οικονομικό - φορολογικό καθεστώς εκκλησίας
Δημοσιεύτηκε: 18 Ιαν 2011 09:12
Έχω την εντύπωση ότι κάπου το είχα ξαναποστάρει αυτό, αλλά δεν το βρίσκω. Είναι μια σύνοψη που έκανα συνδυάζοντας δυο κείμενα:
1. Καθεστώς μόνιμης φορολογικής ασυλίας για την εκκλησίαΑπό το e-forologia.gr
2. Εκκλησία, μισθοί κληρικών και φορολογία
Από την ομάδα του facebook "να φύγουν από την κρατική μισθοδοσία όλοι οι εκκλησιαστικοί λειτουργοί", με τη σημείωση "Είναι κομμάτι της πρότασης νόμου που έχει επεξεργαστεί το τμήμα της φορολογικής πολιτικής του ΣΥΝ."
Ιστορικό οικονομικού - φορολογικού καθεστώτος της εκκλησίας
Θέσπιση κρατικής μισθοδοσίας των κληρικών και εισφοράς της Εκκλησίας στο κράτος.
Με τη ρύθμιση αυτή το κράτος ανέλαβε την υποχρέωση να καταβάλλει τους μισθούς των κληρικών και η Εκκλησία ανέλαβε την υποχρέωση να εισφέρει στον κρατικό προϋπολογισμό το 25% των ακαθάριστων εσόδων της.
Συγκεκριμένα το άρθρο 2 παρ. 2Α του α.ν. 536/45 αναφέρει: «Προς κάλυψιν της δαπάνης διά την μισθοδοσίαν των εφημερίων, ορίζονται από της 1ης Οκτωβρίου 1945 οι κάτωθι πόροι: Α) Εισφορά 25% επί των ακαθαρίστων εισπράξεων των ενοριακών και συναδελφικών, ως και των υπό ειδικών διεπομένων Ναών… Η είσπραξις της ανωτέρω εισφοράς ενεργείται κατά τας διατάξεις του νόμου περί εισπράξεως δημοσίων εσόδων». Αργότερα με το άρθρο 5 του Α.Ν. 469/68 το ποσοστό της εισφοράς αυξήθηκε από 25% σε 35%.
Εξαιρούνται από το φόρο μεταβίβασης.
Ο αναγκαστικός νόμος 1521/1950 περί φόρου μεταβιβάσεως ακινήτων εξαιρεί τις εκκλησίες και τις ιερές μονές.
Απαλλάσσονται και από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας.
Στον νόμο 2459/1997 που θεσπίστηκε επί κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ προβλέπεται η απαλλαγή της Εκκλησίας και των μονών από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας. Συγκεκριμένα απαλλάσσονται από τον ΦΜΑΠ:
- Η Ιερή Μονή του όρους Σινά, το Ιερό Κοινό του Πανάγιου Τάφου και το Άγιον Όρος.
- Οι ιεροί ναοί, οι ιερές μονές, τα αναγνωρισμένα θρησκευτικά δόγματα, για τα ακίνητα που χρησιμοποιούν.
Καταργείται ο φόρος 35% επί των ακαθαρίστων εσόδων.
Λίγο πριν από τις βουλευτικές εκλογές του έτους 2004, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με την ψήφιση του άρθρου 15 του ν. 3220/04, κατήργησε, από 1-1-2004, την υποχρέωση της Εκκλησίας για την ως άνω εισφορά. Συγκεκριμένα το άρθρο 15 του ν. 3220/04 αναφέρει: «Καταργείται η εισφορά που προβλέπεται από τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του α.ν.536/45». *
Κατάργηση του φόρου για μισθώματα ακινήτων.
