Γεια σας και από μένα, πρώτη φορά γράφω στο φόρουμ. Είμαι εκπαιδευτικός στην επαρχία και μου έχει τύχει δύο χρονιές μέχρι στιγμής να έχω πολύ "θεούσους" δ/ντες. Οι εκκλησιασμοί ήταν σχετικά συχνοί (μία φορά το μήνα) και στις εκδρομές υπήρχαν επισκέψεις σε μοναστήρια της περιοχής (με συνοδευτικές ομιλίες από την πλευρά του δ/ντή για εικόνες που είχαν δακρύσει όταν "αμαυρώθηκαν" από Τούρκους και θαυματουργά νερά που θεράπευαν τον τύφο).
Δεν έκανα θέμα μέχρι στιγμής και συμμετείχα με βαριά καρδιά, επειδή είμαι νέος στο χώρο και δεν ήθελα να θεωρηθεί ότι θέλω να "λουφάρω" (στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι συνάδελφοι/-ισσες είναι επίσης θρησκευόμενοι έως θρησκόληπτοι). Δε θα ήθελα όμως να ξαναβιώσω τέτοιες εμπειρίες. Υπάρχει κάποιος συνάδελφος που να έχει αντιμετωπίσει κάτι παρόμοιο; Καλύπτομαι νομικά να δηλώσω ότι δεν επιθυμώ να συμμετάσχω σε οτιδήποτε έχει να κάνει με θρησκευτικές εκδήλωσεις, όπως και στη γιορτή των Χριστουγέννων, στην οποία υποχρεώθηκα να πάρω μέρος λόγω ειδικότητας (μουσικός); Η αλήθεια είναι ότι στην Αθήνα δεν είχα τέτοια προβλήματα, σε σχολεία του κέντρου στις 23 Δεκεμβρίου δεν έκαναν καν γιορτή (γιατί στην πραγματικότητα δεν προβλέπεται γιορτή Χριστουγέννων από κάποια εγκύκλιο, αλλά η 23η Δεκεμβρίου θεωρείται κανονικά εργάσιμη). Εγώ το ανέφερα αυτό στην πρώτη συνεδρίαση στο σχολείο που διδάσκω τώρα αλλά δεν έγινε αποδεκτό, με το σκεπτικό ότι "κάθε χρόνο γίνεται γιορτή Χριστουγέννων", είναι "εθιμικό". Αν κάποιος έχει περάσει κάτι ανάλογο και ξέρει να μου πει τι πρέπει να κάνω για να είμαι καλυμμένος υπηρεσιακά σχετικά με τις γιορτές και τους εκκλησιασμούς, θα ήταν ευπρόσδεκτη η βοήθεια. Ευχαριστώ!
Σχολικοί εκκλησιασμοί και επισκέψεις σε μοναστήρια.
- noxteryn
- Δημοσιεύσεις: 2210
- Εγγραφή: 02 Απρ 2010 15:40
- Όνομα Ιστότοπου: noxteryn
- Τοποθεσία: Αργυρούπολη
- Επικοινωνία:
Argumentum ad antiquitatemNikos έγραψε:Εγώ το ανέφερα αυτό στην πρώτη συνεδρίαση στο σχολείο που διδάσκω τώρα αλλά δεν έγινε αποδεκτό, με το σκεπτικό ότι "κάθε χρόνο γίνεται γιορτή Χριστουγέννων", είναι "εθιμικό".
Χωρίς να είμαι ειδικός ή να έχω παρόμοια εμπειρία, νομίζω ότι έχεις το Συνταγματικό δικαίωμα να απέχεις από θρησκευτικές τελετουργίες στο χώρο εργασίας. Δε νομίζω να μπορούν να σε διώξουν, γιατί θα μπορείς να τους κάνεις μήνυση βάσει του νόμου 1419/1984 που αναθεώρησε το νόμο 927/1979:
Άρθρο 1
Οστις δημοσίως, είτε προφορικώς είτε διά του τύπου ή διά γραπτών κειμένων ή εικονογραφήσεων ή παντός ετέρου μέσου εκ προθέσεως προτρέπει εις πράξεις ή ενεργείας δυναμένας να προκαλέσουν διακρίσεις, μίσος ή βίαν κατά προσώπων ή ομάδες προσώπων εκ μόνου του λόγου της φυλετικής ή εθνικής καταγωγής του, τιμωρείται με φυλάκισιν μέχρι δύο ετών ή με χρηματικήν ποινήν ή και δι' αμφοτέρων των ποινών τούτων.
Άρθρο 24
Όπου στο Ν. 927/1979 "περί κολασμού πράξεων ή ενεργειών αποσκοπουσών εις φυλετικάς διακρίσεις" αναφέρεται η φυλετική ή εθνική καταγωγή προστίθεται και η περίπτωση του θρησκεύματος.
"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."
- AoratiMelani
- Δημοσιεύσεις: 16164
- Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
- Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
- Επικοινωνία:
Νίκο έστειλα το ερώτημά σου στους δικηγόρους μας και ελπίζω να μπορέσω να σου απαντήσω σύντομα.
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
- Shipwrecked Frontier Pioneer
- Δημοσιεύσεις: 26
- Εγγραφή: 03 Μαρ 2009 15:57
- Όνομα Ιστότοπου: Μεταπτυχιακό ΜΙΘΕ: Γνωσιακή Επιστήμη
- Επικοινωνία:
Νίκο, ήμουν καθηγητής πέρσι σε σχολείο της επαρχίας και αυτό που θα σου πρότεινα είναι:
1) όταν βρεις τους νόμους να τους μελετήσεις για να ξέρεις πώς ακριβώς απαντάς. Ο noxteryn κατά πάσα πιθανότητα έχει δίκιο, νομικά καλύπτεσαι σίγουρα να δηλώσεις ότι δεν επιθυμείς να συμμετέχεις σε τέτοιες επισκέψεις όταν έχουν θρησκευτικό χαρακτήρα. Όταν πάρεις απάντηση από τους νομικούς συμβούλους, μελέτησε τους νόμους. Συνήθως πάντως, μπορείς να αρνηθείς συμμετοχή σε εκδηλώσεις και εκδρομές και για προσωπικούς λόγους.
