Η ακριβής απάντηση είναι «κάπου ανάμεσα», αλλά επειδή αυτό δε λέει τίποτε, να το αναλύσω λίγο.AoratiMelani έγραψε: Λυκόφρονα, να σου κάνω μια ερώτηση που με γαργαλάει να κάνω σε όλους τους παγανελληνεθνικοδωδεκαθεϊστές (sic) ειδολωλάτρες?
Πιστεύεις στο μεταφυσικό? Πιστεύεις δηλαδή ότι υπάρχει κάτι "πέρα από την ύλη" από το οποίο απορρέει η ύλη? Ή να το πω αλλιώς, είσαι ιδεαλιστής?
Ή είσαι υλιστής αλλά απλώς σου αρέσουν οι ιεροτελεστίες, η κατάνυξη, η αίσθηση της επαφής με την αρχαία ιστορία και παράδοση, η αίσθηση ένταξης σε μια ομάδα, η αίσθηση επαφής με τη φύση με συμβολικό τρόπο, και άλλα τέτοια ωραία που μπορεί κανείς να νιώσει μέσα από το θρησκεύεσθαι?
Πρώτον, δεν πιστεύω πως υπάρχει κάτι πέρα από την ύλη. Αλλά δεν αποκλείω τα φαινόμενα που ονομάζονται «μεταφυσικά». Εντάξει, το 90% αυτών που λένε είναι τσαρλατανισμός, αλλά ένα 10% θεωρώ πως έχει μια βάση (άλλο τώρα αν η εξήγηση που δίνεται είναι κουκουρούκου). Για να γίνω λίγο πιο σαφής, θεωρώ πως, και αυτό που λένε «ψυχή» είναι κι αυτό ύλη. Φαντάζομαι ακολουθούν μια σειρά ερωτήματα του είδους «και γιατί να υπάρχει ψυχή» και «τι είδους ύλη εννοείς» κ.ο.κ. Εν συντομία, ως ψυχή θεωρώ το αίτιο του φαινομένου της ζωής και πως πολύ θα ήθελα να ήταν τελικά αλήθεια τα βιόνια του Ράιχ (ωχ, μάλλον σήκωσα γάντι τώρα) τα οποία θα εξηγούσαν πολλά πράγματα: η ζωή είναι απλώς μια μεγάλη συγκέντρωση βιονίων. Disclaimer: δεν ισχυρίζομαι πως έχω απαντήσεις στα πάντα, δεν ισχυρίζομαι πως έχω καταλήξει ότι έτσι είναι κι αλλιώς δεν είναι.
Από την άλλη, όλα τα άλλα που έχεις γράψει στη δεύτερη κατηγορία, είναι σαφώς τα πιο χειροπιαστά πράγματα τα οποία πράγματι μου αρέσουν. Θα εξαιρούσα την κατάνυξη. Το συναίσθημα που νοιώθω κατά τη διάρκεια και μετά από μια ωραία ιεροπραξία, θα έλεγα πως μοιάζει με το συναίσθημα του να παίζω μουσική και να έχω μπει ολόκληρος μέσα στο κομμάτι.
Α, ναι, δεύτερο disclaimer: δίνω απαντήσεις για μένα. Αλλά, γενικά για τους υπόλοιπους, κάθε καρυδιάς καρύδι. Από καθαρούς άθεους επικούρειους μέχρι πραγματικά θρησκευόμενους πλατωνιστές.AoratiMelani έγραψε: Και γενικώς οι οπαδοί της αρχαίας ελληνικής θρησκείας, σε ποια κατηγορία ανήκουν, στην πρώτη η στήν δεύτερη?