Με τον φορολογικό νόμο που ψηφίστηκε επί κυβέρνησης Ν.Δ. (ν. 3296/04), καταργήθηκε ο φόρος 10% που επιβαρύνει τα μισθώματα από την εκμίσθωση γαιών και οικοδομών. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 6 του ως άνω νόμου, αναφέρεται ότι τα εισοδήματα που αποκτούν από εκμισθώσεις οικοδομών και γαιών οι ιεροί ναοί, οι ιερές μητροπόλεις, οι ιερές μονές κ.λπ. φορολογούνται για το έτος 2005 με 10%, ο οποίος μειώνεται σε 7% για τα εισοδήματα οικονομικού έτους 2006 και σε 4% για τα εισοδήματα του οικονομικού έτους 2007. Το 2008 ο φόρος καταργήθηκε.
Απαλλαγή και από φόρο υπερτιμήματος και το τέλος συναλλαγών.
Στο νομοσχέδιο «Φόρος προστιθέμενης αξίας στις νέες οικοδομές, μεταβολές στη φορολογία κεφαλαίου και άλλες διατάξεις» οι φοροαπαλλαγές της Εκκλησίας διευρύνονται, καθώς «δεν υπόκεινται στον φόρο αυτόματου υπερτιμήματος οι ιεροί ναοί και οι ιερές μονές» (άρθρο 7) και «οι ιεροί ναοί και οι ιερές μονές απαλλάσσονται από το τέλος συναλλαγής» (άρθρο 16).
Η (ουσιαστικά) πρώτη φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας.
Η πρώτη κίνηση για τη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας της Εκκλησίας και των Μονών έγινε με τον νόμο 3634/2008 που προβλέπει την επιβολή Ενιαίου Τέλους Ακινήτων (ΕΤΑΚ) με συντελεστή 0,1% επί της αξίας κτισμάτων, οικοπέδων και αγροτεμαχίων που εκμισθώνουν ή έχουν παραχωρήσει δωρεάν οι Ιεροί Ναοί, οι Ιερές Μονές, το Ιερό Κοινό του Παναγίου Τάφου, η Ιερά Μονή του Ορους Σινά, το Αγιον Ορος, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων και η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας. Μέχρι στιγμής ουδείς πέραν της Κεντρικής Οικονομικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδας που υπάγεται στην Ιερά Σύνοδο, έχει υποβάλει το ενιαίο τέλος ακινήτων. Η Κεντρική Οικονομική Υπηρεσία κατέβαλε το ποσό των 700.000 ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο.
*Υποχρεωτική εισφορά κατά το νόμο, προαιρετική στην πράξη…
Με την κατάργηση του ν. 536/45 συντελέστηκε μια ουσιώδης, μονόπλευρη ανατροπή στις, ως τότε, διαμορφωμένες οικονομικές σχέσεις κράτους – εκκλησίας. Η υποχρέωση της Εκκλησίας για εισφορά καταργήθηκε, ενώ η υποχρέωση του κράτους για μισθοδοσία των κληρικών παρέμεινε.
Σημειώνεται ότι ο ανωτέρω ν. 536/45, ουδέποτε τηρήθηκε με συνέπεια.
Η αναποτελεσματικότητα της εισφοράς οφείλεται στη συστηματική φοροδιαφυγή της εκκλησίας, όπως καταδεικνύεται σαφώς και από την επίσημη απάντηση του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών στην υπ' αριθμ. πρωτ. 8408/666/2-3-05 ερώτηση του ΣΥΝ, σχετικά με την καταβολή της εν λόγω εισφοράς. Στην ερώτηση δεν απαντήθηκαν τα ερωτήματα αν έγιναν έλεγχοι για την εξακρίβωση της τήρησης ή όχι των υποχρεώσεων που απορρέουν από το ν. 536/45 και αν υπήρξαν ναοί που δεν κατέβαλαν την ως άνω εισφορά. Από το ύψος των ποσών που καταβλήθηκαν από την εκκλησία, κατά τα έτη 2000-2004, στα Δημόσια Ταμεία, καταδεικνύεται η συστηματική φοροδιαφυγή της εκκλησίας.