2) το (1) να είναι η λύση ανάγκης αν δεις ότι πας να μπλέξεις. Δε θα σου πρότεινα σε επαρχία και με θεούσους στο περιβάλλον να κάνεις τέτοιου είδους ανακοινώσεις, εκτός αν τη βρίσκεις με την αντιπαράθεση (είχα συνάδελφο που ήταν συνεχώς έτσι). Για να καταλάβεις, εγώ σκοτώθηκα με τον πατέρα μου (που δεν είναι και ιδιαίτερα θρήσκος), επειδή δεν τηρούσα ευλαβική στάση κατά τον αγιασμό. Και το περιβάλλον δεν ήταν ιδιαίτερα θρήσκο.
3) Μια ιδέα είναι, ένα θέατρο (του παραλόγου), όπως και στο στρατό. Εγώ αυτό που έκανα στους εκκλησιασμούς ήταν να κάθομαι απ'έξω, και καλά για να φυλάω τα παιδιά που βγαίνουν από την εκκλησία. Εναλλακτικά, δες το ως ανθρωπολογική μελέτη (προσωπικά διασκεδάζω πολύ με τύπους σαν το διευθυντή που περιγράφεις). Επίσης, θα σου κάνει εντύπωση πόσο ανοιχτομυαλα είναι τα παιδιά αν τους δώθεί η ευκαιρία να σου πουν την άποψή τους για αυτά τα θέματα (όχι όλα, κάποια). Ή οι συνάδελφοι: ο θεολόγος μας ήταν αγνωστικιστής.
Ξέρω ότι κάποιοι θα διαφωνήσουν μαζί μου και θα υποστηρίξουν ότι δεν πρέπει να κρύβεσαι, κλπ. Αυτό θα το κρίνεις εσύ από το πόσο εκτιμάς ότι θα "στιγματιστείς" στην τοπική κοινωνία (ναι, μη γελάτε οι Αθηναίοι, η επαρχία μπορεί να είναι εξαιρετικά οπισθοδρομική).
1) όταν βρεις τους νόμους να τους μελετήσεις για να ξέρεις πώς ακριβώς απαντάς. Ο noxteryn κατά πάσα πιθανότητα έχει δίκιο, νομικά καλύπτεσαι σίγουρα να δηλώσεις ότι δεν επιθυμείς να συμμετέχεις σε τέτοιες επισκέψεις όταν έχουν θρησκευτικό χαρακτήρα. Όταν πάρεις απάντηση από τους νομικούς συμβούλους, μελέτησε τους νόμους. Συνήθως πάντως, μπορείς να αρνηθείς συμμετοχή σε εκδηλώσεις και εκδρομές και για προσωπικούς λόγους.
2) το (1) να είναι η λύση ανάγκης αν δεις ότι πας να μπλέξεις. Δε θα σου πρότεινα σε επαρχία και με θεούσους στο περιβάλλον να κάνεις τέτοιου είδους ανακοινώσεις, εκτός αν τη βρίσκεις με την αντιπαράθεση (είχα συνάδελφο που ήταν συνεχώς έτσι). Για να καταλάβεις, εγώ σκοτώθηκα με τον πατέρα μου (που δεν είναι και ιδιαίτερα θρήσκος), επειδή δεν τηρούσα ευλαβική στάση κατά τον αγιασμό. Και το περιβάλλον δεν ήταν ιδιαίτερα θρήσκο.
3) Μια ιδέα είναι, ένα θέατρο (του παραλόγου), όπως και στο στρατό. Εγώ αυτό που έκανα στους εκκλησιασμούς ήταν να κάθομαι απ'έξω, και καλά για να φυλάω τα παιδιά που βγαίνουν από την εκκλησία. Εναλλακτικά, δες το ως ανθρωπολογική μελέτη (προσωπικά διασκεδάζω πολύ με τύπους σαν το διευθυντή που περιγράφεις). Επίσης, θα σου κάνει εντύπωση πόσο ανοιχτομυαλα είναι τα παιδιά αν τους δώθεί η ευκαιρία να σου πουν την άποψή τους για αυτά τα θέματα (όχι όλα, κάποια). Ή οι συνάδελφοι: ο θεολόγος μας ήταν αγνωστικιστής.
Ξέρω ότι κάποιοι θα διαφωνήσουν μαζί μου και θα υποστηρίξουν ότι δεν πρέπει να κρύβεσαι, κλπ. Αυτό θα το κρίνεις εσύ από το πόσο εκτιμάς ότι θα "στιγματιστείς" στην τοπική κοινωνία (ναι, μη γελάτε οι Αθηναίοι, η επαρχία μπορεί να είναι εξαιρετικά οπισθοδρομική).
...but out of all I entitled you my favorite scar
Δυστυχώς δεν καλύπτομαι νομικά, υπάρχει αυτό:
Οι ετερόδοξοι (δε μιλάει καθόλου για "ά-δοξους") μαθητές έχουν κάποια δικαιώματα, οι καθηγητές όμως πρέπει να το βουλώσουν και να κάνουν ότι προσεύχονται (τι άραγε εννοεί ο νομοθέτης με τον όρο "συμμετοχή";;;). Επίσης, πρέπει να συνοδεύουν στους εκκλησιασμούς για "επιτήρηση", δηλαδή για να γαυγίζουν στα παιδιά που θα είναι δικαιολογημένα ανήσυχα με την πάροδο των πρώτων 5', πριν ενημερωθούν ότι κουβαλούν μέσα τους βαριές αμαρτίες και πρέπει να εξομολογούνται αν είναι πάνω από 7 χρονών (αυτό ήταν το θέμα του κηρύγματος στον τελευταίο εκκλησιασμό που συνόδευσα). Μπράβο στο πρώην ΥΠΕΠΘ νυν ΥΠΔΒΜΘ (το Θ πάντα θα μένει στο τέλος)!Προεδρικό Διάταγμα 201/98 (απόσπασμα)
Άρθρο 13 5. Πρωινή προσευχή - σημαιοστολισμός.
i. Πριν από την έναρξη των μαθημάτων πραγματοποιείται κοινή προσευχή των μαθητών και του διδακτικού προσωπικού στο προαύλιο του σχολείου με ευθύνη των εκπ/κών που εφημερεύουν. Σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών η προσευχή πραγματοποιείται στην αίθουσα κάθε. τάξης. Oι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν υποχρεωτικά στην πρωινή κοινή προσευχή και στον εκκλησιασμό και επιβλέπουν το τμήμα τους. Η συμμετοχή και των μη ορθόδοξων εκπαιδευτικών είναι απαραίτητη για την επιτήρηση των μαθητών τους. Η συμμετοχή των ετερόδοξων μαθητών στην πρωινή προσευχή γίνεται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο εδάφιο δ της παραγράφου 10 αυτού του άρθρου.
