tasos_didymoteicho έγραψε:Μαγικές και υπερφυσικές δυνάμεις είχαν σαφώς και οι ελληνικοί θεοί.
Και ως προς το ύψιστο αγαθό της ελευθερίας που διαρκώς παινεύεις, να θυμίσω ότι τότε το βάσιζαν σε... σκλάβους. Ωραία μου ακούγεται. Να 'χω καμιά δεκαριά σκλάβους να μου κάνουν τα πάντα, κι εγώ να μπορώ απερίσπαστος να φιλοσοφώ, ν' αναπτύσσω επιστήμες, να καλλιεργώ τέχνες και γράμματα και να παρέχω, ως αποτέλεσμα αυτών, πολιτισμό.
Οι εξιδανικεύσεις φανερώνουν μεροληψία, αν μη τι άλλο. Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός είχε αναντίρρητα πάρα πολλά καλά στοιχεία, συνέβαλε τα μέγιστα σε πάρα πολλούς τομείς, είναι ακόμα και τώρα σημείο αναφοράς κι έχει δώσει την ορολογία και το λεξιλόγιο σε απίστευτο αριθμό επιστημών και τεχνών, όμως...
Όπως όλα τα ανθρώπινα κατασκευάσματα, είχε τα καλά του και τα κακά του, τα θετικά του και τ' αρνητικά του. Το θέμα και το νόημα είναι σε οτιδήποτε κι αν μας δίνεται να έχουμε την ορθότητα της κρίσης να κρατάμε τα πραγματικά καλά και χρήσιμα και ν' αποβάλλουμε τη σαβούρα. Δεν υπάρχει καλός και κακός πολιτισμός, υπάρχει καλύτερος ή χειρότερος, ή, ακόμη πιο ορθά, καλύτερος στο α και στο β και χειρότερος στο γ και στο δ, και μάλιστα οι συγκριτικοί αυτοί βαθμοί με το αναπόφευκτο ενσωματωμένο στοιχείο της υποκειμενικότητας του καθενός.
Ναι, η ελληνική αρχαία θρησκεία ήταν πολύ περισσότερο ανθρωποκεντρική, πολύ περισσότερο φυσιολατρική, πολύ πιο φιλική και προσιτή στον άνθρωπο κι έβαζε τους θεούς της πάρα πολύ πιο χαμηλά, σχεδόν στο ίδιο ύψος μ' αυτόν, ώστε να τους κοιτάει στα μάτια. Ήταν όμως θρησκεία. Και δύσκολα θα με πείσει κάποιος ότι υπάρχουν καλά και θετικά στοιχεία σε οποιαδήποτε θρησκεία.
Σίγουρα η μυθολογία των αρχαίων Ελλήνων ήταν υπέροχη, γλαφυρή, γεμάτη φαντασία αλλά και νοήματα. Αλλά μόνον ως μυθολογία, ως ένα παραμύθι.
Μια τελευταία επισήμανση ως προς το απόσπασμα του κειμένου παραπάνω: Για τα γούστα μου είναι υπερβολικά ποιητικό (ε, Πάτροκλε;), και νομίζω ότι αυτό δεν ταιριάζει με το αντικείμενο που πραγματεύεται. Γνώμη μου.
Αυτό το ποστ του Τάσου είναι ένα αριστούργημα. Υποκλίνομαι.