Συγκεκριμένα, τα ποσά που κατέβαλε στις Δ.Ο.Υ. η εκκλησία, τα έτη 2000-2004, σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών, ανέρχονται (ποσά σε ευρώ):
Έτη Ποσά
2000 8.202.081,08
2001 9.004.597,85
2002 9.969.036,17
2003 10.246.098,23
2004 6.455.444,74
Τα ως άνω έσοδα καλύπτουν το 3% - 4% της δαπάνης για τη μισθοδοσία των κληρικών, ενώ, υποτίθεται, θα την κάλυπταν πλήρως. Η δαπάνη για τη μισθοδοσία των κληρικών με βάση τα στοιχεία του προϋπολογισμού (ΚΑΕ 371 και 2892) είναι η εξής ( σε εκ. ευρώ:)
2004 2005 2006
189,5 161,3 199,3
Επίσης σε σχετική επίκαιρη ερώτησή του ΣΥΡΙΖΑ (28-3-2005) για την κατάργηση της εισφοράς 35%, που κατέβαλε η εκκλησία για την ενίσχυση του κρατικού προϋπολογισμού, ο υφυπουργός Οικονομίας & Οικονομικών απάντησε: "Το σκεπτικό της κατάργησης, όπως προκύπτει από την εισηγητική έκθεση, ήταν ότι επρόκειτο για έναν αναποτελεσματικό φόρο κατά κάποιο τρόπο και δε λειτουργούσε. Η πραγματικότητα είναι κάπως έτσι, γιατί μεταβλήθηκε σε μια προαιρετική ουσιαστικά εισφορά που κάποιοι ιερείς προσήρχοντο στα δημόσια ταμεία και απέδιδαν και κάποιοι την είχαν εντελώς ξεχάσει". Το Υπουργείο, δηλαδή, σαφώς αναγνωρίζει ότι στην πράξη η εισφορά έγινε "προαιρετική", πράγμα που δεν ισχύει για κανένα φόρο ή εισφορά που αφορά τους πολίτες.
Εκτεταμένη φοροδιαφυγή και διπλά βιβλία
Τα παραπάνω, στη γλώσσα του φορολογικού δικαίου, συνιστούν, βεβαίως, το αδίκημα της φοροδιαφυγής. Για την πραγματοποίηση της τελευταίας, ορισμένες Μητροπόλεις, έφτασαν να τηρούν μυστικά διπλά βιβλία υπό την άμεση υπόδειξη και εποπτεία των αντίστοιχων Μητροπολιτών.
Το γεγονός αυτό τεκμηριώνεται από την υπ' αριθμ. 190/20-4-04 απόφαση του Μητροπολίτη Καλαβρύτων, η οποία έχει δημοσιευθεί στο φύλλο της εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 588/20-4-04) και με την οποία αναγνωρίζεται η φοροδιαφυγή και γίνονται οι εξής συστάσεις προς τα ιερατικά συμβούλια των ναών: " Στο πρακτικό καταμετρήσεως των εισπράξεων αναγράφεται μεν το σύνολο των εισπράξεων, αλλά την ίδια στιγμή το συνολικό χρηματικό ποσό διαχωρίζεται σε δύο κατηγορίες: ποσοστό 10% ως "τακτικά" έσοδα και ποσοστό 90% ως έσοδο "εκ δωρεών". Το μυστικό αυτής της μεθόδευσης ήταν το εξής: οι εισφορές δεν καταβάλλονται επί των δωρεών, αλλά επί των "τακτικών" εσόδων, δηλαδή επί του 10% και όχι επί του συνόλου.
Στη συνέχεια δίνεται η εντολή: "Τα πάσης φύσεως ανεπίσημα δεύτερα και μυστικά λογιστικά βιβλία καταργούνται οριστικά και αμετάκλητα".
Ομολογείται, δηλαδή, η ανάπτυξη ενός ολόκληρου συστήματος για την παραπλάνηση των αρχών, όπως ομολογείται και η τήρηση "μυστικών" (από ποιους;) λογιστικών βιβλίων.
Διαδικτυακή πύλη υπουργείου Οικονομικών - Προϋπολογισμός 2010 του ΥΠΕΠΘ
Δαπάνες της Γ.Γ. Θρησκευμάτων (ειδικός φορέας 230).