Πάτε και για εξομολόγηση τα παιδιά; Εμάς δεν μας είχαν πάει ποτέ (καλά δεν θα μ'άφηνε κι η μητέρα μου να πάω για εξομολόγηση κι από μικρή ήμουν σίγουρη πως δεν είχα αμαρτίες :p). Είναι τραγικό όμως. Καλό κουράγιο κι ελπίζω να βρεις κάποια άκρη.
http://iocaste.wordpress.com
Do you know how a falcon is trained my dear? Her eyes are sown shut. Blinded temporarily she suffers the whims of her God patiently, until her will is submerged and she learns to serve - as your God taught and blinded you with crosses.
Do you know how a falcon is trained my dear? Her eyes are sown shut. Blinded temporarily she suffers the whims of her God patiently, until her will is submerged and she learns to serve - as your God taught and blinded you with crosses.
- noxteryn
- Δημοσιεύσεις: 2210
- Εγγραφή: 02 Απρ 2010 15:40
- Όνομα Ιστότοπου: noxteryn
- Τοποθεσία: Αργυρούπολη
- Επικοινωνία:
Πιθανολογώ ότι "συμμετοχή" σε αυτό το context σημαίνει να είσαι παρών.
Ειδάλλως, νομίζω ότι ο νόμος αυτός μπορεί εύκολα να κριθεί αντισυνταγματικός (Άρθρο 13).
Ειδάλλως, νομίζω ότι ο νόμος αυτός μπορεί εύκολα να κριθεί αντισυνταγματικός (Άρθρο 13).
"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."
- AoratiMelani
- Δημοσιεύσεις: 16164
- Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
- Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
- Επικοινωνία:
Και να ήταν μόνο αυτός ο νόμος, Νοξ... πολύ χρήσιμο να ξέρουμε ότι υπάρχει αυτό το ΠΔ, σίγουρα είναι αντισυνταγματικό και μπορούμε να το προσβάλλουμε. Να το προσθέσω στην ατζέντα της Ένωσης για να το δούμε κάποια στιγμή.
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
- themosk
- Δημοσιεύσεις: 90
- Εγγραφή: 24 Αύγ 2010 12:56
- Όνομα Ιστότοπου: ΑΣΜΟΔΑΙΟΣ Ο ΚΑΡΑΒΛΑΧΟΣ
- Επικοινωνία:
μολις διαβασα αυτο "Προεδρικό Διάταγμα 201/98 Άρθρο 13 5. Πρωινή προσευχή - σημαιοστολισμός" μου επεσαν τα σαγονια. ημαρτον ρε ημαρτον (που λεει και ο γεωργιου), για ποια ανεξιθρησκεια και ποιες ελευθεριες μιλαμε?
στο 2010 τους και ακομα προστατευουν με διαταγματα μια μυθοπλασια ωστε οι πολλοι να μενουν υπνωτισμενοι και οι λιγοι και "εκλεκτοι" να πλουτιζουν. ε ρε ξεφτιλα...
στο 2010 τους και ακομα προστατευουν με διαταγματα μια μυθοπλασια ωστε οι πολλοι να μενουν υπνωτισμενοι και οι λιγοι και "εκλεκτοι" να πλουτιζουν. ε ρε ξεφτιλα...
Με λίγα λόγια, εάν έχουμε υποθετικά ένα σχολείο με 10 τάξεις, όπου κάθε τάξη θα έχει διαφορετικό θρήσκευμα, θα πρέπει σύμφωνα με το ΠΔ τα παιδιά να περάσουν καμμιά ώρα στο προαύλιο κάνοντας την προσευχή κάθε θρησκείας...
Εκτός και αν έμμεσα αναφέρεται μόνο στους ΧΟ, οπότε καταντά ρατσιστικό το ΠΔ.
Εμείς στο Λύκειο, και προσευχή κάναμε κάθε πρωί, και σημαία σηκώναμε και εθνικό ύμνο λέγαμε... Με πολλούς και διάφορους τρόπους πάντως τα κοροϊδέυαμε και τα ξεπεράσαμε.
Δική μου συμβουλή είναι ο διάλογος με τους μαθητές. Δεν είναι ντουγάνια, σκεπτόμενοι άνθρωποι είναι και όπως εμείς βαριόμασταν και στην προσευχή και στην εκκλησία, τόσο βαριούνται και αυτοί. Να αποφύγεις την προσευχή και την εκκλησία λίγο δύσκολο, αλλά το να μιλήσεις με τα παιδιά και να δεις πως σκέφτονται πιστεύω είναι εύκολο και θα εκτιμηθεί. Και ποιός ξέρει, μπορεί να βγει και κάτι καλό από την όλη ιστορία και σιγά σιγά να αφήνουμε πίσω μας τέτοιες τακτικές προσυλητισμού...
Και πάνω απ'όλα να προσέχεις τους διευθυντάδες και συναδέλφους. Συνήθως οι διευθυντές είναι ταυτόχρονα και πολύ θρήσκα άτομα. Αλλά τώρα τί σου λέω... τα γνωρίζεις από πρώτο χέρι.
Εκτός και αν έμμεσα αναφέρεται μόνο στους ΧΟ, οπότε καταντά ρατσιστικό το ΠΔ.
Εμείς στο Λύκειο, και προσευχή κάναμε κάθε πρωί, και σημαία σηκώναμε και εθνικό ύμνο λέγαμε... Με πολλούς και διάφορους τρόπους πάντως τα κοροϊδέυαμε και τα ξεπεράσαμε.
Δική μου συμβουλή είναι ο διάλογος με τους μαθητές. Δεν είναι ντουγάνια, σκεπτόμενοι άνθρωποι είναι και όπως εμείς βαριόμασταν και στην προσευχή και στην εκκλησία, τόσο βαριούνται και αυτοί. Να αποφύγεις την προσευχή και την εκκλησία λίγο δύσκολο, αλλά το να μιλήσεις με τα παιδιά και να δεις πως σκέφτονται πιστεύω είναι εύκολο και θα εκτιμηθεί. Και ποιός ξέρει, μπορεί να βγει και κάτι καλό από την όλη ιστορία και σιγά σιγά να αφήνουμε πίσω μας τέτοιες τακτικές προσυλητισμού...
Και πάνω απ'όλα να προσέχεις τους διευθυντάδες και συναδέλφους. Συνήθως οι διευθυντές είναι ταυτόχρονα και πολύ θρήσκα άτομα. Αλλά τώρα τί σου λέω... τα γνωρίζεις από πρώτο χέρι.
Todo para todos, nada para nosotros...
