Εν.Α. δελτίο τύπου - ανοιχτή επιστολή:θρησκευτικά στο Λύκειο

Εδώ αναρτώνται ανακοινώσεις από τη Γραμματεία της Ένωσης Άθεων. Αφορούν πληροφορίες για την Ένωση, ενημέρωση για δράσεις της Ένωσης, δελτία τύπου, αποφάσεις και πρακτικά της Ένωσης. Ορατές μόνο για ανάγνωση σε επισκέπτες και απλά μέλη του φόρουμ, πρόσβαση για σχολιασμό σε μέλη και υποστηρικτές.
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
AoratiMelani
Δημοσιεύσεις: 16164
Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
Επικοινωνία:

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η Ένωση Άθεων έστειλε σήμερα 6-5-2011 την ακόλουθη ανοιχτή επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας ΔΒΜΘ κ. Άννα Διαμαντοπούλου, την οποία κοινοποίησε και στα μέλη του Ελληνικού Κοινοβουλίου, σχετικά με το μάθημα των θρησκευτικών στο "Νέο Λύκειο".

Ανοιχτή επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας ΔΒΜΘ κ. Άννα Διαμαντοπούλου
Κοινοποίηση προς τα μέλη του Ελληνικού Κοινοβουλίου

κυρία Υπουργέ,

Παρακολουθώντας τις εξελίξεις μετά την ανακοίνωση του προγράμματος σπουδών στο "Νέο Λύκειο" παρατηρούμε ότι η μείωση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών στην Α και Β λυκείου και η μετατροπή του σε προαιρετικό μάθημα στην Γ λυκείου προκάλεσε την αντίδραση ορισμένων βουλευτών, οι οποίοι πιστεύουν ότι το μάθημα έτσι υποβαθμίζεται και ότι πρέπει να αποφευχθεί η συρρίκνωσή του. Η άποψη αυτή μας βρίσκει τελείως αντίθετους.

Η ανάπτυξη θρησκευτικής συνείδησης ανήκει στη σφαίρα της ιδιωτικής ζωής του κάθε ανθρώπου και επομένως η ομολογιακή διδασκαλία του μαθήματος θρησκευτικών δεν έχει θέση στην κρατική παιδεία. Το μάθημα των θρησκευτικών θα πρέπει να είναι γνωσιολογικό και να συνίσταται σε παρουσίαση του φαινομένου της θρησκείας γενικά και όλων των επιμέρους θρησκευμάτων ειδικότερα, καθώς και τις αθεΐας και αθρησκείας, ώστε να έχουν οι μαθητές μια γενική εικόνα του αντικειμένου. Για το σκοπό αυτό αρκεί μία ώρα την εβδομάδα επί ένα έτος, είτε στην Α είτε στην Β λυκείου, και επομένως το υποχρεωτικό τμήμα του μαθήματος μπορεί να περιοριστεί σε αυτό.

Η άποψη ότι το μάθημα "συρρικνώνεται και υποβαθμίζεται" (άποψη που βασίζεται κυρίως σε γνώμες θεολογικών συλλόγων) θεωρεί δεδομένο ότι το μάθημα θα πρέπει να συνιστά κατήχηση στο ορθόδοξο χριστιανικό δόγμα, κάτι που έρχεται σε σύγκρουση με το Άρθρο 13 του Συντάγματος περί θρησκευτικής ελευθερίας και με το θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα της ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης. Η γνωριμία με τη θρησκεία θα πρέπει να γίνεται σε κλίμα ουδετερότητας και όχι με διάκριση υπέρ ενός θρησκεύματος.

Το γεγονός ότι το μάθημα είναι υποχρεωτικό επί δύο έτη για μία ώρα την εβδομάδα είναι υπεραρκετό για να καλύψει τις ανάγκες ενός σύγχρονου μαθήματος θρησκευτικών, και μάλιστα κατά τη γνώμη μας πλέον του αναγκαίου. Ως εκ τούτου, η Ένωση Άθεων επισημαίνει την αναγκαιότητα επανεξέτασης της θέσης του μαθήματος των θρησκευτικών με την προοπτική να μειωθεί σε ένα μόνο υποχρεωτικό έτος με μία ώρα την εβδομάδα, και με την εξασφάλιση ότι το περιεχόμενο του μαθήματος θα είναι καθαρά γνωσιολογικό και όχι ομολογιακό, με ισότιμη παρουσίαση όλων των θρησκευμάτων και της αθρησκίας και αθεΐας.