Κωδικοί (ΚΑΕ):
0371 = μισθοδοσία αρχιερέων = 6.200.000€
2892 = μισθοδοσία κληρικών = 226.000.000€
1. Καθεστώς μόνιμης φορολογικής ασυλίας για την εκκλησίαΑπό το e-forologia.gr
2. Εκκλησία, μισθοί κληρικών και φορολογία
Από την ομάδα του facebook "να φύγουν από την κρατική μισθοδοσία όλοι οι εκκλησιαστικοί λειτουργοί", με τη σημείωση "Είναι κομμάτι της πρότασης νόμου που έχει επεξεργαστεί το τμήμα της φορολογικής πολιτικής του ΣΥΝ."
Ιστορικό οικονομικού - φορολογικού καθεστώτος της εκκλησίας
Θέσπιση κρατικής μισθοδοσίας των κληρικών και εισφοράς της Εκκλησίας στο κράτος.
Με τη ρύθμιση αυτή το κράτος ανέλαβε την υποχρέωση να καταβάλλει τους μισθούς των κληρικών και η Εκκλησία ανέλαβε την υποχρέωση να εισφέρει στον κρατικό προϋπολογισμό το 25% των ακαθάριστων εσόδων της.
Συγκεκριμένα το άρθρο 2 παρ. 2Α του α.ν. 536/45 αναφέρει: «Προς κάλυψιν της δαπάνης διά την μισθοδοσίαν των εφημερίων, ορίζονται από της 1ης Οκτωβρίου 1945 οι κάτωθι πόροι: Α) Εισφορά 25% επί των ακαθαρίστων εισπράξεων των ενοριακών και συναδελφικών, ως και των υπό ειδικών διεπομένων Ναών… Η είσπραξις της ανωτέρω εισφοράς ενεργείται κατά τας διατάξεις του νόμου περί εισπράξεως δημοσίων εσόδων». Αργότερα με το άρθρο 5 του Α.Ν. 469/68 το ποσοστό της εισφοράς αυξήθηκε από 25% σε 35%.
Εξαιρούνται από το φόρο μεταβίβασης.
Ο αναγκαστικός νόμος 1521/1950 περί φόρου μεταβιβάσεως ακινήτων εξαιρεί τις εκκλησίες και τις ιερές μονές.
Απαλλάσσονται και από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας.
Στον νόμο 2459/1997 που θεσπίστηκε επί κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ προβλέπεται η απαλλαγή της Εκκλησίας και των μονών από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας. Συγκεκριμένα απαλλάσσονται από τον ΦΜΑΠ:
- Η Ιερή Μονή του όρους Σινά, το Ιερό Κοινό του Πανάγιου Τάφου και το Άγιον Όρος.
- Οι ιεροί ναοί, οι ιερές μονές, τα αναγνωρισμένα θρησκευτικά δόγματα, για τα ακίνητα που χρησιμοποιούν.
Καταργείται ο φόρος 35% επί των ακαθαρίστων εσόδων.
Λίγο πριν από τις βουλευτικές εκλογές του έτους 2004, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με την ψήφιση του άρθρου 15 του ν. 3220/04, κατήργησε, από 1-1-2004, την υποχρέωση της Εκκλησίας για την ως άνω εισφορά. Συγκεκριμένα το άρθρο 15 του ν. 3220/04 αναφέρει: «Καταργείται η εισφορά που προβλέπεται από τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του α.ν.536/45». *
Κατάργηση του φόρου για μισθώματα ακινήτων.
Με τον φορολογικό νόμο που ψηφίστηκε επί κυβέρνησης Ν.Δ. (ν. 3296/04), καταργήθηκε ο φόρος 10% που επιβαρύνει τα μισθώματα από την εκμίσθωση γαιών και οικοδομών. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 6 του ως άνω νόμου, αναφέρεται ότι τα εισοδήματα που αποκτούν από εκμισθώσεις οικοδομών και γαιών οι ιεροί ναοί, οι ιερές μητροπόλεις, οι ιερές μονές κ.λπ. φορολογούνται για το έτος 2005 με 10%, ο οποίος μειώνεται σε 7% για τα εισοδήματα οικονομικού έτους 2006 και σε 4% για τα εισοδήματα του οικονομικού έτους 2007. Το 2008 ο φόρος καταργήθηκε.