Γειά σας και από μένα
Όταν κάποιος παιδί που αρνείται συστηματικά να εκκλησιαστεί με το σχολείο , η τώρα που υπάρχει και η δυνατότητα να απαλλαγείς από το μάθημα των θρησκευτικών με μια απλή δήλωση ( χωρίς να είσαι αλόθρησκος αλλά απλά ΑΘΡΗΣΚΟΣ) το παδί δεν αντιμετωπίζει την ειρωνεία , το χλευασμό και τα πικρόχολα σχόλια των υπολοίπων συμμαθητών του; Δεν περνάει απαρατήρητο να ξεχωρίζεις από το κοινωνικό σύνολο του σχολείου.Ο κόσμος δεν μπορεί να δεχθεί εύκολα το διαφορετικό .
Όταν κάποιος παιδί που αρνείται συστηματικά να εκκλησιαστεί με το σχολείο , η τώρα που υπάρχει και η δυνατότητα να απαλλαγείς από το μάθημα των θρησκευτικών με μια απλή δήλωση ( χωρίς να είσαι αλόθρησκος αλλά απλά ΑΘΡΗΣΚΟΣ) το παδί δεν αντιμετωπίζει την ειρωνεία , το χλευασμό και τα πικρόχολα σχόλια των υπολοίπων συμμαθητών του; Δεν περνάει απαρατήρητο να ξεχωρίζεις από το κοινωνικό σύνολο του σχολείου.Ο κόσμος δεν μπορεί να δεχθεί εύκολα το διαφορετικό .
- AoratiMelani
- Δημοσιεύσεις: 16164
- Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
- Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
- Επικοινωνία:
Έχει κι άλλα ωραία παρακάτω το ΠΔ, τα έψαξα γιατί με ενδιαφέρουν και βρήκα λαυράκι:themosk έγραψε: "Προεδρικό Διάταγμα 201/98 Άρθρο 13 5. Πρωινή προσευχή - σημαιοστολισμός"
Προσέξτε αυτά που λέει για την απαλλαγή - ότι απαλάσσονται οι μη ορθόδοξοι (για τους ορθόδοξους ούτε κουβέντα). Και φυσικά για να απαλλαγείς ή να μην απαλλαγείς, για να προσευχηθείς ή να μην προσευχηθείς, πρέπει να αποκαλύψεις τις θρησκευτικές σου πεποιθήσεις. Αυτό το ΠΔ είναι αντίθετο στα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά άντε βρες το δίκιο σου.10. Μη Ορθόδοξοι μαθητές
i. Μαθητές που ανήκουν σε άλλο δόγμα ή άλλο θρήσκευμα δεν συμμετέχουν στον εκκλησιασμό, εφόσον οι γονείς τους το ζητήσουν με γραπτή δήλωση. Όταν ένας από τους γονείς ανήκει σε άλλο δόγμα ή θρησκεία, για να γίνει απαλλαγή χρειάζεται κοινή δήλωση των γονέων. Αν οι γονείς είναι διαζευγμένοι ισχύει η δήλωση του γονέα που έχει την επιμέλεια, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 αυτού του Π.Δ. . Οι γονείς των μη ορθόδοξων μαθητών ενημερώνονται έγκαιρα για την ημέρα και την ώρα του εκκλησιασμού ώστε αυτοί να οδηγηθούν στο σχολείο μετά τη λήξη του. Όταν ο εκκλησιασμός γίνεται έκτακτα ή δεν ειδοποιούνται οι γονείς και κηδεμόνες των παραπάνω μαθητών, η απασχόληση και η επιτήρησή τους γίνεται με ευθύνη του σχολείου. Οι προαναφερόμενοι μαθητές συμμετέχουν στον εορτασμό των εθνικών επετείων και στις άλλες εκδηλώσεις του σχολείου.
ii. Οι παραπάνω μαθητές απαλλάσσονται από το μάθημα των Θρησκευτικών και με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων ορίζεται ο τρόπος απασχόλησής τους εντός ή εκτός της αίθουσας ή σε άλλη αίθουσα, την ώρα της διδασκαλίας του μαθήματος αυτού.
iii. Αν οι γονείς τους επιθυμούν να αναγράφεται στα επίσημα έγγραφα ή βιβλία του σχολείου ότι ακολουθούν άλλο δόγμα ή θρησκεία πρέπει να προσκομίσουν πιστοποιητικό Μητρώου ή Δημοτολογίου, στο οποίο να αναφέρεται ότι ακολουθούν το συγκεκριμένο δόγμα.
iv. Οι παραπάνω μαθητές, εφόσον προσέρχονται στο σχολείο πριν γίνει η πρωινή προσευχή, παρευρίσκονται με το τμήμα που ανήκουν στο χώρο της συγκέντρωσης χωρίς να συμμετέχουν στην προσευχή, τηρώντας απόλυτη ησυχία, σεβόμενοι τους δασκάλους και τους συμμαθητές τους που προσεύχονται.
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
Με αφορμή θέματα που τέθηκαν στη συζήτηση, αλλά και λόγω καταγγελίας που κατατέθηκε σήμερα στο Υπουργείο Παιδείας για τον Εκκλησιασμό, παραθέτω τις σχετικές εγκυκλίους, καθώς και σχετικά αποσπάσματα από τα Προεδρικά Διατάγματα. (Συγνώμη για κάποιες επαναλήψεις)
* Φ200/21/16/139240/26-11-1977 ΥΠ.Ε.Π.Θ.
Εκκλησιασμός μαθητών
Εκκλησιασμός μαθητών και έπαρση Σημαίας
Εκκλησιασμός μαθητών
Διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών
Οργάνωση και λειτουργία Νηπιαγωγείων
"Οργάνωση και λειτουργία Δημοτικών Σχολείων"
Στοιχεία σύνταξης στους τίτλους σπουδών
* Φ200/21/16/139240/26-11-1977 ΥΠ.Ε.Π.Θ.