Με εκτίμηση,

Η Γραμματεία της Ένωσης Άθεων
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
Άβαταρ μέλους
AoratiMelani
Δημοσιεύσεις: 16164
Εγγραφή: 27 Φεβ 2009 16:19
Όνομα Ιστότοπου: Αόρατη Μελάνη
Επικοινωνία:

Λάβαμε άμεσα την εξής απάντηση:
Καλησπέρα,
σας επισυνάπτω σχετική ερώτηση που καταθέσαμε αρχές Απριλίου στη Βουλή. Απάντηση δεν έχουμε πάρει ακόμα από το Υπουργείο.

Έλενα Παπαδοπούλου
συνεργάτιδα Γρ. Ψαριανού



ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ
4/4/11
ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την κα. Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
Θέμα: «Τα «Θρησκευτικά» στο Νέο Λύκειο».

Αυτές τις μέρες η κ. Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε το πρόγραμμα του Νέου Λυκείου. Ο νέος τίτλος υπόσχεται καινοτομίες και σύγχρονη θεώρηση του περιεχομένου της εκπαίδευσης. Ως εκ τούτου, εντύπωση προκαλεί το ότι στα υποχρεωτικά μαθήματα της Α΄ και Β΄ Λυκείου εξακολουθούν να βρίσκονται τα θρησκευτικά, με 2 ώρες στην Α΄ ως Θρησκευτικά και 1 ώρα στη Β΄ ως Θρησκεία και Κόσμος. Την ίδια στιγμή η Πληροφορική παραγκωνίζεται στα μαθήματα επιλογής. Το Υπ. Παιδείας προχώρησε σε αυτή τη σύνθεση προγράμματος παρά το πόρισμα της έρευνας κοινής γνώμης «επί ζητημάτων Λυκείου και Λυκειακής εκπαίδευσης» που διενεργήθηκε μετά από παραγγελία του ίδιου του Υπουργείου. Σύμφωνα με το πόρισμα της έρευνας που δημοσιοποιήθηκε στις 20/03/2011, μόλις το 37% των ερωτώμενων θεωρεί πως τα Θρησκευτικά πρέπει να είναι υποχρεωτικό μάθημα, τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό για την Πληροφορική είναι 84,3%. Είναι δεδομένο εξάλλου ότι η Πληροφορική εξελίσσεται ραγδαία μέρα με τη μέρα, ενώ το περιεχόμενο του μαθήματος των Θρησκευτικών επαναλαμβάνεται παρόμοιο στις τέσσερις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού και σε όλο το Γυμνάσιο. Μάλιστα, καθώς σε όλα αυτά τα χρόνια, τα παιδιά στο μάθημα των Θρησκευτικών διδάσκονται αποκλειστικά τη χριστιανική θρησκεία και όχι τη θρησκειολογία, που εμπεριέχει μελέτη όλων των θρησκειών, από τον ιουδαϊσμό, ισλαμισμό, βουδισμό, ινδουισμό μέχρι και το ελληνικό δωδεκάθεο, ίσως θα ήταν πιο ακριβές να ονομαστεί το μάθημα «Χριστιανικά» αντί για τo παραπλανητικό «Θρησκευτικά».

Με βάση τα προαναφερόμενα, ερωτάται η αρμόδια κα. Υπουργός:
1. Με ποια κριτήρια και για ποιους λόγους εντάξατε στα υποχρεωτικά μαθήματα της Α΄ και Β΄ Λυκείου τα Θρησκευτικά, υποχρεώνοντας τους μαθητές να αφιερώνουν χρόνο και ενέργεια μελετώντας για άλλη μια φορά το χριστιανισμό, ενώ, ταυτόχρονα, παραγκωνίσατε την Πληροφορική, που εξελίσσεται διαρκώς, στα μαθήματα επιλογής;
2. Θεωρεί το Υπουργείο ότι το μάθημα των Θρησκευτικών θα χρησιμεύσει πιο πολύ στα παιδιά ως εργαλείο ζωής από το μάθημα της πληροφορικής;
3. Μήπως το Υπουργείο δέχεται κάποιου είδους πιέσεις από εκκλησιαστικούς κύκλους και παραεκκλησιαστικές οργανώσεις σχετικά με τη διαμόρφωση του προγράμματος των μαθημάτων στο σχολείο;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Θανάσης Λεβέντης

Νίκος Τσούκαλης

Γρηγόρης Ψαριανός
Το ανωτέρο ερώτημα στη σελίδα της Βουλής.
Η θρησκευτική γλώσσα είναι μια μεταφορά. Το πρόβλημα είναι όταν παρασύρεται κανείς από τη μεταφορά κι αρχίζει να τη βλέπει σαν κυριολεξία. Rebbecca Goldstein
Απάντηση