Απαλλαγή και από φόρο υπερτιμήματος και το τέλος συναλλαγών.
Στο νομοσχέδιο «Φόρος προστιθέμενης αξίας στις νέες οικοδομές, μεταβολές στη φορολογία κεφαλαίου και άλλες διατάξεις» οι φοροαπαλλαγές της Εκκλησίας διευρύνονται, καθώς «δεν υπόκεινται στον φόρο αυτόματου υπερτιμήματος οι ιεροί ναοί και οι ιερές μονές» (άρθρο 7) και «οι ιεροί ναοί και οι ιερές μονές απαλλάσσονται από το τέλος συναλλαγής» (άρθρο 16).
Η (ουσιαστικά) πρώτη φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας.
Η πρώτη κίνηση για τη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας της Εκκλησίας και των Μονών έγινε με τον νόμο 3634/2008 που προβλέπει την επιβολή Ενιαίου Τέλους Ακινήτων (ΕΤΑΚ) με συντελεστή 0,1% επί της αξίας κτισμάτων, οικοπέδων και αγροτεμαχίων που εκμισθώνουν ή έχουν παραχωρήσει δωρεάν οι Ιεροί Ναοί, οι Ιερές Μονές, το Ιερό Κοινό του Παναγίου Τάφου, η Ιερά Μονή του Ορους Σινά, το Αγιον Ορος, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων και η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας. Μέχρι στιγμής ουδείς πέραν της Κεντρικής Οικονομικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδας που υπάγεται στην Ιερά Σύνοδο, έχει υποβάλει το ενιαίο τέλος ακινήτων. Η Κεντρική Οικονομική Υπηρεσία κατέβαλε το ποσό των 700.000 ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο.
*Υποχρεωτική εισφορά κατά το νόμο, προαιρετική στην πράξη…
Με την κατάργηση του ν. 536/45 συντελέστηκε μια ουσιώδης, μονόπλευρη ανατροπή στις, ως τότε, διαμορφωμένες οικονομικές σχέσεις κράτους – εκκλησίας. Η υποχρέωση της Εκκλησίας για εισφορά καταργήθηκε, ενώ η υποχρέωση του κράτους για μισθοδοσία των κληρικών παρέμεινε.
Σημειώνεται ότι ο ανωτέρω ν. 536/45, ουδέποτε τηρήθηκε με συνέπεια.
Η αναποτελεσματικότητα της εισφοράς οφείλεται στη συστηματική φοροδιαφυγή της εκκλησίας, όπως καταδεικνύεται σαφώς και από την επίσημη απάντηση του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών στην υπ' αριθμ. πρωτ. 8408/666/2-3-05 ερώτηση του ΣΥΝ, σχετικά με την καταβολή της εν λόγω εισφοράς. Στην ερώτηση δεν απαντήθηκαν τα ερωτήματα αν έγιναν έλεγχοι για την εξακρίβωση της τήρησης ή όχι των υποχρεώσεων που απορρέουν από το ν. 536/45 και αν υπήρξαν ναοί που δεν κατέβαλαν την ως άνω εισφορά. Από το ύψος των ποσών που καταβλήθηκαν από την εκκλησία, κατά τα έτη 2000-2004, στα Δημόσια Ταμεία, καταδεικνύεται η συστηματική φοροδιαφυγή της εκκλησίας.