Εκκλησιασμός μαθητών
- Spoiler: Εμφάνιση
Εκκλησιασμός μαθητών και έπαρση Σημαίας
- Spoiler: Εμφάνιση
Εκκλησιασμός μαθητών
- Spoiler: Εμφάνιση
- Spoiler: Εμφάνιση
Διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών
- Spoiler: Εμφάνιση
Οργάνωση και λειτουργία Νηπιαγωγείων
- Spoiler: Εμφάνιση
"Οργάνωση και λειτουργία Δημοτικών Σχολείων"
- Spoiler: Εμφάνιση
Στοιχεία σύνταξης στους τίτλους σπουδών
- Spoiler: Εμφάνιση
«Η μόνη επαφή της ελληνικής εκκλησίας με το πνεύμα, τα τελευταία εκατό χρόνια, ήσαν οι αφορισμοί του Ροΐδη, του Λασκαράτου και του Καζαντζάκη.» (Νίκος Δήμου)
Στις 4/1/2011 απευθύνθηκε το ακόλουθο ερώτημα στον Προϊστάμενο του 3ου Γρ. Β/βάθμιας Αν. Θεσ/νίκης για τους εκκλησιασμούς
Επειδή η αναφερόμενη εγκύκλιος αφορά τους ΜτΙ, εστάλη το ίδιο ερώτημα στο Υπουργείο Παιδείας, στις 10/1/2011Η απάντηση έγραψε:Απαντώντας στο αίτημά σας σας γνωρίζουμε ότι, σύμφωνα με την Γ1/11/02-01-1990 Δ/γή ΥΠ.Ε.Π.Θ. για τον εκκλησιασμό, ο Διευθυντής του σχολείου θα ειδοποιεί τους μαθητές αυτούς από την προηγούμενη ημέρα, ώστε να μπορούν οι γονείς ή κηδεμόνες των μαθητών αυτών να πάρουν τα απαραίτητα μέτρα για τη φύλαξη τους όσο χρόνο το σχολείο ευρίσκεται στην εκκλησία. Σε καμία περίπτωση όμως οι μαθητές δεν απαλλάσσονται από τις άλλες εκδηλώσεις του σχολείου και ιδιαίτερα όταν αυτές είναι εθνικού περιεχομένου.Ερώτημα έγραψε:Προς τον Προϊστάμενο κ. Ιγνάτιο Ψαθά
Παρακαλώ να με ενημερώσετε για το τι προβλέπεται για τους μαθητές που έχουν απαλλαγεί από τους εκκλησιασμούς, όσον αφορά τις προγραμματισμένες επισκέψεις στο ναό της περιοχής του σχολείου τους.
Το πληροφορούνται οι γονείς τους με σχετικό ενημερωτικό σημείωμα της Διεύθυνσης του σχολείου όπως συμβαίνει με τις διδακτικές επισκέψεις;
Τι ώρα πρέπει να παρουσιαστούν οι μαθητές αυτοί στο σχολείο τους;
Ευχαριστώ εκ των προτέρων για την ενασχόλησή σας.
Σήμερα εστάλη ανταπάντηση στη Δ/νση Σπουδών Β’βάθμιας Εκπαίδευσης η οποία με τη μορφή καταγγελίας κοινοποιείται στην ΑΠΔΠΧ και την Ομάδα Εργασίας του Άρθρου 29 της Οδηγίας 95/46/ΕΚΑπάντηση σε ηλεκτρονική επιστολή έγραψε:Σε απάντηση της από 10/01/11 ηλεκτρονικής σας επιστολής με θέμα τον εκκλησιασμό, σας ενημερώνουμε ότι σύμφωνα με τις Γ1/11/02-01-90 και Γ2/8904/29-11-95 εγκυκλίους, όσοι μαθητές απαλλάσσονται από τα θρησκευτικά, απαλλάσσονται και από τον εκκλησιασμό για τον οποίο ο Διευθυντής του σχολείου θα ειδοποιεί τους μαθητές από την προηγούμενη μέρα. Όσον αφορά στο τρίτο σας ερώτημα, θα πρέπει να απευθυνθείτε στο Διευθυντή του σχολείου.
Εσωτερική Διανομή: Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
Δ/νση Σπουδών Δ.Ε.
ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΜΕΡΚΟΥΡΗΣ
Επιστολή-Καταγγελία έγραψε: Κύριε Μερκούρη,
Λάβαμε την από 26/01/2011 απάντηση του γραφείου σας της Διεύθυνσης Σπουδών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (αρ. Πρωτ. 10114/Γ2), στο από 10/01/2011 ερώτημα του συζύγου μου:
«Παρακαλώ να με ενημερώσετε για το τι προβλέπεται για τους μαθητές που έχουν απαλλαγεί από τους εκκλησιασμούς, όσον αφορά τις προγραμματισμένες επισκέψεις στο ναό της περιοχής του σχολείου τους.
Το πληροφορούνται οι γονείς τους με σχετικό ενημερωτικό σημείωμα της Διεύθυνσης του σχολείου όπως συμβαίνει με τις διδακτικές επισκέψεις;
Τι ώρα πρέπει να παρουσιαστούν οι μαθητές αυτοί στο σχολείο τους;»
Επί της απάντησης του γραφείου σας έχω να παρατηρήσω τα εξής:
1. Μας παραπέμπετε στην εγκύκλιο Γ1/11/02-01-1990 η οποία ρυθμίζει την απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών, την προσευχή και τον εκκλησιασμό για τους μάρτυρες του Ιεχωβά. Είναι μεν απορίας άξιο από πού συνάγεται το συμπέρασμα ότι ανήκουμε στην κατηγορία αυτή, επιβεβαιώνει όμως, πέραν πάσης αμφιβολίας, πως το ίδιο το Υπουργείο θεωρεί το αίτημα απαλλαγής από το μάθημα και τις σχετικές δραστηριότητες «άνευ άλλου τινός τεκμήριο (έστω και μαχητό)» συγκεκριμένων θρησκευτικών πεποιθήσεων.
2. Η δεύτερη Εγκύκλιος Γ2/8904/29-11-1995 ΥΠ.Ε.Π.Θ. στην οποία μας παραπέμπετε,
i) περιορίζει την απαλλαγή ως δικαίωμα ετερόδοξων, ετερόθρησκων και άθρησκων μαθητών, ενώ το Υπουργείο σας το έχει επεκτείνει και στους Χριστιανούς Ορθόδοξους στην ετήσια έκθεσή του προς την Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, το 2010
ii) ορίζει ότι ο σύζυγός μου κι εγώ πρέπει να δηλώσουμε γραπτώς τις θρησκευτικές μας πεποιθήσεις και από ό,τι δηλωθεί θα προκύψει και η αντίστοιχη εγγραφή στο απολυτήριο της κόρης μας, ενώ αυτό έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τον μεταγενέστερο νόμο περί προσωπικών δεδομένων
iii) έχει επιπλέον προκαλέσει την παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη το 2002 και η υπηρεσία σας είχε εκδώσει νεότερη εγκύκλιο, καταργώντας αυτήν που επαναφέρετε τώρα σε ισχύ προκειμένου να απαντήσετε στο ερώτημά μας.
3. Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, επίσης το 2002, ασχολήθηκε και με τις δύο Εγκυκλίους της απάντησής σας. Αποτελεί όμως επιλογή του Υπουργείου Παιδείας να αγνοηθεί το διεθνές και το κοινοτικό δίκαιο, ο νόμος 2472/1997 και η δικαιοδοσία της Αρχής και ξεθάβονται από την σκόνη του παρελθόντος δύο Εγκύκλιοι -που θα έπρεπε να μην είναι πλέον σε ισχύ ύστερα από την Απόφαση 77Α - προκειμένου να απαντηθεί το απλούστερο των ερωτημάτων.
4. Οι ανακοινώσεις του Διευθυντή προς τους μαθητές γίνονται στην πρωινή προσευχή. Το ότι «ειδοποιεί τους μαθητές από την προηγούμενη μέρα» για τον επικείμενο εκκλησιασμό
i) δεν καθιστά την ενημέρωση έγκαιρη «ώστε να μπορούν οι γονείς ή κηδεμόνες των μαθητών αυτών να πάρουν τα απαραίτητα μέτρα για τη φύλαξη τους όσο χρόνο το σχολείο ευρίσκεται στην εκκλησία», δεδομένου ότι το πληροφορούνται όταν επιστρέψουν τόσο τα παιδιά τους όσο και οι ίδιοι από την εργασία τους και τους είναι πλέον αδύνατον να μεριμνήσουν για ανάλογη άδεια από τον εργοδότη τους
ii) δεν εξασφαλίζει ότι και οι ενδιαφερόμενοι μαθητές θα το πληροφορηθούν, δεδομένης της πρόβλεψης ότι μαθητής απαλλαγμένος «θα παραμένει μέσα στο διδακτήριο, σε ιδιαίτερο χώρο, με απόλυτη ησυχία και σεβασμό προς τους συμμαθητές του που προσεύχονται». Επιπλέον, το άρθρο 13, παρ. 10 εδάφιο δ του Π.Δ. 201/98 παρέχει και την επιλογή στους απαλλαγμένους να μην παρευρίσκονται στην προσευχή
iii) προκαλεί την εύλογη απορία για ποιο λόγο υπάρχει διαφορετική ενημέρωση για τον εκκλησιασμο από ότι για μια διδακτική επίσκεψη, ειδικά όταν πρόκειται για μαθητές που έχουν απαλλαγεί από αυτόν και είναι δεδομένο ότι δεν πρόκειται να ακολουθήσουν.
5. Ο λόγος που σας απευθύνθηκε το ερώτημα είναι πως, λόγω του εκκλησιασμού για τα Χριστούγεννα του 2010
i) ο γιος μας, μαθητής της έκτης Δημοτικού, δεν άκουσε τη σχετική ανακοίνωση του Διευθυντή του γιατί ήταν αφηρημένος. Το αποτέλεσμα ήταν να πάει κανονικά στο σχολείο, εμείς να θεωρούμε ότι είναι ασφαλής και εκείνος να βρίσκεται στο δρόμο, επιστρέφοντας στο σπίτι
ii) η κόρη μας, μαθήτρια της πρώτης Γυμνασίου, δεν πήγε στο σχολείο για τον εκκλησιασμό, αλλά την ώρα που είχε ενημερώσει ο Διευθυντής πως θα ξεκινούσαν τα μαθήματα της ημέρας. Ένα μήνα μετά, σε επίσκεψή μου στο σχολείο για να δικαιολογήσω απουσίες της, διαπίστωσα πως την ημέρα του εκκλησιασμού της είχε σημειωθεί μονόωρη απουσία. Η εξήγηση του Υποδιευθυντή ήταν πως μπήκε εκ παραδρομής από την απουσιολόγο και, «τι πειράζει τώρα μία απουσία;» την οποία δεν σκόπευε να σβήσει λόγω του ότι θα θεωρούνταν παραποίηση κρατικού εγγράφου.
Επειδή η απάντησή σας δεν δίνει λύση στα θέματα που προκύπτουν και επειδή, πέρα από τη Συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας για την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης, υπάρχει και η υποχρέωση της ασφάλειας των μαθητών που δεν ασπάζονται την «επικρατούσα θρησκεία» καθώς και η υποχρέωση για τον πλήρη σεβασμό των δικαιωμάτων τους, παρακαλώ να με ενημερώσετε για το αν και ποιες διορθωτικές κινήσεις θα κάνετε.
Με εκτίμηση,
………
Κοινοποίηση υπό μορφή καταγγελίας:
Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Ομάδα Εργασίας του άρθρου 29 της Οδηγίας 95/46/ΕΚ
Απλή κοινοποίηση
Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου
Συνήγορος του Πολίτη
«Η μόνη επαφή της ελληνικής εκκλησίας με το πνεύμα, τα τελευταία εκατό χρόνια, ήσαν οι αφορισμοί του Ροΐδη, του Λασκαράτου και του Καζαντζάκη.» (Νίκος Δήμου)
Καταγγελία κατά παντός υπευθύνου Υπουργείου Παιδείας, ΔΒΜΘ έγραψε:
Προς την Ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Αξιότιμοι κύριοι,
επικοινωνώ με την Αρχή προκειμένου να καταγγείλω τους υπεύθυνους του Υπουργείου Παιδείας, ΔΒΜΘ που μέχρι και σήμερα περιφρονούν την Απόφαση 77Α/2002 και αυτό, με την ανοχή της Αρχής. Τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα των ανήλικων μαθητών καθώς και τα δικαιώματα που αναγνωρίζει τόσο η Οδηγία 95/46/ΕΚ όσο και ο νόμος 2472/1997 που εναρμονίζει τη χώρα μας με το Κοινοτικό Δίκαιο, ουδεμία ουσιαστική προστασία απολαμβάνουν στη χώρα μας.
Ονομάζομαι Βέρα ---- και έχω τρία παιδιά εκ των οποίων η μεγαλύτερη κόρη μου αποφοίτησε από το Λύκειο το 2010, η μικρότερη πηγαίνει στην πρώτη Γυμνασίου και ο γιος μου στην έκτη Δημοτικού.
Στους απολυτήριους τίτλους Γυμνασίου και Λυκείου της μεγάλης κόρης μου υπάρχει πεδίο θρήσκευμα, το οποίο είναι κενό. Το ίδιο και στο απολυτήριο του Δημοτικού της αδελφής της. Η ενήλικη κόρη μου έχοντας στην κατοχή της αυτό το απολυτήριο -με δεδομένη την οικονομική κατάσταση που επικρατεί σήμερα στη χώρα μας και τις φωνές εθνικισμού που καθημερινά αυξάνουν- είναι εκτεθειμένη στις πιθανές διακρίσεις του όποιου μελλοντικού εργοδότη στον οποίο θα απευθυνθεί προς εύρεση εργασίας.
