δικαιώματα του ανθρώπου, η Πολιτεία οφείλει να παράσχει τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε μουφτή και πολιτικό δικαστήριο αλλά ποτέ δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο.
α. Ποια είναι η επίσημη θέση της Ελληνικής Πολιτείας για το θέμα; Συμβαδίζει η εφαρμογή της σαρία με τις συνθήκες για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη συνταγματική διάταξη περί ισονομίας;
β. Δικαιούται να επιλέξει ο Έλληνας μουσουλμάνος μεταξύ σαρία και Αστικού Κώδικα; Τον διαφοροποιεί αυτή η δυνατότητα έναντι των συμπολιτών του;
γ. Πού οφείλεται η ασυλία που απολαμβάνει ο ψευδομουφτής Σερήφ; Διαπράττουν παράβαση καθήκοντος και κατάχρηση εξουσίας όσοι αρνούνται να τον διώξουν;
Περιλήψεις απαντήσεων
1. Υπ. Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων:
α. Ο σχετικός νόμος είναι ο 1920/1991, άρθρο 5, παρ. 2: Ο Μουφτής ασκεί δικαιοδοσία μεταξύ μουσουλμάνων Ελλήνων επί γάμων, διαζυγίων, διατροφών, επιτροπειών, κηδεμονιών, χειραφεσίας ανηλίκων, ισλαμικών διαθηκών και της εξ αδιαθέτου διαδοχής. Διασταλτική ερμηνεία των αποφάσεών τους δεν επιτρέπεται. Η δικαιοδοσία του Μουφτή και της εφαρμογής της Σαρία έχουν ως όρια τις συνταγματικές και διεθνείς συμβατικές δεσμεύσεις.
β. Η ελευθερία επιλογής της δικαιοταξίας στην οποία θέλουν να υπάγονται οι Έλληνες μουσουλμάνοι είναι αδιαμφισβήτητη. Σε περίπτωση που επιλέξουν πολιτικό γάμο, τότε όλα τα θέματα οικογενειακού δικαίου διέπονται από το κοινό δίκαιο και όχι τη Σαρία.
γ. Ερευνούμε κάθε σχετική καταγγελία και τυχόν ποινικές ευθύνες ελέγχονται από τις αρμόδιες δικαστικές αρχές.
2. Υπ. Εξωτερικών: Η δυνατότητα επιλογής προσφυγής είτε στα πολιτικά δικαστήρια, ή στο Μουφτή (ιεροδίκης) δίνεται από την Πολιτεία στο πνεύμα της συνθήκης της Λωζάννης και στο πλαίσιο του σεβασμού των ιδιαίτερων θρησκευτικών εθίμων και παραδόσεών τους.
Σημειώνεται ότι η εκδίκαση υποθέσεων με βάση τον ισλαμικό νόμο γίνεται σε προαιρετική βάση και οι αποφάσεις των Μουφτήδων πρέπει να επικυρώνονται από τα αρμόδια πολιτικά δικαστήρια (αυτό είναι είδος ελέγχου προκειμένου να αποφεύγονται τυχόν αποφάσεις που έρχονται σε αντίθεση με τις θεμελιώδεις αρχές της ελληνικής και διεθνούς νομοθεσίας).