Συγκεκριμένα, τα ποσά που κατέβαλε στις Δ.Ο.Υ. η εκκλησία, τα έτη 2000-2004, σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών, ανέρχονται (ποσά σε ευρώ):
Έτη Ποσά
2000 8.202.081,08
2001 9.004.597,85
2002 9.969.036,17
2003 10.246.098,23
2004 6.455.444,74
Τα ως άνω έσοδα καλύπτουν το 3% - 4% της δαπάνης για τη μισθοδοσία των κληρικών, ενώ, υποτίθεται, θα την κάλυπταν πλήρως. Η δαπάνη για τη μισθοδοσία των κληρικών με βάση τα στοιχεία του προϋπολογισμού (ΚΑΕ 371 και 2892) είναι η εξής ( σε εκ. ευρώ:)
2004 2005 2006
189,5 161,3 199,3
Επίσης σε σχετική επίκαιρη ερώτησή του ΣΥΡΙΖΑ (28-3-2005) για την κατάργηση της εισφοράς 35%, που κατέβαλε η εκκλησία για την ενίσχυση του κρατικού προϋπολογισμού, ο υφυπουργός Οικονομίας & Οικονομικών απάντησε: "Το σκεπτικό της κατάργησης, όπως προκύπτει από την εισηγητική έκθεση, ήταν ότι επρόκειτο για έναν αναποτελεσματικό φόρο κατά κάποιο τρόπο και δε λειτουργούσε. Η πραγματικότητα είναι κάπως έτσι, γιατί μεταβλήθηκε σε μια προαιρετική ουσιαστικά εισφορά που κάποιοι ιερείς προσήρχοντο στα δημόσια ταμεία και απέδιδαν και κάποιοι την είχαν εντελώς ξεχάσει". Το Υπουργείο, δηλαδή, σαφώς αναγνωρίζει ότι στην πράξη η εισφορά έγινε "προαιρετική", πράγμα που δεν ισχύει για κανένα φόρο ή εισφορά που αφορά τους πολίτες.
Εκτεταμένη φοροδιαφυγή και διπλά βιβλία
Τα παραπάνω, στη γλώσσα του φορολογικού δικαίου, συνιστούν, βεβαίως, το αδίκημα της φοροδιαφυγής. Για την πραγματοποίηση της τελευταίας, ορισμένες Μητροπόλεις, έφτασαν να τηρούν μυστικά διπλά βιβλία υπό την άμεση υπόδειξη και εποπτεία των αντίστοιχων Μητροπολιτών.
Το γεγονός αυτό τεκμηριώνεται από την υπ' αριθμ. 190/20-4-04 απόφαση του Μητροπολίτη Καλαβρύτων, η οποία έχει δημοσιευθεί στο φύλλο της εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 588/20-4-04) και με την οποία αναγνωρίζεται η φοροδιαφυγή και γίνονται οι εξής συστάσεις προς τα ιερατικά συμβούλια των ναών: " Στο πρακτικό καταμετρήσεως των εισπράξεων αναγράφεται μεν το σύνολο των εισπράξεων, αλλά την ίδια στιγμή το συνολικό χρηματικό ποσό διαχωρίζεται σε δύο κατηγορίες: ποσοστό 10% ως "τακτικά" έσοδα και ποσοστό 90% ως έσοδο "εκ δωρεών". Το μυστικό αυτής της μεθόδευσης ήταν το εξής: οι εισφορές δεν καταβάλλονται επί των δωρεών, αλλά επί των "τακτικών" εσόδων, δηλαδή επί του 10% και όχι επί του συνόλου.
Στη συνέχεια δίνεται η εντολή: "Τα πάσης φύσεως ανεπίσημα δεύτερα και μυστικά λογιστικά βιβλία καταργούνται οριστικά και αμετάκλητα".
Ομολογείται, δηλαδή, η ανάπτυξη ενός ολόκληρου συστήματος για την παραπλάνηση των αρχών, όπως ομολογείται και η τήρηση "μυστικών" (από ποιους;) λογιστικών βιβλίων.
Διαδικτυακή πύλη υπουργείου Οικονομικών - Προϋπολογισμός 2010 του ΥΠΕΠΘ
Δαπάνες της Γ.Γ. Θρησκευμάτων (ειδικός φορέας 230).
Κωδικοί (ΚΑΕ):
0371 = μισθοδοσία αρχιερέων = 6.200.000€
2892 = μισθοδοσία κληρικών = 226.000.000€