Στην έναρξη της σχολικής περιόδου του 2006 ή του 2007, κατέθεσα στα σχολεία των παιδιών μου Υπεύθυνες Δηλώσεις για την απαλλαγή τους από το μάθημα των Θρησκευτικών, τους εκκλησιασμούς και την πρωινή προσευχή, όπου υποχρεώθηκα να δηλώσω το λόγο της επιθυμίας μου αυτής. Δεν έχω αντίγραφα των δηλώσεων και όπως θα διαπιστώσετε από τη συνημμένη αλληλογραφία μου με το Υπουργείο προσπαθώ να τις εντοπίσω.
Στην έναρξη της φετεινής σχολικής περιόδου, αντιμετώπισα πρόβλημα με τη σχετική απαλλαγή στο Γυμνάσιο γιατί η θεολόγος αντιλήφθηκε δεκαπέντε ημέρες μετά την έναρξη μαθημάτων (!) πως η κόρη μου δεν παρακολουθούσε το μάθημα των Θρησκευτικών. Όταν εξήγησα στον Διευθυντή πως η ευθύνη για το ότι δεν είχα καταθέσει σχετική Υπεύθυνη Δήλωση ήταν της καθηγήτριας που έκανε την εγγραφή ήδη από τον Ιούνιο, το αγνόησε και επικαλέστηκε εγκύκλιο (επισυνάπτεται) που ορίζει προθεσμία πέντε ημερών μέσα στην οποία έπρεπε να καταθέσω το αίτημα απαλλαγής και επομένως η μαθήτρια οφείλει να παρακολουθήσει το μάθημα κανονικά, ασχέτως που ποτέ δεν έκανε Θρησκευτικά στο Δημοτικό. Η θετική έκβαση υπήρξε λόγω του ότι είμαι πλήρως ενημερωμένη σχετικά με το θέμα και δεν υποχώρησα μπροστά στη δύστροπη αντιμετώπιση από τον Διευθυντή (σημειωτέον είναι θεολόγος). Επέλεξα να μην τον καταγγείλω επώνυμα, δεδομένου ότι θεωρώ πως η ευθύνη είναι αποκλειστικά του Υπουργείου.
Τον Δεκέμβριο του 2010 λόγω του εκκλησιασμού του σχολείων εν όψει των Χριστουγέννων και επειδή δεν προβλέπεται η σχετική ενημέρωση να γίνεται προς τους γονείς των απαλλαγμένων μαθητών, ο γιος μου που δεν άκουσε τη σχετική ανακοίνωση, τη συγκεκριμένη μέρα πήγε κανονικά στο Δημοτικό και γύρισε πίσω στο σπίτι μέχρι να επιστρέψουν οι συμμαθητές του για το μάθημα. Το ευτύχημα ήταν ότι η οικεία μας είναι κοντά στο σχολείο του και εγώ βρισκόμουν εκεί, οπότε δεν έμεινε κλειδωμένος απ’ έξω. Η δε κόρη μου που πήγε στο Γυμνάσιο την ώρα που είχε ενημερώσει ο Διευθυντής ότι θα επιστρέψουν στο σχολείο για τα μαθήματα, πήρε απουσία κατόπιν εντολής της υπεύθυνης καθηγήτριας. Σε σχετικό ερώτημά μου προς το Υπουργείο, η απάντηση που έλαβα ανέφερε εγκυκλίους που προκάλεσαν την απόφαση 77Α/2002 της Αρχής.
Συνοψίζοντας, η καταγγελία αυτή αφορά
1) Όλες τις μεταγενέστερες της Απόφασης 77Α/2002 Εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας που είναι σε πλήρη αντίθεση με αυτά που ορίζονται σε αυτήν και η εφαρμογή των οποίων έχει άμεσο αντίκτυπο στα παιδιά μου και τα δικαιώματά τους
2) Το ότι μέχρι σήμερα οι απολυτήριοι τίτλοι των μαθητών περιέχουν το πεδίο Θρήσκευμα, το οποίο στην περίπτωσή μας παραμένει κενό
3) Την αδιαφορία των υπευθύνων του Υπουργείου να αποσαφηνίσουν την πολιτική του ως προς τα θέματα των απαλλαγών, με αποτέλεσμα Προϊστάμενοι Γραφείων Εκπαίδευσης και Σχολικοί Σύμβουλοι να ερμηνεύουν κατά το δοκούν τη νομοθεσία και να παραβιάζουν τα δικαιώματα μαθητών και των γονέων τους
4) Το γεγονός ότι στις σχολικές μονάδες της χώρας τηρείται αρχείο με ευαίσθητα δεδομένα των μαθητών και των γονέων τους (Βιβλίο Μητρώου και Προόδου των μαθητών) το οποίο θα συνεχίσει να βρίσκεται σε ισχύ μέχρι την αποφοίτηση και του τελευταίου μαθητή εγγεγραμμένου σε αυτό (ήτοι το 2016). Η συλλογή αυτών των στοιχείων (τόπος γέννησης, ιθαγένεια, θρήσκευμα, επάγγελμα μητέρας και πατέρα, γραμματικές γνώσεις μητέρας και πατέρα) είναι περιττή και οι γονείς δεν ενημερώνονται ούτε για το σκοπό της επεξεργασίας, ούτε για τα δικαιώματα άρνησης, πρόσβασης ή διόρθωσης. (Π.Δ. 200/98, άρθρο 6 και 201/98, άρθρο 6)
Η καταγγελία αυτή κοινοποιείται στην Ομάδα Εργασίας του Άρθρου 29, της Οδηγίας 95/46/ΕΚ ώστε να λάβουν γνώση τα μέλη της της κατάστασης που δυστυχώς με την ανοχή της ελληνικής Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα επικρατεί στη χώρα μας, 16 χρόνια μετά την έκδοσή της.
Για τη στήριξη των όσων καταγγέλω,
Α. σας κοινοποιώ την αλληλογραφία μου με το Υπουργείο Παιδείας
Β. παραθέτω τα κείμενα ή τα σχετικά έγγραφα που αφορούν την υπόθεση
Γ. προς διευκόλυνσή σας στο τέλος παραθέτω ό,τι διαθέτω από συνδέσμους ή κείμενα εγγράφων που αναφέρονται στα καταγγελόμενα.
Με εκτίμηση
Βέρα -----
Α. Αλληλογραφία μου με το Υπουργείο Παιδείας
1. Τμήμα Γ Μαθητικά Θέματα
Θέμα: Απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών 27/10/2010
2. Ήδη από τις 4/11/2010 σας έχει κοινοποιηθεί, όπως και στο Υπουργείο Παιδείας, επιστολή μου προς την ΕΛΜΕ Χανίων με θέμα: Η απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών αφορά και τους Ορθόδοξους.
3α. Κείμενο Προϊστάμενου του 4ου Γρ. Δ.Ε. Β' Αθηνών
3β. Αναφορά κατά του Προϊστάμενου του 4ου Γρ. Δ.Ε. Β' Αθηνών και ερωτήματα που απορρέουν από επιστολή του 3/12/2010
4α. Προς τη Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Τμήμα Γ Μαθητικών Θεμάτων 15/12/2010
Απολυτήριος Τίτλος
4β. Απάντηση
5α. Ερώτημα για τον εκκλησιασμό 1/10/2011
5β. Απάντηση για τον εκκλησιασμό
5γ. Επιστολή-καταγγελία για τον εκκλησιασμό
6α. Υπεύθυνες δηλώσεις για απαλλαγή 10/2/2011
6β. Απάντηση για την υποβολή αίτησης απαλλαγής
6γ. 2η ερώτηση
Β. Έγγραφα του Υπουργείου και ερωτήσεις Βουλευτών
* Εγκύκλιος Γ2/61723/13-06-2002 ΥΠ.Ε.Π.Θ.
Απαλλαγή από το μάθημα των θρησκευτικών
[...]
* Εγκύκλιος Γ2/131757/22-11-2004 ΥΠ.Ε.Π.Θ.
Στοιχεία σύνταξης στους τίτλους σπουδών
[...]
* Γ2/12907/08-02-2005 ΥΠ.Ε.Π.Θ.
[...]
* Φ12/977/109744/Γ1/26/8/2008
Απασχόληση μαθητών
[…]
* Ερώτηση ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ Σταύρου Λαμπρινίδη προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με Θέμα: Απαλλαγή των μαθητών από το μάθημα των Θρησκευτικών
[...]
* Ερώτηση του τότε Βουλευτή του Συνασπισμού, Φώτη Κουβέλη στη Βουλή, τον Μάιο του 2010, με Θέμα: Απαλλαγή μαθητών από το μάθημα Θρησκευτικών
[…]
Απάντηση υφυπουργού κυρίας Χριστοφιλοπούλου, 25 Ιουνίου του 2010.
[...]
* Δικαιολογητικά εγγραφής μαθητών στο Δημοτικό Σχολείο και το Νηπιαγωγείο 17/5/2010
[…]
* Εγκύκλιος Φ.6/ 257/ 57900 /Γ1/19-5-2010
Εγγραφή μαθητών στο Βιβλίο Μητρώου και Προόδου.
[...]
* Εγκύκλιος 73735/Γ2/23-6-2010
Απολυτήριοι τίτλοι Γυμνασίου
[...]
* Ερώτηση του Προέδρου του Συνασπισμού Αλέξη Τσίπρα στη Βουλή με θέμα: Αναγραφή θρησκεύματος στους τίτλους σπουδών βασικής και μέσης Εκπαίδευσης 28/6/2010
[...]
Απάντηση Υπουργού, κ. Διαμαντοπούλου στις 9/8/2010.
[...]
* Έκθεση Υπουργείου Παιδείας, ΔΒΜΘ ενσωματωμένη στην Έκθεση της ΕΕΔΑ για το 2009, (ημερομηνία κατάθεσης 19/7/2010) (σελίδα 299)
[...]
* Έγγραφο Σχ. Συμβούλου Θεολόγων προς Δ/ές Εκπ. Αχαΐας και Αιτωλοακαρνανίας με θέμα: Ενημέρωση για το νομικό πλαίσιο αντιμετώπισης λειτουργικών ζητημάτων σχολείων που άπτονται των αρμοδιοτήτων μου 15/11/2010
[…]
Γ. Έγγραφα που αναφέρονται
[...]
«Η μόνη επαφή της ελληνικής εκκλησίας με το πνεύμα, τα τελευταία εκατό χρόνια, ήσαν οι αφορισμοί του Ροΐδη, του Λασκαράτου και του Καζαντζάκη.» (Νίκος Δήμου)
- tasos_didymoteicho
- Δημοσιεύσεις: 9010
- Εγγραφή: 30 Δεκ 2010 15:59
- Όνομα Ιστότοπου: -
Βέρα, είσαι καταπληκτική. Δεν πας και για κάνα πτυχίο νομικής (το 'χεις).
Άραγε απαντήσεις θα πάρεις(-ουμε) ποτέ;
Άραγε απαντήσεις θα πάρεις(-ουμε) ποτέ;
"Through the Gates of the Silver Key" By H. P. Lovecraft (with E. Hoffmann Price)
Απαντήσεις; Όσες θες... Το θέμα είναι αν θα λένε κάτι επί της ουσίας, ή αν θα δίνουν λύση στο πρόβλημα. Όπως θα δεις από τη συγκεκριμένη απάντηση που έλαβα από το Υπουργείο εγώ, δυστυχώς, πρόκειται για αναμάσημα του γνωστού μονόλογου.
«Η μόνη επαφή της ελληνικής εκκλησίας με το πνεύμα, τα τελευταία εκατό χρόνια, ήσαν οι αφορισμοί του Ροΐδη, του Λασκαράτου και του Καζαντζάκη.» (Νίκος Δήμου)
- karakitsossecurity
- Δημοσιεύσεις: 1407
- Εγγραφή: 27 Απρ 2009 14:09
- Όνομα Ιστότοπου: -
- Τοποθεσία: ΑΘΗΝΑ
είναι για κλάματα. Κανένας δεν παίρνει την ευθύνη να ερμηνεύσει έναν νόμο και σου τον πετάει απλά στην μούρη και τράβα βρες το δίκιο σου.
Μονο με δικαστικούς αγώνες θα βρεις το δίκιο σου κάτι που δεν είναι εύκολο να κάνει κανείς μόνος του.
Μονο με δικαστικούς αγώνες θα βρεις το δίκιο σου κάτι που δεν είναι εύκολο να κάνει κανείς μόνος του.
Boards don't hit back "Bruce Lee, Enter The Dragon"